Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért tanulna vki mozdonyvezet...

Miért tanulna vki mozdonyvezetönek amikor a FLIRT-es is ugyanannyi fizetést kap, negtudja vki magyarázni?

Figyelt kérdés

A csak FLIRT-es állitólag ugyanannyi pénzt kap mint a mozdonyvezetök akiknek több tipusra is van engedélye,ráadàsul a tanfolyam is sokkal könnyebb a FLIRT tipusra ahogy maga a munka is. Vagy lehet azért mert FLIRT-re csak protekcióval lehet bekerülni?

Míg a mozdonyvezetök több tipusra jóval többet tanulnak és a munka is sokkal nehezebb meg rengeteg régiséggel szenvedhetnek amelyek meghibásodhatnak illetve kényelmetlenebbek macerásabbak kezelni öket, ráadàsul fizikailag is megterhelöbbek.

Miért akarna valaki mozdonyvezetö lenni ugyanazért a pénzért de jóval több munkával? Nagyon nem logikus!!



2020. jan. 17. 11:11
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
87%
Hány lábon tud állni az egyik és másik?
2020. jan. 17. 11:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
41%

Mi nem logikus?

Teljesen logikus. A mozdonyvezetés nem arról szól, hogy a tisztelt dolgozó majd választ magának egy szép csilivili motorvonatot, amivel szeret menni, mert az olyan szórakoztató. A mozdonyvezető egy alkalmazott, aki éppen azzal, és oda megy, ahova beosztják.

Javaslom megnézni a legismertebb magyar mozdonyvezető, Rizsavi Tamás FB-oldalát, nem rinyál azon hogy milyen gépre tették, hanem teszi a dolgát, és közben fotóz. Hol egy motorvonat vezetőállásában látsz egy szelfit, hol egy lepukkant rozsdaboglya mozdonnyal vontatott tehervonaton látod.

A munkaadónak csak a sokoldalúan használható alkalmazott éri meg. Aki csak Flirtre lehet tenni, azt nem érné meg kiképezni.

2020. jan. 17. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
100%

A pénz ugyanaz, így van. Úgy tűnhet, akkor jobb FLIRT-esnek lenni, de ez nem ilyen egyszerű.


1. Monoton, mert minden egyes szolgálatban ugyanazzal a típussal mész, ami nagyon unalmassá teszi. Semmi változatosság nincs benne, ma is FLIRT, holnap is FLIRT, holnap után is. Egy idő után az embernek elmegy a kedve az egésztől, olyan mértékű monotonitást okoz a csak egy típussal való munkavégzés. Nem véletlen, hogy óriási a túljelentkezés a FLIRT-esből mozdonyvezetővé átképző tanfolyamokra cégen belül, sokan menekülnének ebből a helyzetből, amibe kerültek.


2. Úgy tűnhet, a FLIRT egy hibátlan, szuper jármű, de ez nincs így. Az egyszerű vezethetősége miatt kiöltek belőle minden vezetési élményt. Gyakorlatilag van egy karod (menet-/fékkar), ha előre tolod, gyorsít, ha hátrahúzod, fékez. Teszed ezt 2 km-enként, naponta 100-szor. Nagyon unalmas a vezetése hosszabb távon, hiába a pénz ugyanaz, ha eközben a monotonitása miatt szenvedés vele a munka egy idő után.


3. A tanfolyam valamivel egyszerűbb, de emiatt vasutas berkekben sajnos kimondható, lenézik a FLIRT-eseket mind a mai napig. Vannak köztük jók, de sok esetben elég gyenge képességű embereket vesznek fel FLIRT-esnek, valahogy végigbukdácsolja a tanfolyamot, aztán ezzel az egy típussal úgy ahogy elboldogul, ha hibázik, bekerül az híradóba este (Pécel, Kelenföld a napokban), aztán ennyi, megy minden tovább. Az ilyesfajta hibázások miatt általános ellentét van a FLIRT-esek és a mozdonyvezetők közt (hogy utóbbiak lenézik, lekezelő módon bánnak időnként velük). Tehát FLIRT-esnek lenni maga a megbélyegzés, hogy az ember csak egy típussal rendelkezik egy csökkentett tanfolyam után, aztán önállóan meg sorra jönnek a hibák, szakmai hozzáértés sok esetben nagyon gyenge. Pl. míg egy kétvizsgás mozdonyvezető-tanfolyamon 2x320 óra az előírt vezetési gyakorlat, itt csak 1x320 (a dízel hiánya miatt). Nehéz csodát tenni 320 óra alatt, ami durván 2 hónap. Akinek semmi érzéke hozzá, csak idejött, mert jó a pénz, őt majd az önálló szolgálatvégzés során érik igazán a meglepetések, mert a tanfolyamon sok dologra nem lett megtanítva az idő rövidsége miatt.


