Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A tényleges valóság ami...

A tényleges valóság ami mindennek az alapja,logikailag kezdettelennek kell legyen?

Figyelt kérdés

Most az hogy ezt a mindennek alapját vagy princípiumát hogyan hívjuk az a kérdés szempontjából irreleváns,viszont egyszerűen megfogalmazva minden dolog oka és előidézője egy másiknak, egyfajta láncreakcióképpen.

Kell legyen egy valami amit semmi nem hozott létre,ha egy végtelen ágymásba torkolló láncot képzelünk el a létezés egészeként ott maga a lánc végtelen valójának egysége a kezdettelen,mégha van is egymásra épülés,nem?

Egy szó mint száz,valaminek lennie kell ami az egész láncolatot elindította és mindegy hogy időben,vagy időn kívűl de annak a valaminek nem lehet előidézője,mert akkor megint fel lehet tenni a kérdést hogy "azt mi idézte elő?" egészen megint addif,hogy el KELL jussunk oda,hogy az elsőt semmi nem idézte elő,vagy ahogy mondottam ha egy egészet alkotó folyamat változó lánc az egész,akkor maga az egész kezdettelen.



nov. 18. 01:26
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
71%

Nem kell ilyesminek lennie, mert már a régmúlt korok teológus-szélhámosok se tudták volna bevezetni az "Isten" fogalmát - hisz "Ő mindig is volt és mindig is lesz!"


Mivel a "világot megteremtő mindenható Isten" koncepciót már nyugodtan az emberi kultúra veszélyeshulladék-lerakójára küldhetjük, így magára a megismerhető világra is értelmezhetjük a "mindig is volt" elvet!

:)

nov. 18. 02:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 anonim ***** válasza:
*teológus-szélhámosai
nov. 18. 03:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/19 Mojjo ***** válasza:
100%

Na igen, rossz kategória. A természettudományos megismerés nem úgy működik, hogy, biztos így még úgy működik a természet, biztos KELL xy-nak lennie, mert én úgy tudom elképzelni. A természetet nem érdekli, hogy nekünk mit kényelmes, vagy logikus elképzelnünk róla - igencsak sok természeti jelenség van, ami nagyon erősen ellentétes azzal, amit az emberek többsége zsigerileg gondolna arról, hogy hogyan "kell" működnie a természet adott részének.

A természettudományos megismerés a "biztos úgy van, mert szerintem úgy kell lennie" helyett megfigyeli a természetet, a megfigyeléseket rendszerezi, modelleket állít fel, a modelleket egyezteti későbbi megfigyelésekkel stb stb... A természettudományos igazság feltétele nem az elképzeléseinkkel, hanem a megfigyeléseinkkel való egyezés.

nov. 18. 04:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 anonim ***** válasza:
100%

A kérdésben foglalt állítás logikailag sem állja meg a helyét.

A 'mindig is volt' kifejezés gyakorlatilag a végtelent jelenti, így ha a keresztény istenfelfogást egy végtelen egyenessel ábrázoljuk, akkor azonnal látható, hogy egy ilyen 'Mindig Is Volt' entitás nem teremthette a világot, mert mindent, amire képes, már az egyenes egy pontján meg kellett volna tennie, de gyakorlatilag ott sem tehette, mert a végtelenről beszélünk, amelynek minden pontja a végtelenben van és a fentiek bármelyik pontjára ugyanúgy vonatkoznak, így egészen biztos, hogy egy ilyen módon definiált Isten semmit nem csinálhat.

nov. 18. 05:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 A kérdező kommentje:
Semmi teológiait nem mondtam,én a tudományról beszélek,én csupán annyit mondtam,hogy mivel mindennek van oka,az első entitásról ami az egészet létrehozta hogy kérdezhetünk rá hogy annak mi az oka?Maga a kérdés értelmetlenné teszi az "első" megnevezést...
nov. 18. 11:02
 6/19 A kérdező kommentje:
Ha viszont nincs első a bizonyos sorban,ami minden elindított,akkor hogy van egyáltalán valami?Viszont ha ez az első entitás ténylegesen az első,nem lehet elődje,tehát csak ömmaga által kell legyen,teológia ide,tudomány oda...
nov. 18. 11:07
 7/19 Mojjo ***** válasza:
100%

Akár végtelen sorral, akár első, okozatlan akármivel képzeljük el a dolgot, értelmetlen azt kérdezni, hogy "mi az oka", "hogyan van egyáltalán akármi", ugyanis ez a kérdés már önmagában egy okot, a múltba visszanyúló okot feltételez.

