Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Hogyan kell megcsinálni a...

Hogyan kell megcsinálni a nevezetes azonosságokat feladatban?

Figyelt kérdés
Kórházban voltam, levagyok maradva matekból főleg. Holnap doga. Bemagoltam az azonosságokat, de nem tudom, hogyan kell behelyettesíteni?! Valaki magyarázza el nekem példával:)köszi
2011. máj. 17. 17:17
 1/3 anonim ***** válasza:

Legalább azt írd le, hogy hányadik osztályos vagy!

Még jobb lenne, ha egy-két feladatot is kiírnál ide.

2011. máj. 17. 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 anonim ***** válasza:

Szerintem úgy lehet jól megjegyezni, ha az ember olyan példákat talál, ahol a szóbanforgó azonosság valami ütős könnyebbséget hoz, szóval szinte úgy lehet ,,elsütni'', mint egy poént.


Mondok egy példát, lehet, hogy nem lesz a legjobb. Remélem, mások jobbat tudnak.


Pl tegyük fel, hogy ki kell számolni azt, hogy mennyi


9 + 42 + 49.


Ezt persze ki lehet számolni kézzel, bár el is lehet számolni közben, de ha az ember észreveszi, hogy itt tulajdonképpen éppen a 3² + 2·3·7 + 7² összegről van szó (hiszen a 9, az épp 3², a 42 az pedig épp 2·21, vagyis 2·3·7, és a 49 meg éppen 7²), akkor innentől szinte ránézésre is meg lehet mondani az eredményt, számolás nélkül is:


3² + 2·3·7 + 7² = (3 + 7)²

/Ez azért igaz, mert ez egy nevezetes azonosság: tulajdonképpen az (a + b)² = a² + 2ab + b² azonosságot alkalmaztam ,,visszafelé'', csak ,,a'' helyébe 3-at, ,,b'' helyébe 7-et kell képzelni mindenütt/


Innentől meg már könnyű, számolni sem kell: (3 + 7)²-ről ránézésre is látszik, mennyi: 3 + 7 az éppen 10, tehát a (3 + 7)² az tulajdonképpen éppen 10², amiről azonnal látjuk, hogy az éppen 100.


Lehet ellenőrizni az eredeti alakban is: 9 + 42 + 49 az annyi, hogy 9 meg 42 az 51, ahhoz meg még hozzáadok 49-et, az valóban épp száz. Szóval a dolog tényleg ,,működik''.


Igazából, ha ez nem ment, ne veszítsd el a kedvedet, mert bizonyos értelemben elég szerencsétlen ez a példám. Nagyon ritka az elsőben (és talán még másodikban is), hogy ,,visszafelé'' kelljen alkalmazni egy nevezetes azonosságot. Ilyen fajta példát valószínűleg nem is kapsz a dolgozatban (mármint ha csak nemrég vettétek ezeket az azonosságokat). Csak azt akartam megmutatni, hogy a nevezetes azonosságokat úgy sokkal mókásabb megtanulni, ha az ember ,,élőben'' találkozik velük, és nemcsak a képlet alakban összefoglalt száraz ,,csontvázaikat'' látja. Vagyis olyan helyzetekben, amikor ,,éppen kapóra jön'' az, hogy valamit sokkal könnyebb kiszámolni a segítségükkel, mint nélkülük.


Persze a nevezetes azonosságokat nemcsak erre használják (sőt, főleg nem erre használják), de talán így könnyebb elkezdeni az ismerkedést velük.

2011. máj. 18. 09:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/3 anonim ***** válasza:

Meg még úgy is meg lehet könnyíteni a dolgokat, ha először pici számokra kipróbálgatja őket. Sőt, pici számokra akár le is lehet rajzolni őket.


Mindjárt megmutatom, hogyan lehet pici számokat lerajzolni.


Például a 2 lerajzolva: két kavics, vagyis

oo


A 3 lerajzolva az meg 3 kavics

ooo


Most jönnek az érdekesebb dolgok. Az összeadás is lerajzolható: 2 +3 az az, hogy két kavicsot meg három kavicsot egymás mellé tolok:

oo ooo


A négyzetre emelés lerajzolása: 2² az az hogy négyzetes alakban rakok ki kavicsokat, úgy hogy a négyzet oldala éppen 2 legyen (vízszintesen is, függőlegesen is)


oo

oo


Ennek mintájára már a 3² rajza is látszik


ooo

ooo

ooo


Szépen leolvasható a rajzokból, 2² = 3, és 3² = 9.


Na most jön a lényeg. Hogyan lehetne lerajzolni a nevezetes azonosságokat? Mondjuk azt a nevezetes azonosságot, hogy


(a + b)² = a² + 2ab + b²


Persze ezt valamilyen konkrét kis számokra vonatkozóan lehetne lerajzolni


(2 + 3)² = 2² + 2·2·3 + 3²


Nézzük a rajzot. Először is, 2 + 3 rajza


oo ooo


Most nézzük, mi lenne a rajza a (2 + 3)²-nek:


oo ooo

oo ooo


oo ooo

oo ooo

oo ooo


csak annyit csináltam, hogy kiraktam kavicsokból olyan négyzetet, amelynek az oldalai éppen oo ooo hosszúak: eszerint vannak összeállítva a sorok is és az oszlopok is, vagyis a nagy négyzet oldalai függőlegesen is vízszintesen is oo ooo hosszúak.


Na most ha jobban megnézem ezt a kavicsfigurát


oo ooo

oo ooo


oo ooo

oo ooo

oo ooo


akkor látszik, hogy ez tulajdonképpen négy kisebb figurából áll. A bal felső részén van egy


oo

oo


alakzat, a jobb alsó részén pedig egy


ooo

ooo

ooo


alakzat. Ezek négyzetes elrendezésűek: a bal felső az épp a 2²-nek rajza, a jobb alsó meg épp a 3²-nek a rajza.


Még van két részfigura is:

jobb felső rész


ooo

ooo


és bal alsó rész


oo

oo

oo


tulajdonképpen ezek ugyanolyanok csak az egyik el van fordítva a másik hoz képest, de mindkettejük esetében arról van szó, hogy kavicsok vannak kirakva 2 sorban é 3 oszlopban (vagy fordítva), összesen 2·3 kavics az egyik esetben is meg a másik esetben is.


Szóval az a lényeg, hogy a


oo ooo

oo ooo


oo ooo

oo ooo

oo ooo


alakzat az kirakható úgy is, mint egy


oo

oo


meg még egy


ooo

ooo

ooo


és még KÉT DARAB


ooo

ooo


Ha ezt leírjuk képletekkel, épp azt kapjuk hogy


(2 + 3)² = 2² + 2·2·3 + 3²


ez pedig nem más, mint a


(a + b)² = a² + 2ab + b²


nevezetes azonosság, a 2 és a 3 kis számra bemutatva.

2011. máj. 18. 10:34
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!