Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Tanárok! Tényleg "kötelesség"...

Tanárok! Tényleg "kötelesség" a rosszat feltételezni? Aki sokat hiányzik, az lóg, minden diák csal?

Figyelt kérdés

Az alábbi bekezdés egy matektanár blogjáról származik, felkeltette az érdeklődésem.


"Most jövök egy értekezletről, ahol több kolléga mondta, hogy a gyerekekről nem szabad jót feltételezni. Mindez annak kapcsán hangzott el, amikor sokadjára felvetettem, hogy a naplót a gyerekek hozzák magukkal órára. Nem, a gyerek az csal. Átírja, beírja a jegyet, rosszat tesz."


Van aki átírja, igen - de valószínűleg megvan rá az oka. Ha csal, ha lóg, miért teszi? Kevés energia és idő ráfordításával, nem lehetne egy emberközpontúbb, megértőbb (és itt nem minden elnézését, hanem az alapvető probléma feltárását, és esetleg megoldását értem) oktatási rendszert létrehozni?


19 éves gimnazista vagyok, és nap mint nap a saját bőrömön tapasztalom, hogy a (főleg nem pályakezdő) tanár a legkisebb vétségre is ugrik. Egész évben betegeskedtem, az egészségügyi állapotom siralmas, az elmúlt két hetet kórházban töltöttem. Ma pedig félek bemenni, mert már így is ugyanúgy vagyok számontartva, mint az összes többi "lógós". Soha, egy tanár sem kérdezte, miért hiányzom, mi a bajom, magamtól pedig nyílván nem ezt fogom újságolni.


Mi szükség erre? A tanárképzéseken miért nem tanítják meg a sokat emlgetett "A tanár is ember" mondat mellé azt, hogy "A diák is ember", és hogy nem történik semmi, ha leül beszélgetni a tanítványaival? Elenyésző az ilyen pedagógusok száma a környezetemben.


2009. ápr. 15. 06:31
 1/8 anonim ***** válasza:
64%
Mert sok a hazudós, primitív, ütni-vágni való gyerek, azért, és emiatt a rendes kisebbség is szív. De ez mindennen így van ma Magyarországon. (A gyereket lehet tetszőlegesen helyettesíteni az ember szóval)
2009. ápr. 15. 08:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%
Én is 19 éves vagyok, idén végzek a szakközépiskolámban. Sajnos én megértem a tanárokat is. A sokat hiányzók 95%-a tényleg lóg. Ez sajnálatos tény. Nálunk is így van. 5-en játszák el állandóan, hogy nem jönnek be, innen-onnan szereznek igazolást. Sajnos van pár krónikus betegségem, amik az életemet megkeserítik, de ahhoz nem elegek, hogy otthon maradjak velük. Így eljárok iskolába. De egyszer szakadt a cérna, és már annyira rosszul voltam, hogy elmentem háziorvosomhoz, hogy csak pár napra írjon ki, mert már nem tudok bejárni. Ő nem írt ki. Este már kórházban feküdtem, mert kiderült nagyobb volt a baj, mint gondoltam. Aztán két hét múlva mentem vissza suliba, akkor diktáltuk be egy olyan dolgozat jegyét, amit akkor írtak, amikor én nem voltam. A tanár egyszerre tette a gúnyos megjegyzését, hogy nem kellene lógni két hetet, néha tiszteletemet tehetném az iskolában. (Kitűnő vagyok, rengeteg versenyen képviselem az iskolát, és tényleg nem sokat hiányzok.) Nagyon rosszul esett. Utána szünetben odajön hozzám, hogy másnap írom a dolgozatot, mert elege van, hogy nem tud sohasem témazárót iratni, mert mindig van olyan, aki lóg. Én mondtam neki, hogy nem lógtam, csak kórházban voltam egy hetet. Ő annyit válaszolt, hogy nem érdekli, mindenki magánügye, ő nem orvos, hogy eldöntse tényleg beteg voltam-e, vagy csak megjátszottam. Azt hittem lefejelem. De aztán nem törődök már az ilyen emberekkel. Nemsokára vége. Megszoksz vagy megszöksz. Én megszoktam. Én tényleg megértem őket, mert aki tényleg lóg, az ellen lépjenek fel keményen, de abban igazad van, hogy nem kellene mindenkit egy kalap alá venni. Csak mondjuk egy tanár tanít 6 osztályban, az majdnem 200 diák, nem tarthatja számon mindenkiről, hogy ki mikor miért nincs iskolában, csak akkor legalább hallgatnák meg a diákot. Itt nem a tanárokra kellene elsősorban haragudnunk, hanem azokra a diákokra, akik eljátszották már mindenki becsületét.
2009. ápr. 15. 08:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%

