Kezdőoldal » Emberek » Tanárok, iskolatársak » Hogyan szerezzem vissza a...

Hogyan szerezzem vissza a motivációmat a tanuláshoz?

Figyelt kérdés

Próbálom tömören, röviden felvázolni a helyzetet, de ha ez mégsem sikerülne, kérlek, ne harapjátok le a fejemet. :D

Szóval, biológia-kémia specre járok, jövő tanévtől leszek 11. osztályos. Eddigi két évem alatt viszont nemhogy fejlődtem volna, sokkal inkább úgy érzem, mintha teljesen elhülyültem volna. Kilencedik osztály első pár hónapjában még nagyon lelkes voltam, szorgalmas, de aztán valahol elhagyott minden motivációm, és zuhanórepülésbe kezdtek a jegyeim. Persze, év végére szerencsére felhoztam magam, de így is majdnem megbuktam fizikából (szerencsére ebben az évben már a közelében sem vagyok a bukásnak, négyes-ötös között állok), és specből sem voltam ötös. Idén változtatni szerettem volna a dolgokon, de persze nem jött össze, legalábbis specből nem. Minden más tantárgyból egészen értékelhető eredményeket produkálok/produkáltam, viszont pont a számomra legfontosabb tantárgyakat hanyagoltam el.. Nem tudom egyszerűen rávenni magam arra, hogy leüljek és orrvérzésig gyakoroljak kémia számolásokat, hogy definíciókat tömködjek a fejembe napestig és még sorolhatnám. A biosszal szerencsére nem szenvedtem ennyit, sőt, de egy-két anyagrésszel meggyűlt a bajom idén is (például a növénytan, ahhoz tényleg semmi lelki erőm nem volt, úgy írtam belőle dolgozatot, hogy előtte való este átnéztem egyszer a jegyzeteimet; természetesen nem sikerült túl jól). Mindezt pedig azért furcsállom, mert mielőtt ide kerültem, nem lehetett levakarni a kémiakönyveimről, élveztem, ha feladatokat oldhatok meg, szerettem az elméleti részeket, a kísérleteket, és szívesen olvastam a témában, illetve néztem videókat. Minden bizonnyal szerepet játszik ebben az is, hogy a nyolcadikos kémia gyerekjáték, nehéz nem szeretni/érteni, és nyilván emelt szinten több a kihívás, többet kell azért tenni, hogy jól menjen. Viszont nekem van egy sanda gyanúm, hogy a tanárunk miatt kerülöm el mára szinte teljesen ezt a tantárgyat, alább pedig ki is fejteném, miért gondolom így.

A tanárunkat emberileg imádom, tényleg. Segítőkész, megértő és figyelmes, ámbár nagyon labilis. Mikor az ember magánban beszélget vele, nem annyira zavaró, ám mikor rá vagyunk utalva a tanításaira, már annál inkább.

