Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Szövetség Isten és a zsidók...

Szövetség Isten és a zsidók között?

Figyelt kérdés

,,Metéljétek körül szeméremtestetek bőrét, ez lesz a veletek kötött szövetségem jele.’’ 1Móz 17:11

Miért pont a körülmetélés jelent szövetséget Isten és a zsidók között?


2010. jún. 17. 00:15
 1/5 anonim ***** válasza:
74%
A körülmetélésre az éghajlatnak megfelelő higiéniai okokból volt szükség. A bibliába meg azért került be, mert az Istennel való szent szövetséggel inkább lehet motiválni a népet, mint észérvekkel.
2010. jún. 17. 02:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
48%

A körülmetélés eredetileg a törzsbe való beiktatás és a nagykorúság jele lehetett (34,14; Kiv 4,25). Itt a szövetségre emlékeztető jelképpé válik. Igazi jelentőségét a fogságban és az utána következő időkben kapja, amikor már a nép faji és vallási összetartozásának jele lesz (2Mak 6,10). Szent Pál úgy értelmezi, mint a hitből fakadó megigazulás jelképét (Róm 4,11).


1 Móz. 17,7–14. A körülmetélkedés szövetsége.

Istennek az Ábrahámmal kötött szövetsége, az új név értelmének megfelelően, kollektív jelentőségű. Nemcsak Ábrahámra van tekintettel, hanem Ábrahám utódaira is. Az ígéretnek különösképpen lelki része az a mondat, hogy „Istened leszek neked és utódaidnak”, mert benne van a soha meg nem szűnő gondviselés (a Jahve név jelentése is ilyen tartalmú, vö. Ex 3:14) és a megváltó szeretet: két olyan dolog, ami végigkísérhető az egész Biblián, egészen Jel 21:7-ig.

A szövetséghez tartozó emberi kötelesség Ábrahámra és vér szerinti utódaira, a választott népre nézve, egy testi jegyhez, a körülmetélkedéshez való ragaszkodás volt. A körülmetélkedés szokása máig is ismert a világ különböző részein lakó, jobbára primitív népeknél. Az ókori keleten is gyakorolták, pl. az egyiptomiak, vagy a kánaáni népek egy része is. Izráel népe becsmérlően emlegette a körülmetéletlen népeket, főként a filiszteusokat (1Sám 17:26). Maga a körülmetélkedés általánosságban valószínűleg a serdülés, illetve férfivá érés felavató ceremóniái közé tartozott. Az Ószövetség népénél azonban az Isten népéhez tartozás testi ismertetőjele lett s mint ilyen, kötelezővé lett a gyermekkortól fogva. Egy töredékes elbeszélés (Ex 2:24–26) a véráldozattal Istennek történő „eljegyzés” szertartásának mondja. A hozzá való ragaszkodás a szövetség fenntartását jelképezte, mellőzése viszont szövetségszegésnek számított. (Sokan, többek közt Kálvin is, a körülmetélkedést a keresztség ószövetségi előképének tartották, épp abban a vonatkozásban, hogy az Isten népéhez, az egyházhoz való tartozás jegyéről van szó, ezért is tartották indokoltnak a sokak által vitatott gyermekkeresztséget). De már itt megjegyezhetjük, hogy mivel testi jegyről, külsőségről volt szó, korán figyelmeztetni kellett prófétai hasonlat szerint a „szív körülmetélésének” a szükségére (Jer 4:4), azaz a szövetség lelki tartalmának a megértésére, a lélek szerint Istenhez tartozásra is.

Nevezetes dolog, hogy e szövetségi jel a családhoz tartozó idegen fajú szolgákra is kiterjesztendő volt, ami a kegyelem körének a tágulását jelenti. Izráel így nemcsak vérségi, hanem tágabb körű gyűlekezeti közösség is volt, ami különös melegséggel mutatkozott meg egyes családi jellegű ünnepeknek, a szombatnak, a páskának a kiterjesztésében a szolgákra és az ott tartózkodó jövevényekre. Ezért ha jelentkezett is olykor kisebb-nagyobb mértékben elkülönülési tendencia, mégis azt mondhatjuk, hogy az itt látható alapgondolat ellene mond egy ószövetségi „diszkriminációs szemléletnek”.

A szövetséges Isten ilyen széleskörű kegyelmi készsége viszont megkövetelte, hogy a szövetségnek a jelét viselje minden férfi a választott nép körében, és az egyén, mint a közösségnek egy tagja, ne erőtlenítse meg különcködésével a közösségnek adott kegyelmi szövetséget. Így értendő a 14. vers szigorú szankciója. – Egészen más lett persze a helyzet az Újszövetség idejében, amikor Ábrahámnak a hitből való utódait már nem a testi jel avatta a gyülekezet tagjává. (Olv. ApCsel 15. rész, Gal 5. rész).

