Melyik a károsabb?
Szmogriadó esetén ugye pár járművet kitiltanak. Mostan ezeket elvileg nem érinti, de melyik a károsabb? Egy 1.4-es benzines autó aminek a forgalmiában 09 es kód van. Vagy egy 2 ezres dízel aminek a forgalmiában 10 es kód van? Tételezzük hogy mind a kettő új autó, tehát papíron ezt tudják. Jó persze ez a 10-es kódú 2 ezres dízel ez Volkswagen konszern, de mégis, most nem ez a lényeg, hanem hogy papíron ezek az adatok és melyiknek lenne kisebb keresni valója a városban szmogriadókor?
Másik. Azt nem értem hogy pl a nagynotorok miért vannak kitiltva szmogriadókor? Értem én, hogy nincs katalizátorjuk stb stb. Viszont egy benzines autó a vároaban megeszi a 10 litert. Dízel a 8-at, közben órákat pöfékelnek a dugóban. Míg egy nagymotor a városban elmegy 5 literrel, és nem áll be a sorba pöfékelni, hanem előrehalad és gyorsan odaér az uticéljához.
4 es. Miért ne befolyásolja? Most ellent mondtál magadnak is.
Csak befolyásolja már, itt vidéken nincs szmog.
Mikor legutóbb, pár éve Budapesten voltam szmogriadó idején, a 2005-ös dízel, részecskeszűrő nélküli Euro4-es autómmal minden gond nélkül közlekedhettem, nem érintette a kitiltás. Ezzel szemben a kollégám, csak egy évvel régebbi, de még 09-es benzinesét le kellett tennie.
Még én magam is kissé komikusnak találtam, hogy mindenki a dízelek fújjonja és hogy a dízelektől fogunk mind meghalni, stb... aztán csak egy hajszállal régebbi benzinest tiltanak ki az enyém meg miden gond nélkül közlekedhet...
Amúgy az a baj alapvetően hogy a döntéshozókba, mint minden átlagemberbe gyerekkoruk óta azt sulykolják és azt a sztereotípiát verik bele, hogy a rossz levegő az autóktól van. Ez csak részigazság, sokan mégis tényként kezelik. 8 évig foglalkoztam imisszóméréssel. Ha az összes járműforgalmat egyik napról a másikra betiltanánk, a levegő minősége legfeljebb 10%-ot javulna. A maradék nagy része a lakossági fűtés és ipari eredetű. Az a baj, hogy ha a putriban elégetik a gumicsizmát, az ott kitermelt légszennyezők nem fognak kizárólag a putri fölött maradni. Pár km, vagy pár 10 km a légszennyező anyagok transzportja szempontjából nem távolság. Azaz egy panel lakótelep ugyan úgy a putri füstjét fogja szívni.
Autó vs. motor: nem a fogyasztás számít kitiltásnál, hanem a környezetvédelmi besorolás. Egy Euro6-os buszt nem fognak azzal az indokkal kitiltani egy Euro0-s Trabanttal szemben, hogy de hát mennyivel többet fogyaszt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!