Egyszer az égig magasztal minket, máskor lehord minket a sárga földig (osztályszinten, szerencsére eddig még nem jutottunk el a személyeskedésig), bűntudatot kelt bennünk (hogy nem tudja, hol rontotta el, napok óta nem alszik, mert nem érti, miért nem fejlődünk semmit stb.), és képes elragadtatni magát egy-egy óra során, tehát elkezdünk venni valamit, aztán teljesen máshol lyukadunk ki az óra végére (például növénytant veszünk, de óra végére már genetikázunk. Értem én, hogy minden mindennel összefügg, de azért na), de ugyanúgy visszakérdezi, emellett nincsen sem könyvünk, sem munkafüzetünk, sem semmink, amiből tanulhatnánk, mindenki onnan készül, ahonnan éppen tud (én pl. mozaikos könyvekből, persze nem ér sokat, ha azt sem tudom, mégis mit kéne tanulnom pontosan, azon kívül, hogy mindent is; ne is említsük azokat, akiknek még a mozaikos könyvek sincsenek meg, tehát vannak órai jegyzeteik és ennyi), ez pedig nyilvánvalóan nagy különbséget eredményez diák-diák között, az osztályunkban pedig sajnos nincs akkora összetartás, hogy ezt át tudnánk hidalni közösen (például azzal, hogy mindenki bedobja a közösbe azt, amilye van), mindenki úgy van vele, ha én is megoldottam valahogy, te is meg tudod. A folyamatos bizonytalanság és az abból fakadó stressz pedig megtette a hatását, konkrétan úgy félek a tanáromtól, mint a tűztől, szorongok, görcsbe rándul a gyomrom, ha csak rágondolok, és úgy érzem, emiatt nincs kedvem, se erőm elővenni a kémiát/bioszt, mert a hülye fejemmel összekötöttem a kettőt, és kémia/biosz=szorongás (szerintem nem normális, hogy írtunk egy röpdolgozatot biológiából, amire direkt készültem is, mert az előző órákon sejtette a tanár, hogy írni fogunk, én viszont annyira bepánikoltam, hogy ki kellett kéredzkednem a mosdóba, mert rámjött a hányás, bocsánat a vulgáris kifejezésért, vagy éppen teljesen leblokkoltam egy számolós dolgozatnál, és két órán keresztül bőgtem felette, pedig készültem rá, és a doga után persze meg tudtam oldani a feladatokat...), pedig alapjáraton még mindig szeretek bioszos/kémiás tartalmakat olvasni/nézni, csak egyszerűen amikor kötötten, fixen tudom, hogy ennek a bizonyos tanárnak kell megfelelnem, különben burkoltan, de megaláz (szerintem észre sem veszi ilyenkor magát, eléggé impulzív természetű) vagy mondogatja, hogy megbuktat mindenkit, mert nem fogja hagyni, hogy szégyent hozzunk az iskola nevére és még sorolhatnám, elmegy minden kedvem, és azt az időt, amit kémiára vagy bioszra fordítanék, inkább matekra, fizikára vagy éppen angolra fordítom, nem is tudom, talán azért, mert itt nem érzem azt, hogy meg kell felelnem bárki elvárásának is és örömmel gondolkodom például egy-egy matek témakör megértésébe, gyakorlásába akár órákat is beleölök, anélkül, hogy kínszenvedésnek élném meg (kémiából ez már nem megy, körülbelül 10 percig próbálkozom, aztán inkább megnézem a megoldókulcsot, hogy biztosan jó megoldást küldjek be), mindezt úgy, hogy nem zavar, ha mégsem lett jó, mert legalább próbálkoztam és már ezt is fél sikernek érzem. Nyilvánvalóan itt a tanárok hozzáállása is más, sokkal bizalmasabb, kiszámíthatóbb a "kapcsolatunk", tudjuk, mire számíthatunk tőlük.

Mivel a biosz/kémia tanáromat nem tudom megváltoztatni, nekem kell rendbehoznom a hozzáállásomat a tantárgyaihoz, csak azt nem tudom, milyen módszerrel, ebben is szeretném végül a segítségeteket kérni. Hogyan érhetném el, hogy ne a tanáromhoz akarjak igazodni, hanem magamhoz és ne szorongjak már a gondolatától is? Előre is köszönöm a válaszokat, és bocsi, ha érthetetlen lett, siettem.



2020. máj. 24. 20:15
 1/4 anonim ***** válasza:
0%

Komolyan azt hiszed, hogy ezt valaki elolvassa?

A kérdésre válaszolva: Sehogy. Tanulni baromság! Jobb, ha tőlem tudod meg.

2020. máj. 24. 23:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 Petneki József válasza:
100%

Az előző anonimnak üzenem, hogy igen, van aki elolvassa, én személy szerint nem bántam meg, mert nagyon átélhetően írja le a vele történteket, és nagyon emberi problémáról van szó.


