Kezdőoldal » Politika » Rendőrség » Miért kezdődik néhány rendőrau...

Miért kezdődik néhány rendőrautó rendszámtáblája RB-vel, mit jelöl ez?

Figyelt kérdés
RendőrBácsik ? vagy mi ? :)
2009. máj. 15. 18:48
 1/8 anonim ***** válasza:
53%
Annak idelyén amikor még a belügyminisztérium létezett akkor kapták a rendősrégi autók ezt a rendszámot ( rendőrség Belügyminisztérium RB) mint ahogy a Honvédségi autók a HM rendszámot kapták.
2009. máj. 15. 19:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
86%

Még régen az "ántivilágban" (a 2 betű+4 szám időkben), a rendszám betűk fel voltak osztva intézmények, járműtípusok szerint.

A teljesség igénye nélkül:

AI = állami intézmények

BM = belügyminisztérium

D* = motorkerékpárok 250+ ccm-ig

E = ideiglenes rendszám

F* = teherautók

G* = magán személyautók

H* = honvédség

I* = magán személyautók

J* = taxik

K* = magán személyautók

L* = motorkerékpárok 125 ccm

MA = mentőautók (a többi M-est később megkapták a motorosok)

N* = utánfutók

O* = motorkerékpárok

P* = magán személyautók

RA = rendőrség

SA = TSZ-ek járművei

T* = magán személyautók

V* = nyerges vontatók


Mikor elfogytak az RA-s rendszámok, akkor elkezték kiadni a rendőrségnek az RB-st. Amikor áttértünk a 3 betü+3 szám kombinációra, akkor a rendőrség, és a honvédség megtartotta a régi rendszámokat, de új formában. Az RB-s autók a rendőrség saját gépkocsijai, mert mostanában vannak tartósan bérelt, és lízingelt autóik is, amiken "civil" rendszám van.

2009. máj. 15. 19:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%
igen, ez nagyon jó kis összefoglalás, de pont a tartós bérlet ill. lízing miatt manapság vigyázni kell, mert rengeteg civil rendszám is takar amit takar ...
2009. máj. 15. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
80%

Válaszadás közben a rendszer egyszerűen kidobott, így a harmadik kedves kérdező megelőzött. Valójában az első két hozzászólóhoz lett volna mondanivalóm.


Kedves mindenki. Az első kedves hozzászóló nagy csacsiságot mondott! Nehogy ez tudatosuljon Bennetek

A második válaszoló mondta ki a lényeget, hosszú elemzése azonban korán sem szakszerű volt, inkább a tapasztalatait írta le, sajnos egy-két alapvető tévedéssel.

Az 1945 után közlekedési sorszámok alapelve a tulajdonviszonyok szerinti szektor besorolás volt, azt követően osztották le azokat nemük (személygépkocsi, tehergépkocsi) és funkciójuk szerint (saját használat, bérfuvarozás, mely utóbbit ellentétes színösszeállítással is megkülönböztettek, ahogyan pár speciális célú járművet, pl. diplomata)

1959-ig két betű három szám, azt követően két betű négy szám kombinációban. Óriási hibája volt, és ezt a megreformált karakterkiosztás is megőrizte, hogy nem jelöli a területi hovatartozást. (Igaz, Hollandiában sem.)

A szektor szerinti kiosztás pedig a következő volt

A – állami

B – szövetkezeti, illetve a szövetségek

C – magán – ami hosszú ideig csak elvi besorolás volt, mert hosszú ideig csak nagyon kevés kádernek engedélyezték személyi tulajdonú gépkocsi forgalomba állítását.


Az A kezdetű (kétbetűs) kombinációk a minisztériumok, felügyeleti szervek, közintézmények, tanácsok, állami vállalatok szolgálati autóit illették.

AA azaz dupla A „járt” az államtitkároknak, és kiemelt szervek (pl. KSH, MRT, MTV) első számú vezetőinek, és

Szimpla A – azaz egy betű négy szám –díszelgett az Elnöki Tanács Elnöke, Az Országgyűlés Elnöke, a Forradalmi Munkás Paraszt Kormány Elnöke (vagyis a miniszterelnök), a miniszterek, az MSZMP PB tagjainak, és természetes a főtitkárnak (lévén állampárt és pártállam volt.)

A mezei KB tagokat ez a hierarchia a sima AB, AC kategóriába sorolta.


B kezdetű rendszámtáblát viseltek legnagyobb számban a mezőgazdasági és ipari termelőszövetkezetek kapták, de fontosságban megelőzték azokat az MSZNÓMP különböző rendű és rangú bizottságai, de B rendszám illette a SZOT főtitkárát, a Hazafias Népfront vezetőit és a Magyar Tudományos Akadémia Elnökét és Főtitkárát.

A C volt a magán szektor, ami lendületbe jövetel után elfogyott, azt követte az addig szabad I, és az elvett rendszámok U, T és a hasonlók.

A nemzetközi gyakorlathoz igazodóan C kategóriába soroltak olyan gépkocsikat is, amelyek feltételezhetően nem személyi tulajdonban voltak

Ilyen volt a CD – Corps Diplomatique = diplomáciai testületek. Mivel náluk a magyarnyelv szerinti DT rendszámot használták, ilyent csak az ország végleges elhagyásakor azt vissza kellett szolgáltatni, és ideiglenes a CD rendszámot használta az otthoni honosításig.

