Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Mi a helyzet a nemérettségitár...

Mi a helyzet a nemérettségitárgyakkal? Mennyivel csökkentik az esélyeimet az egyetemre való bejutásra? Sokfelől hallok sokfélét.

Figyelt kérdés

(Az alkategóriában nem voltam biztos, ezért választottam az Egyéb kérdéseket, bocs, ha netán lett volna találóbb lehetőség is.)

Jelenleg 9. osztályba járok, szóval nem sürget az idő, mégis szeretnék mihamarabb megnyugvásra lelni.:D Eleve már a gimnáziumi-és érettségibizonyítvány fontossági arányáról megoszlanak a vélemények, egyesek szerint kivételesen erős teljesítményt kell nyújtani négy éven keresztül végig, míg mások amondóak, elég a vizsgáknak jól sikerülniük. Tudom, hogy alapesetben tudást kíván meg az érettségi, és ha abból nem szenvedek hiányt, a tanulmányi eredményem sem lehet siralmas, csakhogy év közben lehettem lusta elsőre nekiülni a leckéknek és beszerezhettem ezáltal egyeseket, amik eléggé odavágtak az év véginek, hiába tanultam meg utólag őket. Ilyen esetben van okom pánikolni?

Az átlagaimat és félévimet is rendszerint vegyes kritika éri, egyelőre így néz ki a dolog:

[link]

A 4,4-5ös tárgyakat júniusig egyértelmű ötösre tervezem feljavítani, valamint a kémia négyesemet sem ártana megerősítenem. A tesihez finoman szólva siralmasak a készségeim, amiből egyúttal a tanár személyem iránti ellenszenve következik, így nem csoda, hogy az önmagukban is csapnivaló jegyeimet olykor megtűzdeli órai munka egyesekkel. Emiatt nem aggódtam, amíg páran nem kezdték el hangoztatni, hogy mindenből muszáj a tökélyre törekedni. Angolból így állni sem túl kedvező, de olyan tanár mellett, akivel az órák 90%-át osztályközösséggel kapcsolatos témák kitárgyalására fordítjuk (tehát jóformán semmit sem tanít, csak kicsengetéskor ad fel egy rakat házit), és 60% alatt a kettesre sem minősít egy dögnehéz, szövegértelmezési, szövegalkotási és magnóhallgatási feladatokat tartalmazó témazárót (melyet 10 perc késés után dug az orrunk alá), szerintem nincs semmi meglepő a 3,75-ben.

Ha tartanám ezt a színvonalat a hátralévő tanévekben, az gáz lenne felvételi szempontjából? A kérdés főként azoknak szól, akik már túl vannak életük ezen szakaszán. Kösz a türelmet és az esetleges válaszokat!



2013. márc. 2. 12:08
 1/8 anonim ***** válasza:

Kezdjük ott, hogy én most elmondom neked, hogy néz ki most a dolog, de nem túl biztos, hogy ez négy év múlva is így lesz, mert én most vagyok végzős, és nekünk is utolsó pillanatban elég sok dolgot változtattak, szóval:


A felvételi pontokat kétféleképp számolhatják:

1. Adott tantárgyakból (magyar irodalom, nyelvtan, matematika, történelem, idegen nyelv és természettudományos tárgy) az utolsó két tanult év évvégi osztályzatának duplája és az érettségi vizsgák százalékban kifejezett eredményének átlagának összege.

2. Az általad választott szak által kért két érettségi tantárgy érettségi eredményének százalékban kifejezett eredményének összege és annak duplája. (Ezt nevezik duplázásnak.)

Utóbbi esetben nem számítják a tanulmányi eredményeidet egyáltalán, viszont kockázatos is lehet egy lapra feltenni mindent, hiszen egy konkrét adott alkalommal lehet, nem teljesítesz olyan jól, míg az előbbivel számítva becsúszhat egy-két rossz eredmény, attól még lehetsz ötös-négyes.


