A kotelezo olvasmanyokat miert kell liolvasni az mit fejleszt?

Figyelt kérdés
2019. dec. 9. 10:35
 1/7 anonim ***** válasza:
80%

Van olyan gyerek, aki magától még életébe nem fogott könyvet a kezébe. A szókincset és értő olvasást segíti, ha valaki olvas regényeket.


Erre mondjuk szerintem a "régi" kötelezők tökéletesen alkalmatlanok, de ez már a magyar oktatási rendszer sajátossága. De ettől függetlenül senkinek sem árt, ha ragad rá egy kis kultúra.

2019. dec. 9. 11:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
48%

legkinabb arra jok hogy megutaltassak az olvasast. en konkretan egyiket se szerettem, amit a 10 ev alatt elolvastattak velem. se a regenyeket, se a rovidebb novellakat. mind regi volt, regi nyelvezettel, regi temakkal, regi kozonsegnek keszultek. nem is ertem hogy varjak azt, hogy egy 21. szazadi tinedzsernek majd erdekesek lesznek.

mar regota meg akarjak reformalni a kotelezo olvasmanyok listajat, de valamiert meg mindig nem sikerult.

2019. dec. 9. 11:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
47%

A közoktatásban manapság megszokott kötelező olvasmányok az égvilágon semmit nem fejlesztenek, csak arra jók, hogy még az is megutálja az olvasást, aki amúgy szerette. Nagy részük nem ifjúsági mű, felnőtteknek íródtak, régies, nehéz nyelvezettel. De hát eztet köll óvasni, mer' mán apád meg anyád is eztet óvasta, osztán csak túlééte valahogyan, meg különbe' is, legalább itten, iskolába' óvassa el a gyerök ezeket a nagy klasszikusokat, ne csak azt a heripottert vagy mit meg a többi modern szemetet óvassa.

Egyébként a kötelező olvasmányok arra szolgálnának, hogy a gyerek megtanuljon értelmezve elolvasni egy egész könyvet. Elméletileg olyan olvasmányok lennének, amiket szívesen olvas, mert érdekli, lejegyzi az élményeit (nem a történetet másolja rövidített formában, gépies módon az olvasónaplóba), aztán irodalom órán a tanár, aki szintén olvasta a művet, rá tud világítani néhány érdekes részletre: költői eszközökre, a történetmesélés szokásos módjaira, a szereplők jellemének ábrázolásához használt eszközökre és a szereplők jellemének változására és még ezernyi egyéb dologra, amit elolvasott ugyan a gyerek, valószínűleg emlékszik is rá, csak nem tudta, hogy a mű adott szakasza ezt a célt szolgálta.

Végül pedig megszeret olvasni, mert sok érdekességet talál benne és majd huszon- vagy harmincéves, érett fejjel önerőből áll neki elolvasni Jókai Mór vagy Shakespeare műveit, mert felismeri bennük az epika vagy dráma jól megszokott eszközeit, ezért könnyebben tud a régies nyelvezet megfejtésére koncentrálni és a szükséges történelmi tudása is megvan hozzá (pl. legalább nagyjából emlékszik az 1848-49-es forradalom és szabadságharc történetére és érti, ki az a Haynau, a Baradlay fiúk meg miért járták be fél Európát).

2019. dec. 9. 11:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 SzemüvegesPista válasza:

Nagyon jó kérdés, hogy mire jó. Szerintem semmire. Ahogy már előttem is írták, megutáltatja az olvasást mindenkivel, aki egyébként szerethetné.

Jelenleg a Nemzeti Alaptanterv szerint (ha jól számoltam):

- 9. osztályban 9 kötelező, 20 ajánlott, 3 kapcsolódó olvasmány van;

- 1. osztályban 7 kötelező, 22 ajánlott, 7 kapcsolódó olvasmány van.

- 11. osztályban 8 kötelező, 26 ajánlott, 6 kortárs olvasmány van;

- 12. osztályban 9 kötelező, 23 ajánlott olvasmány van.

