Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Mi a gond azzal, hogy a...

Mi a gond azzal, hogy a kormány szakmát szeretne a fiataloknak és piacképes diplomát?

Figyelt kérdés

Szeretném legalább egy kicsit is megérteni az ellenzék álláspontját, legalábbis szeretnék érveket olvasni tőlük. :)


A mai trend, hogy boldog-boldogtalan gimnáziumba megy, ahol szinte semmi irányultságot nem kap, szakmát főleg nem. Majd, mivel tanulni akar, elmegy egy értelmetlen, értéktelen büfészakra, majd miután az állam pénzén lediplomázott, át kell képezze magát, ha nem akar éhenhalni.

Mindez sajnos rám is igaz. :(


Közben szakmunkásokból hiány van.

Az érettségi túl könnyű, 90% feletti eredményért már kell tanulni, de az alattiért nem. Az egész csak szövegértés, a szóbeli tételek mellett rengeteg forrás. Én nem vagyok jó eszű, de színötösre érettségiztem.


Cikkekben olvasgatva a köznevelés és a felsőoktatás terén tervezetteket, úgy látom, a kormány végre tenni akar a fentiek ellen.

Az emberek tudjanak nyelvet - ami manapság nagyon fontos! A globalizáció LÉ-TE-ZIK!

Az egyetemre való bejutásért végre kelljen tenni is valamit! Az eddigi 240 egy vicc volt, és rengeteg helyre, köztük büfészakokra is be lehet jutni 240-320 ponttal. Ez nem sok!!

Az egyetemi képzések végre igazodnának a PIACI IGÉNYEKHEZ, nomeg egyáltalán ahhoz, amihez az adott egyetem ért... Vége lesz a töltelékszakoknak.

Végre a szakmunka felé terelik a népet; SZAKMÁKAT, hiányszakmákat adnának az emberek kezébe.


Ez valakiknek rossz????


Igen, aki ott áll az érettségi előtt, nem túl jó eszű és/vagy lusta, annak nehéz elfogadnia, hogy esetleg nem fog tudni tanulni, hanem kétkezi munkája lesz - amiben esetleg baromi jó lesz úgy nem mellesleg és baromi sokat fog adni az embereknek ezzel.

Igen, nekem is nehéz lett volna elfogadnom a szakmát, ezért mentem egy büfészakra, én magam megbántam.... :'(



2014. nov. 30. 13:23
1 2 3
 1/29 anonim ***** válasza:
22%
Én kb. minden témában a kormány ellen vagyok, de ez az egyetlen kivétel, amit most leírtál. Tényleg hülyeség büfészakosokat képezni. De én tovább mennék, és a büfészakokat, úgy ahogy van megszüntetném, hogy az se tudjon odamenni, akinek esetleg apuci anyuci fizeti.
2014. nov. 30. 13:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/29 A kérdező kommentje:

Én is megszüntetném a büfészakokat!!!


Semmi értelme!!!



Semmi értelme a multidiszciplináris szakoknak például.

Maximum normális, egy-egy területre koncentráló szakok szakirányaiként hagynám meg őket.

2014. nov. 30. 13:44
 3/29 anonim ***** válasza:
82%

Az állam egyetlen célja, hogy még több pénzt tudjon valamilyen módon kivonni az oktatásból, semmi más.

Alapvetően abszurd feltételezés, hogy miért lenne képes az állam előrelátni a piaci igényeket és ahhoz igazítani az oktatást. Nem képes rá és nem is lesz soha, nem is ez lenne a feladata. 1-2 év alatt is változik, hogy miből van épp hiány, pár éve nagyon kellettek a hegesztők, aztán a szerszámkészítők, aztán az ácsok stb. stb. Épp erre valók a piaci szabályozó folyamatok, ha hiány van szakemberből, akkor felértékelődik az a szaktudás, tehát magasabb fizetés lesz, ergo többen mennek majd azt tanulni. Ezt felesleges (sőt káros) az államnak befolyásolnia, javítani nem fog rajta.

Nem véletlenül nem mennek szakmunkásnak az emberek: rossz munkakörülmények, alacsony fizetés, legtöbbször feketén alkalmazzák őket, nem fizetik ki őket a megrendelők stb.

Említetted, hogy te is jelentkeztél felsőoktatásba, akkor gondolom tisztában vagy vele, hogy az általad említett 240-es ponthatár semmit nem jelent. A felvételi ponthatár mindig a jelentkezők pontszámai alapján lesz meghatározva (a keretbe beférő jelentkezők legalacsonyabb pontszámával rendelkező személy eredménye lesz a határ).