2010. jún. 17. 03:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
48%
körülmetélés (lat. circumcisio): a hímtag makkot fedő előbőrének körkörös eltávolítása. - Ősi beavatási szertartás, a serdülők rítusa, a férfivá érés kinyilvánításának formája. Egyszerűbb változata az incisio, az előbőr egyszerű bevágása. Egyes népeknél a lányokat is körülmetélték. Izr. fiai körében csak a fiúkra korlátozódott, körkörös formában. Vsz. az egyiptomiaktól vették át, akiknél már az Óbirod-ban élt (mumifikálás); a filiszteusok körében ismeretlen volt (1Sám 14,6). Az indoeurópaiak és a mongolok nem ismerték, ugyanakkor Afrika, Amerika és Ausztrália primitív törzsei körében elterjedt. A babilóniaiakat és az asszírokat illetően nincsenek megbízható adatok (Jer 9,25 és Ez 32,22-32 említ néhány népet). Izr-ben a szokás ősiségére utal, hogy éles követ használtak a körülmetéléshez (Kiv 4,25; Józs 5,2). - A szokást orvosi v. higiéniai szempontok nem magyarázzák kielégítően, ha belejátszottak is elterjedésébe. Hogy Izr-ben eredetileg mi volt a körülmetélés értelme, arról a hagyomány nem nyújt világos képet, de korán a szövetség (ApCsel 7,8), a Jahvéhoz (már Kiv 4,25 is így értelmezi) v. az izr. kultikus közösséghez tartozás (12,48; Róm 4,11: a hitbéli megigazulás pecsétje) jele; s emlékeztető jel a szövetségből adódó kötelezettségekre (Ter 17,23-27; Kiv 4,25: vérvőlegény; MTörv 30,6; Józs 5,2-10; Jer 4,4; Ez 44,7); ugyanakkor a többi népektől, elsősorban a filiszteusoktól való elkülönülésnek is a jele (Bír 14,3; 1Sám 14,6; 2Sám 1,20 stb.). Innen érthető, hogy a szokás bevezetését Ábrahámnak (Róm 4,9: a körülmetélt) tulajdonították (Ter 17,9-14). - Az ÓSz azon sorai, melyeknél számolni lehet a papi törv-hozás hatásával (Ter 17,12; Lev 12,3), a körülmetélést a születés utáni 8. napra teszik (vö. Fil 3,5). Jn 7,22 szerint szombaton is el lehetett végezni. Az ÓSz és az ÚSz szavaiból arra lehet következtetni, hogy a körülmetélést a családapa végezte (később az ún. mohel feladata lett); s legalább az úsz-i időben a körülmetéléshez hozzátartozott a névadás is (Lk 1,59); az előírásokat aprólékosan igyekeztek megtartani. - IV. Antiokhosz Epiphanész halálbüntetés terhe alatt megtiltotta a körülmetélést (1Mak 1,48.60; 2Mak 6,10); hellénista zsidók ez időben művi úton pótoltatták előbőrüket (vö. 1Mak 1,15; vö. 1Kor 7,18). - Az ÚSz a lélek körülmetéléséről beszél (Róm 2,29). A hit által a lélek Krisztusban van körülmetélve, nem kézzel, hanem „az érzékies test levetésével, krisztusi körülmetéléssel” (Kol 2,11). A Krisztusban való hit által a körülmetélés értelmét vesztette (Gal 5,6; 6,15; Kol 2,11). Pál ap. szembeszállt azokkal, akik a pogányságból megtért ker-ekre rá akarták kényszeríteni a körülmetélést (Róm 4,12; Gal 2,3; 5,6; 6,15; Kol 2,11). Az apostoli zsinat elfogadta nézeteit (ApCsel 15,1-20; Gal 22; Róm 4,12). - Jézus körülmetélése a templomban való bemutatásakor történt (vö. Lk 2,22-38; Gyertyaszentelő Boldogasszony). Jézus ekkor ontotta vérét először az emberért, ezért Mária 7 fájdalma között a körülmetélés az első.
2010. jún. 17. 03:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
48%
Ábrahám szövetségi kötelessége az, hogy ő s utódai Isten népének vallják magukat. Ennek a szövetségnek emlékeztető s figyelmeztető jele a körülmetélkedés. A testnek ezen megcsonkítása egyben félreérthetetlenül kifejezte azt a tényt is, hogy Ábrahám (s utódai) nem a test ereőiból sokasodnak nemzetté, hanem azért, mert az Isten kiválasztotta őket arra, hogy belőlük és általuk származzék a Messiás. E szertartás tehát az izraelitákkal kizárólag vallási nem egészségi) jellegű; éppen azért egészen alárendelt jelentőségű az a kérdés, hogy ismerték-e, s ha igen, miért foganatosították azt egyéb keleti népek.
2010. jún. 17. 03:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm a részletekbe menő, alapos választ!
2010. jún. 17. 23:15

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!