Legelső létezős verziónál neki nem volt oka, nem lehet ezt a kérdést feltenni. Végtelen oksági láncolatos verziónál pedig soha nem érsz az okozók végére, nem lesz végső válaszod, hisz nincs vége a sornak.

Szóval egyik verziónál sem értelmezhető a kérdés.


Teológiás vonal azért került elő, mert több, mint gyanús a fogalmazásmódod. Entitásnak nevezed a legelső létezőt - ugyan minek? Ez szinte csak egy hívőnek jutna eszébe. Aztán az egész, amiről beszélsz, egy - illetve egy pár - jól ismert és sokszorosan cáfolt apologetikai érv isten léte mellett. Sokféle változata ismert, a mozdulatlan, avagy első mozgató érve, az okozatlan ok érve, a kozmológiai istenérv, kalám stb stb. Ugyanannak variációi.

nov. 18. 11:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
64%

Van egy olyan ok, ami joggal szerepelhet bármilyen vonatkozásban és amelyet bárki megfigyelhet manapság is, ez pedig a

Véletlen.

nov. 18. 12:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 A kérdező kommentje:

A teológia azt mondja,hogy mint passzív potencialitás benne is volt minden időtlenül ebben a "valamiben" amit Istennek neveznek,csak az időt egy időtlen "pillanatban" nyilatkoztatta meg,gyakorlatilag az időtlennel relációban nem lehet megmondani hogy az időben kibontakozott és az idővel létrejött "teremtés" a kezdettelenség melyik szakaszában indult,hisz ha mindig is volt az a valóság amit Istennek neveznek,akkor nincs értelme feltenni azt a kérdést hogy "mikor" tette meg,mert mihez képes mikor? Ha ugye egy abszolút koherens valóságról beszélünk ami ráadásul időtlen..


De én nem foglalok állást itt,csupán érdekel a téma és ezért kérdeztem rá a tudományos értelemben felfogott kezdetre/reflexiókra,ha tisztán materialista Isten és minden Isteni attribútumot nélkülöző logikai választ akarunk(márpedig a tudósok akarnak)adni a kérdésre,fel kell tennünk az alapról a kérdést...Ha anyag,ha nem anyag,valami elindította ezt a valamit,és a tudomány analógiája szerint is a dolgok egymásra következnek és okuk van,de ha mi a kiinduló pontot keressük,ahogy mondtam,ha az kezdettelen az már valóban teológiai hatáskör lenne ha anyagnak,ha teremtésnek,ha panteizmusnak tételezzük a valóságunkat.Ha viszont kezdete van a kezdetnek illetve előidézője egy sorban,akkor a kérdés megválszolatlan marad örökre,mert a tudomány olvasatában mindig fel lehet tenni az "annak mi az oka?" kérdést egészen a kezdetig,amely kezdetnél ezt a kérdést nem lehet feltenni mer akkor a kezdet mint fogalom értelmét veszti ha annak is eredetet keresünk,márpedig ha ez a kérdés a logika útján megmagyarázhatatlan,akkor minek mennek a dollár milliárdok a csillagászok nagy bumm kutatásaira,ha logikailag esélytelen az eredetet még spekulatív szinten is értelmezni?

nov. 18. 13:26
 10/19 Mojjo ***** válasza:
100%
@9: Ja, végülis minek ismerjük meg annyira a világot, amennyire csak megismerhető, ha van olyan kérdés, amire nincs válasz. Akkor inkább játsszunk durcás kisgyereket, és ne is akarjunk megtudni semmit. A barlangból is csak a bajnak másztunk elő.
nov. 18. 13:42
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!