4. Régi mozdonyokkal dolgozni nem szenvedés, ahogy Te fogalmazol, hanem aki igazán mozdonyvezető szeretett volna lenni, annak egy megvalósult álom. Hosszabb idejű tanfolyam, több tanulás, de utána sokkal több szakmai tapasztalatra tesz szert a frissen végzett mozdonyvezető, amikor ezekkel a régebbi típusokkal elkezd dolgozni, és így sok év után jó esetben egy képzett, tapasztalt mozdonyvezetővé válik. A FLIRT-en nem igazán tanul már új dolgokat az ember, annyira végletekig leegyszerűsített a kezelése, vezetése, hibák sincsenek rajta általában, max egy ajtóhiba, áramirányító selejtezés (megnyomsz egy nyugtázó gombot, és kész, max újraindítod, vagy eltűnik a hiba, vagy nem (de ha nem, akkor is működik a jármű tovább, semmi izgalom)).


"Miért akarna valaki mozdonyvezetö lenni ugyanazért a pénzért de jóval több munkával? Nagyon nem logikus!!"


Azért nem érted, mert ez nem a Te utad, fogalmad sincs a dolgokról, és nem is fogod megérteni. Te a munkát szeretnéd elkerülni, a lehető legkisebb erőbefektetéssel a legtöbb pénzt kihozni. Erre így a számítógép előtt ülve úgy tűnik, a legjobb megoldás a könnyebb út, elmenni FLIRT-esnek, pedig nem így van. Aki csak ezért jelentkezik, nem fogja sose átélni azt az érzést, mit jelent a gyerekkori álmokat megvalósítva, igazi régi legendás mozdonyokkal dolgozni, és minden szolgálatban tanulni valami új fortélyt, a hibaelhárításokból tanulva pedig napról napra egyre tapasztaltabbá, jobb mozdonyvezetővé válni. Ez egy élethosszig tartó tanulási folyamat.


"illetve kényelmetlenebbek macerásabbak kezelni öket"


Ez benne a lényeg, hogy nem egy karral kezeled, hanem van több kar, csomó kapcsoló, mindenféle pedál, így élmény a kezelése egy régebbi gépnek, vagy akár egy újabb, de normális gépnek (TRAXX, Taurus stb.). Nem válik unalmassá a kezelése, van vezetési élmény, tudsz fékezni vele többféle módon stb. A FLIRT-en van egy darab kar, azt húzod-tolod egész szolgálatban, vezetési élmény a tényleges nullával egyenértékű, emiatt az ember megunja, és egyre nagyobb szenvedéssé válik vele a szolgálat. Ha mozdonyvezetőként dolgozik valaki, akkor viszont változatos, ha jár is FLIRT-en, de jár emellett más típusokkal is, így nem válik unalmassá hosszabb idő után sem a munka.


És nem igaz, hogy kényelmetlenebb a régi gép, mondok egy példát, az ülés a FLIRT-en egy sima egyszerű, alig állítható szék, több embertől is hallottam ugyanazt, hogy sok óra után vágja az ember combját. Ezzel szemben egy V43-ason, V63-ason sok esetben ott a vadonatúj Polgár szék (de a régebbi is jó, a Grammer székek szinte teljesen eltűntek már), tudod dönteni, ülőlap mélységet állítani, magasságot, rugózást, mindent tudsz rajta állítani, még ülésfűtés is van benne. Sokkal kényelmesebb ilyen székeken ülve dolgozni, vezetés közben több kart, kapcsolót, pedált kezelve élvezni az utat, mint a FLIRT-en ugyanazt az egy kart húzni-tolni az év minden szolgálatában. Akkor nem beszélve arról, hogy a piros FLIRT-ek (első 60 db) mára igen huzatossá váltak, ami elég szégyen a járműre nézve.