Tanár vagyok, 7 éve tanítok. Nem kell minden diákról a rosszat feltételezni, de sajnos nagyon sokan visszaélnek az ember jóindulatával, és átverik. A tanár is ember, és az ilyen esetek nagyon rosszul esnek neki, és egy idő után kezd nem megbízni a diákokban (ahogy hasonló esetben minden más foglalkozás képviselője, ha sorozatosan átverik). Nyilván nem szabad általánosítani, én pl. tanárként gyakran megvédem a mai fiatalokat társaságban (nem tanáriban, bárhol), mert igenis az egyik részük értelmes, szorgalmas, tisztességes. De sajnos a másik részük nem ilyen. És tudod, mi a furcsa? Én pl. nagyon sokat beszélgetek diákokkal, és pont nekik van a legrosszabb véleményük deviáns társaikról.

De a te eseted azért természetesen más, azt én is furcsállom, hogy lógósként kezelnek. Gondolom, azt tudják, hogy kórházban voltál, nem (nyilván a betegségedhez konkrétan semmi közük)?

2009. ápr. 15. 09:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
83%

Nos igen, én is fiatalabb (gimis) tanárként igencsak a diákokat védem legtöbbször amiért persze amolyan közutálatnak örvendek a tanári karban, de én többre tartom azt is amit te írtál, hogy "beszélgessek egy órát a diákkal", méghozzá emberi módon, de való igaz, hogy nagyon kevés az olyan tanár, aki ezt megteszi.

Mondjam azt, hogy ugye elég szomorú ez a mai rendszer, nálunk a tanár képe olyan, hogy neki "példát" kell mutatni, ami nem másból áll, mint képmutatásból, aztán meg a háta mögött kiröhögik persze amint elfordul. Na hát én ilyen tanár nem szeretnék lenni, és érdekes, mert a diákok is azonnal megérzik ám egy tanárról, hogy mégis milyen a mentalitása, a viszonyulása, mert azért nekem néha mesélnek "rémtörténeteket" X és Y tanárral kapcsolatban, mert tudják, hogy velem megtehetik, de a legtöbb tanárral nem. Sajnos én pontosan látom, megfordultam már pár gimi tanári karában, hogy rengeteg a lelki sérült, olyan ember akit valóban azért sodort erre a pályára az élet (valóban sodort!), mert itt ki tudja élni a kisebbségi komplexusait.


Na én amikor "veszekszem" kollegákkal, persze mindig én vagyok a hülye, de tudod én meg tartom magam ahhoz az elvhez, hogy egy tanár legjobb mércéje a diákok véleménye. És azt hiszem nekem szerencsére nincs bajom a diákokkal abszolút, de talán pont azért mert érzik, hogy abszolút partnerként állok hozzájuk, nem pedig "én vagyok a tanár, mindenki másnak kuss van" mentalitással. De látom, hogy hiányoznak a valóban diákközpontú tanárok, és tudod amit egyteemen tanítanak a tanár szak elvégzése során, nos az mindenre jó, csak arra nem, hogy valaki tudjon a diákokkal közös hangot találni. Úgyhogy hidd el, ez csupán személyiség kérdése, és azt azonnal megérzik a diákok, elég egyetlen óra ...


Én tehát nem feltételezek rosszat alapból senkiről, sőt szerintem igen jóindulatú vagyok, mert nekem meg mernek olyat "játszani", hogy "jaj tanár úr nagyon fontos dolgom lenne, el kellene mennek az utolsó óráról", én meg legyintek aztán menjen csak, de hát éppen a kommunikáció hiánya az ami olyanná teszi ezt a mai tanárságot amilyen.

