Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Isten előírja, hogy áldozzák...

Isten előírja, hogy áldozzák fel az elsőszülött fiakat?

Figyelt kérdés

"Ne késlekedj felajánlást tenni szérűd bőségéből és új borodból. Fiaid közül az elsőszülöttet add nekem. Így kell tenned szarvasmarháddal és juhoddal is. De az elsőszülött hét napig maradjon anyjánál, s csak a nyolcadik napon ajánld fel nekem. Legyetek szent emberek előttem. Ezért a ragadozók által széttépett állatot ne egyétek meg, hanem adjátok a kutyáknak."


Mózes II. könyve, 22., 28-30.


De ha jobban megnézzük Izsák feláldozásának történetében is a szöveg arról ír, hogy Ábrahám egyedül jön le a hegyről. Egyes bibliakritikusok ebből arra következtettek, hogy a történet eredetijében feláldozza Ábrahám Izsákot teljesen törvényesen Istennek, majd később ezt nem akarták elfogadni, ezért átdolgozták, de megfeledkeztek arról a részletről, hogy a hegyről lejövetelbe is beleírják Izsák távozását is.



2023. júl. 4. 19:01
 1/8 Drakula_VAGY_Ahmed ***** válasza:
77%
Izsák, (Illetve a muszlim hit szerint a másik testvér) azért nem jött le mert fent maradt feldolgozni hogy majdnem meghalt.
2023. júl. 4. 19:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
60%
Isten azt szeretné, hogy áldozzuk fel az ország első emberét, a dagit.
2023. júl. 4. 19:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:

#1.

A gond az, ha a Tórát a négy forrás elmélete szerint elemezzük, akkor az egész történet az E forrás szerint íródott (tehát az Elohim istennevet használja végig), KIVÉVE azt az egyetlen kis részt, ahol azt mondja, hogy ne nyújtsa ki a kezét a gyermek fölé.


"Ezek után az események után történt, hogy Elohim próbára tette Ábrahámot, és így szólt hozzá: „Ábrahám, Ábrahám!” „Itt vagyok” – felelte. Akkor ezt mondta neki: „Vedd egyetlen fiadat, akit szeretsz, Izsákot, menj Morija földjére, s ott mutasd be égőáldozatul azon a hegyen, amelyet majd megnevezek neked.” Másnap reggel Ábrahám korán fölkelt, fölnyergelte szamarát, magával vitte két szolgáját és a fiát, Izsákot. Miután fát hasogatott az égőáldozathoz, fölkerekedett, és elindult a hely felé, amelyet Elohim mondott neki. A harmadik napon Ábrahám fölemelte szemét, és messziről meglátta a hegyet. Ábrahám azt mondta a szolgáknak: „Maradjatok itt a szamárral. Én és a fiam elmegyünk imádkozni, és utána visszatérünk hozzátok.” Ábrahám tehát fogta az égőáldozathoz szükséges fát, s fia, Izsák vállára adta, ő pedig kezébe vette a tüzet és a kést. Így mentek egymás mellett. Akkor Izsák megszólította Ábrahámot: „Atyám!” Az válaszolt: „Igen, fiam!” Ez azt mondta: „Lám, itt a tűz és a fa, de hol a bárány az égőáldozathoz?” Ábrahám így felelt: „Isten majd gondoskodik bárányról az égőáldozathoz, fiam.” Így mentek tovább egymás mellett. Mikor megérkeztek arra a helyre, amelyet Isten mondott neki, Ábrahám megépítette az oltárt, rárakta a fát, megkötözte a fiát és az oltárra helyezte, a fa tetejére. Akkor Ábrahám kinyújtotta kezét, vette a kést, hogy feláldozza a fiát. De Jah angyala rászólt az égből és azt mondta: „Ábrahám, Ábrahám!” „Itt vagyok” – felelte. Az folytatta: „Ne nyújtsd ki kezedet a fiú felé és ne árts neki. Most már tudom, hogy féled Jahot és egyetlen fiadat sem tagadtad meg tőlem.” Amikor Ábrahám fölemelte szemét, látott egy kost, amely szarvánál fogva fennakadt a bozótban. Ábrahám odament, megfogta a kost, és feláldozta égőáldozatul a fia helyett. Ábrahám így nevezte a helyet: „Jah gondoskodik”, ezért mondják mind a mai napig: „A hegyen, ahol Jah gondoskodik.” Azután Elohim az égből másodszor is szólt Ábrahámhoz, és mondta: „Magamra esküszöm, hogy mivel ezt tetted és egyetlen fiadat sem tagadtad meg tőlem, gazdagon megáldalak. Utódaidat megsokasítom, mint az ég csillagait és mint a tengerpart fövényét, utódaid elfoglalják majd az ellenség kapuját. Utódaid által nyer áldást a föld minden népe, mivel hallgattál a szavamra.” Ábrahám visszatért szolgáihoz. Elindultak, és együtt mentek vissza Beersebába. Ábrahám Beersebában maradt."