Ezeken felül persze még jönnek különböző pluszpontok (nyelvvizsgáért, vagy ha olyan tárgyból emelt szintűt teszel, amit viszel tovább, akkor azért is jár plusz pont, OKTV-ért, stb.), de a kérdésedből kiindulva Neked erre volt szükséged.


Felvételinél minden eredményedet be kell írnod, tehát a tanulmányit is, akkor is, ha végül duplázni fogsz, mert úgy fogják számítani, ahogy a legtöbb pontod van, s ugye még érettségi előtt jelentkezel, tehát nem tudhatod az érettségi eredményed.


Összefoglalva konkrétabban az esetedre: hacsak nem olyan tárgyat választasz az első verzióba, amit 9-10.-ben tanulsz csak, akkor az idei bizonyítványodból nem kell semmilyen eredmény.


De hangsúlyozom, hogy annyi változtatás van évről évre, hogy simán lehet, Neked már tök más lesz négy év múlva. Ez a mostani helyzet.


U.i.: kifogásokat kereshetsz, miért nem megy annyira egy tantárgy, de ez nem fog senkit érdekelni, amikor felvételizel, ők csak az eredményeidet látják. :)

2013. márc. 2. 19:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:

Hűha, köszönöm a kimerítő választ, ez mindent felölelt, amire kíváncsi voltam, noha néhány kérdés felmerült bennem a hatására. Méghozzá a következőek: a két különböző módszerrel számított pontszámokat hogyan teszik összehasonlíthatóvá, "hozzák közös nevezőre"? Csak mert enélkül duplázni a felsorolt 6 tantárgy mindkét lezárt jegyét azt jelentené, hogy maximálisan (5x6x2x2+100=)220 pontot lehetne elérni az első variációval, míg a másodikkal (100x2x2=)400at. Bocs, talán csak én értelmezek rosszul valamit, de ez alapján legfeljebb százalékos értékre átkódolva lenne sportszerű a játék.

Illetve homályos az is, miért nevezted kockázatosnak az ún. "duplázást", hiszen te magad bővítetted ki a tárgyilagos leírást azzal, hogy az érettségibizonyítvány kézre kerülése után dől el, melyik utat járják be a diákok eredményei, vagyis ha valakinek egyedül az érettségijéből gyúrják össze a pontjait, azt azért teszik, mert az illető számára úgy előnyösebb. Jó, tudom, ez már enyhén kötözködésszagú, de fontos tudnom, volt-e különösebb jelentősége annak, amit először írtál.

Kösz még egyszer!

2013. márc. 2. 20:51
 3/8 A kérdező kommentje:
Ja, amúgy a hosszas magyarázkodásban nem az ürügykeresés szándéka vezérelt, nyilván igazad van abban, hogy ez a kutyát sem fogja érdekelni 3 év múlva, egyszerűen csak szerettem volna megelőzőleg leszögezni, miért kell beletörődnöm az angolom és a tesim ramaty minőségébe. A föciről elismerem, hogy én tehetek, abból röhögve összehozhatnám a dicséretes ötöst, ha nem lennék rosszul a térképek memorizálásától (ugyanez a helyzet a kémia elméleti részével, a vegyületek hétköznapi megnevezésével, de mivel ahhoz csak magamon kéne erőt vennem, nem hibáztatom érte a tanárt).
2013. márc. 2. 21:00
 4/8 Sidel ***** válasza:

Én tavaly érettségiztem. Általános iskolába végig ötös voltam, gimibe már a hármas se volt ritka év végén. A max. pont érettséginél nekünk 500 volt, amiből kb. 420 pontot értem el.

Nálunk még nem számítottak a 9-es, 10-es jegyek. Kivéve mondjuk a fizikát, mint természettudományi tárgy, amit csak 11-ig tanultunk. Az olyanok, mint tesi, ének, biológia (amennyiben nem olyan szakra készülsz) és a többi semennyire se lett figyelembe véve.

A dolgok azonban változnak. A mostani kormányzás mellett is és még mire te eljutsz az érettségiig választások is lesznek. A jövő megjósolhatatlan, mostanában nehéz előre tervezni.

