Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Matekban mi ez az új "varázssz...

Matekban mi ez az új "varázsszám"-os összeadás / kivonás őrület?

Figyelt kérdés

Egyik ismerősöm ma mesélte, hogy a gyermeke elsős volt idén és úgy tanultak számolni, hogy először bebiflázták a "varázsszámokat", amelyek azok a számpárok, amelyek 10-re jönnek ki: 1+9, 2+8, 3+7, 4+6, majd a kezükön adnak össze és vonnak ki úgy, hogy azt a számot mutatják a kezükön, amit hozzá kell adni egy számhoz. Tehát, ha 9-hez ad hozzá 6-ot, akkor a 6-ot mutatja a kezén és ahhoz adja a 9-et úgy, hogy először 10-re igazítja, jelen esetben hozzáad 4-et, és utána ezt a 4-et a 9-ből kivonja, marad 5, így ezt hozzáadja a 10-hez, tehát 15 a végeredmény. A kivonásnál szintén ezt teszi csak valahogy máshogy, amit már nem értettem, mert már az összeadás is tök kacifántos így, viszont a gyerkőc ott akad el, hogy mikor nem éri el egy kivonás a 10-et, akkor nem tudja a megoldást. Pl, hogy 15-3, mert ilyenkor a végeredményhez, a 12-höz nem kell a 10-est sehogy se bevonni a dologba és megakad a gép, nem érti, mit hogy…

Bevallom, én sem… mi teljesen más logikával tanultunk számolni annak idején.

Valaki el tudja magyarázni, hogy van ennek a varázsszámos számolásnak a logikája összeadásnál, kivonásnál?



2019. aug. 2. 18:26
 1/6 dq ***** válasza:
Ha nem éri el a kivonás a 10-et, akkor nem kell ezzel törődnie.
2019. aug. 2. 18:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

Na jó, de akkor hogyan számolja ki kézen ezt? Mert fogalma sincs a gyereknek, hogy 15-ből 3 az mennyi. Nem tudja kiszámolni.

Illetve ettől függetlenül hogy van ez az egész számítási logika? Meg szeretném én is érteni. Le tudnád vezetni?

2019. aug. 2. 18:47
 3/6 anonim ***** válasza:
100%

Ezt a fura módszert úgy hívják, hogy "számolás (tízes) átlépéssel".


A 21. diát nézd meg, itt van példa az összeadásra:

[link]


Itt pedig van példa az általad keresett problémára is (kivonásnál nem kell átlépni a tízet):

[link]


Viszont olyat nem találok, amiben mindenáron bevonják a 10-est és ebből azt gondolom, hogy ez vagy egy fejtörős feladat a tanár részéről, hogy gondolkodjon el rajta a gyerek vagy egy kevésbé ismert módszer lehet.


Egyébként ha muszáj bevonni a tízest, akkor én azt csinálnám, hogy 15-10=5, majd 5-3=2 <-- ezt hozzá kell adni a tízhez: 10+2=12, de ennek abszolút semmi értelme nincs szerintem és a gyereknek fel kell tudnia ismernie, hogy a kivonásnál nem fog 10 alá menni. Ahhoz hogy felismerje ezt, pedig tudnia kéne a helyiérték fogalmát (ha az egyes helyiértéken lévő szám kisebb, akkor a végeredmény 10 fölött marad), amit úgy tudom csak később tanítanak...

2019. aug. 2. 20:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
100%
Nahát csak nézek mik vannak, mert ilyen hülyeséget alígha tudok elképzelni, pedig mérnök vagyok. Valószínűleg ez is valami buta amerikai mintára jött be, és most itt is azt erőszakolják rá a gyerekre. Aztán addig tömik a fejét a szerencsétlen gyereknek a túlbonyolított algoritmussal, hogy még az életkedve is elmegy. Utána meg csodálkoznak hogy még érettségin sem megy egyszerűbb számok összeadása. Igaz most már ott a számológép, nem kell logarléccel bajlódni mint még az én időmben.
2019. aug. 2. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:

Köszönöm a választ, átnéztem a linkeket, már értem ezt a fajta számolási menetet. Elég furcsa, mert mi nem így tanultunk számolni annak idején, de mint általában a matekban, ebben is van logika. :)


Aki ide keveredik a kérdéshez, annak leírom, hátha érdekes lehet:

- összeadás:

Adott egy feladat, mondjuk 9+6. Na, fogjuk a két szám közül a kisebbet, jelen esetben a hatot és kinyitjuk hat ujjunkat. Aztán a második számtól kezdünk felfelé számolni, miközben becsukunk egy-egy ujjat. Tehát egy ujj lecsuk, 10, második ujj lecsuk 11, harmadik, 12, negyedik, 13, ötödik 14, hatodik 15. Minden ujjunk csukva, hurrá, az eredmény 15.

- kivonás:

Legyen mondjuk 14-8. Kinyitjuk 8 ujjunkat és 14-től számolunk lefelé. Tehát egy ujj lecsuk 13, kettő, 12, három, 11, négy, 10, öt, 9, hat, 8, hét, 7, nyolc, 6. Jé, "elfogyott az ujjunk", hat a megoldás.

Mint fent említettem, a gyerkőc ott akadt el, hogy ha 10 felett marad. Viszont a fenti ujjlecsukogatással ez is megy szépen. Pl: 15-3. Három ujjat kinyit és 15-től számol vissza. Egy ujj lecsuk, 14, kettő, 13, három, 12. Jihíí, 12 a megoldás.


Én értem, remélem, ti is. Végülis nem olyan gáz így sem számolni, max más, mint amihez szoktunk.

De akinek ezzel küzd most vagy később a gyereke, jó ha megérti. :)

2019. aug. 2. 22:51
 6/6 anonim ***** válasza:

Ha egyszerűen megtanítanák a gyerekeket számolni, akkor nem

lehetne horribilis összegeket keresni kamu DVD kkel. Az ingyen gyereken egy vasat nem lehet keresni. De mivel a szülők legtöbbje nem egy matematikus ( kémikus, biológus, fizikus ) megveszik a gyereknek ezt baromságot. Pedig ettől a gyerek nem lesz okosabb.

2019. aug. 9. 15:45
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!