Ez összesen 140 mű a középiskola körülbelül 144 hetére. Nem mondom, hogy teljesíthetetlen, mert vannak köztük színdarabok, kisregények meg novellák is. De ki veszi szívesen a kezébe a kötelező dolgot mondjuk este 6 után (nem tudom, ki meddig tanul, lehet, hogy az se reális, hogy valaki este 6-ra kész van a többi dolgával). Főleg, ha az nagyon régies nyelvezetű és nagyon elvont dolgokról szól. És igen, persze, a "fiatalok nem olvasnak annyit" - persze az idősebb korosztály se, akiknél általában csak a tévé a könyv versenytársa, nem a tévé, az internet és a videójátékok. De mindegy.

A kötelezőket elméletileg azért kéne elolvasni, mert közös kulturális alapot adnak - vagy ilyesmi. Örökkévaló értékeket jelenítenek meg - testvériség, hazaszeretet, morális dilemmák -, és ezt az is jelzi, hogy mind a mai napig megállják a helyüket.

Leglábbis sokan így gondolják. Mert nyilván, a mai olvasót az érdekli, hogy ki hogy gazdagodhatott meg a dohos gabona eladásából a 19. században. Nem mondom, hogy nem lehet érdekes, de mind a mai mindennapoktól, mind a gondolkodásmódtól rendkívül távol állnak. Már pedig ahhoz, hogy valaki megszeresse az olvasást - szerintem - nem árt olyasmiről olvasni, amivel az olvasó azonosulni tud. Ennek ellenére alig van kortárs könyv, és azok se kötelezők.

Igen, persze, a kortárs írás "nem olyan", mint a "régi", de az Antigoné se "olyan", mint Az ember tragédiája vagy a Sorstalanság. És azt is sokan elfelejtik, hogy ezek hogyan lettek "klasszikusok": mert igenis, Jókai például nagyon népszerű író volt a saját korában. Most viszont az oktatás arra játszik, hogy lehetőleg azelőtt megutáltassa a könyveket a gyerekekkel, mielőtt kortárs írót a kezükbe vehetnének. És ha senki se fog kortársat olvasni, és nem vagy alig lesz valami, ami olyan népszerű lesz, hogy beemelkedjen a "kötelező kötelezők" közé, akkor az 100 év múlva milyen szegénységi bizonyítványt fog majd kiadni rólunk?

Én alig olvastam kötelezőket, végig 5 voltam magyarból és az érettségim is 90% felett volt. VAgyis annyira kötelezők a kötelezők, hogy simán végigjárod a középsulit a rövidítettekből élve.

Ami érdekel, azt elolvasom, és valószínűleg jobb is így, érettebb fejjel nekivágni akár egy Shakespeare-műnek, egy 1984-nek, vagy egy Mester és Margaritának.

2019. dec. 10. 11:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonymousreview60 ***** válasza:

1. Elősegíti a magyar és az egyetemes (alapvetően európai) kultúra megismerését, hogy nenlegyünknsötétek, mint az éjszaka. Ez előnyös a nem annyira pop, mint kulturális utalások alkalmazásánál és megértésénél.

2. Gyakoroltatja a nem annyira kedvelésből olvasott olvasmány megértését. A munkahelyen sok ilyen van.

3. Növeli a szókincset, ezáltal az intelligenciát és a kreativitást.

4. Számos olvasmány életvezetési, emberismereti példával szolgál: Leplezd le a Tartuffeöt, kerüld a Thenardié-félét stb., szabad-e Lotti ikreket elválasztani (nem), mennyirenbűnös a hirtelen felindulás (Édes Anna).

2019. dec. 10. 12:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 Ká.Pé válasza:
0%

Javít a helyesírásodon, a szókincseden, a helyes nyelvhasználatodon (szövegértés, kifejezőképesség) és az alap műveltségedhez járul hozzá.

TALÁN MEGTANÍTANA AZ ÉKEZETEK HASZNÁLATÁRA IS! ;-)

2019. dec. 10. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:
#6 szólj az angoloknak hogy rakják rá az ékezetes betűket a billentyűzetükre
2019. dec. 10. 22:54
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!