Véleményem szerint akkor lesz majd igazi szándék szakmunkásnak menni az emberek részéről, ha számíthatnak a normális munkakörülményekre és fizetésekre, ehhez persze az kell, hogy a vállalkozókat terhelő adóterheket csökkentsék és ezzel visszaszorítsák a feketegazdaságot.

2014. nov. 30. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/29 A kérdező kommentje:

- A 240-es ponthatár annyit jelent, hogy baromi alacsony. Tovább két dolog létezik. Vagy mindenki kap diplomát az adott karon, max csúsznak. Ekkor sok olyannak is adnak diplomát, akinek nagyon nem kellene. Vagy kiszórják a felvettek nagy részét! Ezért kellene magasabb ponthatár, de leginkább felvételi.

És pont az a baj, hogy ha 60 ember adott helyre felvehető, a gép bedob annyit, és a végeredmény, hogy alig 60%-os érettségikkel már bent vannak (60*2+60*2=240)



- Ahol autóipar van, oda kell minőségirányítási mérnök, folyamatszervező mérnök, logisztikus, szakmunkások stb. Így jó ötlet, hogy az autógyár közelében ezeket képezzék. Ahol mezőgazdaság van - tudom, nincs olyan, de ez egy példa - ott képezzenek agrármérnököket.

Ha jól értem, a kormány ezt akarja elérni.

Ahol értenek az agráriumhoz, ott képezzenek agrármérnököket, de valami töltelékszakot ne indítsanak!

Meg pl egy környezetmérnökre sose lesz szükség. És mondhat nekem akárki akármit, soha! Mert felvesznek inkább egy igazi mérnököt, aki elvégzett egy környezetvédelmi szakirányt vagy környezetvédelmi szakmérnöki képzést.



- Ha hiány van jó szakmunkásokból, akkor nyilván dolgozhatnak nem feketén is. De igen, egyébként jó lenne háttérbe szorítani a feketegazdaságot.



- A diplomások sajnos elég nagy része közmunkán köt ki (amit egyébként támogatok!!! kétszer annyi, mint a segély....), vagy gyárszalag mellett, vagy csomagol mint a diákmunkások. Vagy irodai kisegítő melózik. Hol vannak a jó munkakörülmények és hol van a jó fizetés?

Az én szakomon, csoportomban körülbelül senki nem optimista, mert nem látjuk, mire lennénk jók, mihez értenénk. És mindenki gondolkozik már, mire képezze át magát. Olyan vágyakról, hogy családi ház, néha nyaralás akár országon belül - lassan letettünk.

2014. nov. 30. 13:56
 5/29 anonim ***** válasza:
100%

Amit a kormány mond, és amit leírtál, az nagyon jól hangzik, DE valószínűleg nem az lenne a végeredménye, mint amit mondanak. Eddig ahányszor reformáltak az oktatáson vagy az egészségügyön az elmúlt 25 évben, mindig sikerült még azt is elrontani, ami jó volt, míg a változtatások sosem érték el a remélt célokat.

Konkrétan: Jelenleg Magyarországon ma nem létezik olyan, hogy piacképes szakma. Az ún. hiányszakmákkal is nagyon nehéz elhelyezkedni, szerinted mi lenne, ha elkezdenénk szakközepekben ezerszámra olyan szakmunkásokat képezni, akik érteni fognak egy szakmához, amire nincs kereslet? Mert akkora számban biztosan nincs. Talán külföldön, de elvileg a kormány célja az, hogy csökkentse a kivándorlást. Ha lennének üres állások, amiket azért nem lehet betölteni, mert nincs rá szakember, akkor lenne ennek értelme, így csak hablatyolás. A kormány először teremtse meg a feltételeket ahhoz, hogy legyenek munkahelyek. De jelenleg nem létező munkahelyekre akarunk szakikat képezni. A büfészakok megszüntetése alapvetően jó ötlet, de valószínűleg ez inkább politikai alapon történne, nem a valós hasznosság vizsgálata alapján. De az orvosképzést pl. növelni kellene, mert az valóban kezd hiányszakma lenni. De jelenleg a kormány nem tesz eleget azért, hogy akár diplomával, akár szakmunkával legyen elég munkahely, ahova a fiatalok el tudnának helyezkedni. Az amire készülnek, egyértelműen látszatintézkedés, illetve pótcselekvés, amely nyilvánvalóan nem kínál megoldást a valós problémára.

