Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Akkor is van hangrobbanás, ha...

Akkor is van hangrobbanás, ha egy pörgő tárgy kerületi sebessége lépi át a hangsebességet?

Figyelt kérdés
fizika, hangsebesség, hangrobbanás, hang, hanghullám, hullám, forgás, kerületi sebesség

#véletlen #kiírás #összekevertem
2013. máj. 16. 20:26
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
2013. máj. 16. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
43%
Igen, jó példája ennek az ostor, ami durranó hangot (mini hangrobbanás) ad ki, amikor a golyó a végén átlépi a hangfalat.
2013. máj. 16. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
72%
Nem olyankor nincs. A hangrobbanás akkor következik be, amikor egy tárgy egyenes irányban előrefelé kiadott hangjhullámait utoléri maga a hangforrás, és így az időben folyamatos hangok egy rövid impulzussá tömörülnek össze.
2013. máj. 16. 21:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
18%
Hangrobbanás nem akkor van, amikor valami átlépi a hangsebességet. Olvass utána.
2013. máj. 17. 00:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 Wadmalac ***** válasza:

Az attól függ.

Ha a tárgy teljesen forgásszimmetrikus, akkor elvileg nem kelt hangsebesség feletti légáramlást, nincs hangrobbanás.

Viszont gyakorlatban ilyen nincs. A mozgó felület és az álló levegő közt keletkezik egy átmeneti áramló réteg, ez ideális esetben lamináris, de a valóságban turbulens lesz. Ha a turbulenciákban a levegő átlépi a hangsebességet, akkor létrejöhetnek lokálisan hangrobbanások. Extrém esetben a szerkentyű durroghat, mint egy marék eldobott petárda.

Lásd helikopter-propeller. Az még csak nem is forgásszimmetrikus test, van örvénylés dögivel. Ott is keletkezhetnek az örvényekben kis hangrobbanások.

2013. máj. 17. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 Wadmalac ***** válasza:
Bocsánat: propeller forgásszimmetrikus, csak nincs állandó tengelymetszeti keresztmetszete. Rosszul fogalmaztam. Nem forgástest.
2013. máj. 17. 10:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:

Első kettő: Ha nem tudjátok a választ, NE válaszoljatok ez más. Gondolom szerintetek nem lehet gyorsabban menni a fénynél, hát a cserenkov-sugárzás nem épp erről szól.


A többieknek viszont köszönöm!


Én is arra gondoltam, hogy olyan lamináris áramlások keletkeznek, amik a felület fele közeledve a kerületi sebességhez közelednek, és így nem lesz hangrobbanás. Ilyenkor a hangsebesség átlépésekor elvileg ugyanúgy egyenes arányban (nem négyzetesen, mert ez súrlódási közegellenállás) nő a súrlódás a sebességgel? És nagyon gyors légáramlatok belsejében a légáramlás sebessége elérheti a hangsebességet az álló levegőhöz képest?

2013. máj. 17. 19:16
 8/11 A kérdező kommentje:
És itt még hozzátenném, hogy én konkrétan egyenes körhengerre, vagy korongra gondoltam, ott mi történik az alapok közelében?
2013. máj. 17. 19:17
 9/11 anonim ***** válasza:

Igen, akkor is bekövetkezik a "hangrobbanás"-nak nevezett jelenség. Ez egyébként nem robbanás, a nyomáshullámok folyamatosan válnak le a mozgó test felületeiről, csak az álló megfigyelő "robbanás"-ként érzékeli. Ha pont jó helyen mozognánk a tárggyal együtt, folyamatosan hallanánk ezeket a leváló nyomáshullámokat és nem robbanásnak hívnánk.

Kiegészítések a többi hozzászóláshoz:

- A helikopternek forgószárnya van, nem propellere.

- A határréteget kár belekeverni a "hangrobbanás" magyarázatába.

- A hangsebesség feletti áramlásban a súrlódási ellenállás nem egyenes arányban van a sebességgel, az összefüggés ennél bonyolultabb.

- A hangsebesség magától nem alakul ki, segíteni kell neki. Tehát egy "nagyon gyors" légáramlásban nem alakulhat ki hangsebesség feletti áramlás, csak ha az egész "nagyon gyors" légáramlás hangsebesség felettivé gyorsul. Ez azonban csak speciálisan kialakított geometrián történő átáramlás esetén fordulhat elő.

2013. máj. 19. 06:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
Igen, pont ezért nem lehet tovább gyorsítani a CD/DVD írókat/olvasókat - ugyanis ha ennél gyorsabban pörögnének, a lemez széle átlépné a hangsebességet. Ha a lemez tökéletesen síkban forogna, ez nem okozna semmilyen gondot, hiszen az esetben nem "ütközne" bele a saját maga által kellett lökéshullámba. A valóságban a lemezek azonban valamennyire hajlékonyak, így hullámoznak - és ha itt keletkezne még egy hangrobbanás is, akkor a lemez úgy széttörik, mint a szél.
2013. máj. 19. 07:22
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!