Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Mit értünk fogyasztó társadalo...

Mit értünk fogyasztó társadalom vagy fogyasztói kultúra alatt? Mennyire káros ideológia ez? Ha egyáltalán ideológia.

Figyelt kérdés
2012. ápr. 20. 14:16
 1/5 anonim ***** válasza:
75%

a wikipediánál pontosabban nem tudnám megfogalmazni. [link]


szerintem káros, globalizmushoz, az önállóság elvesztéséhez vezet, és rengeteg felesleges munkát teremt, ami hátráltatja az ember egyéni fejlődését is, és az egész emberiség fejlődését is.

2012. ápr. 20. 15:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
78%

Fogyasztói társadalom leegyszerűsítve az, hogy veszel javakat, luxuscikkeket (azaz ami nem kaja), majd használod, fogyasztod azokat. Annál jobban működik, pörög, minél több minednt tudsz venni.


Ha te is arra akarsz kilyukadni, hogy mennyire rossz ez a természetnek, illetve nekünk embereknek, akkor az a válasz, hogy nem annyira rossz a természetnek, mint bemesélik. Nyugaton a szemetet megsemmisítik, vagy újra felhasználják, minimális szeméthegek keletkeznek. A probléma inkább kínában van, meg a fejlődő országokban, ahol nem kezelik a hulladékot. Egy kínai nem fogyszt sokat, mégis ott vannak inkább szennyezett folyók és szeméthegyek.


Az emberi oldala már más... Sokan sok olyan dolgot megvesznek, amire nincs is szükségük. Utoljára ismerősömnél láttam, hogy van minden vacak a konyhában. Répahámozó pl. Olyan javakat is el akarnak adni neked, amikre nem, hogy nem kellenek neked, de eszed ágában sem lenne megvenni magadtól. De ott a reklám, annak hatására megveszed. Vagy csak azért, mert mindenkinek van (a csordaösztön nagy úr).

Tehát szvsz annyia a probléma, hogy elhitetik az emberekkel, hogy az n+1 -edik kacattól boldogabbak lesznek.


Miért probléma ez?


Nyilván rosszabbnak sem kellene semminek lennie attól, hogy a 4-edik telót, meg a 2. autót veszed meg. De mégis. Az emberek a karierre építkeznek, végigdolgozzák az életüket, közben elfelejtenek élni. Az élésen én csak annyit értek, hogy nem csak hobbi-ja nincs az emberek nagy részének, de még a szociális kapcsolatait is kukábadobja egy idő után. Vagy a családját.


Szvsz ez is a fogy. társadalom miatt van. A TV szinte minden háztartásbban alap. A számítógép is. Sokszor a "család" esti elfoglaltsága, hogy anyu-apu a tévé előtt fexik, a gyerek meg a számítógépp előtt görnyed egész nap. A tévé csodálatos, addig sem kell megbeszélni a problémákat, míg bambuljuk a győzőke sóját, vagy a való világot... A számítógép szintén, "elvan a gyerek ha játszik", tehát figyelni sem kell rá. Hurrá. Éljen a mintacsalád. (szerintem nagyon sokakat érint ez a probléma) Mindezt azért, mert a TV és interet köré vannak képítve a REKLÁMOK. Onnan lehet az "embereket" manipulálni mert a sok birkának fogalma sincs, hogy mire van szüksége, meg kell nekik mondani. Vagy ha tudod, hogy nincs szükséged rá, akkor rá lehet beszélni, míg meg nem veszed.


Másik: dolgozol, gürizel, majd fáradtan nincs időd az 5 éves gyerekedre, veszel neki játékot dögivel. A gyerek a 82765258762 játék után sem lesz elégedett, megveszed a 82765258763-adikat. Pedig csak annyi kéne, hogy a szerencsétlennel többet törődjenek a szülei. Beszéljen, játszon vele, meséljen neki, stb....


Ha a család tehetősebb, a gyerkőc meg már mondjuk 18 éves, akkor lehet verdát is venni neki. Még akkor is, ha a 18 év alatt a várost el sem nagyon hagyta. Persze a Darwini szelekciót nem lehet kihúzni a képletből, ha hülye a gyerek, akkor 19.-ikre koporsót kap (nem a szerencsétlen esetekről beszélek, hanem a 180 al száguldozó barmokról). A kocsi meg megint egy fontos elem, mert drága, viszont mindenkinek kell, egy státuszszimbólum. A benzinből adó jön be. A kocsiból adó jön. A gyárak potyogtatják a sok négykerekűt, a tömeg meg megveszi.



