Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » Mitől jobb a HÉV mint egy...

Mitől jobb a HÉV mint egy sima motorvonat (Flirt pl)?

Figyelt kérdés
mármint maga a szerelvény, miben másabb, mint egy villamos/motorvonat és mi a za kattogó hang?

2018. dec. 2. 18:03
 1/9 anonim ***** válasza:
100%

Semmitől nem jobb, a HÉV-en is motorvonatok közlekednek.

Az egyetlen jelentős különbség, hogy 1000V egyenfeszültségről megy, míg a nagyvasúton 25 kV váltó van.

Egyébként a nyomtávban meg egyebekben megegyeznek.


A másik kérdésedre itt találod a választ:

https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__tomegkozlekedes__..

2018. dec. 2. 18:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:
52%

Pl. egy különbség: a hév egyenárammal megy, a motorvonatok váltóárammal. A héven kisebb a feszültség a felsővezetékben, a nagyvasúton a váltófeszültséget a mozdonyon belül transzformálni tudják.


A csattogó hangot kiadó alkatrészt kontaktornak hívják:

[link]


De nem ismerem az egyenáramú motor működését, nem tudom, hogy mit csinál benne ez az alkatrész.

2018. dec. 2. 18:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 A kérdező kommentje:

köszönöm a korrekt válaszokat! Manapság még gyártanak hasonló gépeket a gyártók? Tehát, ha a MÁV szeretné felújítani a vonalakat, akkor tud venni ilyesmi gépeket vagy át kell alakítani 25 kV-os váltóáramra?


Mire volt jó az 1000V? kisebb fogyasztás-->gazdaságosabb?

2018. dec. 2. 18:37
 4/9 anonim ***** válasza:
100%

A FLIRT motorvonatokat háromfázisú aszinkron motorok hajtják, a héveket, pedig egyenáramú motorok. Az utóbbi jóval elavultabb technológia. Manapság az aszinkron motorok a menők.


Az aszinkron motorok használatának számos előnye van a kefés motorok használatával szemben:

egyszerűbb felépítés, nincs kopó szénkefe, kommutátor;

azonos villamos teljesítmény esetén kisebb méret és tömeg;

az egyszerűbb felépítés miatt kisebb a karbantartás igénye;

megfelelő elektronikával villamos fékezés megvalósítható majdnem nulla fordulatszámig, míg az egyenáramú motoroknál a fékezés alacsony fordulatszámon nehézkesen oldható meg.


Forrás: [link]

[link]

[link]

2018. dec. 2. 19:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:
12%

Természetesen tudnak ma is egyenáramról működő motorvonatokat gyártani.

Pl. a CAF villamosok is egyenáramról működnek.


Attól, hogy kisebb a feszültség, nem fogyaszt kevesebbet, sőt. Így ugyanakkora teljesítményhez 25-ször akkora áram (amper) kell. Ha 25x nagyobb áram megy a vezetékeken, akkor a veszteség is 25x akkora.

A kisebb feszültség előnye, hogy biztonságosabb.

2018. dec. 2. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 A kérdező kommentje:
Azt hiszem kezdem érteni. SZóval akkor gyakorlatilag csak annyi előnye van, hogy biztonságos(abb)? És felújításnál marad ez az 1000V vagy 25 kV? Valakinek valami ötlete?
2018. dec. 2. 19:49
 7/9 anonim ***** válasza:
100%

Maradna DC az biztos. De inkább 1500 V.


[link]


[link]


[link]

2018. dec. 2. 20:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
70%

Azt a gazdaságosság dönti el, mi hol van.


Utcákban, kocsiszín épületekben csak kisfeszültségű áram vezethető, viszont kinn, a határban ezer kilométeres távolságokban az a gazdaságos (veszteségmentes), ha minél nagyobb a feszültség, és nem is kell 5 km-enként betápláló állomást építeni. Azt is mondják, a sűrűn megállogató és újra gyorsan felgyorsító (villamos, metró, hév) járműveknél ideális az egyenáram, a ritkán megálló, lomhán gyorsuló távolsági vonatforgalom, tehervonatok részére ideálisabb vagy legalábbis gazdaságosabb a váltóáramos rendszer.


De ha meg kéne fogalmaznom, mi a lényegi különbség egy normál vonatszerelvény és egy BHÉV vonatszerelvény között, akkor az nem az áramnem, hanem a járművek nyomott magassága lenne. Nyomott forgóváz, nyomott padlószint, nyomott tetőmagasság. Az áramátalakítás az megoldható, ha nagyon megakarják, Cseszlovákiában pl. történeti okokból vegyesen épült ki a vasúthálózat váltó és egyenárammal, de nem zavarja őket, mert a járműveik mindkét áramnemmel elboldogulnak. Ez a járműbe való plusz áramátalakító berendezés beszerelésének kérdése. Az meg elhatározás kérdése. Sokkal inkább a magassági eltérések jelentik a vízválasztót. Egy HÉV szerelvénnyel be lehetne pl. férni egy metró alagútba (ilyen irányú álmodozások mindig is voltak), egy vonatszerelvénnyel viszont sehogy. Ha át akarnánk térni a BHÉV-nél váltóáramra, nem lenne elég holnaptól más áramnemet belevezetni a drótba, egy villanymozdony eleve alá se férne annak a drótnak, olyan alacsonyan van, meg hát azok a száztíz éves vacak oszlopok komolyabb sebességű forgalmi igénybevételtől kb. kidőlnének a csudába...


És hogy megértsük, mért nem lehet 25000 volt az utcákban: Ott van pl. az építéséről elhírhedt Marx téri felüljáró, ami alatt igen csak nyomott áramszedővel bújik át a villamos, újabban pedig a balra nagy ívben forduló nyitott emeletes turista buszok is, ahol a panorámára befizetett ücsörgő turista szélfelkapta haját a felsővezeték igazítja a helyére. Nem túloztam sokat. Ugyanez nagyfeszültségnél buszonként 20-30 szénné égett embert jelentene. De pár km-es távolságokban amúgy sincs értelme a nagyfeszültségnek.

2018. dec. 4. 06:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
55%
#8: A felsővezeték magasságkülönbségét honnan veszed? Én sehol nem találtam iylen infót, és úgy tudom, hogy nagyvasút, HÉV és villamos esetén is azonos. Pl. a vol 29-es villamos és a királyvágány keresztezésekor állítható volt, hogy melyik áramnem kerüljön a vezetékbe. Ennek csak úgy van értelme, ha (közel) azonos a magasság.
2018. dec. 4. 10:24
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!