Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » A képzelet, fantázia átlépheti...

Lovejoy kérdése:

A képzelet, fantázia átlépheti-e az ismeret határát? Nem csak igent vagy nemet várok, hanem igazi okfejtést, érveket a válaszodat illetően!

Figyelt kérdés
2017. máj. 5. 09:31
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%
Amit nem ismersz azt is el tudod képzelni, szóval át. Pl nem ismerünk más lakható bolygót, mégis el tudjuk képzelni.
2017. máj. 5. 09:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
40%

Átlépheti, de csak kombináció szintjén.

Csak az ismert elemeket tudod összeraknia fantáziádban: pl. ismered a lovat és a különböző szarvas állatokat, valamint a madarakat => el tudod képzelni a az egyszarvút és a pegazust. Nem tudsz elképzelni teljesen ismeretlen dolgokat.

2017. máj. 5. 10:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
87%

Hát persze és még a világirodalomba is hány író volt aki átlépte már réges régen.


Pl Verne, vagy Tollken, de ugye az összes scifi film írója átlépte az ismeret határát.

2017. máj. 5. 11:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

A teremtő képzelet (és eredetileg a fantázia is ezt jelentette, csak devalválódott a szó, vegyülve a fantáziálással,a mi a megromlott állapota) természetesen nem variációk, kombinálások, hanem ihlet (az ihletre a görög theopanusztosz "Isten által áthatott" kifejezés a legjobb),

és intuíció révén


határon kívülről tör be a határtalanból határok közé.


Természetes, hogy Arany János Buda halála nem a betűk kombinációiból lett egyszer csak hopp megvan. Vagy az International Space Station sem kőbalták kombinációiból lett, már csak azért sem, mert hatalmas intuíció kellett már a kőbalta létrehozásához. "A teremtő képzelet sorsa korunkban" Pilinszky tanulmányában még nem is sejtette, hogy a durván nagy iramban materializálódó korunkban mi vár az ihletre, intuícióra.

[link]


Soha semmi új és semmi ihletett műalkotás nem született a teremtő képzelet nélkül. Bolyai meglátása ragyogóan kifejezi ezt a "semmiből" "valami" létrejöttét ALKOTÓ szellemi tevékenység által:

"Semmiből egy új, más világot teremtettem."

(Bolyai János levele apjához)

Mert ez van velünk a világba-vetetten, ahogy Babits írja:

"Isten elménket bezárta a térbe.

Szegény elménk e térben rab maradt:

a kapzsi villámölyv, a gondolat,

gyémántkorlátját még csak el sem érte.


Én, boldogolván, azt a madarat,

ki kalitjából legalább kilátott,

a semmiből alkottam új világot,

mint pókhálóból sző kötélt a rab."

[link]

2017. máj. 5. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

érzékletes példa fentiekre, a műfordítás

A műfordítónak felül kell emelkednie az adott formán, a "formanélkülibe" (egy nyelvből a Logoszhoz) és a szöveg világossága alapján TEREMTŐ KÉPZELETÉVEL mintegy újraalkotja azt. Egy vers fordításánál tapintható az ihletettség.

A google fordító ezt nem tudja megtenni - a költő igen.


pl Goethe verse, A vándor éji dala


Über allen Gipfeln

Ist Ruh,

In allen Wipfeln

Spürest du

Kaum einen Hauch;

Die Vögelein schweigen im Walde

Warte nur, balde

Ruhest du auch!


Tóth Árpád ihletet fordítása:


Immár minden bércet

Csend ül,

Halk lomb, alig érzed

Lendül:

Sohajt az éj.

Már búvik a berki madárka,

Te is nemsokára

Nyugszol, ne félj...


a google fordítása, ahol ez a formanélkülibe lépés nem tud teljesülni:


Wanderers Nachtlied - Wanderers éji dala


Mindenekelőtt csúcstalálkozók

Ruh,

Minden fák

Spürest te

Alig egy lehelet;

A madarak hallgatnak az erdőben

Csak várj, nemsokára

Reposest te is!

2017. máj. 5. 13:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
100%

Igen, átlépheti, de nem mindenkinél.

Tegyük fel, hogy adott a mai ismeretek halmaza. Az összes emberé. Tárgyak, elméletek, szabályok, összefüggések, képletek, kémiai kötések, minden. Ha holnap megjelenik valami új, amit ebben a zsákban nem találunk meg, akkor az vajon honnan keletkezett? Egy vagy több ember különböző mértékben átlépte azt a határt, és valami újat hozott létre. Néha nehéz megmondani, hogy pontosan ki és milyen mértékben alkotott, gondolt újat, de gondolt, az biztos.


Az egész emberiség fejlődése nem egyéb, mint a pillanatnyilag meglévő ismeretek határának folyamatos átlépése. Hol kisebb mértékben, hol nagyobb mértékben.

2017. máj. 5. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:
Köszönöm az értékes és szellemileg pazar hozzászólásaitokat!
2017. máj. 6. 06:43
 8/11 anonim ***** válasza:
Persze, hogy át. Például el tudom képzelni, hogy egy szuper űrruhában elteleportálok egy 5000 ezer fényévvel távolabbi bolygóra, körbenézek, majd délután már itthon vagyok. De jelenlegi ismereteink szerint ez nem lehetséges. Az emberi fantáziának pont az a lényege, hogy olyan dolgokat is el tud képzelni, ami nem megvalósítható.
2017. máj. 8. 17:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
Ez nem fantázia. A fantázia az, ha részletesen elmesélnéd mit láttál, és ez a mese csupa olyan dolgot tartalmazna, amiről senkinek semmiféle ismerete nincs.
2017. máj. 9. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:

Igen, ez csak kombináció.

A fantázia az lett volna, ha új ismeretlen elemeket találsz fel, nem pedig a régieket kombinálod.

2017. máj. 9. 11:19
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!