Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A villamosoknak miért van más...

A villamosoknak miért van más típusú közlekedési lámpájuk?

Figyelt kérdés

Közúti és vasúti forgalmat a piros-sárga-zöld színű jelzőlámpa szabályozza. Villamosoknál viszont fehér fénnyel világító lámpa van, ahol az egyes mezőkben három vízszintes pont, egy pont és két függőleges pont van a megszokott színek helyett. Ez valamiféle hagyománytisztelet (régen ezt találták ki és így maradt), vagy van valami gyakorlati oka?


Ha nem lenne egyértelmű, erről a típusú lámpáról érdeklődők, például itt: [link] ,19.0910356,3a,90y,334.79h,86.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAhU8FjgpsGOBg8cpLZAiaA!2e0!7i13312!8i6656

Ha nem lenne jó a link: Google Streetview Gubacsi út Illatos utca kereszteződés (az 51-es villamos vonalán)



2019. nov. 9. 21:54
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Szerintem azért, hogy a közúti járművezetők véletlenül se higgyék, hogy nekik szól.


A vasútnál ugye ilyen veszély nem fenyeget.

2019. nov. 9. 22:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
100%
Van neki oka. A villamosok régi fényjelzője négylencsés volt és a tilos, illetve szabad jelzés mellett a váltó állását is meg lehetett vele jeleníteni, ha volt. Mára ezt felváltották a hátomlencsés fényjelzők, de a jelzésképek itt is megegyeznek a négylencsés fényjelző használtakkal.
2019. nov. 9. 22:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 Barnabas333 ***** válasza:
100%
Mindkét hozzászólás igaz. Együtt a kettő az oka, hogy ilyen...
2019. nov. 9. 22:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat.

A forgalombiztonság, mint lehetséges indok nekem is eszembe jutott, de elvetettem. Két eset lehetséges:

a) Ha a villamos a közúti forgalomtól elkülönülten közlekedik (pl. az 50-es villamos az Üllői úton). Ebben az esetben felesleges a más típusú jelzőlámpa, hiszen nincsen autós akit összezavarhatna, hogy kinek is van most zöld.

b) Ha a villamos és az autók ugyanazt a forgalmi sávot használják (pl. az 51-es villamos a Gubacsi uton). Ekkor - szerintem - megint csak felesleges a külön jelzőlámpa, mivel vagy mindenki megy, vagy senki sem. Ha az autóknak piros van, akkor a villamos sem tud menni, hiába is kapna szabad jelzést.

2019. nov. 9. 23:03
 5/9 anonim ***** válasza:
100%

c.) Variáció is van.

Amikor a villamossínek az út szélén vannak, majd betérnek az út közepére. Például a Kőbányai úton, a Mázsa térnél.


Egyébként annak a lámpának "holdfényjelző" a neve.


További érdekesség, hogy a villamos-közlekedés megindulása és a szabályozandó szintet elérő személyautó-forgalom kialakulása között évtizedes különbség van a villamos javára. Tehát az ő jelzőrendszerük előbb alakult ki.

2019. nov. 10. 00:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:
100%
Nyilván van ebben egy nagy adag hagyománytisztelet, de inkább mondanám azt, hogy egyszerűen úgy maradt. A holdfényjelző Európa nagy részén elterjedt valamilyen formában, ráadásul hasonló jelzésképekkel. Előtte tàrcsával adták azt a kevés jelzést, amit kellett, ezek kivilágított verziója lett a rém egyszerű holdfényjelző. A kezdeti darabokban elég volt egyetlen világos fényű gázlámpa, elérakták vagy forgatták a megfelelő kulisszát és kész. Ráadásul mind a mai napig megvan az az előnye, hogy a gyakran külön fázist kapó villamosok jelzéseit nem érti magàra vonatkozónak más közlekedő.
2019. nov. 10. 07:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
100%

Az a) pont helytelen.

Ha párhuzamosan közlekedik az autókkal, akkor ugyanabban a kereszteződésben egymással párhuzamosan fog megállni a lámpánál az autó és a villamos is. Ha van pl. egy egyenesen menő sáv egy balra kanyarodó, ami keresztezi a villamossíneket és egyenesen villamospálya, akkor máris összezavarható lenne nagyon sok autós.

2019. nov. 10. 09:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 A kérdező kommentje:
#5 Köszönöm, erre az esetre nem gondoltam. Ott valóban zavaró lenne, hogy melyik lámpa kinek jelez.
2019. nov. 10. 14:42
 9/9 anonim ***** válasza:

Illetve így külön programozható a lámpa is: Ha megnézed a holdfényjelző teljesen más időkkel dolgozik. Az előkészítő jelzés ("Piros-sárga") sokkal hosszabb, mert figyelembe veszi, hogy indításjelzést kell adni, ajtót kell zárni, meg kell várni a zöldhurok meglétét, és csak utána tud indulni.

Sőt, sokszor a "forgalom elé" engedi a villamost.

Ezeket nehezen lehetne kezelni, ha a közúttal azonos lámpára indulna el a villamos.

2019. nov. 10. 18:30
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!