Persze nem visszaélésre gondolok, de tudod visszaélni is csak azzal lehet és szoktak aki "olyan". Tudod nehéz egy kérdés, de a tanár is amolyan félvállról vesz mindent jórészt, hiszen tesz az egészre magasról, amikor azt látja, hogy 3 diplomájával is éppen csak ki tudja fizetni a dolgokat, azaz ez aréteg nagyon nincs megbecsülve, holott pont egy nagyon fontos időszakban vannak egy fejlődő személyiséggel, és nem mindegy, hogy ezek a fejlődő személyiségek kikkel találkoznak.


Na most ha olyan fafejű a tanárod, hog yezt nem mondhatod el neki, és nem érti meg miért is hiányzol, akkor meg kész, hagyd csak simán a rideg, hivatalos utat, és gondoljon amit akar, az igazolást el kell fogadnia.

(Sajnos úgy privátban beszélgetve hidd el, én is sokszor megdöbbenek azon amiket hallok kollégákról, van nem is egy amelyiknek az a legnagyobb életöröme, ha csesztetheti a diákot ahogy tudja, na aztán az más kérdés, hogy a háta mögött mi a vélemény persze, most mondjam azt hogy kiröhögik a szülőkkel együtt, és csak szánakoznak szerencsétlenen ?)


Na ez hosszú téma, de azért csak van a ti gimitekben is olyan tanár, akivel lehet beszélni, nem ?

2009. ápr. 15. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
100%

jó hát negyedikes srácokat se kell félteni, mert nálunk is mit mondjak ... megesik, hogy kilopkodják a naplót és átírják, na speciel én ezen magamban jót mosolygok, aztán meg úgyis tudom ki mit tud, nem kellenek nekem a naplóbeli jegyek ehhez, de persze érdekes dolog, hogy az én jegyeimbe még soha nem akartak belejavítani.

Továbbra is azt mondom, semmi sincs ok nélkül valóban, ebben nagyon igazad van, kedves diák ...

2009. ápr. 15. 10:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%

Még egy megjegyzés:

Ma már léteznek azért szerencsére jóval liberálisabb szellemiségű középiskolák, hát aki most kezd gimnáziumot, annak javasolnám, nézzen szét, hova is akar menni. Én még egy olyan gimiben is tanítottam, persze ez egy elég elitnek számító, de szerintem szimpatikus gimi, ahol nem történt semmi akkor sem, ha a fiatalabb tanár és a diákok tegeződtek, és azaz érdekes, így is tudja a diák, mi az hogy nem bunkózni. Bunkózni pedig magázva is lehet, tehát nem ezen van a lényeg, itt sajnos legtöbbször én személyiségbeli problémákat látok, de ugy ezt meg jobb nem feszegetni.


Nos hát neked most már késő, de aki olvassa ezt fiatalabb, esetleg elgondolkodhat, hogy érdemesebb válogatni a gimik között, mert aztán van még ma is olyan, amelyik leragadt valahol a középkorban, és én magam is megdöbbenek a mentalitáson.

2009. ápr. 15. 11:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 A kérdező kommentje:

Először is, nagyon szépen köszönöm a válaszaitokat, nem gondoltam volna, hogy ennyien, ennyit fogtok írni.


Természetesen van nekem is olyan tanárom, akivel lehet beszélgetni. Sajnos amúgy az iskolámmal az a tapasztalatom, hogy sorra "írtják ki" a haladóbb gondolkodású, modernebb tanárokat, és a helyükre már-már betegesen prűd, konzervatív embereket vesznek fel, akiknek minden való, csak a tanítás nem. Erre a legjobb példa, hogy egészen tavaly előttig egy pályakezdő, rendkívül rendes és megértő osztályfőnököm volt, aki próbált a diákokért tenni, és a problémák mögé látni. Aztán tőle "közös megegyezéssel" megváltak, helyette kaptunk egy idősebb, fentebb említett tulajdonságokkal rendelkező, a szabályokat megrögzötten betartató agglegényt, aki hagyja, hogy kikészítsék, és minden órán - tanítás helyett - ordibál, mint egy elmebeteg. Alapvetően, magánemberként, jószándékú, de az órán tanúsított viselkedése miatt én például nem szívesen fordulok hozzá semmilyen ügyben.


