Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » SOS! Nem értem, hogy énekből...

Valaki : kérdése:

SOS! Nem értem, hogy énekből mi ez az A dúros félhangos, keresztes, bés, nemtudommi. Kéne egy oldal, ahol mindez le van írva?

Figyelt kérdés

2012. nov. 26. 17:38
 1/3 anonim ***** válasza:
100%

Szia, Valaki: :)


Nincs kedvem oldalt keresgélni, inkább leírom az egészet.


1. Dúr-sor: a zenedarab dúr-jellegű (ld. lentebb); ha szolmizációval nézed, akkor dóra végződik.

Egy-egy sorban az egymás melletti hangok távolsága mindig szekund; a jelleget az adja meg, hogy kis szekund avagy nagy szekund. (A hangok távolságába mindig beleszámoljuk a két adott hangot is.)

A dó-sor esetén ez így néz ki:

dó - ré: n2,

ré - mi: n2,

mi - fá: k2,

fá - szó: n2,

szó - lá: n2,

lá - ti: n2,

ti - dó': k2.

[k2 = kis szekund; n2 = nagy szekund]


2. A-dúr: dó = A ; azaz a dó hang a 2. vonalközben van.


3. Ahhoz, hogy az A-ról indulva dó-sort kapj, az alaphangok közül (c, d, e, f, g, a, h) hármat meg kell változtatni: felemelni egy-egy félhanggal (azaz kis szekunddal).

Ezek sorban: f --> fisz; c --> cisz; g --> gisz.

Tehát az A-dúr hangjai: a, h, cisz, d, e, fisz, gisz, a


4. Ezt az emelést a kottában kereszttel jelezzük az adott hangok helyén, minden egyes sor elején. A megváltozott hang az eredetihez képest -isz végződést kap.

[A b hang pont ellenkező irányú mozgást jelent: kis szekundot; csakhogy lefelé; a megváltozott hang -sz végződést kap. Az A-dúrnál nincs ilyen.]


5. Létezik az ún. kvintkör vagy kvintoszlop, ahol sorban lehet menni a különböző dó-sorokkal. Azért kvint-, mert az egymást követő sorok kezdőhangjai egymástól tiszta kvint távolságra vannak (t5).


Táblázatot nem tudok készíteni ezen a felületen, nyilakkal választom el a képzeletbeli oszlopokat:


Előjegyzés --> Dúr --> Megváltozott hangok


0 --> C --> nincs


1# --> G --> fisz

2# --> D --> fisz, cisz

3# --> A --> fisz, cisz, gisz

4# --> E --> fisz, cisz, gisz, disz

5# --> H --> fisz, cisz, gisz, disz, aisz

6# --> Fisz --> fisz, cisz, gisz, disz, aisz, eisz

7# --> Cisz --> fisz, cisz, gisz, disz, aisz, eisz, hisz


1b --> F --> a h helyett b

2b --> B --> b, esz

3b --> Esz --> b, esz, asz

4b --> Asz --> b, esz, asz, desz

5b --> Desz --> b, esz, asz, desz, gesz

6b --> Gesz --> b, esz, asz, desz, gesz, cesz

7b --> Cesz --> b, esz, asz, desz, gesz, cesz, fesz


Ha megfigyeled, akkor a # előjegyzéseknél mindig az utolsó # felett egy kis szekunddal található a dó; vagy úgy is mondhatjuk, hogy az utolsó # jelöli a ti hang helyét. A b előjegyzéseknél pedig mindig az utolsó előtti b helyén van a dó (az első, azaz az F-dúr kivételével, mivel ott csak egy b van).


Gondolom, gyorssegélynek ennyi elég; de ha van még kérdésed, írj nyugodtan. Üdv. :)

2012. nov. 26. 18:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/3 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen,sikerült megértenem :D :))
2012. nov. 26. 20:08
 3/3 anonim ***** válasza:

No, ennek örülök, és részemről szívesen. :)


Ha már itt vagyok, egy kis pontosítás: a b előjegyzéseknél a hangok neve -sz vagy -esz végződést kap. (Magánhangzó után -sz, mássalhangzó után -esz; de gondolom, ezt te magad is észrevetted.)


A másik, ami most jutott eszembe a megadott kulcsszavadról:

Az "a" hang helye a 2. vonalközben van. -- Ez igaz, de csak G-kulcs (= violinkulcs vagy hegedűkulcs) esetén. Valószínűleg még csak ezzel a kulccsal találkoztál: ez az a furcsa alak, amit olyan nehéz megtanulni lerajzolni. :D

A kezdőpontja a 2. vonalon van, ez jelöli ki a "g" hang helyét; ezért hívjuk G-kulcsnak. Ettől indul a csigavonal és a többi.


A másik közismert kulcs az F-kulcs avagy basszuskulcs; ennek kezdőpontja a 4. vonalon van, és - minő furcsaság :D - az "f" hang helyét jelöli ki. (Ez violinkulcsos rendszerben a d' hang lenne.)


És most jön a "varázslat": Ha megnézel pl. egy zongorakottát vagy egy bármilyen kottát, amelyben a két szólamot különböző kulcsokban írták, érdekes összefüggést fedezhetsz fel.

Sőt, ha csak simán lerajzolod a hangokat a kottafüzetedben, akkor is. Számolgasd ki a violinkulcsos rendszerben a g-től lefelé a hangokat; bár gondolom, evidens, hogy a c a pótvonalra kerül. Így a pótvonal alatt lesz a H, majd a 2. pótvonalon az A. Igenám, de a 2. pótvonal helyett már írhatod a kottafejet a következő ötsoros vonalrendszerben a legfelső, azaz 5. vonalra; és innen tovább lefelé haladva a 4. vonalon az F hang lesz... Tehát csiribí-csiribá, így érkeztünk meg az F-kulcsos rendszerbe. :)

Ez így vili? :)


Üdv. :)

2012. dec. 3. 12:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!