Az életben nem mindig a legkönnyebb utat kell választani, hanem érdemes befektetni az időt, energiát, a munkát, hogy utána egy jobb, szebb dologban lehessen része. A régi gépekkel való munka mellett hasonlóan nagy élmény új mozdonyokkal is dolgozni (TRAXX, Taurus, hamarosan érkeznek az újabb gépek), ezek együttesen teszik a legszebb hivatássá a mozdonyvezetést. Erre vagy született az ember, vagy sosem érti meg. Ekkor merülhet csak fel, hogy minek szenvedni, elég egy típus, a FLIRT, mert az a legegyszerűbb, ugyanaz a pénz, jóvanazúgy.

2020. jan. 17. 18:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

Annyi kiegészítést még a második válaszolónak:


"A munkaadónak csak a sokoldalúan használható alkalmazott éri meg. Aki csak Flirtre lehet tenni, azt nem érné meg kiképezni."


Szerintem még nem tudsz róla, de ez már egy létező munkakör, amit 2015-ben vezettek be. A munkakör pontos megnevezése: FLIRT motorvonat-vezető.

Kb. 4 hónappal rövidebb a képzés, csak egy kategória (villany), egy típus (FLIRT). A pénz ugyanannyi. Kb. 100-150 fő dolgozik ebben a konstrukcióban jelenleg. A távlati terv, hogy pár éven belül mindenkit átképezzenek mozdonyvezetővé.


Azért hozták létre ezt az új munkakört, hogy ezzel tűzoltásként rövid idő alatt enyhíteni tudják a növekvő munkaerőhiányt, csak kicsit rosszul sült el, de még a mai napig indítanak ilyen tanfolyamot, pedig nincs ennek jövője ebben a formában. Azért a pár hónap rövidítésért kár volt ezt a lavinát elindítani, de most már nem lehet visszacsinálni. 2017 elején álltak munkába önállóan a legelső ilyen tanfolyamot végzett dolgozók, ám egy részük már átképezve, mozdonyvezetőként dolgozik.

2020. jan. 17. 19:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
Jól gondolom, hogy fentebb egy millió kilométer feletti vezért olvashattunk?
2020. jan. 17. 19:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm a részletes magyarázatot,a válasz egyértelmü a fö mozgatórúgó ezek szerint a hivatástudatban keresendö.


Megmondom öszintén a jó kereset keltette fel a figyelmem a viszonylag könnyebb munkáért cserébe amely FLIRT motorvonat-vezetőröl elmondható saját leíràsod szerint is,illetve nagyon jól türöm magányt és monotonitàst.

Lenne értelme FLIRT motorvonat-vezetői tanfolyamot elkezdeni ha a szakmának többi része abszolút nem érdekel és sohasem szeretnék továbbképzést több típusra?

2020. jan. 17. 20:34
 7/11 anonim ***** válasza:
100%

Nagyon szívesen, bíztam benne, hogy tudok segíteni.


Igen, a hivatástudat egy nagyon jó kifejezés erre a helyzetre.


Ha teljesen hidegen hagy a szakma többi része, és nem vágysz többre, továbbá a jelenlegi munkádtól könnyebb munka lenne ez, lényegében van értelme jelentkezni. Végső soron ha nagyon megkedvelnéd, még egy átképzésben részt vehetsz egyszer, pár éven belül, ha épp úgy alakul, csak az lutri (csak néha indul, bizonytalan), de esetedben ez nem jelent problémát, mert nem ez a cél, sőt talán kötelező sem lesz soha.


Ha jól tűröd a monotonitást, akkor van esély rá, hogy beváljon a munkakör, és még akár szeresd is csinálni, bár nehéz elképzelni számomra, milyen lehet csak a pénzért csinálni, de azért ismerek ilyen kollégákat is, attól még ellátják becsületesen a munkakörüket, és jól is csinálják. Csak talán kicsit nehezebb úgy felkelni, hogy "a francba, már megint menni kell", mint úgy, hogy "de jó, végre újra mehetek dolgozni". :)


"a viszonylag könnyebb munkáért cserébe amely FLIRT motorvonat-vezetőröl elmondható saját leírasod szerint is"


