Kezdőoldal » Gyerekvállalás, nevelés » Kisgyerekek » Milyen szakkönyv segítene...

Milyen szakkönyv segítene szövegértelmezésben 3-4 éves gyerek szülőjének?

Figyelt kérdés

Gyermekem érti a szavakat, mondatokat, jól ragoz, kiejtés miatt kap óvodai logopédiai fejlesztést.



Szöveget, ill pl egy mese történetét nem érti. Pl répahuzos mesében nem látja az összefüggést hogy ami egyedül nem megy, több és több segitséggel sikerül, csak annyit ért belőle, hogy egyszer nem tudják kihuzni a répát, másszor meg sikerül.

Vagy másik mese, pl az auto nem akar esőben kimenni a garázsbol de viccből lelocsolja a tűzolto és rájön milyen móka is tud lenni esőben vizben pocsojában játszani, ebből annyit ért csak, az auto később állt be a játékba


Alogopedus kérésem ellenére sem ad otthoni gyakorlatokat, kiejtés nem javul és amig más csoporttársa képes hosszu sztorikban mesélni a napjukrol, addig az én gyerekem egy-két mondatot, ha mond csak, ami a valoságot nem is fedi. Pl azt mondja aludt ebéd után, de nem.


Alapvetően soha nem sztorizik, játék közben is csak mondatokban beszél, nincs történet. Pl a mentő elviszi a kabalát a kórházba, ott meggyogyitja doktorbácsi. És ennyi. Mást játszik tovább. A bébitaxi elszállitja a kisautokat szervizbe. Es ismét ennyi.

Látogatoknak a farsangrol annyit mesélt a sok ezer kérdésre hogy kijavitotta az óvónő nevét hogy rosszul mondjuk (Évi néni helyett Éva a helyes)és harapofogóval lett kihuzva belőle hogy ki minek volt beöltözve.



A beszédfejlesztő szakirodalmak annyira hatalmas tananyag hogy azt sem tudom melyik könyvvel, milyen tematikával induljak el. Millio ajánlás van.


A gyerekemnek igy nem csak a beszéde, hanem ezzel együtt a gondolkodása is redukált.

Nem kombinál, nem ötletel, nincsenek aranyköpései sem. Kérdez, válaszol, figyel, utasitast végrehajt, versel, mondokázik, énekel, érzelmeket, kérést kifejez és ennyi, ami a beszédkommunikációját jellemzi. Kb mint egy mesterséges intelligencia, mögöttes egyéni ötlet, kombinácio nélkül tanult sémák alapján, kb amiket egy bölcsis is tud, szerintem nincs óvodás szinten de be van illeszkedve, azaz nem lemaradt fusztrált kirekesztett gyerek ugyanakkor, de nagyon ajánlatos lenne szintre hozni.


Metakommunikácioban viszon ambiciozus ötletes, kreativ, kitalálja hogy pl bújócskázzunk, bűvészkedjünk, rafináltkodik is, befolyásol is, probálkozásoknál pl felmaszni valamire, megszerezni vmit, többféle utat is kiprobál, kreativ, ötletes.


De a beszéde rendkívül gyér, pedig a szókincse korosztályának megfelelő.


2018. febr. 17. 13:10
 1/10 anonim ***** válasza:
Az ok okozati dolgokat mennyire érti?
2018. febr. 17. 13:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:

A közetleneket érti.

Leesett a madár eltort a szárnya nem tud repülni. Ilyeneket ért.

De mesék végén már következtetest nem tud levonni de követni sem.

Pl ha nyuszi megy a sunihez ásoert de utkozben menekul a rokátol, az ásos célt már el is felejtette

2018. febr. 17. 13:31
 3/10 A kérdező kommentje:

Közvetlen ok okozatot ért csak.

Szeretném kiterjeszteni hogy szövegben is gondolkozzon hogy értse a mese eleje és vége közti összefüggéseket, de hogyan?

