Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Építőmérnökök: megállóban...

Építőmérnökök: megállóban álló tömegközlekedési eszközt kikerülhetetlenné tevő útpálya tervezését direkt így tanítják, és mi célból?

Figyelt kérdés

Kb. 10 éve volt ez nagy "divat", de lehet, azóta is. Mind busz-, mind villamosmegállóknál.

Villamosmegállóknál még TALÁN megértem, mert főleg olyan helyeken csinálták ilyenre, ahol máshogyan tényleg nemigen fért volna el biztonságos szélességű járdasziget, forgalmi sáv és járda.

DE: csináltak olyan buszmegállókat, ahol a forgalmi sáv mellett amúgy parkolósáv van, de a megállónál a járda direkt a parkolósáv helyére terjeszkedik, csak hogy akadályozza a busz a járműforgalmat.

Amennyit ezzel javítanak a busz beállási idején, annyit szinte biztosan rontanak a mögöttes járműoszlop menetidején, a közlekedők összmenetidejét nézve. És akkor még nem beszéltünk a többlet légszennyezésről, amit egy megállás-újraindulási ciklus jelent a mögöttes járműveknél.

Esetleg ezzel érdemben megelőzhetők olyan balesetek, amikor a megállóba éles szögben beálló busz orrseprése miatt elsodornak egy gyalogost, esetleg felugrat a busz a járdára?

Meg kell jegyeznem, az általam eddig hallott vélemények szerint az ilyen megállótervezés egyedül a megbízó önkormányzatok vergődése volt, mivel érdekük a tömegközlekedés utaslétszámának megtartása, és ha a tömegközlekedést elhagyó közlekedők egyik érve, hogy rövidebb idő alatt lehet így eljutni A-ból B-be, hát vegyük el ezt az előnyt úgy, hogy cammogjon mindenki más is a busz mögött. - Ez tényleg így igaz? Felelős tervezőmérnökök, tervezőirodák ehhez nevüket adják?

Van ugye egy szabály, hogy a megállóból indulási szándékát jelző tömegközlekedési eszközt segíteni kell. De ez nem azt jelenti, hogy mindvégig, amíg áll a busz, nem szabad kikerülni. Ha ez lett volna fenti tervezésre az indok, inkább néha meg kellene bírságolni a szabályszegő vezetőket, és akkor mindenkiben tudatosulna ez a szabály, aki addig lazán kezelte.



2021. ápr. 14. 11:10
 1/6 anonim ***** válasza:
93%

Ez egy tök jó és érdekes kérdés lenne, ha nem lenne tele ilyen rantekkel mint "vergődés" és "nevüket adják".

Szerintem egyébként megválaszoltad a kérdésed annyiban, hogy ez valóban sokfaktoros döntés: átszállások, rendelkezésre álló hely, gyalogosforgalom elvezetése, balra kanyarodnak-e a következő kereszteződésnél a buszok, stb.

2021. ápr. 14. 11:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

Rossz irányból közelíted meg a kérdést.


Az általad említett ún. negatív öböl egy reakció arra, hogy a parkolósávok vonalában elhelyezett buszöblöket rendszeresen beparkolták, lehetetlenné téve az utascserét. Ráadásul ma már az esélyegyenlőségi követelményeknek is meg kell felelni, márpedig egy , a szabálytalanul parkoló autók miatt a magas szegélytől másfél méterre baltanyélként megállított buszra nem fog felszállni kerekesszékkel senki.


Ezen kívül ha nem tudod szabályosan kikerülni a buszt illetve elhaladni mellette, akkor jócskán csökken a busz elől szabálytalanul vagy akár egy közeli zebrán szabályosan átkelő gyalogosok elgázolásának a veszélye is.

2021. ápr. 14. 12:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
73%

2-essel egyetértek, ill. nem értem, miért ne lehetne kikerülni a buszt? Mintha nem lenne parkolósáv sem, és buszöböl sem. A busz megy az úttesten és megállónál megáll az út szélén, a mögötte jövők meg kikerülik.

Egyébként - hogy még egy szempontot mondjak - nagy előnye ennek a "negatív öbölnek", hogy ott kiszélesedik a járda, így a buszra várakozók jobban elférnek. Ha előtte-mögötte mondjuk mindössze egy méter széles a járda, akkor nagyon jó, ha legalább a megálló vonalában több hely van és könnyebb kikerülni az ott álldogálókat.

2021. ápr. 14. 13:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
0%
érdekes, vannak sokkal gazdagabb országok, ahol az óriási luxusautóikkal sem akarják kikerülni a buszt...meg büntetőfékezni sem akarnak, stb..nem sietnek, nem idegesek..(akinek nagyon kell hugyozni, az valahogy megoldja, félreáll egy mekihez)
2021. ápr. 14. 15:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

Köszönöm válaszaitokat!

#1: Elsősorban nem is a saját, hanem másoktól hallott vélemény, hogy kínjában tette ezt az utat tulajdonló városvezetés (több általam ismert városban is, több helyről ezt hallottam vissza), hogy ha már nem tudják felgyorsítani a buszozást az autózás tempójára, akkor utóbbit lassítják előbbiére. De úgy látom, tényleg nem ez volt a cél (vagy legalábbis nem a fő cél).

Ahol ilyent ismerek, ott utána nem fordul balra a busz.

#2: Köszi az alapos elemzést, érvelést! Egy ponton ha lehet, vitáznék a gyalogos védelméről: OK, hogy autó nem fér el, de motoros igen, és szerintem a gyalogos ilyen esetben hajlamos erről megfeledkezni, és még annyira se néz körül, mint egyébként. De lehet, hogy összességében még ezzel együtt is nagyobb biztonságot ad ez a megoldás.

#3: Azért nem tud kerülni, mert az általam inkriminált esetekben olyan elválasztósáv mellé tették ezeket a negatív buszöblöket (ezt most tanultam Tőletek;-D), ahol amúgy 1 forgalmi sáv + 1 parkolósáv van csak.

#4: Szerintem az azért nem a luxusautó-birtokláshoz tartozik, hogy aki egyénileg közlekedik, az a lehetőségekhez mérten a maga módján haladni szeretne, és a fent taglalt létesítményt úgy értelmezi, amivel mintha csak szándékosan szűkítenék az egyébként meglévő haladási lehetőségét. És akkor jönnek az olyan vélemények, hogy biztos aki ezt kitalálta, annak nincs autója és nem mellesleg irigy arra, akinek van, és kicsinyes bosszúálló stb. stb.

2021. ápr. 14. 17:52
 6/6 anonim ***** válasza:
54%
Tény, hogy motoros, bringás ellen nem véd ez a megoldás sem. Természetesen a körültekintő közlekedést és a nagy jármű takarásából úttestre lépés tilalmát nem lehet megspórolni, csak kockázatot csökkenteni . (De az elsődleges ok amúgy is inkább a beparkolás, a gyalogosvédelem csak járulékos előny.)
2021. ápr. 14. 20:11
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!