Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A dízeleknek miért van olyan...

A dízeleknek miért van olyan csúnya kerepelő, "varrógép" hangjuk?

Figyelt kérdés
Míg egy benzinesnek sokkal szebb a járáskultúrája. Ez miért van? Talán azért mert a dízelnél öngyulladásos égés megy végbe, így valamivel másabb az égés mint a benzinesnél? Vagy mire vezethető vissza a tipikus dízel kerepelő hang? Mert nagyon másban a benzineshez képest nincs nagy szerkezeti különbség.

2023. nov. 15. 07:48
1 2 3
 1/24 anonim ***** válasza:
72%

Pont azért amiért leírtad! Benzinesnél, a gyújtógyertyától indul a láng terjedése, és némileg finomabban kezdi el, majd fokozatosan erősödve kezdi el nyomni a dugattyút. Persze ez is a másodperc tört része alatt történik.

Míg dizelnél öngyulladás van, és lényegében a robbanás ráüt a dugattyúra, ezt hallod kopogásnak.

A gyártók azért ezt próbálják finomínati,pl előbefecskendezéssel.

2023. nov. 15. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/24 A kérdező kommentje:
#1 És akkor a nagyobb nyomaték is ebben rejlik?
2023. nov. 15. 08:15
 3/24 veterán vas ***** válasza:
66%

Tedd föl ezt a kérdést egy diesel-klubban!

"..csúnya kereplő varrógép hang.."

/aztán szaladj, ahogy bírsz/😂

2023. nov. 15. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/24 anonim ***** válasza:
100%
Teherautónak kifejezetten jót tesz ez a hang, csak személykocsinál fura.
2023. nov. 15. 08:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/24 anonim ***** válasza:
24%
#2 Nem, a turbóban.
2023. nov. 15. 08:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/24 anonim ***** válasza:
20%

Én nem vagyok dízel-fan, de a dízel W123/W124 hangja valami gyönyörű.

https://www.youtube.com/watch?v=vR5EBvuvBX0

https://www.youtube.com/watch?v=A6wB6qTXxso


Sajna nehéz szép gyári hangokat találni, mert minden vagy straight pipe hülyéskedés, vagy más dob/vég, vagy tuning, vagy nem tudom.

2023. nov. 15. 09:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/24 anonim ***** válasza:
70%

Több oka van. Az egyik a kompresszió. 1 fordulat alatt egy dízelmotorban a dugattyúnak 1,5-2x akkora utat kell megtennie, mint egy benzinmotorban. Tulajdonképpen ugyan az történik, mint ha egy hangszórón növelnéd a hangerőt, amplitúdót. A másik a kontrolálatlan égés, ez főleg hideg dízelmotornál fokozza a kerepelő hangot. A harmadik a szelepnyitás. Dízeleknél a turbó miatt nem szükséges a változó szelepvezérlés, szívókra sem raktak anno, mondhatni fix a szelepnyitás nagysága. Míg a szívó benzinekben elég sok gyártó használt már változó szelepvezérlést, aminek köszönhetően 2500-3000 fordulat alatt alig van hangja a motornak.

Az is hozzáad, hogy maga a motorblokk is jobban rázkódik a hosszú dugattyú lengésektől. Régebbi autókban a motortér kevésbé volt szigetelve, ez jobban hallható volt. A kasznira már jó 20-25 éve kevésbé megy át a rezgés, az a motortartó bakok fejlesztésével megoldott.


Ezekből áll össze a kerepelő, kortyogó hang. :D


A nagyobb nyomaték meg 3 dolog miatt van. Az egyik szintén a kompresszióból eredő főtengely megmunkálás és hajtókar kialakítás (hosszabb). A másik a turbó, bár egy turób benzinesnek is magas a nyomatéka. A harmadik pedig az égés természete. A benzinmotorban a terjeszkedés már nem sokkal a fölső holtpont után indul, kb. 5-15 fokos főtengely állásnál, mire leér a főtengely 90 fok környékére már csökken a terjeszkedés energiája. Dízelnél kicsit lassabb, ott a főtengely 40-60 fokos pozíciójában indul a terjeszkedés (mivel nincs szikra ami gyújt, több idő kell mire az égés megtörténik) és akkor a legintenzívebb mikor a főtengely 80-100 fokos pozícióban van. Ebből eredően a rendelkezésre álló erőkart maximálisan kihasználja.

2023. nov. 15. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/24 anonim ***** válasza:
83%
#6 Én meg szeretem a dízelt, de ettől a hangtól kiráz a hideg, én a saját autómban nem bírnám elviselni. :D W126-ból is inkább benzint vennék, pont ezért. Ennél csak egy idegesítőbb van, a régi HDI motorok hangja, azok nem kelepelnek hanem kortyognak. :D Mondjuk szeretem őket, a 6 hengeres HDI-nek már nem volt ilyen hangja.
2023. nov. 15. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/24 anonim ***** válasza:
76%
Nekem szívó dízel van de kimondott lágy és sima hangja van.
2023. nov. 15. 11:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/24 anonim ***** válasza:
32%
7 a kompresszió és a dugattyúlöket között nincs ilyen összefüggés.
2023. nov. 15. 11:35
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!