Elohim és Elohim végig, kivéve azt az egy helyet.


Logikus lenne arra következtetni, hogy amikor az E és a J forrást összeszerkesztették, akkor ez a történet a szerkesztőnek nem volt túl szimpatikus, mivel az izraeliták/zsidók már elvetették az emberáldozatot, ezért egy későbbi kéz beleírt.


A Koránban található történet pedig már erre, az átírt történetre alapult és az iszlám már ezt tette bele a Koránba javítva (Izmaelre), hisz nyilván már több mint ezer éve a zsidók is ezt vallották és a keresztények is ezt vették át.


Emellett az is figyelemre méltó, hogy a bibliai héberben nem voltak írásjelek, tehát ezt is mondhatta Ábrahám: "Isten majd gondoskodik bárányról az égőáldozathoz fiam."


Azt meg különösen érdemes megemlíteni, hogy az E forrás ezek után soha többé nem beszél Jákobról.

2023. júl. 4. 19:58
 4/8 KZitus ***** válasza:
56%

Szia

nem tudom mit értesz a "feláldozás" alatt. Ha azt, hogy meg kellett ölni az elsőszülöttet, akkor ez egyáltalán nem ezt jelenti! Ha figyelmesen olvasod a Bibliát, az elsőszülötteknek fontos szerepe van Isten elrendezésében, ezt sok helyen hangsúlyozza a Biblia, és kiderül miért mondott Isten olyat, hogy "Fiaid közül az elsőszülöttet add nekem"

Az elsőszülött alapvetően az apa legidősebb fia (nem az anya elsőszülöttje), az apa nemzőképességének a zsengéje (5Mó 21:17).

Az elsőszülött fiú már ősidők óta tiszteletre méltó helyet foglalt el a családban, és az apa után ő lett a családfő. Kétszeres részt örökölt az apja vagyonából. 5Mózes 21:17. Rúbent József mellé ültették egy étkezésnél az elsőszülöttségi jog szerint 1Mózes 43:33.

Az elsőszülöttek a figyelem középpontjába kerültek, amikor Jehova kiszabadította népét az egyiptomi rabszolgaságból. Egyiptomban az elsőszülötteket Ámon-Ré napistennek, az elsőszülöttek állítólagos védelmezőjének szentelték. A tizedik csapás, mellyel Jehova az egyiptomiakat sújtotta, megfosztotta hitelétől ezt az istent, és fényt derített rá, hogy nem képes megóvni az elsőszülötteket. Az izraeliták, akik Isten utasításainak engedelmeskedve levágtak egy bárányt, és a vérével meghintették házuk ajtófélfáit és szemöldökfáját, nem veszítették el elsőszülötteiket, az egyiptomiaknál viszont mind az emberek, mind az állatok elsőszülöttje elpusztult. 2Mózes 12:21–23, 28, 29.

Mivel az izraeliták között az elsőszülött fiúkból lettek a családfők, ők képviselték az egész nemzetet. Jehova úgy is utalt a nemzet egészére, mint az ’elsőszülöttjére’, mivel az az ábrahámi szövetség miatt az elsőszülött nemzete volt. 2Mózes 4:22.

