Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Aki azt kitalálta, hogy egy...

Aki azt kitalálta, hogy egy halom verset szóról szóra meg kell tanulni magyarból, az mégis hogy képzelte, mikor, hogyan kéne ellenőriznie a magyartanárnak, hogy valóban megtanulta-e mindegyik diák mindegyiket?

Figyelt kérdés
Eddig is volt épp elég dolguk a magyar szakosoknak, nem? Akkor most az eddigi munkájuk melyik része helyett kéne kikérdezniük az összes verset az összes diákjuktól?

ápr. 9. 07:05
1 2 3
 11/25 anonim ***** válasza:
100%
7, hidd el, megoldotta. Nem tudtad, ülj le, pár sorral később megint te jössz...
ápr. 9. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/25 anonim ***** válasza:
100%

Egy halom verset kellett megtanulni 100 éve is, pedig akkor egy osztályba 50-60 gyerek is járt. Még is ki tudták kérdezni és emlékeztek is rá. Mai napig emlékszem, hogy mennyire csodálkoztam, amikor tanultam egy verset és nagyapám mindig tudta folytatni. Ő is megtanulta. Amikor én voltam gyerek ('80-as évek) akkor is sokat meg kellett tanulni és akkor is kikérdezték. Mindig, mindenkitől és egyesével. Szóval nem igazán értem, hogy miért háborogsz úgy, mintha ez egy új dolog lenne.

Amit meg itt írtak, hogy belekérdez a tanár egy-egy versszakba az egy teljesen elfogadott módszer és jelentősen meggyorsítja a kikérdezést. Igen lehet szerencséd, ahogy minden másnál is. Viszont ha biztosra akarsz menni kénytelen leszel az egészet megtanulni, hiszen nem tudod tőled mikor és melyik versszakot kérdezik. Puskázás, súgás bármi másnál is játszik. Az elolvasom a következő két sort az nem fog működni, mert ilyenkor a könyvet becsukva a padra rakatják. Ha valaki állítja, hogy csak itt szokott megakadni, azt meg kikérdezik más részből és kiderül, hogy igazat mondott-e.

ápr. 9. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/25 A kérdező kommentje:

"Amikor én voltam gyerek ('80-as évek)"

Na, akkor annyira még nem vagy öreg - viszont annyira nem lehetsz naív se, mint aki most jött a falvédőről, úgyhogy gondolkodjál picit:

"Az elolvasom a következő két sort az nem fog működni, mert ilyenkor a könyvet becsukva a padra rakatják."

A 80-as években még csak a könyvben volt benne a vers, ja. Na de manapság? :)))

Igen, a mobilokat is be lehet gyűjteni óra elején, hogy azokat se használhassák. Sőt, az okosórákat is. Viszont mi van, ha a gyerek egyszerűen azt mondja, hogy neki nincs itt a mobilja/okosórája - miközben ott figyel (a második mobilja/okosórája...) a zsebében? Meg nem motozhatja a tanár az összeset...

ápr. 9. 19:49
 14/25 anonim ***** válasza:
100%

Amikor tanár voltam, nálam szerették a memoritereket, mert ez a félévi osztályzaton való javításnak egy egyszerű módja volt. Nálam az volt a rendszer, hogy megadtam egy határidőt, ameddig meg kell tanulni, de megengedtem, hogy előtte aki akar, akár szünetben felmondhassa nekem négyszemközt. Voltak, akik a határidőig a tanórán is jelentkeztek, sokan viszont szünetekben kerestek meg, akár barátnőkkel csokorban és úgy mondták el nyugodtabb körülmények között. Megengedtem. Így amikor lejárt a határidő és órán már kötelezően kikérdeztem, akkor alig maradt pár gyerek.


Szakmailag egyébként ezt lehet kifogásolni, mert a versmondásnak része az is, hogy meg kell tudni szólalni közönség előtt, és az sem mindegy, hogyan adja elő az illető a verset. De ezt beáldoztam annak oltárán, hogy inkább az a fontosabb, hogy megtanulta. És sokan könnyebb szívvel tanulták meg azzal a tudattal, hogy ha megkeresnek egy szünetben és elmondják négyszemközt, akkor nem kell az osztály előtt "égni". De ezt tényleg szerették, még a nehezebben kezelhető gyerekek is, akik egyébként alig tanultak valamit, megkerestek a szünetben, hogy elmondanák a verset. Jó jegyet mindenki szeret kapni, még ők is. Így visszagondolva, ők is restellték volna elmondani az osztály előtt, de ők más miatt...

ápr. 12. 21:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/25 A kérdező kommentje:

"Egy halom verset kellett megtanulni 100 éve is, pedig akkor egy osztályba 50-60 gyerek is járt. Még is ki tudták kérdezni és emlékeztek is rá. ... miért háborogsz úgy, mintha ez egy új dolog lenne"

Nem tudok róla, hogy akkoriban is olyan nagy lett volna a tananyag, mint manapság... Eleve 100 éve még nem volt tananyag a 20. század... :)

ápr. 12. 21:39
 16/25 anonim ***** válasza:

A memoriterek feladásának sok célja van:

-általános műveltség

-a memória fejleszése

- szövegértés fejlesztése

- tanulási módszerek kipróbálása, gyakorlása

És még sok minden más.

Tudom, nyűgnek érzed, de hidd el, hasznodra válik. Ha nem is maga a vers, hanem amit a folyamat közben tanulsz.

