Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Elsős gyerekeknél mennyire...

Elsős gyerekeknél mennyire stabil már most, szeptember elején, hogy melyik kezükkel rajzolnak, színeznek? Ha már stabil, mióta stabil, mi a tapasztalatotok?

Figyelt kérdés

2019. szept. 7. 21:43
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Hat ez mar általában óvodában kialakul hogy melyik kezet használja jobban. Ott is színeznék rajzolnak, melyik kezével ügyesebb a labdás foglalkozásokon vagy nyúl dolgokért.

Altalaban 1 osztályra azert mar stabilan tudják hogy mondjuk jobb vagy bal kézzel írnak rajzolnak.

2019. szept. 7. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 A kérdező kommentje:

Ha valakinél felmerül, hogy kétkezes lehet, de eddig balra szoktatták - viszont színezés közben spontán átteszi a ceruzát a jobb kezébe és úgy folytatja! - érdemes lehet még átszoktatni jobb kézre?

És: mennyire van hátrányban egy balkezes gyerek az írástanulásnál, ha a tanító jobbkezes?

2019. szept. 7. 21:57
 3/6 anonim ***** válasza:
73%

Szerintem többre mész, ha tanártól kérdezed ezt meg (vagy ha nem erre specializálódott szakember, akkor tőle).

Valószínűleg már a tanárok is találkoztak ilyen esettel, és legalább meg tudod beszélni velük hogy akár otthon, akár a suliban hogyan segítsétek a gyereket.

2019. szept. 7. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 A kérdező kommentje:
Nem az én gyerekem, csak érdekel a téma, meg mások tapasztalatai.
2019. szept. 7. 22:17
 5/6 anonim ***** válasza:
100%

Én semmi esetre sem szoktatnám at a gyereket egyik kézre sem. Nincs hatranya vagy is nem kellene lennie. Vannak már bal kezes ollók stb.

Inkabb abból van hátránya a gyereknek hogyha átszoktatják.

Amugy egy gyógypedagógus mesélt nekem egy egyszerű trükköt ennek megállapítására hogy a gyerek milyen kezes vagy melyik a domináns keze. Csak azt kell kerni tőle hogy kulcsolja össze a kezet hüvelykujjal felfele es az a domináns kéz amelyik a ket hüvelykujj közül a másik tetején van. Tehat felül.

2019. szept. 8. 19:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 A kérdező kommentje:

"Csak azt kell kerni tőle hogy kulcsolja össze a kezet hüvelykujjal felfele es az a domináns kéz amelyik a ket hüvelykujj közül a másik tetején van. Tehat felül."

Na igen, meg tegye karba a kezét, akkor is a domináns van felül - csak amikor ezeket figyelni kellett volna, vagyis még mielőtt ceruzát vett a kezébe, akkor sem voltam eleget a közelében (meg most sem - nem is valószínű, hogy hallgatnának rám a szülei, úgyhogy nem feltétlenül az ő helyzetét akarom megoldani, csak érdekel a téma). (Mellesleg nekem a bal van felül összekulcsolva is meg karba téve is, holott jobbkezes vagyok - de mondjuk nekem nem is volt soha semmi gondom ezzel, direkt szépen írtam, kimondottan jó helyesírással, stb.)

Szerintem azért mégiscsak kérdéses, hogy a balkezességnek tényleg nincs-e hátránya az életben - de engem nem is annyira "az élet" érdekel, hanem konkrétan az írástanulás: a tanító majd jobb kézzel fogja a ceruzát, és mutatja, hogy látjátok, gyerekek, így kell tartani, mire az összes jobbkezes lemásolja - na de a balkezes gyereknek nem egyszerűen csak másolnia kell, hanem tükrözni, hogy melyik ujjacskája hova is kerüljön. Ráadásul a füzetet is valahogy máshogy kell tartania, a jól tudom. Ezeket tényleg megtanítják a balkezes gyerekeknek? A jobb kezes tanítók is? És ha a tanító balkezes? Akkor hogy csinálja? Kétféleképpen is mutatja? Akkor ezzel az erővel a jobbkezes tanító is mutathatná bal kézzel is, hogy hogyan kell írni. De tényleg megteszi, vagy csak a végeredményt nézi, a leírt szavakat?

És oké, nincs (nagy) hátránya egy balkezesnek az életben, inkább csak az átszoktatás okoz gondot, egyetértünk. Na de mi legyen egy olyan gyerekkel, akinek a jobb hüvelykujja van felül (azóta megfigyeltem), óvodás korában mégis balkezesnek szoktatták (mert a szülők valószínűleg nem figyeltek ilyen apró jeleket, sőt, az egyikük direkt örült, amikor bal kézzel látta rajzolgatni, merthogy legalább valamiben rá is hasonlít, és ettől kezdve balkezességre szoktatta - pedig a kezdet kezdetén még minden gyerek próbálkozik az összes kezével-lábával, csak fokozatosan jön rá, hogy melyikkel ügyesebb, mármint ha hagynak rá elég időt neki), és most, amikor iskolába kezd járni, tehát amikor igaziból is elkezdi az írástanulást (nem csak olyan ovis módra, a saját nevét), akkor olyan dolgai vannak, hogy hipp-hopp átteszi a ceruzát a balból a jobb kezébe, úgy folytatja a színezést, meg két kézzel egyszerre rajzol szimmetrikus alakzatot: az egyik felét az egyik, a másikat a másik kezével, egyszerre? Egy második átszoktatás helyrehozhatná még, amit az első esetleg elrontott, szóval javíthatna még a helyzetén (hiszen még csak most kezd írni tanulni), vagy csak még jobban összezavarná?

Értem, hogy nem vagytok szakértők, ezért nem tudjátok a választ, meg egy szakértő is csak akkor tudná, ha látná és megvizsgálhatná a gyereket - csak az a kérdésem, hogy hallottatok-e ilyen esetekről, és ha igen, akkor hogy zajlott, mi történt, milyen tapasztalataitok vannak - egyszerűen mert érdekel a téma.

2019. szept. 9. 17:15

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!