Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » 6éves kisfiammal online...

6éves kisfiammal online tanuljuk, amit a logopédus küld leckét. Eddig mindent tudott. Most az a feladat, hogy meg kell neki mondani hol hallja az "r" hangot egy szóban?

Figyelt kérdés
Akárhogy magyaráztam nem érti, nem tudja megmondani, hogy az elején, közepén, vagy a végén van e...vélemény, illetve tanácsra van szükségem.. Másnak is volt ilyen problémája a gyerkőccel? Mit tehetnék, hogy megértessem vele?
2021. ápr. 9. 19:25
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Tegyél ki 3 tálkát elé (ezek fogják jelenteni a szó elejét, belsejét, végét) és 1 kisautót vagy bármit, ami elfér a tálkában. Az elején úgy gyakoroljátok, hogy felveszel egy kisautót a kezedbe és a tálkák felett mozgatva mondod az adott szót. Jól hangsúlyozd közben az R hangot.

Tehát fogod a kisautót. Felemeled az első tálka fölé és kimondod, hogy: KÉRRRR. A K hangnál az első tálka felett, az É hangnál a középső tálka felett és az R hangnál az utolsó tálka felett legyen az autó.

Szó belsejében is időzz el az R hangnál a középső tálkánál. Azaz úgy mondd, hogy TÉRRRRRRRRKÉP. (A TÉ-nél az első, az R-nél a középső, a KÉP-nél az utolsó tálka felett időzzön a kezed a kisautóval.) Szó elején pedig ugye az első hangnál kell sokáig perdítened (RRRRRRÉPA).

Később ő pakolhatja majd a kisautót mondjuk.

Sok sikert! Egy logopédus

2021. ápr. 9. 19:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%

1-es vagyok.

Ha véges az otthoni tárgyi lehetőség, akkor 3 rajzolt karika felett mozgatott ceruza is lehet az eszköz. Be is színezheti a kisfiad, amelyik a megfelelő és minden szó kaphat saját 3-as karikát.

2021. ápr. 9. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:
72%
Mennyi idős? Én nem minden feladatot csinálok meg vele, de nem mindegy a kora, az enyém most kiscsoportos, volt ilyen szótagolós feladat, azt nem csináltuk meg, mert esélytelen. Majd ha lesz ovi a logopédus elmagyarázza neki.
2021. ápr. 9. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
100%
Bocsánat, most látom, hogy 6 éves, akkor már sokkal fontosabb az ilyen feladat.
2021. ápr. 9. 19:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
100%
Tapsold el vele szótagolva. Mondja meg, hogy melyik tapsnál van? Ha már jól megy, akkor taps nélkül is tudni fogja, mert valószínűleg azt nem érti, mi számít elejének, meg a végének.
2021. ápr. 9. 20:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
57%

Kedves harmadik, nem magyarázzuk a beszédet, hét éves korig, sőt, lehetőleg kilenc éves korig sem, mivel absztrakt gondolkodásra NEM képes a kisgyermek!


Nem is szokták 5 éves kor előtt a logopédusok fejleszteni a hangképzést, érthető okokból. 5 éves kor előtt legfeljebb csak megfigyelik a gyerekeket, hogy beszédérésben van-e elmaradás, ami a legkevésbé érinti a kijetést. Más tényezők fontosabbak 5 éves kor előtt, mint a kiejtés.


TILOS feladatokat gyakoroltatni 6 évesnél fiatalabbakkal - és ez értendő bármire!

Nem csak beszédfejlesztés esetén tilos!


Az agyi érés más stádiumban van még! Az agykérget nem szabad különösebben stimulálni, 6 éves kor előtt! A direkt módszerek ingerlik az agykérget, ekkor ez még neurotizáló hatású!


Indirekt módszerekkel nevelünk, fejlesztünk 90%-ban, ovisokat, bölcsiseket.

Kivételt képez az, ha a kérdez a kisgyermek, válaszolunk neki konkrétan (persze az ő nyelvezetén és gondokodásmódján, megértési színvonalának megfelelően).