Kedves kérdező, először is azt tudnod kell, hogy ez a tanár nem rosszindulatú, a maga módján jót akar. De azok az eszközök (jutalmazás, dícséret a jó eredményért, "büntetés", fenyegetés, leszólás a rossz eredményért), amivel el akarja érni, hogy jobban tanuljatok, nem helyes pedagógiai módszer. Legalábbis ennyire túlzásba víve biztos nem az. Hiszen a saját példádon láthatod, hogy épp ellenkező hatást ér el vele, stresszelni kezdesz, a tanulás egy rossz élménnyé változik, félni fogsz a dolgozatoktól. És le merem fogadni, hogy ezzel nem vagy egyedül az osztályodban.

Mindenesetre te megtetted az első helyes lépést: elmondtad másoknak, hogy mit gondolsz erről.

Mindenképpen a tanárnak kellene változtatni a viselkedésén/módszerein, nem pedig neked! Ezt vegyük alapnak. Mostmár csak azt kéne kitalálni, hogy hogyan adható a tudtára, hogy a módszerei a kívánt hatás ellentétét okozzák. Ha beszélő viszonyban vagytok, és úgy érzed, hogy hallgat rád, akkor nagyon udvariasan és körültekintően fel kell vázolni neki, hogy milyen érzéseket és stresszt vált ki, amikor kollektíven az egész osztályt leszidja bizonyos egyének nemtanulása miatt. Arra is figyelmeztetni kell, hogy a tanítás során maradjon az eredeti témánál, ne hagyja elterelődni a figyelmét.

Tudom, hogy szinte lehetetlennek hangzik ez, hogy te, a tizenéves diák mivoltoddal tanácsokat adsz egy felnőtt tanárnak. De az igazság az, hogy a tanulóknak sokszor igazuk van, a tanárok pedig nem mindig tudják magukat kívülről szemlélni. Hozzászoktak, hogy nincsenek kritizálva, ezért úgy érezhetik, hogy minden, amit csinálnak, az jó.

Lehet, hogy félelmetesen hangzik tanácsot adni egy tanárnak, de ha nem teszed/teszitek, akkor tudod mi lesz?

Hadd mondjam el a saját osztályom példáját: az angoltanárnőnk minden óra alkalmával elkalandozott. Hihetetlen volt, a rossz nyomtatókon keresztül az orosz nyelvig mindenről tudott órákig beszélni, még a legapróbb dolgokról is. Meg is lett az eredménye, most érettségizett az osztályom, és máris két ember van, aki megbukott angolból. Tanulság: ha kiállt volna az osztály magáért, akkor talán nem történt volna ilyen.

Na de kanyarodjunk vissza, ha kizártnak tartod, hogy személyesen beszéld meg ezeket vele, akkor fogj össze az osztállyal, és csináljátok közösen! De lehetőleg úgy kell csinálni, hogy a tanárod ne érezze letámadva magát.

Ha ez az ötlet sem tetszik, akkor viszont a szüleidnek kéne felvázolni ezt a problémát (remélve, hogy segítőkész, megértő szüleid vannak).


Szóval a véleményem szerint valahogy mindenképp a tanár tudtára kell adni, hogy sajnos nem célravezető, ahogy tanít.

Az emberek sokkal könnyebben elfogadják a kritikát, ha nem csak a negatívumokat említed meg, hanem a pozitívumokat is. Én egy beszélgetés során ajánlanám a pozitív dolgokkal kezdeni.


Ha se a szülők, se a közvetlen beszélgetés nem jöhet szóba, akkor esetleg egy névtelen levél... Hülyén hangzik, de valahogy az értésére kell adni, hogy amit tesz, az rossz.


Én eléggé szókimondó vagyok, volt olyan tanárom, aki nagyon rosszul reagált a kritikára, volt olyan, aki elfogadta. De egyikük sem adott rosszabb jegyeket, csak azért, mert kritizáltam :)

Itt a te és az osztályod jövőjéről van szó, ez sokkal fontosabb, mint egy-egy tanár büszkesége és önérzete.