Így van, könnyebbnek könnyebb, csak ez okozza benne azt, hogy sokkal monotonabb, mint egy mozdonynak a vezetése, ahol mondjuk tényleg szükség van rá, hogy a műszereket figyeljük, esetleg azok alapján végezzünk mondjuk egy gyorsítást (példának okáért, egy hagyományos V43-as sorozató mozdonnyal amikor gyorsítasz, és adod a fokozatokat, figyelni kell a motoráram-mérő műszereket, hogy adott érték fölé ne menjen, mert különben leoldhat a túláramvédelem stb., összehasonlítva mondjuk a FLIRT-tel, ahol ha akarnál sem tudnál hibás kezelést csinálni, mert kitolod, gyorsul). Ettől ugyan egyszerűbb a kezelése, de monotonabb is, mert alig kell valamire figyelni, a járművezérlő felügyel mindent. Ennek az a veszélye, hogy az ember figyelme esetleg elkalandozhat, esetleg úgy érezheti magát az ember, hogy unatkozik, míg mozdonyon ez nem jellemző, mindig kell valamire figyelni (műszaki szempontból). Ha úgy érzed, ez nem akadály, ez megfelelő számodra, akkor beválhat a dolog.


Örülök, hogy sikerült átérezni, hogy attól, hogy mondjuk egy régi mozdony kezelése bonyolultabb, ez nem jelenti azt, hogy rosszabb, mert ez benne az élményfaktor. Akinek ez gyerekkori álma volt, és van erre igénye, annak nem fáradság, hanem élmény, és jó érzéssel tölti el, hogy egy ilyen régi géppel is megfelelő szolgáltatást nyújtott, eljuttatta vele az utasokat A-ból B-be sikeresen, az út során felmerült műszaki problémákat (azért nem mindennapos, de előfordul valóban) sikeresen elhárította stb.


Ha jelentkezel, én sok sikert kívánok, remélem, megtalálod a számításod benne. Amivel viszont számolni érdemes, a tanfolyam idejére (kb. 1 év) csak a garantált bérminimum jár, teljes fizetés majd csak ha vége a tanfolyamnak. Ez akár bevételkiesést is okozhat erre az egy évre, ismerek olyat, aki szívesen jönne, de annyi kiadása (hitel) lett időközben, hogy már nem tud váltani.

2020. jan. 17. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 A kérdező kommentje:

Igen teljes mértékben átéreztem a soraidat olvasva,megértem.


A jelenlegi munkámat ugyan kedvelem de elég rosszul fizet,bár már lehet elég idős vagyok gondolkozom a váltáson(30 éves)illetve simán kihúznám akár évekig is munka nélkül van annyi tőketartalékom és végig nézve a lehetőségeket leginkább ez a irány keltette fel az érdeklődésem, amit eltudnék képzelni hogy szívesen csinálnék.


Persze ha realitások talaján maradunk,kétlem hogy túl sok esélyem van vagy lenne,állítólag akkora a túljelentkezés hogy 500-1000 emberből vagy kiválasztanak két tucat embert azoknak is csak kisrésze tudja elvégezni.

Egyáltalán mekkora fizikai/matek tudásra van szükség jelentkezéskor?

A legnagyobb akadály az alkalmassági tudtommal,rendkivül kevés ember felel meg, mind fizikai mind pszichológia értelemben,ez igaz?


Illetve ez is csak állítólag rebbesgetik hogy tanulni komplett könyveket kell szóról szóra bemagolni ahol még a vessző se mindegy hol helyezkedik el, persze lehet hogy legenda nem tudom és ez nem is igaz.

Benne van a kockázat hogy nem sikerül és akkor több millió FT visszafizetésre is kötelezhetnek?

2020. jan. 18. 18:27
 9/11 anonim ***** válasza:
100%

Az említett túljelentkezés, protekció szükségessége már a múlt. Elég hullámzó itt a vasútnál, mikor hogy állnak munkaerővel. Időnként szinte létszámstop alakul ki, akkor akár évekig nincs képzés, utána meg hirtelen egyszerre kell sok ember, valahogy ez nem megy a vasútnak, hogy egyenletesebbé váljon.

Most épp az a fázis van így 2020 környékén, hogy a létszámstopos idők évek óta véget értek, munkaerőhiányról beszélhetünk, aki jelentkezik, reális eséllyel bejut, ha igazán szeretné, és orvosilag megfelel. Túljelentkezés és nehézkes bejutás akkor szokott lenni, amikor hosszú évek után először hirdetnek felvételt egy-egy munkakörbe, akkor előfordul, hogy 5-700 ember jelentkezik egy 30 fős tanfolyamra. De most nem ez a helyzet, így most könnyű bekerülni. Harmincévesen még nem vagy idős, ez teljesen átlagos.