Tehát:


nem az a baj, hogy fogyasztói társadalomban élünk, hanem az, hogy hagyjuk elfajulni a rendszert. Végig kell GONDOLni, hogy mire van szükségünk, mitől leszünk valójában BOLDOGOK. Pl most annyi lehetőség van, a mai világba, hogy hihetetlen. Millió sportlehetőség van, ami régen álomnak is szürreális volt (siklóernyőzés, sziklamászás, barlangászás, szörf, kite, triál, kajak, stb). A világ a közlekedési ezközöknek hála olyan kicsi lett, hogy az utazás nem lenne hatalmas probléma egy átlag családnak sem évente legalább egyszer.


Új sort kezdek, mert tudom, ez sokmindenkinek meredek. De ha azt nézzük, hogy egy dohányos napi egy dobozt elszív cigit az éves szinten százezres nagyságrend (365*500)! De a dohányzás is a fogyasztói társadalom része. Sokkal jobban megdöbben az átlag egy emberen, aki pl sziklát mászik, barlangászik, mint azon aki dohányzik. Persze a dohányosok mindig meg dudják magyarázni, hogy miért szívják azt a sz*rt, de pl egy barlangászhoz az az első kérdésük, hogy mennyibe kerül? Pedig eszük ágában sincs barlangászni. Nem az az első kédés, hogy milyen élményeket ad az a hobbi. Persze a dohányzás is ad egy élményt. Csak egyet. És az sem pozitív... Egyetlen haláli élményt :)


Tehát szerintem az emberek nagy hányada csak nő mint disznó az ólban, elszórakozik a győzőke sóján, oszt' jóvan. És elég groteszk dolog az, hogy TV n nézi a való világot (aminek köze nics a való világhhoz), és nem egy való világban ÉL.


Tehát annyi a meglátásom, hogy a fogyasztói társadalomból a lehetőségeket simán ki lehet használni, ha az ember megmarad embernek és nem a reklámok irányítják.

2012. ápr. 20. 15:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 Vree ***** válasza:
75%

At a tárdasalomtudományi vagy gazdasági filozófia amiben a javak minél nagyobb mennyiségben történő termelése és fogyasztása követendő célnak és általában pozitív dolognak van tekintve.


Közgazdasági szempontból az a szemlélet hogy az emberek szabadon hozott piaci döntései hogy mit akarnak fogyasztani irányítsa a termelést. A jelen piaci berendezkedéseinkben is uralkodó ez.


Ha belegondolsz ez egyáltalán nem hülyeség. Te mit követelsz állam bécsitól? Azt, hogy tudjál venni kaját, autót, és nem amikor lesz hanem amikor neked éppen szükséged van rá. Ehhez az kell hogy ezek feleslegben meg legyenek termelve akkor is amikor éppen nem kellenek neked.


A közgazdász pedig szeretné felpörgetni a fogyasztást, mert attól forog a tőke, attól nő - legalábbis papíron - az emberek gazdagsága.


Természetesen érezzük ennek a negatív hatásait is. Mindent elborító reklámok és szemét, nem megújuló természeti erőforrások túlfogyasztása, az emberekbe beoltott felelőtlen luxusfogyasztás.

2012. ápr. 20. 15:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:

Ja, csak a reklámok miatt az igények torzulnak. Megjelent a könnyű zene. Javában a tehetséges előadók futottak be, akár a semmiből. Most elkezd reklámozni valamint mondjuk a jútúb, majd a valódi minőségtől függetlenül irreálisan népszerű lesz egy hulladék előadó. Nézik/hallgatják, mert reklámozzák, majd nézik/hallgatják mert népszerű. Miket meg nem tanul a nagy tömeg a népszerű előadóktól... "i'm sexy and I'm know it" vagy "it's friday" :D


Lassan azt hiszem, hogy a youtube csak egy kísérletet csinál, hogy meddig lehet a színvonalat lejjebb vinni, úgy hogy népszerű is legyen az a "zene". Mi az a szint amit az emberek benyelnek és nem veszik észre, hogy egy hulladékot hallgatnak/néznek.

2012. ápr. 20. 15:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
57%
A fogyasztói társadalom olyan társadalom, amely a fogyasztási preferenciák alapján tagolódik társadalmi csoportokra. Ez egy utópia, ami még sehol sem valósult meg, valójában ma is termelői társadalomban élünk.
2012. ápr. 21. 02:47
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!