Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Az ESP (Electronic Stability...

Az ESP (Electronic Stability Program) meghibásodása okozhat-e váratlan fékezéseket és kormány szitálást? Ki lehet-e kapcsolni az ESP-t? Miért nem reagál semmit az ESP feliratú nyomógomb megnyomására?

Figyelt kérdés

Volkswagen Sharan 2001 gyártású autón, egy ideje néha világít a műszerfalon egy sárga ESP működését jelző szimbólum.

Eleinte csak néha világított, most viszont már szinte egyfolytában. A tulaj úgy gondolta, hogy sosem lesz szüksége arra, hogy egy elektronika besegítsen neki a vezetésbe, ezért megnyomta az ESP kikapcsoló gombját és a továbbiakban nem foglalkozott a lámpácskával. Azonban most volt egy fékbetét és féktárcsa csere és arra panaszkodik, hogy 50-es tempónál rángat a kormány és rezonál a padlólemez.

A féktárcsák szépen futnak ezért arra gondolok, hogy a furcsa jelenségek hátterében az ESP meghibásodása állhat.

A tulaj olyan vezetési élményről is beszámolt, hogy Ő gyorsítani akart, de a kocsi mintha megtorpant volna egy pillanatra.

Az is furcsa, hogy az ESP feliratú nyomógombot megnyomva semmi sem történik. Elméletileg a nyomógombbal ki lehetne kapcsolni az ESP-t, de gyakorlatilag mégsem.

A Youtube-on megnéztem több videót és az esetek többségében az ESP hibáját egy gyorsulás/szögelfordulás mérő szenzor meghibásodására vezetik vissza.

Logikusnak tűnik, hogy ha e szenzor téves jelzést ad az ESP-nek, akkor az ESP azt hiheti, hogy be kell avatkozni a vezetésbe.

Arról azonban nem láttam videót, hogy az ESP okoz-e rendellenes fékezgetést és kormánymozgást, miután kirakja a hibajelzést a műszerfalra.

Továbbá az esetleges szenzor hibája nem ad magyarázatot arra, hogy a nyomógombra miért nem reagál a rendszer?

Másképpen fogalmazva nem tűnik logikusnak, hogy az autógyár ugyan bele rak az autóba egy ESP kikapcsoló gombot, de az elektronika mégis felülbírálja a tulaj utasítását, azaz figyelmen kívül hagyja a nyomógomb megnyomását?

További kérdés, hogy ha egy szervizben kiderülne, hogy a szenzor ad téves jelzéseket, akkor újra tudják-e kalibrálni?



2019. nov. 11. 13:15
1 2
 11/15 A kérdező kommentje:
Új gumik vannak az autón. Teljesen nyugodtan fut, nem szitál a kormány. Tehát az volt a baj, hogy szál-szakadtak voltak a gumik. Megviselhette őket az 1 bar körüli légnyomás.
2019. nov. 26. 23:05
 12/15 A kérdező kommentje:

Megjegyzés:

A kormány már indulás után is mocorgott jobbra-balra, de csak akkor vált láthatóvá, ha elengedtem.

50-es tempónál már érezhetővé is vált, masszírozta a kezemet. 70-es tempónál pedig alábbhagyott a rázkódás.

2019. nov. 26. 23:16
 13/15 A kérdező kommentje:

Okulásként leírom még, hogy tényleg nem lehet kikapcsolni az EPS-t.

Hibás oldalgyorsulás szenzorral, világító hibalámpával felemeltem az egyik hajtott kereket (kiékelve a többit plusz kézifék behúzva), beindítottam a motort sebességbe raktam és finoman engedtem rá a kuplungot. Amint felpörgött volna a kerék, a kipörgésgátló ill. elektronikus differenciálzár működésbe lépett és ütemesen fékezgetni kezdte a forgó kereket, meg-meg állítgatta. Így próbált nyomatékot adni a difin keresztül a másik hajtott kerékre.

2019. nov. 28. 09:04
 14/15 anonim ***** válasza:
Nincs difizár csak a fék.
2019. nov. 28. 17:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 A kérdező kommentje:

Valóban furcsa, kissé megtévesztő a kifejezés.


Műszaki lexikon: Elektronikus differenciálzár (EDS)Elektronikus differenciálzár (EDS)


Az elektronikus differenciálzár sima és komfortos elindulást tesz lehetővé a különböző tapadású útfelületeken. Amikor valamelyik kerék kipörög, az elektronikus differenciálzár célirányosan lefékezi azt, miközben a vonóerőt a nagyobb tapadású kerekekhez továbbítja. Az elektronikus differenciálzár csökkenti a gumikopást, és körülbelül 40 km/h (a 4MOTION esetében kb. 80 km/h) sebességig működik. Az elektronikus stabilizálóprogram (ESP) és a kipörgésgátló (ASR) szerves részét képezi.


forrás: [link]

2019. dec. 5. 22:18
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!