Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Miért nem tervezik újra a...

Miért nem tervezik újra a magyarországi vasúthálózatot?

Figyelt kérdés

A mostani 'modell' 100 éves alapokon nyugszik, mikor még Nagy-Magyarország volt, a legtöbb város és megyeszékhely meg sehol. Volt a trianon ugye, azóta is ezek a sehova vezető vonalak vannak...Ez mára már nagyon hasznavehetetlen.

Példák: Nagykanizsa-Szombathely között miért nem Zalaegerszegen keresztül megy a vasút stb.? Ha Kaposvárról szeretnék Szegedre vagy akárhova menni csak Budapesten keresztül lehet. Meg azt bírom mikor van egy város és a várostól 10km-re egy rejtett faluban van a csomópont (pl:Sümeg mellett 10km Ukk-on van csomópont és még sorolhatom...) A Kaposvár-Gyékényes-Nagykanizsa vonalon szinte alig vannak utasok, egy új nyomvonalon 1 óra alatt meglehetne tenni ezt a távot a mostani 2 és fél óra helyett persze olcsóbban is... Azt tudom, hogy újítanak fel vonalakat, bár ezek közt is van vitatnivaló, mert ugyanarra a nyomvonalra építik vissza... Szerintem sokszor nem a pálya állapota a gond, hanem a nyomvonal nem érint olyan helyeket, amiket kéne... Régen elment a horvát tengerpartig a vonat, Gyékényes állomás a fénykorát élte, de most Gyékényesre ki akar utazni? Emellett már megszünt sok másik vasútvonal is, amit érintett ez a vonal. Ez a Somogyszob-Nagyatád csonkavonal is egy 'vicc'... Miért nem érdekel senkit, hogy egy 100 éves modell ma már semmit sem ér? Azt sem hiszem el, hogy csak nekem van erre a 'problémára' tervem. Én nem vagyok egy diplomás mérnök, de a legtöbb vonalat új nyomvonalon vezetném át, a falusi csomópontokat a közeli városba tenném és egy vidékiek számára is használható modellt állítanék.



2018. máj. 21. 17:07
 1/10 anonim ***** válasza:
74%
Stadionra meg gyűlöletpropagandára megy el a pénz.
2018. máj. 21. 17:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
85%
Értem amit írsz, és egyet is értek azzal hogy nem jó úgy ahogy van, csak gondolom kicsit drága lenne a dolog.
2018. máj. 21. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 A kérdező kommentje:
Drága lenne, de hasznos. Én inkább járnék vonattal, mint busszal vagy autóval.
2018. máj. 21. 17:56
 4/10 Beviz Elek ***** válasza:
83%

Nem vagy mérnök és látszik is hogy lövésed sincs semmiről. Ez nem Sim City hogy arrébb húzgálod a síneket és megy minden tovább.


A sínpárhoz földterület kell, töltést építeni, elektromos vezetékeket elintézni, rengeteg vasúti átjárót létrehozni.

Nem árt pár állomás is, ha fel-le szeretnél szállni


Szerinted mennyi idő egy ilyen teljesen új szakaszt létrehozni? Az unokáid esetleg láthatnák...

Szerinted mennyi pénz egy ilyen szakasz alapfeltételeit megteremteni? Na és az alapanyag, munkadíj?

A sok éves és csilliárdos 4es metro ehhez képest csak makett.

2018. máj. 21. 18:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Ha neki sem állnak, akkor elég sok idő, mire lesz valami. Valószínű nem lenne olyan veszteséges, mint most...
2018. máj. 21. 18:53
 6/10 Beviz Elek ***** válasza:
72%

#5

Te honnan tudod, hogy egyáltalán megérné-e megépíteni? Van valami tanulmány a zsebedben miszerint gazdaságos lenne? Ezt nem csak megépíteni kellene, hanem fent is kell tartani ami állandó költség.

Nézted hogy milyen összegekbe kerültek az állomások felújítása mikor az unio tolta a pénzt? És ez "csak" síncsere, betonozgatás, meg egy "pár" térkő.


Álmodozz :D

2018. máj. 21. 19:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
84%

Sokkal veszteségesebb lenne, hát számolj már utána, te teljesen új vasúti pályákról beszélsz, szerinted mennyi idő alatt térülne meg?

Ha ma nem lenne egy Km vasút se az országban alig épülne néhány vonal, mert már annyira átalakult a szállítás struktúrája meg az ország iparszerkezete, hogy nem indokolná.

Ami miatt megtartjuk a meglévő vonalak többségét, az azért van, mert már egyszer korábban elkészültek, és sokkal olcsóbb üzemképes állapotban tartani egy infrastruktúrát, ami hasznot is hajt mlg ha nem is sokat, mint építeni egy újat, ami a büdös életben nem térül meg.


