Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Látott már bárki fekete...

Hengerelőhereverem kérdése:

Látott már bárki fekete lyukat bármilyen módon?

Úgy értem, hogy a feltételezésen kívül, hogy ott kell lennie valamilyen nagy tömegnek ami pályán tartja a bolygókat, galaxisokat. Van valamilyen kép? Akármilyen sugárzás formályában? Esetleg méreteket tudunk róla? Vagy minden csak feltéteezés amit a feketelyukakról "tudunk"?

2015. febr. 14. 21:13
1 2
 1/14 kissg23 válasza:
Amikor a fekete lyukba zuhan az anyag a környező térből, annyira felgyorsul és felhevül, hogy erőteljesröntgen-sugárzást bocsát ki. Tehát a fekete lyukakat erről a sugárzásáról meg lehet ismerni. Az eseményhorizonton túli része nyilván nem látszik, hiszen épp attól "fekete lyuk", hogy még a fényt is - és minden más sugárzást is - elnyel, mert a felszínén a szökési sebesség épp eléri a fénysebességet. Tehát csak az eseményhorizonton kívüli történések látszanak, ezek figyelhetők meg.
2015. febr. 14. 22:04
Nem, közvetlenül még soha nem láttunk fekete lyukat, és nem is fogunk, mert nincs (Jöhet a lepontozás, nullázás, aki lepontoz, olvasson Stehphen Hawkingot, aki nemrég ismerte be, hogy nincs fekete lyuk.)
2015. febr. 15. 03:56
 3/14 nontau ***** válasza:
Hawking egy csodabogár, senki nem vitatja érdemeit de már a múlt, olyan hülyeséget pedig, hogy beismerte csúsztatás, valótlanság, stb. Az Ősrobbanás valószínűleg egy fekete lyukhoz hasonló szingularitásból "keletkezett" és elképzelhető, hogy abban is fejezi be "életét", már az Univerzum. A fekete lyukban a fizika összes törvénye csődöt mond, a fekete lyuk szőrtelen, forgási sebessége van és tökéletesen gömbölyű, a téridő végtelen görbülete. Ha végtelen miért nem szippant be mindent? Az anyag elektromágneses ereje ami gátat szab ideig-óráig erejének, ui. a fekete lyuk eseményhorizontján az általunk ismert anyag szétszakad és összetevőire esik szét, kvarkokra és gluonra. Három vegyérték kvark és gluon pl. a proton elemi építőköve. Az elektron eltűnik a fekete lyukban gazdagítja tömegét de a proton és neutron el tud szabadulni. Ha ezt a logikát tovább folytatjuk az elszabadult kvarkok pedig a sötét energiát generálják és választ kapunk miért tágúl gyorsulva a Világegyetem. Tehát a fekete lyuk nem létezik a múltunkban csak a jövőnkben.
2015. febr. 15. 09:24
Hawkingra hivatkozni mint valami megdonthetetlen fatumra azert eleg fura. Hawking egy okos ember, de azert volt mar egy ket mellefogasa. Mentsegere szoljon o ezeket be is ismeri. De az hogy azert nincs feketelyuk mert Hawking azt mondta..... haaaat.....
2015. febr. 15. 10:47
 5/14 Vree ***** válasza:

hadd fordítsak ide: [link]

"A fekete lyukak ötletét Pierre Simon Laplace

francia matematikusnak tulajdonítják,aki a szökési sebesség témáját kutatta 1796-ban. Ez az a sebesség, amire valamit fel kell gyorsítani, hogy annak érdekében, hogy megakadályozzuk, hogy visszahúzza egy nagyobb test gravitációja.

Például, hogy meghaladja a Föld gravitációs vonzását, a rakétáinknak több mint 11 kilométer/másodperc sebességet kell elérniük. Ha bármennyivel lassabbak, akkor visszazuhannak a Földre. Ha bármennyivel gyorsabbak, akkor soha nem fognak visszatérni.

Miközben ezen a problémán dolgozott, Laplace észrevette, hogy összefüggés van a méret és a tömeg között. Rájött, hogy a egy objektum kisebb volt, de megtartotta ugyanazt a tömeget, a szökési sebesség nőtt.

Ha a Föld méretét a felére csökkentette, de megtartotta a tömegét, a szökési sebesség megduplázódott, 22 km-re másodpercenként. Feltételezte, hogy ha a Földet kisebbre és kisebbre zsugorítanád, végül a szökési sebesség egyenlő lenne a fénysebességgel. Hogy ez megvalósulhasson, a Földnek csupán 1,8 milliméter átmérőjűnek kellene lennie.

Több mint száz évvel később Einstein általános relativitáselmélete 1915-ben azt jósolta, hogy a gravitáció el tudja hajlítani a fénysugarakat.

A német matematikus / csillagász Karl Schwarzchild ez alapján kiszámolta, hogy adott tömegő test esetében mekkora az a sugár, amin túl a fény nem képes elmenekülni. Ezt ismerjük ma úgy, hogy Schwarzschild-rádiusz.

Ekkor a fekete lyukat még csak elméleti lehetőségnek tekintették, egészen 1962-ig, amikor fellőtték az Aerobee rakétát röntgenérzékelőkkel a fedélzeten. A feladata az volt, hogy röntgensugarak után kutasson a Holdról. Csakhogy a rakéte ennél sokkal többet talált: nemcsak hogy halvány röntgensugárzást a háttérben végig az egész űrben, de egy roppant erős sugárforrást is a Skorpió csillagkép irányából. A Scorpius X-1-nek elkeresztelt objektum volt az első űrbeli röntgensugárforrás, amit valaha is felfedeztek.

