A dízeleknek miért van olyan csúnya kerepelő, "varrógép" hangjuk?
Pont azért amiért leírtad! Benzinesnél, a gyújtógyertyától indul a láng terjedése, és némileg finomabban kezdi el, majd fokozatosan erősödve kezdi el nyomni a dugattyút. Persze ez is a másodperc tört része alatt történik.
Míg dizelnél öngyulladás van, és lényegében a robbanás ráüt a dugattyúra, ezt hallod kopogásnak.
A gyártók azért ezt próbálják finomínati,pl előbefecskendezéssel.
Tedd föl ezt a kérdést egy diesel-klubban!
"..csúnya kereplő varrógép hang.."
/aztán szaladj, ahogy bírsz/😂
Én nem vagyok dízel-fan, de a dízel W123/W124 hangja valami gyönyörű.
https://www.youtube.com/watch?v=vR5EBvuvBX0
https://www.youtube.com/watch?v=A6wB6qTXxso
Sajna nehéz szép gyári hangokat találni, mert minden vagy straight pipe hülyéskedés, vagy más dob/vég, vagy tuning, vagy nem tudom.
Több oka van. Az egyik a kompresszió. 1 fordulat alatt egy dízelmotorban a dugattyúnak 1,5-2x akkora utat kell megtennie, mint egy benzinmotorban. Tulajdonképpen ugyan az történik, mint ha egy hangszórón növelnéd a hangerőt, amplitúdót. A másik a kontrolálatlan égés, ez főleg hideg dízelmotornál fokozza a kerepelő hangot. A harmadik a szelepnyitás. Dízeleknél a turbó miatt nem szükséges a változó szelepvezérlés, szívókra sem raktak anno, mondhatni fix a szelepnyitás nagysága. Míg a szívó benzinekben elég sok gyártó használt már változó szelepvezérlést, aminek köszönhetően 2500-3000 fordulat alatt alig van hangja a motornak.
Az is hozzáad, hogy maga a motorblokk is jobban rázkódik a hosszú dugattyú lengésektől. Régebbi autókban a motortér kevésbé volt szigetelve, ez jobban hallható volt. A kasznira már jó 20-25 éve kevésbé megy át a rezgés, az a motortartó bakok fejlesztésével megoldott.
Ezekből áll össze a kerepelő, kortyogó hang. :D
A nagyobb nyomaték meg 3 dolog miatt van. Az egyik szintén a kompresszióból eredő főtengely megmunkálás és hajtókar kialakítás (hosszabb). A másik a turbó, bár egy turób benzinesnek is magas a nyomatéka. A harmadik pedig az égés természete. A benzinmotorban a terjeszkedés már nem sokkal a fölső holtpont után indul, kb. 5-15 fokos főtengely állásnál, mire leér a főtengely 90 fok környékére már csökken a terjeszkedés energiája. Dízelnél kicsit lassabb, ott a főtengely 40-60 fokos pozíciójában indul a terjeszkedés (mivel nincs szikra ami gyújt, több idő kell mire az égés megtörténik) és akkor a legintenzívebb mikor a főtengely 80-100 fokos pozícióban van. Ebből eredően a rendelkezésre álló erőkart maximálisan kihasználja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!