Alapszintű matematikai és fizikai tudás elegendő a felvételhez.

Az orvosi vizsgálat valóban a felvételi legnehezebb része, de erre sem érdemes rástresszelni, ha valami egészségügyi ok miatt nem találnának alkalmasnak, azon úgysem lehet változtatni, így erre készülni nem igazán lehet. Csak oda kell menni nyugodtan, kipihenten.


A szóról szóra részben igaz, részben legenda. Az utasítások tartalmi részét tényleg tudni kell, de az az állítás, hogy 1000 oldalt kell szóról szóra megtanulni, az ebbe a formában nem igaz.

Van pár hangsúlyos témakör benne, amit már-már szinte szóról szóra kell tudni. Pl. amikor egy biztosított fény főjelzőn két sárga fényt látsz, azt nem tudod egyszerűbben mondani, mint ahogy le van írva: "Szabad legfeljebb 40 km/h sebességgel. A következő jelzőn Megállj-jelzés várható.". Az ilyen mondatokat, szófordulatokat tényleg szóról szóra kell visszaadni a dolgozatokban, vizsgákon.

Így néz ki a Forgalmi Utasításunk, a nyelvezete kicsit barátságtalannak tűnhet elsőre, de amúgy egy szerethető olvasmány. Nézz esetleg bele, nagyjából ilyen Utasításokra számíthatsz, van belőle pár. [link]

Ebből a 15. fejezet a legfontosabb, itt ha mondjuk az ilyen 15.17.1. - 15.17.1.5.-ig terjedő részt (193. oldaltól 197. oldalig) úgy érzed, meg tudnád tanulni szóról szóra, akkor valószínűleg rá fogsz érezni a többire is. Ez pont egy olyan része, ahol az említett szóról szóra dolog nagyjából elvárt, mert pl. az ilyen mondatot, hogy:


"15.17.1.3.

Jelzőkezeléssel kell a mozdonyvezetőt felhatalmazni:

—egyéni kijárati jelző továbbhaladást engedélyező jelzése esetén valamennyi induló és bármely más ok miatt megállás után induló vonali tolatásvezető nélkül közlekedő nem személyszállító vonatnál;"


Szóval egy ilyen felsoroláselemet elég nehéz visszaadni tartalmilag korrekten úgy, hogy nem pont ezekkel a szavakkal, szófordulatokkal mondod vissza, ezért célszerű pontosan úgy, ahogy leírták. Van pár ilyen szigorú része az Utasításoknak, a másik ilyen mondjuk az F.1.-ben a Fényjelzők jelzési rendszere. Belinkelem, a 31. oldaltól keresd 2.4.1.-től 2.4.4.2.-ig ez egyértelműen egy szó szerinti kategória: [link]


Ha a tanfolyamon valamelyik modulzáró vizsga nem sikerül a harmadik alkalommal sem (általában 3 havonta vannak modulzáró vizsgák), akkor szerződést bontanak, és attól függően, hányadik modul után sikertelen (aki kiesik, általában az első kettő valamelyikében szokott), annak függvénye a visszafizetés mértéke. Úgy tudom kb. 100-200 ezer Ft modulonként, plusz ha volt kérve szállás, annak díja.

2020. jan. 19. 00:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
100%

"Ha a tanfolyamon valamelyik modulzáró vizsga nem sikerül a harmadik alkalommal sem (általában 3 havonta vannak modulzáró vizsgák), akkor szerződést bontanak, és attól függően, hányadik modul után sikertelen (aki kiesik, általában az első kettő valamelyikében szokott), annak függvénye a visszafizetés mértéke. Úgy tudom kb. 100-200 ezer Ft modulonként, plusz ha volt kérve szállás, annak díja."


Annyiban kiegészíteném, hogy már úgy másfél éve nem igaz, hogy 3 lehetőség van modulzáró vizsgán, ugyanis 4 lehetőség van, de ha az sem sikerül, akkor beiratnak a következő tanfolyamra, így összesen 8 alkalommal lehet próbálkozni. Nem győzi a MÁV kiképezni a mozdonyvezetőket a magánvasuti cégeknek, ezért volt szükséges a rendeletmódosítás.

2020. jan. 19. 12:45
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!