Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Az első NDK-s személyautó...

Az első NDK-s személyautó tervezők életrajzait titkolják?

Figyelt kérdés

A Wartburg 311 főtervezője, Hans Fleischer volt, de az életrajzáról, alig valamit lehet összeszedni, zömében német fórumokról, ahol az adatokon szintén vita folyik.

"Fleischer, Hans

geboren: 25. Februar 1919, Eisenach

gestorben: 13. April 1986, Erfurt

Konstrukteur, Formgestalter im Automobilwerk Eisenach Vater: Paul Fleischer, Kaufmann, Mutter: Rosa Apel Besuch der Volksschule und des Ernst-Abbe-Gymnasiums in Eisenach sowie der Eisenacher Zeichenschule, 1935-38 Lehre als Maschinenschlosser in den Bayerischen Motorenwerken (BMW) Eisenach, Ehe 1948 mit Anneliese Glass, 1938/39 Technischer Zeichner BMW, 1945/46 Betriebsschlosser bei der Thüringer Holz- und Schwellenhandlung Mihla, 1946/47 Feinmechaniker bei “Melas” Eisenach, 1947-1984 Konstrukteur/Formgestalter bei BMW, später Eisenacher Motorenwerke, dann Automobilwerk Eisenach (AWE). Fleischer gestaltete fast alle nach 1945 im Eisenacher Automobilbau hergestellten Karossen (auch Prototypen, die nicht in Serie gingen). Nach seinem Tod wurde er nach Eisenach überführt und am 22.4.1986 auf dem Friedhof beigesetzt." - forrás: [link]


A Trabantok tervezői általában fel sincsenek tüntetve, csak alapos keresgélés után bukkantam rá a nevekre, de életrajzi adatokat, semmit nem találtam.: [link]


Érdekelne, hogy a háború előtt hol dolgoztak? Pl. a Wartburg 311 és 353 tervezője a BMW-nél dolgozott. Zwickau-ban, ahol a Trabant készült, ott volt a Horch gyár és az Auto Union -pl. a Ferdinand Porsche által tervezett legendás, A, B ,C ,D GP versenyautók is- a háború előtt. Nyugaton a háború után Auto Union 1000 néven készült egy műszakilag nagyon hasonló autó, mint a Wartburg 311. Porsche, a VW Bogár tervezése során, első körben, megvizsgált egy léghűtéses, kéthengeres, kétütemű és egy vízhűtéses, háromhengeres kétütemű motorlehetőséget is, de gyengének találta (első hangzásra, kísértetiesen hasonló motorkonstrukciók a későbbi NDK Trabant és Wartburg autókkal).


Horch múzeum, Zwickau: [link]


A mai napig titkolják, hogy a vasfüggönnyel és a hidegháborúval, tulajdonképpen át voltunk verve, a Szovjetek és az USA, ill. a győztes országok, valójában békésen megegyeztek? A Nyugat, pl. kezdetben komoly segítséget adott a szocialista blokk személyautó gyártásának?


Ha így van, az érdekes tanulság lenne, hogy napjaink gazdasági, ill. kül és belpolitikai eseményei, milyen mértékben, csak a nagyhatalmak által megrendezett "ingyencirkuszok".

Köszönöm a válaszokat!



2017. dec. 9. 17:01
 1/4 anonim ***** válasza:

Valahol érthető, hogy az NDK politikai vezetése minden téren megpróbált elhatárolódni a náci Németországtól, annak semmilyen hagyatékát nem vállalta fel nyíltan.

Ennek esetek sokszor áldozatul az autógyártásban tevékenykedő tervezők, mérnökök, akik sokszor a háború előtti, alatti tervekből építkeztek tovább.

Ezek a tervezők nem a semmiből bukkantak elő, Németország ketté vágása előtt is az autóiparban dolgoztak, a tudásukat kihasználta az NDK vezetése, de sem a tervek eredetével, sem a tervező szakmai múltjával nem dicsekedtek, megkezdődött a "népi" gépipar kora, az eredmények a nép közös erőfeszítéseinek köszönhetőek, a kudarcokért személyek a felelősek (ahogy nálunk is volt Rákosi idejében)

Sok egykori tervet söpört le az asztalról a politikai vezetés, a Trabant sem fadoboznak lett tervezve, de az eredetit túl flancosnak találták, a nép egyszerű embere ne akarjon kitűnni a tömegből az autóval.


A hidegháború korában nem a kölcsönös segítség jellemezte a két tábort, az volt a technikai kémkedés, ipari kémkedés aranykora, lehetőség szerint már a tervezőasztalokról megpróbálták ellopni az ötleteket, más kérdés, hogy a szocialista táboron belül az új technológia többnyire csak a hadi technológiában jelent meg, az autógyártásban, gépgyártásban nem látták szükségét a folyamatos modernizációnak.