Az érettségi rendszer jelenleg úgy rossz, ahogy van. De nem azért mert túl könnyű, hanem azért mert nem ésszerű. Amíg nem volt 2 szintű érettségi, addig jó volt. Aki meg felvételizni akart, az felvételizett (írt egy központi írásbelit az adott tárgyból, az hasonló nehézségű volt, mint a mostani emelt, aztán az adott intézményben szóbelizett). Ma meg teljesen felesleges dolgokat kell megtanulni pl. az emeltre, ráadásul olyan formában, hogy még az a minimális haszon is elvesszen, amit esetleg nyújtanának, míg amire meg valóban szükség lenne, azt nem tanítják. Az iskoláknak már az ovitól kezdve gondolkodni kéne megtanítani és személetet adni, de ez ma nagyon nem működik. Pedig ezt meg lehetne tenni gimnáziumban és szakközépben is. De inkább kötelező emelt óraszámú testnevelés van és etika, nehogy véletlenül idő legyen hasznos dolgokkal foglalkozni. Az államilag jóváhagyott tankönyvek színvonala és egyoldalú szemlélete pedig teljesen alkalmatlanná teszi őket bármilyen oktatási célra is. A kormánynak amúgy sem érdeke, hogy az emberek gondolkodni tudjanak, mert akkor nehezebb lenne őket irányítani. De ez nem a gimnáziumok hibája, hanem az oktatási rendszeré. A szakközepekben meg ugyanaz a követelmény, csak a sok szakmai tárgy elviszi az időt a kötelező érettségi tárgyaktól. De ha valakit nem vesznek fel, szakmát gimnázium után is lehetne tanulni, kb. 2 hónap alatt el lehet jutni egy szakközepes szintre, ha csak a szakmai tárgyakat kell tanulni. És akkor sokat mondtam. Ezt célirányos képzéssel is ugyanúgy meg lehetne oldani.

2014. nov. 30. 14:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/29 anonim ***** válasza:
15%
Semmi. Egyszerűen lehetetlen ennyi diplomásnak elhelyezkedni mint amennyit képeznek. Elvégzik és sokan fizikai munkát nem is hajlandóak végezni mert ne hogy már diplomával....
2014. nov. 30. 14:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/29 A kérdező kommentje:

Nyilván nem kellene átesni a ló túloldalára, szakmunkásból se kell Dunát rekeszteni. De a jelenlegi trend, miszerint minél több diplomást - nagyon nem jó!



A gimnáziumnak akkor lenne értelme, ha mondjuk 11.-től lehetne szakosodni.

Egy reálosnak ne csak matekja legyen utolsó évben és fakton az összes többi, valamint ne kelljen nyolcszáz vers elemzését és a világháborúk összes történését bemagolnia, mert az nem vezet semmire. Éppúgy egy humánosnak se kelljen bemagolnia a fotoszintézist.

Egy reálos tanulja meg az alapokat töriből és magyarból, tanítsák az emberről, emberi lélekről, mondjuk a világháborút is fogják meg lelki alapon vagy nem tudom hogy, de ne úgy, hogy hétfőn ez történt, kedden ez, szerdán amaz, mert ez így magolás.



Igen, gondolkozni nem tanítanak meg, csak magolni. Definíciókat, elveket. De nemigen kérdezik meg, hogy és szerinted hogy jó, te hogy csinálnád, te hogy definiálnád...



Én is elég sötéten látom a munkaerőpiaci helyzetet. (Rendes) mérnök ismerőseim is több hónap után helyezkednek csak el és nemigazán a saját szakmájukban. Igaz, nem rossz a melójuk és jól keresnek.

De azért nem tudom elhinni, hogy legalább valamennyire ne lehetne a képzéseket mindig az épp aktuális és területileg aktuális munkaerőpiaci igényekhez igazítani.

2014. nov. 30. 14:11
 8/29 anonim ***** válasza:
100%

Látom még mindig nem érted a ponthatár dolgot. A 240 csak annyit jelent, hogy az alatt nem lehet egyáltalán elindítani szakot. Ha van mondjuk 50 hely, akkor csökkenő sorrendbe állítják a jelentkezők pontszámait és felveszik az 50 legmagasabbal rendelkező embert, így pl. a ponthatár lesz 320.