2018. febr. 17. 13:34
 4/10 anonim ***** válasza:
100%
Ez komoly? Egy három éves gyerekről van szó. A logopédust megértem, ha rossz a kiejtése, de 3-4 évesnél korainak tartom az ezirányú aggódást is. 5 éves korban is elegendő elkezdeni, egy ilyen kis gyerekben miért kell elültetni egy szorongást, hogy el van maradva vagy nem olyan, mint a többi? Szerintem teljesen normális szinten van, ha valami érdekli, vagy beszélni akar róla, majd beszél róla, miért is kellene neki történeteket visszamondania? Az én ovisom egy beszédláda, állandóan beszél, de ő sem akar egy mesét sem felmondani, ha kérem. Pedig jól emlékszik vissza rájuk, ki-kicsoda, hol mikor mit csinált. Mi is jártunk logopédushoz, 4 éves már bőven elmúlt, akkor kezdtük, akkor van értelme a gyakorlatoknak is. Mert otthon is gyakorolni kell. Kevesebb alkalomra volt szüksége, mint vártuk, mert valószínűleg érett volt a foglalkozásokhoz. Azzal nem tudok egyetérteni, hogyha valakinek a beszéde redukált, akkor a gondolkodása is. Főleg nem az alapján, amit utána írsz, hogy ambíciózus, kreatív, ötletes. Jár az agya, de úgy tűnik, nem lesz egy beszédes típus. Ebben semmi rossz nincsen!
2018. febr. 17. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
85%
Mennyire szoktad neki hétkoznapokban magyarázni hogy mi mért van? Pl kezdhetsz azzal hogy felvesszük a kabátot mert hideg van. Aztán később vissza kérdezni hogy emlékszel miért vettük fel a kabátot? Aztán egyre bonyolult összefüggéseket mondhatsz neki. Pl elmegyünk a boltba hogy vegyünk húst amit majd megsütünk ebédre hogy ne legyünk éhesek.
2018. febr. 17. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
55%
Mese ok-okozat: biztos, hogy mindent meg kell értenie egy meséből egy 3-4 évesnek? Szerintem nem. Főleg, ha az a mese nem is érdekli. Nekem lányom van, de hercegnős mesékről hallani sem akar, egyáltalán nem érdeklik. Átlapozza, de nem érdekli. Nem érdeklik a tündérek sem, unalmasak. De ha egy állatos mesekönyvet teszek elé, akkor kérdez, beindul a fantáziája, eljátsza a történetet. De az emberekkel kapcsolatos mesék ugyanígy, pl. Jancsi és Juliska. Szerintem olyan mesét "elemezzetek", amit ő választ, mert valami miatt megfogja. De elviheted gyermek színházba is, ahol vizualizálják a történetet, így könnyebb neki a megértés is, mi miért történik. Mi rendszeresen járunk például bábszínházba, talán ez is hatással volt rá. Szerintem egy kis ovist még nem kellene kikérdezni, ha egyébként szociálisan teljesen jól mozog a világban ;-)
2018. febr. 17. 13:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
67%

Szerintem is annyi az össz gond, hogy a bonyolultabb gondolatait nem tudja kifejezni.


Olvass sokat, esetleg mutogatás közben beszélj hozzá, dicsérd, ha beszél, akármit is.


Nem hiszem, hogy el lehetne ültetni benne a szorongást, a 3 évesek fel sem fogják, hogy le lennének maradva, ezért járnak logopédushoz vagy ilyesmi. Ha mégis, nem tulajdonítanak neki nagy jelentőséget.


Szerintem a sok kérdezgetéssel veheted el a kedvét. Anno valamikor tinitanácsoknál olvastam, hogy nem szabad kérdezgetni a tinit, hanem mesélni kell a saját dolgaidról, majd ő is fog a sajátjáról. Szerintem ez 3 éveseknél is beválhat.

2018. febr. 17. 14:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
Egyáltalán nem értek hozzá, meg így látatlanban leírás alapján nehéz is lenne okosat mondani, de bevallom nekem az első gondolatom az volt, hogy rendkívül okos, ezer gondolat van a fejében, azok foglalják le, és nem beszédes. Nem teljesen ertem, hogy most akkor te abból szurod le, hogy nem érti az összefüggéseket, hogy nem válaszol a kérdéseidre? Te is írod, hogy alapvetően okos, játékos, bújócskázik például, ami szinten összefüggésen alapul. Úgyhogy talán túlaggódod ezt a kérdést. Csak mert nem mondja, még nem biztos egyaltalan, hogy nem is érti..
2018. febr. 17. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
100%

Ugye nem magyarázod neki a meséket?

Ne kérdezgesd a tanulságról!

Elrontasz vele mindent!


Olvasgass egy kis mesepszichológiát!

Vagy Vekerdy-t a témában!

[link]

2018. febr. 17. 15:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
100%
Mi is úgy tanultuk tanárként pszichológiából, és saját gyerekeimnél is azt tapasztaltam, hogy 3-4 évesen még tejesen normális, hogy nem tudják összefűzni a hosszabb cselekményeket, azaz összekeverve mondják vissza a mesét, élményeiket, és keverik a képzelt vagy vágyott dolgokat a valósággal vagy felcserélik az ellentétpárokat, napszakokat. Ahogy a beszédfejlődésben is normális még, ha selypít vagy raccsol vagy dadog, ezeket inkább csak nagycsoporttól szokták szakemberre bízni, mert általában maguktól elmúlnak. Nem kell ennyire fejleszteni a gyereket, hagy fejlődjön magától szabad játékkal, ezer és ezer ismétléssel, ami szintén teljesen normális (ugyanazt a mesét akarja századszorra is, vagy ugyanazt a szerepjátékot játssza, ami csak pl. egy elromlott autó újra és újra való elvontatásából áll). Ettől még, mint te is írod, nagyon kreatívak is egyben és egy-egy mozzanatnál, beszólásnál, ötletnél elképed az ember, hogy "már milyen nagy" - de azért még kicsi. És erre a korra is igaz, hogy mindeninek meg van a saját ritmusa és tehetsége.
2018. febr. 23. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!