2017. dec. 9. 18:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Túlbonyolítod. A II. világháború előtt a német autóiparnak mindenfelé voltak üzemei, de a véletlen úgy hozta, hogy a nagy gyárak közül az Auto Union volt az egyetlen, ami jelentős részben a későbbi NDK területére esett - ezért is csuklott össze kis híján a cég, hogy aztán a Mercedes pénzéből életképes típuspalettát építsen, amivel kihúzta a léghűtéses-farmotoros posványból a VW-t. A Mercedes-Benz, az autók terén akkor annyira még nem erős BMW, az Opel és az akkkoriban gründolt Volkswagen (akkor még KdF-Wagen) üzemei a nyugati megszállási övezetbe estek, így a keletnémet járműipar nagyrészt az Auto Union fejlesztéseiből, azon belül is a DKW kétütemű rettenetteremtőiből indult el. Azért volt háromhengeres, folyadékhűtéses, hosszában beépített kétütemű hányadék a Wartburgok elejében, mert az Eisenachban gyártani kívánt DKW F9-ben ilyen technika volt. És amilyen csodálatos volt a keleti blokk autóipara, a termoszifonos hűtés örökségeként a motor fölé és mögé helyezett hűtőt még vagy 40 évig meg is tartották, holott alig egy évtized alatt eljutottak a szivattyús keringetésig.

A helyzet tehát az volt, hogy a II. világháború után a keletnémet autóipar a két világháború közti "közös" fejlesztésekből indult újra. A DKW-ból lett Wartburg, a Trabantot talán a teremtő sem tudja, honnan lapátolták össze, a DKW RT125-ből lett IFA RT125, majd "kisemzé" vagy negyven évre (és még BSA Bantam, Yamaha YA-1, Harley-Davidson Hummer, Minszk 125 meg konkrétan szinte minden használható háború utáni 125-ös népmotor), a Framoból némi dúlás után Barkas, a Phänomenből Robur - de még olyan is volt, hogy az eisenachi BMW-gyár a II. világháború után teljes nyugalommal gyártott BMW-ket ugyanazon a néven, mer' nekik nem szóltak, hogy megváltoztak bizonyos dolgok. Aztán lett belőlük nagy duzzogva EMW, kék-fehér helyett piros-fehér propelleres emblémával, elindultak egyetlen Forma-1-es futamon, majd jól megszűntek. Vagy mondjuk a '30-as évek végén fejlesztett BMW R26 a háború után egyszerre jelent meg az eredeti nevén nyugaton és EMW R26-ként, majd AWO 425-ként keleten. A tervezők egyik része el tudott menekülni a szovjetek elől, ők is emlékeztek erre-arra, a másik fele is, aztán kétfelé ágazott a fejlesztés. De az sem volt ritka, hogy a derék szovjetek "jóvátétel" címszó alatt komplett gyárakat szereltek le és szállítottak az Urál környékére.

Innen kell tehát nézni a dolgokat. Nem nagyon volt együttműködés, szó sem volt arról, hogy a drága jó nyugati testvérek a nagy szembenállás közepette megsimogatták a keletiek buksiját és megmutatták nekik, hogyan kell autót tervezni. Egyszerűen csak a 6 évnyi háborús elmebaj után, mikor már lehetett polgári járműveket is gyártani, mindenki azt gyártotta először, ami készen volt - még a Magasságos Übergermán Mercedes is elővette 1946-ban az akkor már lazán tízéves 170 V-t, hogy tudjon egyáltalán gyártani valamit. Akkor pedig pár éven át ugyanaz készült keleten és nyugaton is, hiszen ugyanazon '30-as évekbeli tervek alapján dolgoztak. Csak az NSZK-ban volt pénz gyártmányfejlesztésre, az NDK-ban meg az '50-es évek elejére is elavult ipari hulladékot ontották a gyártósorok a '90-es évek elejéig.

2017. dec. 9. 19:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:

# 1.: Ez rendben van, hogy a szocialista rendszer alatt nemkívánatos volt az NDK mérnökök egy részének múltja, de manapság, amikor egyre nagyobb a Trabi és Simson kultusz -Németben jó pénzt adnak egy szép Simsonért-, miért fórumokról kell összevadászni egy-két életrajzi adatot?


# 2.: Köszönöm, ez tényleg szép és érdekes leírás.


Plusz a fent általam idézett Wartburgos fórumon olvastam valami olyat, hogy a Wartburg 353 három tervezője közül ma már csak egy úr él (Prof. Dietel), de ő ellentmondásos információkat adott a tervezés részleteit, a munka megoszlását illetően (hármuk közül Hans Fleischer a 311 tervezője, a BMW volt alkalmazottja).


Olvastam olyat is, hogy a bővebb életrajzi adatok kiadásához -egy cikk-, többszöri megkeresés után sem járult hozzá valamelyik német kiadó (talán a Bauer Media).

2017. dec. 10. 00:55
 4/4 A kérdező kommentje:

Vagy pedig, még mindig csípi a szemét, bizonyos népcsoporthoz tartozóknak, hogy a kettévágott, leigázott és szétbombázásból újraépített NDK-ban a III. Birodalomból visszamaradt egy-két mérnökember, olyan csodákra volt képes, mint a Wartburg 313, vagy egy Hitlerjugendet is megjárt versenyző, autóépítő -Wartburg 353 alapokon- a Melkus RS 1000 formájában?


Melkus RS 1000: [link]


Wartburg 313: [link]

2017. dec. 10. 01:19

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!