Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Miért jó ha kevés a rugózatlan...

Miért jó ha kevés a rugózatlan tömeg?

Figyelt kérdés
Mit befolyásol? Milyen alkatrészek tartoznak ebbe a kategóriába?
2012. szept. 23. 21:50
 1/2 anonim ***** válasza:
97%

Rugózatlan tömeg minden, ami a rugók "alatt" helyezkedik el. Ha egyszerűsítve képzeled el az autót: a földön gurul a kerék, ahhoz csatlakoznak a lengőkarok, a lengőkarokon meg csücsülnek a rugók. A rugók másik vége a karosszériához van erősítve.

Ha úthiba jön, meglöki a kereket, a kerék meg a lengőkart. Ezek nagy pofont kapnak. A lengőkar meglöki a rugót, ami a pofont nem egy pillanat alatt adja tovább, hanem tárolja azt, majd lassabban adja tovább a karosszériának, ahogy kirugózik. A karosszéria tehát rugózott, nem azokat a pofonokat kapja, mint a kerék és a lengőkar.

Na, ennyiből szerintem már érted, miről van szó. Rugózatlan tömegnek minősülnek a gumiabroncsok, a kerekek, a féltengelyek, legtöbb esetben a fékszerkezetek, lengőkarok, kanyarstabilizátorok - ennyi jut most eszembe.

Ha ezek könnyűek, az jó. Mégpedig azért jó, mert akkor jobban követik az utat. Képzeld csak el: jön egy bucka, ad egy pofont a felfüggesztésnek, amitől az egész elindul felfelé. A felfelé tartó mozgását a rugó fékezi: azért nem repül el a kerék és a többi nyavalya az égbe, mert össze kell nyomnia a rugót. Ha sok a rugózatlan tömeg, nehezen tudja összenyomni a rugót, nagyot pattan felfelé, jól megrántja a szilenteket, gömbfejeket és sokára tér vissza az útra, közben meg se kormányozni, se fékezni nem tudsz, mert a levegőben pattogó kerék ilyenekre nem alkalmas. Ha viszont könnyűek ezek az alkatrészek, kicsi az energiájuk, a rugó könnyen lefékezi őket, hamarabb visszatérnek az útra, jobban követik az egyenetlenségeket.

Igen, tudom, a pattogást kivédi a lengéscsillapító. Való igaz, erre van és a sportosnak hazudott luxusautók értelmetlenül nagy, 20 colos alufelnijei mögött megbúvó körfűrészlap méretű féktárcsáit és nyolcdugattyús féknyergeit is meg tudják fogni a legjobb darabok. Bizon, a technika ilyet is tud. De csodát akkor sem lehet tenni: egy nehéz futómű minden technikai hókuszpókusz ellenére is nehezebben követi az útfelületet, mint egy könnyű, kicsi rugózatlan tömegű megoldás.

2012. szept. 23. 22:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:
Tökéletes válasz! Kiegészíteném azzal hogy tehát a kisebb rugózatlan tömeg kisebb menetellenállást okoz. Ez viszont nagyon erősen kihat a jármű üzemanyagfogyasztására, ami manapság (sajnos) igencsak nem elhanyagolható szempont...
2012. szept. 24. 17:32
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!