Én biológiából prózai stílusú memoritereket adtam a gyerekeknek. "Szörnyecskének" hívtam őket. 3-4 soros, komplex, biológiai mondatok. Mellé adtam táblázatot 10 féle tanulási módszerrel. Félév végére sokat fejlődtek a diákok, és más tantárgyaknál is tudták hasznosítani a módszereket. Kisötösért lehetett jelentkezni óra végén, és sokan jelentkeztek a potya ötösért.

Jó dolog ez ;-)

ápr. 17. 00:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/25 A kérdező kommentje:

"A memoriterek feladásának sok célja van"

Tudom.


"Kisötösért lehetett jelentkezni óra végén"

Tehát nem volt kötelező, mert te is tudtad, hogy nem tudnád mindegyiktől kikérdezni...


Tanárként tettem fel a kérdést.

ápr. 17. 07:05
 18/25 anonim ***** válasza:

Nem volt kötelező, de nem ezért. Remekül ki tudtam volna kérdezni mindenkitől, és pár hét után már majdnem mindenki jelentkezett a feladatra. Én azért bem tettem kötelezővé, mert abban hiszek, hogy a belső motiváció kialakítása fontosabb, mint az irgum-burgum. Meg aztán mindenkinek lehet rossz napja, akkor nem tanulta meg, de kisötös sem lett a naplóban. 🤷 Ez így mindenkinek egyszerűbb lelkileg.

Ha mindenképpen mindenkitől ki akarnék kérdezni egy hosszú verset, én felállítanámnaz osztályt, és soronként "orgonában" (minden sort más mond) végigmondatnám. Aki éppen nem mondja, annak is gondolatban követnie kell úgyis, így aki eddig nem tanulta meg teljesen, annak is rögzül. 5 perc alatt megvan az egész. Csak nem feltétlenül az a cél, hogy az egész osztály görcsben álljon, és vér follyon, ha valaki éppen nem tudja. Legalábbis nálam...

Módszerként jó a csapatmunka is: a vers szövegét mondjuk sorokra vágom, és a csapatoknak ki kell rakniuk. Interaktív feladatban akár egyénileg is ki lehet adni ilyet.

Vagy röpdogában: felírod a verset, és kihagysz sorokat, egészítse ki a gyerek.

Szerintem ezer módszert lehet kitalálni, de a legjobb, ha azt gondolod végig, ha neked kellene belőle felelni, milyen módszerrel szeretnéd megcsinálni a feladatot. Nyilván a hatékonyság figyelembevételével.


******

Sokkal jobban tetszenek azok a kérdések, amik a probléma megoldását célozzák, nem az elkerülését. Ha úgy tetted volna fel a kérdést, hogy pl: "Tud-e valaki módszert javasolni ....", akkor hamarabb értél volna célhoz, és más fekvése lett volna a babának.

ápr. 17. 09:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/25 A kérdező kommentje:
vér folyjon
ápr. 17. 16:52
 20/25 A kérdező kommentje:

"Ha mindenképpen mindenkitől ki akarnék kérdezni egy hosszú verset, én felállítanámnaz osztályt, és soronként "orgonában" (minden sort más mond) végigmondatnám. Aki éppen nem mondja, annak is gondolatban követnie kell úgyis, így aki eddig nem tanulta meg teljesen, annak is rögzül."

Vagyis te magad mondod, hogy lennének, akik így, menet közben tanulnák meg... De most akkor mi lenne a cél? Megtanítani, vagy kikérdezni?...

Egyébként is, ha minden sort más mond, abból nem derül ki, hogy tényleg mindenki elejétől a végéig megtanulta-e.


"nem feltétlenül az a cél, hogy az egész osztály görcsben álljon, és vér follyon, ha valaki éppen nem tudja. Legalábbis nálam..."

Másnál se. Hanem az, hogy mindenkitől bevasalja az egész verset. Nem ugyanaz.


"Módszerként jó a csapatmunka is: a vers szövegét mondjuk sorokra vágom, és a csapatoknak ki kell rakniuk. Interaktív feladatban akár egyénileg is ki lehet adni ilyet."

Igen, a tanulás folyamatát lehet így segíteni.


"Vagy röpdogában: felírod a verset, és kihagysz sorokat, egészítse ki a gyerek."

Így messze nem az egész verset kérdezed ki - ráadásul az is egy halom idő, ha az olvashatatlan kézírásukat kell kibogarászni, plusz menet közben még az a kérdés is felmerül, hogy mi legyen azzal, aki nem csak pontatlanul tanulta meg, hanem ráadásul szörnyű helyesírással...


"ha neked kellene belőle felelni, milyen módszerrel szeretnéd megcsinálni a feladatot"

Hát ha azért kell megtanulnom, hogy majd az érettségin is rákérdezhessenek, és ott is tudjam fejből, akkor azt várnám el, hogy igenis kérdezze ki tőlem a tanár az elejétől a végéig.


"Nyilván a hatékonyság figyelembevételével."

Ha nekem kéne felelnem, egész másféle hatékonysági szempontok jutnának eszembe, mint ha én a tanár lennék...


"Ha úgy tetted volna fel a kérdést, hogy pl: "Tud-e valaki módszert javasolni ....", akkor hamarabb értél volna célhoz, és más fekvése lett volna a babának."

Nem vagyok magyar szakos.

ápr. 17. 18:04
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!