CK és CC- képviseletek, szervezetek igazgatási, műszaki és kisegítő személyzetének nem magyar állampolgárságú tagjai és családtagjaik járműveire (A CC-nek más funkciója volt, nem a CK elfogyása miatt vezették be)


A kedves hozzászóló felsorolását szeretném picit kiigazítani

AI = állami intézmények

Tisztáztuk, hogy ez nem teljes

BM = belügyminisztérium

Ilyen betű tartományt nem osztottak ki


D* = motorkerékpárok 250+ ccm-ig

+ a DT mint kék fehér színével is megkülönböztetett különleges

F* = teherautók

de csak az állami

G* = magán személyautók

pontatlan – alapvetően az autóbuszok kapták, megkülönböztetve a bérautókat (BKV, Mávaut, Volán – fekete alapon fehér betűkkel – és az intézmények tulajdonában lévő buszokat) később egyes betűtartományokat a magángépkocsik is megkaptak

H* = honvédség

I* = magán személyautók

J* = taxik

K* = magán személyautók

Ez sem helyes – alapvetően a 125 ccm motorkerékpárok kapták, majd miután elfogyott, elkezdték kiadni az L-t, és miután a K rendszámúak kikerültek a forgalomból, az felszabadult és akkor kezdték odaadni a magángépkocsiknak.


L* = motorkerékpárok 125 ccm

MA = mentőautók (a többi M-est később megkapták a motorosok)

N* = utánfutók

Ez sem pontos, eredetileg az oldalkocsis motorkerékpárok kapták, majd amikor azok gyakorlatilag kivonultak a forgalomból, akkor kapták a lakókocsik, utánfutók, amelyek az megelőzően „nem is léteztek” De N rendszámot kaptak a rokkantaknak készült, kissé komikus, háromkerekű, kétüléses, csehszlovák gyártmányú Velorex „gépkocsik” is

O* = motorkerékpárok

P* = magán személyautók

Ez sem pontos: a Magyar Posta betűtartománya volt PA szolgálati kocsik, PF tehergépkocsik, majd elvették tőlük, csakúgy, mint a tűzoltóktól, s akkor kaptak F rendszámokat meg AT, AU AX rendszámokat

RA = rendőrség

Egyetértek, azzal, hogy a teherutókat, az álla mi teherautók F rendszámozásához hasonlóan RF-fel jelölték, de ilyen a rabszállító is, továbbá

RR, amit a 9999 karakter megosztásával a BV és a VPOP használtak és használnak

SA = TSZ-ek járművei

T* = magán személyautók

Ez sem pontos, a Tűzoltóságtól vették el, lásd Magyar Posta

V* = nyerges vontatók


És nem beszéltünk a bérfuvarozó teherautók Y és azok pótkocsijának X betűjeleiről, amelyeket megkülönböztetésül fekete alapon fehér rendszámmal jelöltek.

de a bérelt személygépkocsikat jelölő XX rendszámról sem.


Becs szavamra, nem kötözködni akartam, de nem szeretném, ha mások hibás információt jegyeznének meg.

2009. máj. 15. 22:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
100%

Némi kiegészítés:

a buszoknál a G* rendszámokat kb. a '80-as évektől felváltotta a BU-BZ tartomány;

a rendőrségi állományban lévő motorok rendszáma RK volt (sőt ma is az).

Ezeken kívül voltak még a piros betűs rendszámok:

E: ideiglenes (elvesztés esetén);

Z: exportra, az országot véglegesen elhagyja;

PRÓBA: tesztelés idejére, nem végleges forgalmi engedéllyel;

VÁM: magánimport esetén az elvámolás idejére.


A régebbi rendszámokról itt van egy (nem teljesen pontos) összefoglaló:

[link]

A maiakról pedig itt:

[link]

2009. máj. 16. 00:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%

Egyetértek, én sem a teljesség igényével írtam, de nem Internetről, hanem fejből, mert éveken keresztül olyan területen dolgoztam, ahol ezeket nagyon kellett ismerni, de a rendszám "reform" kezdete óta eltelt 18 év nagy idő. (Azért idézőjelben, mert ez nem volt reform, legfeljebb újítás.)

A Vám, Próba, E, stb. - látjátok, azt ki is felejtettem a felsorolásomből, két betűvel az is motorkerépkpár rendszám volt - kihagyását azért nem tartom hibának, mert csak a kétbetűsöket elemeztem.

A GA BU kérdésre adott két válaszunk egybevág, csak azt szerettem volna jelezni, hogy az a betűtartomány csak később lett a személygépkocsiké.

Az AT, AU, AV - fekete alapon fehér rendszámokat is csak megemlítettem, ahogy a az ú.n. "piros betűseket".

Ha valakinek eszébe jutna a fehér alapon piros HC rendszám, azt ne idesoroljuk, mert az rendszerváltás utáni (Honorary Consulate = Tisztelebeli Konzulátus), amit Kulcsár Attila "tiszteletére", pánik szerűen be is vontak.

Ahhoz képest, hogy a - kérdését talán félig tréfásan leírő - kérdező csak egy betű kombinációra kérdezett rá, egészen komoly tudományos értekezés kezdett kibontakozni.

2009. máj. 16. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
58%
Hol dolgoztál ? :)
2009. jún. 12. 13:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
9%
Biztos korrupció és pénzlopás miatt kell ez a megkülömböztetés
2010. febr. 13. 08:14
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!