Kivétel továbbá egyéb konkrét tevékenység, pl állatok etetése, átkelés a zebrán, napirendi tevékenységek, öltözés-vetkőzés (persze lehet adott esetben játékossággal, és/vagy indirekt módszerrel kombinálni).

Ezek kivételesen (alapvetően) direkt módszerek, tehát oktatás / okítás.


Azonban 90%-ban indirekt módszerekkel szabad csak fejleszteni ovis és bölcsis korban a gyerekeket, tehát úgy, hogy észre se vegye a gyermek! Máskülönben blokkolod, megfelelési kényszert váltasz ki náluk, 3 év alatt meg fokozod a dacreakciót feleslegesen.


Az első írja jól. SZEMLÉLTETNI kell, mert abból ért az óvodás! Eltapsolni is lehet, attól függ, hogy eléggé személetes-e. (Azért utalok erre is, mert a tapsolásról is írt valaki.)


Kedves kédezőnek is hangsúlyozom:

NE magyarázd el EZT számára!

Hanem mutasd neki! Játszd el! Szemléltesd!


És fontos továbbá, hogy hat éves kor előtt még ezt SEM szabad tenni a gyerekekkel, mármint kiejtésgyakorlást nem szzabad!

Az ötödik életév viszont erre nézve határeset, szakemberrel (logopédussal).

2021. ápr. 9. 23:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
6 pedig ezeket logopédus küldi, a nagy része semmi extra, képek, beszélgessünk róla, szótagolást pedig nem szoktam megcsinálni, mert nem érti. Az én lányomnak amúgy az sem lenne baj ha direkt tanítaná bárki, nem zavarja, de én nem szoktam, felesleges, majd az iskolában tanuljon.
2021. ápr. 10. 10:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

A szó eleje -vége megértéséhez az is segít, ha egy vonatot/villamost rajzolsz, jó hosszúkásat, vagy akár elővesztek a játékai közül egyet. Megbeszéled vele, hogy elöl ül a vezető (berajzolod, vagy betesztek egy játékfigurát a vonatba, és a végén integet Peti, vagy a kutyus.

Ha már egyértelmű a gyereknek melyik a vonat eleje és vége, akkor ezt teszitek az asztalra, bal oldalra az elejét és jobb oldalra a végét,és a vonat mellett mozgatod a kezed, miközben lassan kimondod a szót. odarakhatjátok a három tálkát is a vonat mellé, és lehet dobálni bele a gyöngyöket.

Legmenőbb, ha van egy három elemű vonatod, és kis játékfigurák szállnak be a vonatba attól függően, hova szól a jegyük. A "jegy" kis kép, amiről a gyerek eldönti, hol hallja benne a gyakorolt hangot. Székekből nagy vonatot is építhettek. Néha próbálkozzon valaki érvénytelen jeggyel is (nincs benne a keresett hang).

2021. ápr. 10. 13:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:

A gyógypedagógusok egy része, így logopédusok gyakran nyomás alatt vannak, hogy minél hamarabb végezzenek vizsgálatokat, feladatokat kicsikkel, ami az esetek egy részében

nem indokolt. (Jelzem a #7-nek.)


Legalább hét éves korig a gyerekek zömének térirány tévesztése van, ami életkori sajátosság, természetes. Az írás tanulásnál is látszik, hiszen a "p"-t és "b"-t hajlamosak felcserélni egymással, vagy pl az R-t orosz "JÁ" betűnek írják, ami az R tökörképe, és így tovább.


Legalábbis időnként eltéveszitik mind írás során, mind olvasáskor. Így az ovisok térirány érzékelése sem alakult még ki fixen!


Ennél fogva megértem, hogy a kérdező gyermeke elbizonytalanodott eközben.


Így hát javaslom óvatosan bánni a vonatos, meg egyéb hasonlatokkal. Az ovisoknak még felcserlhető az "eleje", és "vége" egymással, akár a JOBB ás a BAL fogalma, érzékelése (lateralitás).

2021. ápr. 10. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!