Ami nekünk még fontos volt, az a többletpontok maximalizálása. A nyelvvizsga megléte manapság már annyira alap, mint régebben a nyolc általános. Arra gyúrj rá mindenképpen. Ha az iskolai tanárod nem tanít, akkor kell keresni külön tanárt, nyelvtanfolyamot. Persze erre az anyagiak miatt nem mindenkinek van lehetősége. Viszont több középiskolában is szerveznek nyelvvizsgára felkészítő ingyenes órákat.

A másik dolog, hogy nálunk még játszott a duplázás. Vagyis elegendő volt, hogy érettségin jól teljesítettünk és akkor nem is számított, hogy az elmúlt négy évbe milyen jegyeket kaptunk. Ez nálatok nem tudom, hogy meglesz e még...

A harmadik pedig az előrehozott érettségi. Most hallottam, hogy ezt is "megreformálták", pontos információim nincsenek róla. Csak mintha olyat hallottam volna, hogy pl. infóból (amiből én annak idején előrehozottaztam), abból már nem lehet, csak nyelvekből?! Mindenesetre ha van ilyen lehetőség, akkor azt is érdemes megcélozni.

Végül pedig még annyit, hogy a fakultációs tárgyaidat is okosan válaszd meg. Még 10.-ben kell róla döntened, hogy miből fakultálsz. Addigra nem árt eldönteni, hogy merre mész tovább... (leszel informatikus, közgazdász, jogász, orvos, mérnök...) és hogy melyik egyetemen/főiskolán szeretnél tovább tanulni. Utána pedig nézz utána, hogy az adott felsőoktatási intézmény adott szaka mit követel meg. Azokból a tárgyakból fakultálj, ami követelmény náluk és annak is járj utána, hogy milyen szinten követelik meg.


Én jelenleg a BME-VIK mérnökinformatikus szakán tanulok. Én nem néztem utána ezeknek és nagy pofára esés volt, amikor 12-ben felmentem a honlapra és láttam, hogy nem árt a fizika emelt... én meg még középre se mentem... most sokat szívok emiatt. Egy kis programozási alap se ártott volna, bár így kicsit lemaradva a többiektől is bele lehet jönni.


Szóval jól teszed, hogy már ilyen korán megpróbálsz tervezni és persze fontos is, de ennyire előre még nem lehet mindent jól látni.

Folyamatosan tájékozódj és próbáld meg kihozni magadból a maximumot legalább azokból a tárgyakból, amik fontosak a továbbtanulásod szempontjából.

Ilyen átlagoknál viszont szerintem abszolút nincs ok a pánikra.

Amúgy ha 9-es vagy és most kezdted a gimit, akkor lehet, hogy veled is az van, mint velem volt és van most az egyetemen. Kellett egy kis idő, hogy beleszokjak az új környezetbe, beletanuljak az új rendszerbe.


Sok sikert a továbbiakban.

2013. márc. 3. 10:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 Sidel ***** válasza:

Duplázáshoz még, mert láttam egy kommentedben kérdezted:

500 pont volt tavaly a max.

ebből 100 többletpont

200 érettségi (5 tárgy) + 11. évvégi illetve 12. félévi jegyek

200 érettségi (a 2 tárgy, ami a választott szakodon kell)


Ez volt tehát az alap. Ehhez képest a duplázás így nézett ki 2012-ben:

100 többletpont

400 érettségi (2 tárgy, ami a választott szakodon kell)


100-100pont az 1-1 tárgy, ezeket duplázzák meg. Tehát ha infó és matek a két választottad. Infó: 91%, matek: 67%, akkor:

91*2 pont+ 60*2 pont =182+120=302 pont a 400-ból. (ha jól számoltam... manapság már az alapműveletekkel bajban vagyok... :) )

2013. márc. 3. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 Sidel ***** válasza:
Ja és még valami. Ha már többletpont, akkor emelt érettségi... több pont, mint a nyelvvizsga, de úgy tudom kötelezővé is teszik egyes szakokon, tehát annak is nézz utána mindenképp. Plusz nem árt, ha a lehető legtöbb tudással kezdesz neki egyetemi éveidnek.
2013. márc. 3. 10:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 Sidel ***** válasza:

Közbe még egy kérdésedet is megláttam. Az előző hozzászóló arra gondolt, mikor azt mondta, hogy kockázatos lehet a duplázás, hogy kockázatos lehet, ha arra számítasz.

