Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze a belépési adatokat, egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ
Főoldal Belépés/Regisztráció Egy véletlen kérdés Facebook






Kategória: Közlekedés » Tömegközlekedés

A kérdés

A villamos (kürtölés helyett) miért csenget (vagy inkább csörömpöl / kolompol)?

Saját tippem, hogy ugye előbb jöttek a villamosok, feltalálásuk idején a hangjelző eszköz a csengettyű lehetett; aztán jöttek az autók, akkorra már kitalálták a kürtöt is – utóbbi áthatóbb hangú, feltűnőbb; de talán azért hagyták meg a villamosokon a csengőt, mert pénzszűke lehetett, majd pedig rájöttek, hogy így legalább rögtön lehet tudni, hogy kötöttpályás járgány kér magának utat.

De ez csak egy egyéni okfejtés, mások mit gondolnak vagy esetleg tudnak konkrétan a hátteréről?



Keress kérdéseket hasonló témákban: villamos, csengő, csengetés, kürt, hangjelzés, közlekedéstörténet

  jún. 26. 22:15  Privát üzenet  

A válaszok
Teljes mértékben igazad van

A válaszíró 75%-ban hasznos válaszokat ad.
# 1/7Időpont jún. 26. 22:21 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
Mihago nevű felhasználó válasza:

Torontóban dudál a villamos.

A válasz 49%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 57%-ban hasznos válaszokat ad.
# 2/7Időpont jún. 26. 22:23 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?

A lóvasutak, később pedig a villamosok hangjelző eszköze nagyon sokáig egy teljesen manuális csengő volt: ha jól rátenyereltél, csengetett egyet-kettőt. Vészhelyzetben ez nyilván egyszerűbb volt, mint mondjuk megfújnj egy kürtöt. Az elektromos pályacsengők csak később terjedtek el, amikorra a csengetéssel már általánosan a lóvasúti és villamos kocsikat azonosították a jàrókelők és egész egyszerűen ez maradt a villamosok jelzőeszköze.


Egyébként valóban Észak-Amerikában jellemzőbb, hogy kürtöl a villamos is, míg a vonat csengetve (hagyományosan: harangozva) érkezik az átjárókhoz és állomásokra. Ezzel szemben például Nürnbergben a sétálóutcán át közlekedő buszok villamosok módjára csengetnek.



A válasz 100%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 82%-ban hasznos válaszokat ad.
# 3/7Időpont jún. 26. 22:47 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat, tehát valóban történeti oka van, hogy így alakult, és a megkülönböztető jelleg miatt hagyták meg így. Hasznossága ezért tényleg megbecsülendő.


Még az is lehet, hogy ahol a dudáló villamos a megszokott, ott is jobb lenne az eddigiek miatt, csak hát ugye az átállás is okoz gondokat, akár baleseteket is. Na meg ugye ez egyfajta hagyománytisztelet is talán.

Nekem a kolompoló vonat Amerikában teljesen új információ, nehezen is tudom elképzelni, messzire hogyan szólhat olyan nagyot, mint egy légkürt. Vagy ezt csak spéci jelzésadásra használják, és közvetlen balesetveszély esetén ott is rádudál-e a mozdony a figyelmetlen közlekedőre?


Magyarországon melyik villamostípusokban volt utoljára manuális pályacsengő?

Az autókürt pedig régen tényleg fúvós légkürt volt, és csak később szólt hangszóróból? Ha igen, mikortájt történt a váltás?



# 4/7Időpont jún. 27. 00:17 Privát üzenet

Magyarorszàgon is kétféle kürt van a vonatokon (legalábbis egyes mozdonyokon biztosan),, a hangosabbat hasznàljàk távolra történő jelzésadásra, az alacsonyabb, autódudához hasonlatost pedig közelre - pl peron szélén szédelgő emberek figyelmeztetésére. Amerikában utóbbi helyett van a csengő, ami nem olyan hangos mint a kürt, de nehèz nem meghallani.


Villamosok közül a BKV tehermozdonyain és hóseprőin ma is manuális csengő van, izomból bele kell tenyerelni, ha akarsz valamit. De mintha egyes Mukikon emellett lenne elektromos síp is talán.



A válaszíró 82%-ban hasznos válaszokat ad.
# 5/7Időpont jún. 27. 05:54 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
S. Nikolas Nick nevű felhasználó válasza:

Villamoson eredetileg azért alkalmaztak csengőt, hogy felhívják a közlekedők figyelmét az érkezésére, nehogy valaki elé menjen és elüssék. Akkoriban a közlekedés még úgy nézett ki, hogy az emberek keresztül-kasul bolyongtak az út teljes szélességében, egymást kerülgették a gyalogosok, kerékpárosok és a lovasszekeresek (amiket később elkezdtek kiváltani az autókkal).


Ha nem tudod elképzelni mekkora káosz volt és miért volt szükség menet közben a folyamatos csengetésre, akkor nézd meg ezt a felvételt, nagyon tanulságos lesz:

https://www.youtube.com/watch?v=8Q5Nur642BU


És ezek után most képzeld el, hogy milyen lehetett az a rövid átmeneti állapot, amikor tömegcikk lett az autó és hirtelen minden lótulajdonos felváltotta vele a szekerét!



A válaszíró 75%-ban hasznos válaszokat ad.
# 6/7Időpont jún. 27. 18:49 Privát üzenet
Hasznos számodra ez a válasz?
A kérdező kommentje:

Köszönöm az eddigi, érdekes információkat.

# 7/7Időpont júl. 4. 20:13 Privát üzenet

Értesítsünk róla, ha új válasz érkezik? Válasz küldése



Kapcsolódó kérdések
A busz/villamos vonaljegy milyen esetekben érvénytelen?
Nektek mi a véleményetek a budapesti felüljárókról? Leginkább a Nyugati téri elbontása érdekelne.
Debrecenben tényleg nem drága a dkv bérlet?
Debrecenben lehet csak villamosra diák vagy felnőtt bérletet venni?
Villamoshoz értők! Váltókkal kapcsolatban lenne egy kérdésem!? (youtube-link)
Mennyire veszélyes a 3-as és az 1-es villamos este, hétköznapokon és hétvégén?

Kérdések a Közlekedés rovatbólKérdések a Tömegközlekedés rovatból








Minden jog fenntartva © 2019, www.gyakorikerdesek.hu | GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | WebMinute Kft. | Kapcsolat: info (kukac) gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!