Ezen kívül kevés olyan dolog van, ami megoldaná a problémát, hiszen nem a szorgalmaddal van a gond.

Esetleg azt még megpróbálhatjátok, hogy óra közben, amikor elkezd másról beszélni, valahogy visszaterelitek az eredeti mederbe. Akár ravasz kérdéseket is bevethettek, amik visszavezetnek az eredeti témához.

A mi tanárunk bioszból el szokta mondani, hogy mik azok a fogalmak és témakörök, amiből számonkérés lesz, esetleg ti is megkérhetnétek a tanárt, hogy csináljon ilyen listát.


Írtad azt, hogy mozaikos könyvet használsz. Szerintem nem rossz könyv az. Mellette megpróbálhatod még az ingyenesen letölthető, PDF formátumú OFI-s tankönyveket is. Nekem tetszenek.


Szeretném, ha nem vennéd magadra, amikor a tanárnő az egész osztályt szidja. Tudod magad is, hogy a te szorgalmaddal nincs gond, ezért nem is vonatkozhat rád, amit olykor mond a tanár. Próbáld magad kivonni a tanár szavainak érzelmi hatása alól! Amikor negatív dolgot mond, jusson eszedbe, hogy én, meg a szüleid, meg még ki tudja kik, jó véleménnyel vagyunk rólad. A biológia és a kémia nagyon szép tárgyak, kár lenne, ha ilyen dolgok miatt véglegesen megutálnád :(


Azt írtad, hogy a "biosz/kémia tanáromat nem tudom megváltoztatni", pedig én a hozzászólásom nagy részét annak a reményében írtam, hogy mindenkire lehet hatni, mindenki megváltoztatható. Az is lehet, hogy ha megpillantaná a kezdő hozzászólásodat, már akkor belátná, hogy rossz úton indult el.


"Hogyan érhetném el, hogy ne a tanáromhoz akarjak igazodni, hanem magamhoz és ne szorongjak már a gondolatától is?"

Mint mondtam, az első lépést megtetted azzal, hogy kiírtad magadból ami a lelked nyomta. El lehet érni, hogy kivond magad a tanárod hatása alól, de ez egy lassú folyamat. Folyamatosan emlékeztetned kell magad arra, hogy amit mond szidalom, az nem vonatkozik rád. De szerintem ez egy kétélű fegyver, mert ha el akarsz tőle szakadni, akkor a dícséreteket se szabad tőle komolyan venni.

Szóval tisztáztuk, hogy amit mond, az nem helyénvaló, tehát a követelései sem helyénvalók. Gondolj csak bele, mennyire reális az, hogy valaki a tananyagtól eltér, de azért a végén számonkéri, amit el sem mondott az órán? Ha rossz jegyet kapsz, akkor az (legalább részben) emiatt lesz.


Tudatosítani kell magadban, hogy nem azért tanulsz, hogy őneki megfelelj, hanem mert neked jól esik stresszmentesen foglalkozni a tantárgyakkal.


Ahogy te is mondtad, labilis egyéniség, és kevés esélyt látsz a változásra, tehát figyelmen kívül kell hagyni az érzelmi zsarolását. Ne vedd komolyan, amit a tananyagon kívül mond!


Minél többet beszélsz ezekről a dolgokról (pl. barátaiddal, ismerőseiddel, szüleiddel, de még idegenekkel is az interneten), annál könnyebben ki tudod majd vonni magad a tanárod hatása alól.


Nem tudom mindezzel mennyit segítettem, remélem azért majd kedvező irányba alakulnak a dolgok.

2020. máj. 25. 01:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
69%

Szia!


Nem olvastam el, de ha nincs motivációd akkor nem élvezettel tanulsz, rossz a technikád. Tapasztalatból mondom

2020. máj. 25. 02:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a válaszokat, főleg #2-es hozzászólónak, igyekszem megfogadni a tanácsokat, amiket adtál. <3
2020. máj. 25. 07:47

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!