Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » A II. templom korszakában...

A II. templom korszakában miért csak a türoszi sékelt fogadták el a templomban, ha azon is bálványok szerepeltek?

Figyelt kérdés

A II. templom időszakában, Jézus korában azért voltak pénzváltók is a kereskedők mellett a templomban, hogy átváltsák a római sestertiust és egyéb fizetőeszközöket sékelre, mivel a sestertiuson és sok más fizetőeszközön idegen istenek képmásai szerepeltek.


Viszont a sékel minden bizonnyal a türoszi sékel lehetett, amin szintén idegen istenek, sőt, nem is akármilyen bálványok szerepelhettek, hanem olyanok, amelyekkel kimondottan negatív kapcsolata volt a zsidóságnak. Föníciában állították ki, a föníciaiak vallása pedig nem sokban tért el a kánaánita vallástól. Főistenük Baál volt, akinek a társasszonya Astarte volt, emellett olyan isteneket imádtak, mint Mót, Jám, Melkárt stb. Bár tény, hogy ekkor már igen erősen a görög-római vallás begyűrűzött a régióba. Jézabel királyné is türoszi származású volt és Szidónnal is kapcsolatai voltak. Valószínűleg a sékeleken szereplő Baálszamem, Melkart stb. az ő istenei voltak.


Ezek a kultuszok, bálványok nem zavarták az akkori zsidó vezetőket? Vagy rosszul tudom és valamilyen másfajta sékellel fizettek vagy épp nem kimondottan ezen érmékkel?



2023. szept. 11. 20:27
 1/8 anonim ***** válasza:
100%
Hány százalék esélyt adsz neki, hogy pont itt, a gyk-n fog kiderülni az igazság ezügyben? :)
2023. szept. 11. 20:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
43%
Mi ezzel a probléma? Nem mindegy, hogy egy pénzérmén mi van? Nem imádták a pénzen szereplő alakokat.
2023. szept. 11. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:

#2.

De akkor a rómaiak pénzét miért nem fogadták el? Ennyi erővel azt is el lehetett volna. Sőt...

2023. szept. 11. 21:22
 4/8 anonim ***** válasza:
69%
Ha nem fogadták el, akkor lehet azért, mert a rómaiakat eleve nem szerették, mert leigázták őket, mert olyan királyt ültettek nyakukba, akit szintén nem kedveltek (talán pont a római kapcsolata miatt), stb...
2023. szept. 11. 21:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
Ha egyszer a Tórában sékel van, akkor csak sékel lehet.
2023. szept. 11. 23:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:

#4.

Egyértelműen nem fogadták el, hiszen azért voltak ott a pénzváltók a templomban a kereskedők mellett. Nem akarták, hogy idegen istenek képmásai díszítsék a pénzt, amivel a templomban fizetnek. Jézus többek között őket űzte ki a templomból, az ő asztalaikat borítgatta össze.


A kánaánitákat és a föníciaiakat meg még kevésbé szerették. Lenézték őket. Jézabel királyné révén eleve nem szerették őket, hisz Jézabel, Akháb király felesége behozta a saját vallását az országba és megkísérelte az izraelita vallást és Izrael nemzeti istenét lecserélni a föníciai kultuszra és Baálra. Többek között innen ered, hogy az izraeliták Istenének ekkora ellenlábasa volt Baál szinte végig a Tanakh-ban. Mondjuk már korábban is létezett az ellentét, mivel mindkettő istenségről úgy hitték, hogy a viharok és az eső mögött áll, mindkettő istenségnek voltak háborús vonatkozásai és mindkettő istenségről azt állították, hogy Kánaán birtoklója (két dudás...), ugyanakkor a természetük, jellemük, követelésük az emberektől annyira erősen eltérő volt, hogy ilyen szempontból sem fért meg egymás mellet a kettő, tehát ebből a szempontból összeegyeztetni sem lehetett volna őket, még akkor sem, ha voltak, akik megpróbálták. A Héber Bibliában (Ószövetségben) szinte végig a megtestesült bűn Baál, Astarte, meg a többi hasonló jellegű istenség. Ennek nyilván történelmi események voltak a kiváltói, amelyeket már fentebb is pedzegettem.


#5.

Hol írja a Tóra?


Ugyanakkor az érvelés mindenképpen hibás volt a római pénz elutasítása felé, hiszen a Tóra és az egész Héber Biblia azon istenekre többször is utalt negatívan, amelyek azokon az érméken voltak, míg a római istenekre nem is utalhatott, hisz nem is nagyon volt kapcsolatuk a rómaiakkal az ótestamentumi szövegek keletkezésekor a hébereknek/izraelitáknak/zsidóknak.

2023. szept. 11. 23:59
 7/8 munyamunya ***** válasza:
100%

"The shekel, with the laureate head of Melqarth-Herakles (a pagan deity) on the obverse and an eagle (a graven image) on the reverse, averaged 14.2 gm in weight and contained at least 94 per cent silver. These coins were minted in Tyre between 126/125 BC and 19/18 BC. After the Roman government closed the Tyre mint, these coins continued to be minted at an unknown mint, probably in or near Jerusalem, from 18/17 BC until AD 69/70. The Jewish coin makers continued to strike coins with the image of Melqarth-Herakles and the eagle. This was contrary to the clear teachings of the Word of God (Ex 20:3, 4: Dt. 4:16-18; 5:8). Yet the rabbis declared that the Tyrian shekels were the only legal currency that was acceptable in the Temple (Hendin 2001:420-29; 2002:46, 47). The rabbis decided that the commandment to give the half-shekel Temple tax, with its proper weight and purity, was more important than the prohibition of who or what image was on the coin."

( [link]

2023. szept. 12. 06:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:

#6

A Tóra ír a népszámlálásról, amikor akit megszámláltak, egy sékelt Kllett betegyen (vagy felet).

Ezenkívül amikor hadbavonultak, elõzõleg minden harcosnak be kellett adnia egy sékelt, az engesztel,õ áldozatra, mert hiába parancs volt a harc, az ölés az ölés.

2023. szept. 13. 21:19
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!