Jehova később Izrael elsőszülött fiai helyett az egy hónapos és annál idősebb, férfinemhez tartozó lévitákat választotta ki, nyilvánvalóan a 300 lévita elsőszülött kivételével, a 4Mózes 3:21, 22, 27, 28, 33, 34-et a 3:39-leírása szerint.

A léviták számán felüli 273 személyért egyenként öt sekel váltságdíjat kellett fizetni Áronnak és a fiainak. Attól kezdve az elsőszülött fiút be kellett mutatni Jehovának a hajlékban vagy a templomban, miután letelt az anya tisztátalanságának ideje, és meg kellett váltani az egy hónapos és ötéves kor közöttiek becsült értékének befizetésével, „öt ezüstsekelért – a szent hely sekele szerint” 3Mózes 12:1–3; 27:6; 4Mózes 18:15, 16.

2023. júl. 4. 19:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 A kérdező kommentje:

Szintén egy érdekesség:

"Ezért olyan parancsokat adtam nekik, amelyek nem voltak jók, olyan szokásokat, amelyek nem tartanak életben. Beszennyeztem őket áldozati ajándékaikkal: tűzbe küldték elsőszülötteiket, hogy így megbüntessem őket és megtudják: én vagyok az Úr."

Ezékiel könyve, 20., 25-26.


Mintha Ezékiel próféta már azt mondaná, hogy Isten kérésére tűzbe küldték elsőszülötteiket.


A Számok könyvének 31. fejezete szintén érdekes egy kicsi...


"Az Izrael fiaira eső rész, amelyet Mózes elkülönített a harcosok részétől, tehát a közösség része 337 500 juhot, kecskét, 4436 000 marhát, 4530 500 szamarat és 16 000 embert tett ki. Az Izrael fiainak jutó részből Mózes kiemelte minden ötvenediket, az emberek közül éppúgy, mint az állatok közül, s átadta – ahogy az Úr Mózesnek parancsolta – a levitáknak, akik ellátták az Úr hajlékának szolgálatát."

2023. júl. 4. 20:07
 6/8 munyamunya ***** válasza:

Kérdező,

Ábrahám cselekedeteit a mózesi törvényből levezetni elég nagy korszak-tévesztés. Mózes és Izrael vagy 400 évvel később kapta meg a tételes törvényt és az áldozati rendszert Ábrahám idejéhez képest.

A "négyforrás elmélet" kényelmesen figyelmen kívül hagyja az Örökkévaló Isten hatalmát és akaratát, és úgy tesz, mintha a Tóra létrejötte egyedül emberi munka eredménye volna. Lehet így is gondolkodni, csak akkor ennek a kérdésnek inkább a Valláskritika rovatban lenne a helye, hívő választ viszont ilyen alapokról nem lehet adni.

Az Ezékiel idézet pontosan ugyanarról szól, mint pl. ezek:

""miért keményítéd meg szívünket, hogy ne féljünk tégedet?"" (Ésa63:17)

""És azért bocsátja reájok Isten a tévelygés erejét, hogy higyjenek a hazugságnak"" (2Thessz2:11)

""Az Isten pedig elfordula, és adá őket, hogy szolgáljanak az ég seregének"" (Apcsel7:42)

Az Isten mindenhatósága épp azt jelenti, hogy mindenben Ő hat, Ő cselekszik, nincs olyan dolog, ami a fennhatóságán kívül állna.

A IV.Mózes 31. fejezet legyőzött bálványimádó népről szól, akiket teljesen el kellett törölni a földről. Ezek közül némelyeket a Lévitáknak adtak át, így valószínűleg megmenekültek a kard általi haláltól és a sátorszentély körüli szolgálatban segédkeztek.

2023. júl. 5. 13:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 IstenGyermeke1 ***** válasza:
Nem, az emberáldozat a Sátántól való!!!
2023. júl. 7. 18:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
43%
Kivéve ha a felcsúti dagiról van szó, az kedves lenne a Teremtőnek.
2023. júl. 7. 18:40
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!