Alapképzést ahol végeztem főiskolában, első jelentkezésemkor nem indult el a szak, mert az iskola egyéni elvárásait nem érte el a ponthatár, hiába volt elég jelentkező, inkább nem indították el. Következő évben igen, 380 lett a ponthatár. Szóval ezt nyugodtan maga az iskola is befolyásolhatja.

"Ahol autóipar van, oda kell minőségirányítási mérnök, folyamatszervező mérnök, logisztikus, szakmunkások stb"

Így van, ahogy lesznek ilyen beruházások, lesz is kereslet ilyen szakemberekre és választani is fogják ezeket az irányokat. Ezt viszont az állam nem láthatja előre, ergo fölös beleszólnia.

"Ahol értenek az agráriumhoz, ott képezzenek agrármérnököket, de valami töltelékszakot ne indítsanak! "

Újabb probléma, hogy mi is akkor a töltelékszak. Ki fogja meghatározni, hogy mi a fölösleges? Te? Vagy mondjuk én?

A felsőoktatás nem vezetőket képez, hanem tudást ad át. Épp ezért nem lehet azt mondani, hogy túl sok diplomás van, hiszen a tudás sosem káros, vagy felesleges. Világviszonylatban Magyarországon nagyon kevés a diplomával rendelkező ember, nézd meg pl. az USA-t, ahol a felnőtt lakosság közel 35%-a rendelkezik felsőfokú végzettséggel. Részben ezért is olyan magas a hozzáadott érték a gazdaságukban.

Az oktatásnak tudásalapúnak kéne lennie, ha szükség van mondjuk asztalosra, akkor nem hátrányos az, ha nekünk faipari mérnökünk van, hiszen az csak többlettudás. Pusztán azt a felfogást kéne elfelejteni, hogy a diploma egyből vezetői pozíciót garantál, mert ez hülyeség, azért van, hogy jobban végezd majd a munkádat, illetve tudatosabb állampolgár legyél.

"A diplomások sajnos elég nagy része közmunkán köt ki (amit egyébként támogatok!!! kétszer annyi, mint a segély....)"

És akkor mi van, ha közmunkán kötnek ki? Attól még nem fog kevesebbet érni a tudás, amit korábban megszereztek, azt nem fogja senki elvenni tőlük. A jó mérnökök meg külföldre mennek, mert ott sokszoros a fizetés, akkor ne képezzünk mérnököket, hiszen felesleges?

(Mellesleg ajánlom elolvasásra az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tanulmányát a közmunkáról és annak hatásairól, meg fogsz lepődni mennyire káros társadalmilag a jelenlegi közmunkaprogram - [link] )

2014. nov. 30. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/29 A kérdező kommentje:
Tudom, hogy a 240 a legalacsonyabb ponthatár - volt. Engem az zavar, hogy sok helyre ennyi volt a valódi ponthatár, mert a gép ezt dobta. És a suli nem mondhatta meg, hogy márpedig 340 alatt senkit nem veszünk fel, akkor se, ha így csak 10-en lesznek.
2014. nov. 30. 14:16
 10/29 A kérdező kommentje:

Nem tudom, nálunk a kar nem tudja a szabályokat talán, de a kar is sír hogy -magától- ilyen alacsony maradt a ponthatár...



Ki fogja meghatározni, mi a felesleges?

Az odajáró hallhatók vagy a végzettek. Reprezentatív felmérések arról, hogy hányan dolgoznak szakmájukban (!), hányan diplomát igénylő helyen, hányan közmunkán és hányan képezték át magukat. Ahol 1% dolgozik szakmájában, az felesleges szak.


Töltelékszak pedig, ahol a kar ért X dologhoz és indít egy, azzal totál ellenkező multidiszciplináris szakot, mert nem kell külön felszereltség az oktatásához, a tanár meg felkészül szakirodalomból, összeállít egy diasort amit felolvas. A saját bőrömön tapasztalom ezt!!! Tudom, a hü.lye én voltam, hogy ide jöttem.



A faipari mérnök nyilván örül, ha asztalos lehet. De lehet asztalos? Vagy közmunkás lesz??



Mi értelme van utcasöprés közben ha tudja a szennnyvíztisztítás alapjait? Amit persze bemagoltattak vele, mert nem a gondolkozás a cél. Ne röhögtess, hogy ettől több.... Ha a siratás a célod vele, azt hamarabb eléred :D

2014. nov. 30. 14:21
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!