Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Miert kell ennyi? (vasút,...

Miert kell ennyi? (vasút, felsővezeték)

Figyelt kérdés

A villamosított vasutakon, az állomási illetve, nyíltvonali részeken van tápvezeték. Ugye, ez arra való, ha valahol elszakad a felsővezeték, akkor ne az legyen, hogy az egész vonalon nincs áram, hanem mondjuk, csak két állomás között. Ugye az állomásokon a tápvezeték csatlakozik a felsővezetékhez. A kérdésem, arra irányulna, hogy miért van az állomásokon úgynevezett megkerűlővezeték (ami hasonló a tápvezetékhez.) Ez minek kell ha a tápvezeték úgyis csatlakozik a felsővezetékhez. Sőt van ahol nem csak egy, hanem több akár 5-6 megkerülővezeték is van?


Minek kell ennyi, vagy egyáltalán miért kell megkerülővezeték? Ha nem lenne mit folyásolna be?


Kérlek csak a hozzáértők válaszoljanak! Köszönöm! :)



2022. ápr. 17. 09:18
 1/7 anonim ***** válasza:
44%

"mit folyásolna be"


Mit BEFOLYÁSOLNA! - a befolyásol nem igekötös ige, hanem állandósult foma, ezt mindig egybeírva kell használni.


A megkerülö vezeték meg a túlfeszültséget szabályozza tudtom szerint.

2022. ápr. 17. 09:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
57%
A modern vonatok visszatáplálnak áramot a rendszerbe fékezéskor. Ha nincs abban a zónában éppen gyorsító másik vonat, ami ezt felvenné, akkor átvezetik ezt az áramot máshova, ahol tudják hasznosítani. Hasonló rendszer működik a pesti villamosvonalakon és a 2-es, 4-es metró vonalán, de majd a 3-as metrón is beüzemelik, amint a teljes vonal felújítása elkészül.
2022. ápr. 17. 09:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
#2, és ezt hogy kapcsolják be? Mi érzékeli, hogy a vonat fékez, és mi alapján választja ki valami, hogy melyik máshovába kéne átküldeni?
2022. ápr. 17. 10:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:

#3 ezt nem kell kiválasztani. Képzelj el egy mezei elektromos hálózatot, ahol az erőművek rátáplálnak, a házak pedig fogyasztják, a házi napelem pedig időszakosan visszatáplál, amit a többi fogyasztó elfogyaszt. Az esetek többségében itt is át kell mennie az áramnak másik zónákba, mert amikor a legjobban termel a napelem, akkor senki sincs otthon, a hűtők meg nem fogyasztanak annyit, hogy minden visszatáplált áramot felhasználjanak. Máshol viszont ipari létesítményeknek jól jön ez az áram.

Ugyan ezt képzeld el a vasúton, az erőmű a betáp, a fogyasztók a vonatok és a napelem az éppen fékező vonat. Amikor megérkezik egy vonat az állomáshoz és fékez, szinte biztos, hogy ha van is ott másik vonat, az nem éppen akkor fog elindulni, a belső elektronika, világítás viszont nem fogyaszt annyit, hogy ezt az áramot fel is vegye maradéktalanul. Néhány kilométerrel arrébb viszont lehet, hogy pont egy tehervonat gyorsít éppen, ami aztán egy nagy energiavámpír, neki jól jön. Ezek az áramok viszont nem végig a felsővezetékben vándorolnak, mert nem arra lettek méretezve annak idején, amikor ez még nem volt, akár száz kilométernyi felsővezetéket emiatt nem célszerű terhelni. Meg egyszerűbb utólag plusz kábeleket fektetni, mint átépíteni az egész rendszert.

2022. ápr. 17. 10:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
Majd elmesélem az unokámnak. :) Elég lett volna egy kifejezés, hogy állandóan össze vannak kötve a transzformátorok szekunder hálózatai. Össze vannak kötve állandóan?
2022. ápr. 17. 11:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

"A megkerülö vezeték meg a túlfeszültséget szabályozza tudtom szerint."

Maradj inkább a nyelvtannál :D


Azért kell az állomásokon megkerülő, mert - ahogy írod te magad is - ki kell kerülni a hibás szakaszt.

Tehát ha egy állomáson van hiba, vagy éppen karbantartás miatt van kikapcsolva az egész állomás felsővezetéki rendszere, akkor az állomás túlsó oldalára is tudnak ezen keresztül táplálni, MEGKERÜLVE az állomást.

Azért van sok vezeték, mert még a kisebb állomásokon is vannak egymástól elválasztott áramkörök. A kis állomásokon ÁJ és ÁB, állomás jobb és állomás bal. Ezeket ki-be-összevissza lehet kapcsolgatni attól függően, hogy hol van hiba, javítanivaló, stb. Például gond nélkül fent lehet tartani a vonatforgalmat az 1-5 vágányokon akkor is ha a tolatós tehervonaton a mozdonyvezető nem figyelt és a a 8-10 vágányokon leszakította a munkavezetéket.

A booster rendszerű felsővezetéki rendszereknél pedig még több vezeték van.

Az is lehet hogy amit te 25kV-os vezetéknek gondolsz az nem az.


"Ezek az áramok viszont nem végig a felsővezetékben vándorolnak"

Hát hol? Vödörben viszi a bakter?


"mert nem arra lettek méretezve annak idején, amikor ez még nem volt"

Éppenséggel de. A 80-as, 90-es években is már arra voltak méretezve, hogy megfeleljenek ezeknek a követelményeknek.

Nem is sűrűn van felsővezeték hiba... ami van, az általában inkább szigetelő törés, áramszedő okozta sérülés, vagy időjárási hatás miatti meghibásodás.


"akár száz kilométernyi felsővezetéket emiatt nem célszerű terhelni"

Nem is terhelik. Ezért vannak a táplálási szakaszok és azok el is vannak választva egymászól szakaszolással. Tehát a Kelenföldön fékező vonat nem fog Pécsre visszatáblálni, De még kb Érdig sem.


"Meg egyszerűbb utólag plusz kábeleket fektetni, mint átépíteni az egész rendszert."

Hova fektettek a vasúton kábeleket amikben a vontatási 25kV van????

Járj nyitott szemmel! Nagyon sok helyen építették át mostanság a felsővezetéki rendszert az országban!

2022. ápr. 17. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Köszi a válaszokat, főleg az utolsónak! Teljesen logikus, ahogy így leírtad. Valami ilyesmire gondoltam én is, csak gondoltam jobb lenne tisztábban látnom a dolgokat. Tényleg köszi! :)
2022. ápr. 17. 14:17

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!