Másik dolog, amin problémázol hogy mindenhova csak Pesten keresztül lehet menni, van benne igazság meg van benne leszaromság a MÁV meg az illetékes minisztérium oldaláról. Még 2008ban készült egy terv a délkör vonatokról, ami azt jelentette volna, hogy összevonják a Cegléd-Záhony, a Cegléd-Kecskemét, a Kecskemét-Kiskunhalas, Kiskunhalas-Baja-Bátaszék, Bátaszék-Dombóvár, Dombóvár- Nagykanizsa vonatokat, így az ország keleti csücskéből a délnyugatiig lett volna közvetlen vonat, ami elkerüli Pestet. De beütött a gazdasági válság, spóroltak, a végén csak a Kecskemét-Nagykanizsa szakszt vonták össze, aztán arról is ledarabolták a Dombóvár-Kanizsa részt, végül 2012-ben kiritkították annyira a Dombóvár-Bátaszék vonalat, hogy már ezt se érte meg fenntartani, úgyhogy mostanra az egykori nagyszabású tervből maradtak a közvetlen Kecskemét-Baja vonatok, abból ami Záhony-Nagykanizsának indult, semmi akadálya nem lenne, hogy újra elővegyék ezt a tervet, csak mindenki tesz rá.


A másik bajod meg a nyúlfaroknyi Somogyszob-Nagyatád vonal, egykor Somogyszob egy komoly csomópont volt 2009ig volt vonat föl a Balatonig a nagyatádi vonal meg barcsig tartott. Ma azért van értelme, mert Nagyatádról még van átszálló utas Somogyszobon.

2018. máj. 21. 19:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:
Hallottam egy Budapest elkerülő vasútvonalról, de az sem épült meg.
2018. máj. 21. 19:48
 9/10 anonim ***** válasza:
92%
Mivel milliárdokról van szó, így nem úgy megy, hogy hopp akkor új vasút épül. Már csak a gyakorlati fizikai munka ami milliárdokat emészt fel, arról nem beszélve, hogy egy új vonalat kijelölni sem csak úgy van, hogy oké, itt fog most menni a vasút.
2018. máj. 21. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim ***** válasza:
94%

A legnagyobb gond az, hogy a vasúti személyszállítás a legtöbb esetben veszteséges. Hiába lenne jobb az utasoknak, ha Zalaegerszeg felé menne a vonat Zalaszentiván helyett, ha a költségek soha nem térülnének meg. A buszok sokkal rugalmasabbak, az államnak így jobban megéri finanszírozni pár buszt, mint vasutat építeni. Aki szeretne vonattal utazni, az átszáll, ennél jobb struktúrát nehéz kitalálni a jelenlegi vasúthálózatból.


Egy kis történelem: 100 évvel ezelőtt sokkal nagyobb létjogosultsága volt a vasútnak, mint ma, ezért szinte mindenhova épült mellékvonal. Az embereknek nem volt gond az se, ha át kellett szállni egy csomóponton vagy 10 km-t kell sétálni, mert a postakocsihoz képest óriási színvonalnövekedést okozott a vasút. Voltak olyan gazdagabb földbirtokosok, akik fizettek az építőknek, hogy elkerülje a vasút a földjüket, ezért simán megtették az építők, hogy kanyargós úton, a településektől messze építették a vasutat. Nem létezett repülő, ami a nemzetközi forgalomban ma hosszú távon egyértelműen veri a vasutat minden tekintetben. Nem létezett se busz, se autó, ami rugalmas útvonalváltozást biztosított volna. A személy és áruforgalom 90+%-a a vasúton zajlott le, a postakocsik szerepe lecsökkent. Ezek között a körülmények között nem terveztek azzal, hogy kettévágják az országot (Trianon), hogy a 60-as évektől kezdve fokozatosan több hullámban megszüntetnek vonalakat, hogy sok vonalon napi 2 vonat fog közlekedni csak és buszok viszik el az összes utast. Egyszerűen megtervezték és megépítették az akkori igényekre a vasútvonalakat, amik a mai napig csak eltűnőben vannak, a hálózaton manapság a gazdaságosság hiánya miatt nem végeznek fejlesztéseket. A teherszállítás is leáldozóban van a mellékvonalakon, mert közúton rugalmasabban és gyorsabban meg lehet oldani a szállítást. Ezért úgy néz ki, hogy egy ideig nem fog változni a vasúthálózat, aztán ki tudja, hogy mi lesz a közlekedéspolitikával mondjuk 10 év múlva.

2018. máj. 21. 23:51
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!