Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Automata váltóban is ugyan...

Automata váltóban is ugyan úgy kopik a kuplung mint egy manuál váltós kocsiban?

Figyelt kérdés
Ha erőltetem, vontatok, gyorsan elindulok akkor kopik valami? Vagy automata váltós kocsiknál nem kell erre figyelni?

2019. jan. 21. 20:07
 1/8 anonim ***** válasza:

automataváltónál hidrodinamikus nyomaték váltó van, ami különbözika hagyományos száraz teggelykapcsolóktól.


Nem jó ha meghibásodik...(drága dolog)

2019. jan. 21. 20:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 D. Brasco ***** válasza:
65%
Az automata váltóban nincs hagyományos értelemben vett kuplung!Ahogy az egyes irja hidrodinamikus tengelykapcsolo van,es itt az olajat tudod terhelni ami benne van!Ezert kell az automatakban altalaban 60-80ezrenkent olajat cserelni!
2019. jan. 21. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 A kérdező kommentje:
Értem. Szóval ha gyakran cserélek a váltóban olajat akkor nyugodtan lehet vele vontatni, terhelni, rajtprogramozni, mert nem kopik semmi?
2019. jan. 21. 20:47
 4/8 anonim ***** válasza:
66%

Attól függ, milyen automata váltóról van szó.

Ha hagyományos, hidrodinamikus automata váltó dolgozik az autóban, akkor a tengelykapcsoló egészen más, mint a kéziváltók súrlódó tengelykapcsolója. Ez elkopni nem nagyon tud, mert nincs közvetlen mechanikus kapcsolat a főtengely és a váltó bemenő tengelye között. Kavarja az olajat, aminek ilyenkor a nyírásstabilitása a legfontosabb. Amíg nagyjából új állapotú, addig ez az érték egészen jó, bírja a "citromban" fellépő erőket. Ha már elöregedett, nem látja el a feladatát, a tengelykapcsoló csúszik. Ha van benne lock-up, az sem jelent problémát: nem nagyon csúsztatja a váltó vezérlője, vagy összezár, vagy nem. Kevéssé kopik, csak ha elöregedett az olaj, a hőt is kevésbé vezeti el, mint kellene, ettől hosszú távon megsülnek a tárcsák. De sokkal hamarabb jelentkeznek a váltó más, elöregedett olajjal (bocsánat, ATF-fel) összefüggő bajai: váltásnál nagy rántás a mocsoktól leragadt moduláló szelepek miatt, irányváltásnál hosszú "gondolkodási idő", mire a kosszal telerakódott váltószelepek nagy nehezen mégiscsak nyitnak és zárnak.

Az utánuk következő egykuplungos robotizált váltóknál valós probléma a kuplungtárcsa kopása. Itt a tengelykapcsoló nagyjából ugyanúgy néz ki, mint a kéziváltós autóknál, csak nem a lábad működteti, hanem egy hidraulikus munkahenger. Mivel szárazon súrlódik, el tud kopni, de jellemzően többet bír, mint a kéziváltók tárcsája. Akár tetszik, akár nem, az automatika finomabban dolgozik, mint az "úrvezetők" nagy része.

Ezek után jöttek a kétkuplungos automaták. Itt is súrlódó tengelykapcsoló dolgozik, ám két alapvető változat van. A nedves kuplungosnál (fejből csak a VW-csoport hatsebességese ugrik be) sokára észlelhető a kopás. Az olajfürdő nagyon jól hűti mindkét kuplungot, így nem hevülnek túl a súrlódóbetétek, sokáig bírják az igénybevételt, ráadásul a csúsztatásnál jelentkező kopás nagy részét is megoldja az olaj. De az tény, hogy idővel ki kell cserélni a tárcsákat, mert az őket működtető munkahengerek véges erővel tudják összeszorítani a tárcsacsomagot és ha sok a csúszás, túlhevül minden, akkor pedig rövidül a tárcsák élettartama. A száraz duplakuplungosoknál az olaj nem hűt, úgyhogy itt a tapasztalatok alapján hamarabb következik be a tárcsák elöregedése.

Csak egy típust hagytam ki: a CVT-váltós automatáknál a kuplung meglepően sokáig bírja, mert sokat lehet összezárva. Ha nagyon leesik a fordulat, mert nagy a terhelés, a szíjváltó rövidebb fokozatba vált, nem kell annyira csúsznia a tengelykapcsolónak. De itt is van csereciklusa a súrlódóbetéteknek.

2019. jan. 21. 21:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
Bár kuplung nincs benne, de van száz másik alkatrész, aminek árt az állandó padlógáz. Nem is célszerű az automatákat helyből padlózni, ha jót akarsz, csak szép fokozatosan. Egyébként igen, van előnye az automatának terhelhetőségben, mert aránytalanul nagy súlyokat is el lehet húzni vele, károsodás nélkül, míg a kéziváltósnál azonnal le lehet égetni a kuplungot.
2019. jan. 21. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
83%

Az automata váltó nem egyetlen konstrukciót jelent, inkább nevezzük gyűjtő fogalomnak, de a váltó pontos típusát felépítését, működését ez még nem árulja el.

Komoly különbségek lehetnek automata és automata között felépítésben, működési elvben, de ami közös, hogy van bennük mozgó alkatrész, tehát van kopás, meg lehet ölni a váltót, ha azt szándékosan gyilkolják, nem a tervezett igénybevételnek teszik ki, de az nem a szabályosan vontatott utánfutó

2019. jan. 21. 21:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
Attól függ hogy milyen automata. Mert ugye azokból több féle is van. Van amelyikben van kuplung ami kopik és van amiben nincs olyan amelyik kopik. A hagyományos vagy hidrodinamikus automatában folyadék (olaj) végzi a tengelykapcsoló feladatát, az nem kopik mert nincs mechanikus kapcsolódás a tengelyek között. Az olaj abban is elhasználódik persze, kell is cserélni időnként, de nem kopás miatt. Viszont ezekben a váltókban a fokozatokat mechanikus "kuplungok" kapcsolják ki-be azok viszont már kopnak. Ha a váltó elkezd csúszni, tehát ezek a kapcsoló kuplungok elkopnak akkor azokat is cserélni kell. De ez nem otthoni feladat, szakműhelyek vállalják csak, mert speciális tudást és szerszámokat igényel a folyamat. A gyors indulás nem árt neki, viszont attól már függ az élettartama hogy milyen mélyen van lenyomva a gázpedál váltáskor. Valamint az nagyon fontos hogy irányváltáskor szigorúan állnia kell az autónak és üresből vagy park állásból sebességbe rakáskor alapjáraton járjon a motor.
2019. jan. 22. 08:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Köszönöm mindenkinek! :)
2019. jan. 22. 14:41

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!