Az ószövetségi Isten (Jehova, Jahve, más néven a seregek ura) támogatta/elfogadta a rabszolgaság intézményét?
Mózes második könyvéről beszélek, azon belül a rabszolgaság törvényéről.
Forrás: [link]
Ha egy ilyen "intézményt" szabályozunk, akkor elfogadjuk annak alapjait. A törvény forrása a Biblia szerint egyértelműen Jahve, szóval Jahve, a "szeretet Istene" törvényesítette a rabszolgaság intézményét, holott egy az egyben el is törölhette volna azt.
Hogyan lehet Jahve ugyanaz a szeretet Istene (a szerető Atya), akiről Jézus beszélt? És ez még csak egy csepp a tengerből... Csak számomra furcsa ez? A keresztény emberek nem olvasták a Bibliát, másnak nem szúrt ez szemet?
Az újszövetség a Biblia egy része. Leginkább Jézusról és a tanításairól szól. Az, hogy hogyan viselkedtek akkoriban az emberek, az más téma, erről nem Jézus és a tanításai tehetnek.
Jézus SOHA nem mondta, hogy a rabszolgaság elfogadható lenne. Ha szerinted mégis, légy szíves világosíts fel forrásmegjelöléssel.
Ellenben az ószövetségben a fenti törvényt Jahve hozta és küldte el Mózes által a népének. Tehát egyértelműen hozzá köthető. Isten egy tollvonással eltörölhette volna a rabszolgaságot, ha ezek a törvények valóban tőle származtak (ha meg nem, akkor a Biblia hitelességét vonjuk kétségbe).
Szóval légy szíves ne ködösíts, pontos forrásmegjelöléseket várok a cáfolatra, ha létezik. Illetve arra a logikára, hogy miért fogadná el az igaz Isten a rabszolgaságot?
Még valami az újszövetségből: Jézus megismertetett az emberekkel egy új, "nagy" parancsolatot:
"Szeresd felebarátodat, mint magadat! Nincsen más, ezeknél nagyobb parancsolat." (Márk evangéliuma 12:28b-31)
Ez számomra nem úgy tűnik, mintha elfogadná a rabszolgaság intézményét!
Jézus nem beszélt a rabszolgaságról, de több példabeszédében is szerepelnek szolgák. Az apostoli levelekben viszont van szó róluk.:
Efezus 6.5: "Ti szolgák, engedelmesek legyetek a ti test szerint való uraitoknak félelemmel és rettegéssel, szíveteknek egyenességében, mint a Krisztusnak;"
Kolosse 3.22: "Ti szolgák, szót fogadjatok mindenben a ti test szerint való uraitoknak, nem a szemnek szolgálván, mint akik embereknek akarnak tetszeni, hanem szíveteknek egyenességében, félvén az Istent."
1Timóteus 6.1: "Akik iga alatt vannak mint szolgák, az ő uraikat minden tisztességre méltóknak tekintsék, hogy Isten neve és a tudomány ne káromoltassék."
Titus 2.9: "A szolgákat intsed, hogy az ő uraiknak engedelmeskedjenek, mindenben kedvöket keressék, ne ellenkezzenek."
1 Péter 2.18: "A cselédek teljes félelemmel engedelmeskedjenek az uraknak; nem csak a jóknak és kíméleteseknek, de a szívteleneknek is."
Efezus 6.9: "Ti is urak, ugyanazt cselekedjétek ő velök (a szolgákkal), elhagyván a fenyegetést; tudván, hogy a ti Uratok is mennyben van, és személyválogatás nincsen Ő nála."
Kolossé 4.1: "Ti urak, ami igazságos és méltányos, a ti szolgáitoknak megadjátok, tudván, hogy néktek is van Uratok mennyekben."
4-es, ez mind szép és jó, csakhogy ezek az apostolok levelei, nem Jézus szavai.
Az apostolok nem álltak olyan közvetlen kapcsolatban Istennel, mint Jézus, vagy Mózes, tehát a szavuk nem mérvadó és nem hozhatnak semmiféle törvényt.
A kérdés felvetése az volt, hogy az ószövetségi Isten hogyan támogathatta/fogadhatta el a rabszolgaságot, ami kiteljesedett arra, hogy az újszövetségben Jézus sohasem tett olyan kijelentést, hogy a szeretet Istene szerint a rabszolgaság elfogadható lenne.
Tudjuk milyen jó munkát végeztek Jézus után az apostolok, hiszen egy sikeres és vérengző vallássá vált a kereszténység a középkor idején. A vizsgált szempontból nézve lényegtelen, hogy az apostolok mit mondtak.
A példabeszéd azért példabeszéd, mert egy konkrét élő példán keresztül (amit megért a hallgató, mert abban a környezetben él) próbál elmagyarázni valamit.
Ha az adott időszakban rabszolgaság volt, akkor nem mondhatott példabeszédet az egyenlőségről, mert a hallgatóság nem értette volna.
Viszont a nagy kérdés az, hogy mondott-e Jézus olyan parancsolatot vagy törvényt, amivel támogatta/elfogadta volna a rabszolgaságot, mint követendő példát.
A "Szeresd felebarátodat, mint magadat! Nincsen más, ezeknél nagyobb parancsolat." nem erre utal. Nem tudsz úgy szeretni valakit, úgy mint önmagadat, hogy közben korlátozod a szabadságát és kihasználod.
Vagy Jézus összevissza beszélt volna? Nem hinném...
Egyébként azt kijelenthetjük, hogy Jahve szerint elfogadott a rabszolgaság? Ez lenne a szeretet Istenének a véleménye arról, hogy hogyan bánjunk egymással?
# 7
Jahve a gonoszok fejedelme,nem a "szeretet Istene".És semmi köze Jézushoz.Ezért egy keresztény ember számára Jahve nem mérvadó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!