A csillagászok nem számítottak erre. A röntgensugarak létrehozása óriási mennyiségű energiát és rendkívül forró gázokat igényel. Hogy ennyi fényévről ekkora mennyiségű sugárzás érjen el hozzánk, az azt kellett jelentse, hogy a Scorpius X-1 óriási mennyiségű röntgensugárzást termel.

A legegyszerűbb magyarázat az volt, ha feltesszük, hogy egy nagy objektum által adott gravitációs gyorsulás képes az anyagot szélsőséges hőmérsékletekre melegíteni. Ahhoz, hogy ez igaz legyen, a tárgynak nagyon kicsinek kellett lennie és nagyon sűrűnek.

Megszületett a nagy energiájú asztrofizika tudománya.

A következő kulcsfontosságú felfedezés az Uhuru röntgenes műhold pályára állításával jött el december 12-én, 1970-ben. Azzal a feladattal, hogy térképezze fel a röntgensugarakat az égen, ez a műhold 339 forrást talált; némelyek közülük galaxisok voltak, mások szupernóvák maradványai, míg a többségük kettős csillag: egy szokványos csillag, ami egy közeli neutroncsillagba sugározza az anyagát, ahol az rendkívül felhevül gyorsulás közben, és röntgensugarakat bocsájt ki.

Az egyik ilyen forrás azonban, a Cygnus X-1, nem esett egyik kategóriába sem.

Neutroncsillagok akkor képződnek, amikor egy összeomló csillag tömege kevesebb, mint háromszorosa a Nap tömegének. Az Uhuru adataiból ennek a kettőscsillagnak az egyike 5-8-szor volt nagyobb tömegű a Napnál, túlságosan nagy, hogy neutroncsillag lehessen. Jelenlegi közelmúltbeli becslések szerint a pontos érték legalább 10 naptömeg.

Ez lehetett nem más, mint egy fekete lyuk."

Ma már sokkal több fekete lyukat ismerünk (lásd [link] ); a csillagászok a következő jelekre vadásznak:

1. röntgensugarak - a fekete lyukba húzott gyorsuló felforrósodott anygag által kibocsájtott sugarak

2. sugarakban kilőtt szupergyors anyag: fénysebességhez közel kilőtt anyag, ami a galaxis közepéből származik. Az egyetlen ismert dolog, ami ilyet képes lenne termelni, ez egy szuperóriás forgó fekete lyuk.

3. gyorsan mozgó csillagok - semmilyen ismert tárgy egy fekete lyukon kívül nem érhet el valamekkora tömeg/méret arányt, tehát a legnagyobb gravitációs anomáliáknak szupermasszív fekete lyukaknak kell lenniük.

2015. febr. 15. 11:26
 6/14 Vree ***** válasza:

ezt is javaslom olvasásra/utánajárásra:

2015. febr. 15. 11:36

Nagyon "birom" mikor valakinek nincs onalo gondolata viszont a googlet es ctrl+c ctrl+v kombinaciot kivaloan tudja hasznalni.

Az ilyenbol meg akar koztarsasagi elnok vagy nemzet sportoloja is lehet.

2015. febr. 15. 14:20
 8/14 Vree ***** válasza:

^konkrétan kihez beszélsz?

az az igazság, hogy túl kevés ember van hozzászokva, hogy meg is adja a, köh, köh, "önálló gondolatai" forrásait.

A tudományos igazság nem valamiféle megvilágosodás alapján születik, hanem konkrét tények, kutatók elemzése és az ezekre való hivatkozás alapján.

Semmi szégyen nincs abban, ha beismered, hogy ezeket nem te mérted le és nem te végezted el a számításokat.

Ha nem adod meg és kihagyod a hivatkozásokat, hátráltatod a az igazság keresését, mert nem lesz visszaellenőrizhető, hogy milyen kutatás mit használt, mit vett figyelembe.

Köszönjük szépen, épp elég kérd. szokott lenni, aki összerak két félig megértett tényt, és azt gondolja, hogy valami érdemleges dologra jutott.

Ne játszd már itt az eszedet az önálló gondolataiddal, te szibilla zseni, te.

2015. febr. 15. 14:43
Köszi a válaszokat és igen, én is többre értékelek egy c+c,c+v kombót, mint egy önálló egekigmagasodó, de minden igazságtartalam mellőző egyéni gondolatot, mert álltalában csak a hiányos, hibás, alaptörvényeket figyelembe nem vevő földtőlerugaszkodott gondolatok szokat ilyenkor megjelenni, a másolást pedig eldöntöm én, hogy ez a mérésiösszeállítás, jelleg megfelel e nekem vagy sem.
2015. febr. 15. 19:18
 10/14 nontau ***** válasza:
Vree válasza ragyogó, aki a tájékozottság kérdést felveti mint problémát helytelen, pláne személyeskedésbe fulladni!? Szerintem sokkal később a 60-as években vetődött fel a fekete lyuk kifejezés, Wheeler nevezte el tréfásan azt a szingularitást amit mi fekete lyuknak hívunk de rajta ragadt.
2015. febr. 15. 19:42