Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Hosszú tehervonatnál, ha két...

Hosszú tehervonatnál, ha két mozdony húzza, akkor hogyan tudnak egyszerre azonos sebességgel húzni?

Figyelt kérdés
Láttam egy képet, Szlovákiában egy hegyes-dombos részen húzza a tehervonatot a két mozdony (dízel). Hogyan tudják összehangolni, hogy egyszerre, azonos sebességgel vontassanak? Mert hát nem mehet az egyik mondjuk 50-el, a másik 55-el, szerintem. Mert ha az első a gyorsabb, akkor ugyanúgy erőlködik, mivel a mögötte levő mozdony lassabb és ezért nem logikus a két mozdonyos vontatás. Fordított esetben ugyanígy...
2011. nov. 15. 21:14
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
100%

Össze vannak kötve vezérlőkábellel. Nézd meg a toló üzemben közlekedő ingavonatokat, pl. a lajosmizsei vonalon. Elölről a vezérlőkocsiból vezérlik a hátul lévő mozdonyt!

http://www.youtube.com/watch?v=sKze7KdZgfg

2011. nov. 15. 21:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
65%
Úgy hogy nem sebességet állítanak be, hanem húzóerőt.
2011. nov. 15. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
100%
Értem a logikádat, de jelen esetben hülyeség behozni a sebességet, hiszen a vonat minden része csak egy sebességgel mozoghat, így szó nem lehet róla, hogy egy mozdony 50-nel, a másik meg 55-tel megy, hiszen akkor az nem egy vonat lenne, hanem "különválnának".
2011. nov. 15. 21:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
55%

Egyszerre vezérlik a két mozdonyt, nem két külön mozdonyvezető ül bennük :P


Amikor az első mozdonyban levő mozdonyvezető gázt ad, akkor mindkét mozdonyra pontosan ugyanannyi erőt fog kapcsolni, olyan mintha az első mozdonyban kétszer akkora motor lenne...


Nem tudom ezek a hiper szuper új mozdonyok hogy vannak, de lehet hogy ezek már tudnak mindenféle ilyen számítógépes trükköt, hogy kiszámolják melyiknek hogy lehet jobb hatásfokú hajtást adni, és az elektronika aszerint szabályozza az egyes tengelyekre jutó vonóerőt..


Legalábbis az egyik Desiro vezér valami ilyesmit mesélt nekem, hogy ott az elektronika számít mindenfélét, aztán sose ott áll meg a mozdony, ahol a vezér gondolja, hanem valahol, ahol épp "sikerül" :P

2011. nov. 15. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
95%

A két mozdony távvezérlő kábellel össze van kötve.

Dízel mozdonynál ( tehervonatokhoz főleg dízel-elektromos mozdonyt használnak, tehát ennél) a fokozatkapcsolóval a vontatómotorok feszültségét tudod növelni x fokozatban. A távvezérlés miatt, ugyanúgy lesznek vezérelve a hátsó mozdonyok vontatómotorjai ,mint az elsőé, tehát ha a mozdonyvezető gázt ad,egyformán fog "húzni" mindkét mozdony.

Ezt a vontatást nem sebesség oldalról kellene megközelítened, hanem trakciós vonóerő szempontjából. Nem mindegy, hogy egy 3500 tonnás szerelvényt egy mozdony próbál megmozdítani ( Siemens Eurosprinter esetén ) 300kN erővel, vagy kettő 600kN erővel. Nagyobb vonóerő>jobb gyorsulás>magasabb átlagsebesség>rövidebb menetidő. Vannak olyan helyek , ahol a szállítási kapacitások akkorák vagy a terepadottságok szükségessé teszik, hogy igénylik a több ( akár egyszerre 5 ) mozdony meglétét egy szerelvényben.


Sebességkülönbség nem igazán állhat elő olyan kocsik/mozdonyok esetén, amik egy szerelvénybe vannak kapcsolva.

2011. nov. 16. 00:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:
Köszönöm a választ mindenkinek. Alaposan kifejtettétek a témát. Jó, én ilyen szinten nem vagyok benne a dolgokban, csak hát láttam egy ilyen képet és felmerült bennem hogy hogy is van ez? Valahol a Google Panoramio képei között láttam, ha megtalálom, akkor bemásolom ide Nektek.
2011. nov. 16. 16:27
 7/12 A kérdező kommentje:
És akkor még egy kérdésem lenne, egy sima mozdony + teherszerelvénnyel kapcsolatban. Ha például jól meg van pakolva a vagonok és nehezen megy a vonat, akkor a mozdonyvezető mi alapján tudja eldönteni, hogy mennyivel lehet neki "húzatni"? Tehát van neki a fülkében olyasmi visszajelzés, hogy eddig és nem tovább? Vagy érzi már tapasztalatból hogy ez a szerelvény ekkora súllyal ennyit tud? Kicsit hasonlóképpen, ha kocsival megyek és az utánfutó jól meg van rakva, akkor lehet érezni az ésszerű határt, hogy mennyivel is toljam neki.
2011. nov. 16. 21:35
 8/12 anonim ***** válasza:
A vonat kötött pályán megy, ergo tökmindegy
2011. nov. 16. 21:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

Több dolgot is figyelembe kell venni a sebességet illetően

-pályára engedélyezett sebesség

-vagonok engedélyezett sebessége ( nyilván ha 1 vagon Vmax 100as a többi 120 akkor 100 a limit)

-a mozdony terhelése. Egy komolyabb szerelvénnyel egy villanymozdonyt is meg lehet "izzasztani", nem még egy dízelt. Ha nagyon túlterheled a vontatómotorokat vagy a dízel motort előbb utóbb a védelem leold(már ha van).

Igazából nem nagyon kell ezen agyalni szerintem, ha az M62 50nel húzza fel az emelkedőn a szerelvényt, akkor 50nel fog felmenni. Sík terepen a sebesség tartása már nem akkora probléma.

2011. nov. 17. 22:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:
Ok, több kérdésem már nincs a témákkal kapcsolatban:-)
2011. nov. 18. 20:43
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!