Kezdőoldal » Számítástechnika » Programok » Miért növekszik majdnem...

Miért növekszik majdnem minden szoftvernek és játéknak a gépigénye az évek során, amikor azt jóformán semmi nem indokolná?

Figyelt kérdés

Manapság a fejlesztők körében már ennyire luxus az optimalizáló?


Vegyünk egy példát: Valorant.

2019-es játék, de hogy néz ki? Körülbelül olyan grafikája van, mint a Team Fortress 2. Amivel még nem is lenne baj, de ha összehasonlítjuk a két játék gépigényét, azért elég nagy különbség van a kettő között.


Ott a Crysis első része (nem a remastered), 2007-es játék, de olyan szép grafikával rendelkezik, hogy szerintem mai napig megállná a helyét.

Manapság egy ugyan ilyen modern, frissen kiadott játékhoz meg minimum egy közép, felsőkategóriás i5 meg egy RTX 2060 kell.

Mégis miért?


A tárhely foglalásról már nem is beszélve...

Ott a Sea of Thieves. 2018-as játék. 2019 végén kezdtem el vele játszani és emlékszem, hogy akkor 47 GB volt, most meg 100 GB körül van.

Oké, hogy azóta rengeteget fejlődött a játék, de ez nem indokolná azt, hogy duplájára nőjön. És teljesítményt tekintve sem fut már egészen úgy, mint ahogy annak idején. Pedig ez sem rendelkezik egy nagyon realisztikus grafikával, bár egyáltalán nem néz ki rosszul.


Többi szoftver terén is ugyan ez a helyzet.

A böngészők is szeretik enni a memóriát és a CPU-t, amihez persze az is hozzájárul, hogy a mai weboldalak közül rengeteg egy felfújt katyvasz. Tele van tömködve feleslegesen JS-el, PHP-vel meg a többivel csak azért, hogy csili-vili animációk legyenek rajta, meg hogy A nyavajás sütiket ajánlgassa minden egyes weboldal. A baj az, hogy mindenhol alkalmazzák ezeket a technológiákat, nem csak ott ahol tényleg kéne. A dizájn túlnyomó része szerintem megoldható lenne tisztán HTML-ből és CSS-ből. És ahol tényleg kéne ott alkalmaznának JS-t. Sokkal gyorsabb és átláthatóbb lenne a web.


Szerencsére ez az oldal még kivétel ez alól. Egyszerű a felépítése, átlátható, villámgyorsan betölt, és nincs rajta semmi fölösleges cucc, csak ami kell. Reklámok is még elfogadható mennyiségben vannak, nincs teleszórva mindenhol és nem tolja az arcodba az ablakait miközben olvasol.


Szóval tényleg ez lenne az irány amerre tart az informatika? A számítógépek nem gyorsabbak, mint annak idején. Illetve persze, hogy gyorsabbak, de mindez hiába való, ha a szoftverek meg ezzel arányosan lesznek egyre felfújtabbak.



2023. aug. 6. 11:35
 1/4 anonim ***** válasza:
41%
Ha ennyire fogalmad sincs a témáról, akkor jobb lenne, ha nem okoskodnál. Amit leírtál, az komplett értelmetlen dolog.
2023. aug. 6. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
100%

A játékoknál a tárhelynövekedést még meg is értem, mert manapság a full HD-hez, 4K-hoz sokkal nagyobb felbontású textúrák kellenek, mint régen. 2007-ben nagyjából az 1024x768-as felbontás volt az átlag, de sokan játszottak az alatt.


Weboldalak terén tényleg túlzásokba nem esnek sokan, de a csillivilli kell, különben azt mondják, milyen elavult és ronda és gagyi az oldalad, ha nem animálódik minden interaktív elem. Másrészt minden oldal tele van külső függőségekkel, amiket behúzni, inicializálni mindig plusz overhead.

De egyébként nem olyan rossz a helyzet már, mint volt mondjuk 10 éve, manapság nagyon sok design elemet meg lehet oldani CSS-ből, nem kell már mindenhez JS.

2023. aug. 6. 12:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:

Más az engine, erősebbek a hardware-ek és túl nagy beleszólása van a tőkéseknek a határidőkbe.


A más engine nem feltétlen jelent rosszat, sőt, ezekkel sokkal több mindent lehet megvalósítani, mint a régiekkel, csak ugye ehhez combosabb gép is kell


Az erősebb hardware-ek azért lényeges dolog, mert már nem kell halálra optimalizálni egy játékot, hogy a legtöbb ember tudjon vele játszani. Persze az sem jó, hogy sz*rnak az optimalizálásba, de erre a következő pontban kitérek.


A tőkések pedig azért jelentenek problémát, mert folyamatosan sürgetnek és nekik szeretnének megfelelni a stúdiók, legalábbis sajnos sok esetben ez a helyzet... Nyílván a tőkéseket nem fogja érdekelni, hogy alacsony legyen a gépigény, pláne hogy ez hosszabb fejlesztési időt jelentene, ami nekik nagyon nem lesz szimpatikus.


Akkor még van persze jó pár dolog ami növeli a gépigényt, pl rengeteg grafikai dolog van ami kicsit változtat csak, de nagyban hozzájárul, hogy max grafikán élethűbb legyen a játék. Csak ezek az apró dolgok nagybon tornázzák fel mindenkinek a gépigényét sajnos és sok közülük nem is kapcsolható ki.


De összességében a fentebb emlízett 3 dolog miatt növekedett a játékok gépigénye.

2023. aug. 6. 14:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:

#1 Akkor fejtsd már ki kérlek, miért is "komplett értelmetlen dolog", amikor szinte mindenütt megtalálható ez a jelenség.


Persze egy bizonyos mértékig még megérthető a tárhelynövekedés is, de azt egy kicsit furcsának tartom, hogy egy játék a duplájára nőjön pusztán frissítések miatt.


"de a csillivilli kell, különben azt mondják, milyen elavult és ronda és gagyi az oldalad, ha nem animálódik minden interaktív elem."

Sajnos igaz, de ezt soha nem fogom megérteni. Mindig csak a felszínességre mennek? Attól lesz valami modern, ha mindenhol animáció van? Az, hogy a motorháztető alatt meg egy katyvasz az egész, az nem számít, "jóvan az úgy". Pedig tisztán CSS-ből lehet szép dizájnokat alkotni, akár animálni is jóval kevésbé terhelve ezzel az oldalt.


Még az olyan játékoknál, ahol tényleg rendesen odafigyelnek arra, hogy élethűen nézzen ki a játék és fizikája is valósághű legyen ott megértem a nagy gépigényt. De van sok játék, aminek ilyen rajfilmszerű grafikája van, de gépigénye meg ahhoz képest kicsit túl nagy. Pedig ott még a textúrák sincsenek kidolgozva úgy, hogy nagy felbontású legyen.


Na és szerintetek videójátékok terén meddig fog ez növekedni?

Úgy értem egyszer elfogják érni azt a szintet, amitől realisztikusabbat már nem fognak tudni alkotni, nem? És akkor a gépigények növekedésének is stagnálnia kéne valamelyest. Sőt már most elérték bizonyos fejlesztők. Ott van az Unrecord nevű játék, ami még nem jött ki, de az előzetes videóról többen azt hitték, hogy kamu és, hogy egy valódi videó látható. Pedig nem. :D

https://www.youtube.com/watch?v=IK76q13Aqt0

Na ettől élethűbbet szerintem aligha lehetne már alkotni.

2023. aug. 6. 17:39

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!