Tehát ha végig ketteseket hozol minden tárgyból, mert te elhatároztad, hogy duplázni fogsz érettségin és akkor mégis minek tanulj négy évig, ha úgyis minden csak az érettségin múlik.

Erre azért se érdemes alapozni, mert mint mondtam, nem lehet tudni mi lesz pár év múlva.

Ja és nektek már ez a közmunkás cucc is lesz, ha egyáltalán lesz...

Most jut eszembe, hogy öcsém is akkor fog érettségizni, mikor te, meg unokatesóm... Utóbbi szín tiszta ötös, öcsém most jelentősen rontott a jegyein. Kicsit aggódom is miatta. De ha összeszedi magát a fontos tárgyakból és összehoz egy nyelvvizsgát, akkor neki se lesz baja. (mondjuk tény, hogy mérnöknek bekerülni még nem olyan bonyolult, mint jogásznak, de sok víz folyik le még addig a Dunán)

2013. márc. 3. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:

Hmm, a pontszámításra vonatkozó leírásodat megértettem, bár kissé nehézkes összeegyeztetnem az első válaszoló irományával. Ő egyrészt mintha nem tért volna ki a két "spéci" érettségire, másrészt elkülönítette a nyelvtant és az irodalmat. Azzal tisztában vagyok, hogy az érettségit egyben tetetik le belőlük, no de mikor az érdemjegyek összeadogatására kerül a sor, azt hogy oldják meg? Együtt kiszorítják a választott ötödik jegyét vagy közülük is a többet érő osztályzat lesz figyelembe véve? Ez mondjuk már mondhani elhanyagolható részletkérdés, csak a rendszer alapos megértéséhez szükséges.

A "kockázat" ez alapján legfeljebb annyit tesz, hogy a négy éven keresztül gyengén teljesítő, ráadásul a vizsgát sem túl fényesre letett tanuló bánkódni fog amiatt, hogy egy kis igyekvéssel sokkal több pontot gyűjthetett volna be a 100ból. Az ilyen gyereknek egyszer így is, úgy is időt kell szánnia az ismeretek elsajátítására (hiszen az iskola mellett a végzősök vizsgája - amire ugyebár rágyúrna - is megköveteli azokat), és összeroskadtatóan nagy terhet venne a vállára azzal, ha az utolsó hónapokban/hetekben akarna bepótolni minden hiányosságot. Végül is magánügye, a legtöbben mindenesetre talán felfogják, miért nem érdemes így hozzáállni (már ami a legfőbb tantárgyakat és az egyénileg kitaposni tervezett ösvényhez tartozóakat illeti, egy pszichológuspalánta nem fog sok mindent kezdeni Azerbajdzsán fővárosának a pontos elhelyezkedésével).

Megelőztél engem az anyagi helyzetünk felvázolásában, nem tudnánk miből kiadni pluszban a korrepetációra, ezenfelül az időmbe sem nagyon férne bele a mindennapos, hosszas tömegközlekedésem miatt, viszont ötéves korom óta (ugyan nem túl mesteri szinten, de) tanulok angolul, a nyelvtan nagyja azért már rám ragadt egy évtized alatt, a szókapcsolatoknak, egyéb nyalánkságoknak meg nem nagy kihívás utánanézni most, hogy tudatosult bennem a tényállás.

Igen, szeptember óta vagyok csak gimnazista, és őszintén szólva jelentősebb romlásra számítottam az általánoshoz viszonyítva (3-4 tized szerintem nem a világvége), a jelenlegit szinte gyerekjáték lesz behoznom. A szorgalmamat kéne megnövelnem, valamiért sosem tudtam kimondottan eminens lenni.

Köszönöm neked is, és bocs, ha netán ostoba kérdéseket tennék fel!

2013. márc. 3. 13:11

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!