Amúgy nem, nem tudják, hogy kórházban voltam, bár van róla igazolásom, abból sem derül ki egyértelműen. Persze, elmesélhetem, de mivel lenne hitelesebb, mint amit bárki mondhat az igazolása mellé?


"És tudod, mi a furcsa? Én pl. nagyon sokat beszélgetek diákokkal, és pont nekik van a legrosszabb véleményük deviáns társaikról. "

Ezzel egyet kell, hogy értsek. A lógósokról nekem is megvan a véleményem, főleg azokról, akik pofátlanul csinálják. De van, akit pl abszolút meg tudok érteni, egy félig arab osztálytársnőm jó másfél-két hónapig nem járt be, igazából teljesen érthető okból (a nyáron az édesapjához költözik Dubaiba, itt kell hagynia mindent - az ő helyében én sem láttam volna sok értelmét, én is magamba zuhantam volna).

Én is nagyon sokat hiányoztam, főleg idén, a betegségem miatt, és észreveszem, hogy az osztálytársaim egyre rosszabb szemmel néznek rám. Most már én is a lógósok közé tartozom, és simán van olyan, aki emiatt nem ad jegyzetet, holott meg nem kérdezné, miért is nem látott már jó ideje.


Egy diáktársamtól nem feltétlenül várom el, hogy megértse, vagy egyátalán érdekelje, hogy mi van velem. Vagy akár azzal, akinek a szülei válnak, elhagyta a szerelme, és nem tudja feldolgozni, inkább nem jár be, csavarog. Mert szerintem ezek megérthetőek, és segítséggel orvosolni is lehetne. De amíg nem áll a tanár nyitottan a problémához, sőt, nem is kérdez, csak fenyeget, korhol, nem lehet megoldani, de még feltárni sem.

Szóval szerintem nem mindenki ellen kell keményen fellépni, aki lóg. A trehányak, lusták ellen, igen. De egy lelkileg sérült fiatalt nem muszáj tovább "kínozni". Amíg édesapám velünk lakott, folyamatosan irdatlan magas megfelelési kényszerem volt, neki a négyes nem volt jó jegy, gyakran ordibált miatta. Eszembe nem jutott átírni a jegyem, de volt egyszer, hogy "elhagytam" az ellenőrzöm, mikor megkaptam az első egyesem. Tisztában vagyok vele, hogy nem mindenki tud mindenben ugyanolyan jól teljesiteni, mint mások. Emberségesebbnek tartanék egy olyan értékelési, osztályozási rendszert, ami inkább a diák magához képest nyújtott teljesítményére, fejlődésére épül, de én is tudom, hogy a mai világban ez nem megoldható.


Az a meglátásom, hogy azért, hogy az osztályon belül is egy megértő, elfogadó közösség jöjjön létre, amiben könnyű észrevenni, ha valaki alól kicsúszik a talaj, a tanárok sem tesznek. Inkább úgy érzem, azt súlykolják belénk, hogy mindenki egy sziget, magányos harcos, magunknak kell megoldani a problémáinkat. Külső szemlélőként figyelem, hogy a különböző klikkekben a "barátok"-"barátnők" hogyan tartanak ki egymás mellett, és akár egy órával később hogy szúrják hátba egymást. Mert végeredményben, senkit nem érdekel, kivel mi van, mindenki csak belerúg még egyet a másikba. És ez igaz a tanárok nagy részére is, holott szerintem egy tanárnak a "munkájához" tartozna, hogy emberséges legyen, és érdekeljék a diákjai, ne csak bemenjen az órára, és leadja az anyagot, mint egy gép.


Abban egyetértek, hogy egy tanár nem foglalkozhat mindig mindenkivel, mind a 200+ diákjával. De azt kiszúrja, ki a problémás, tudja, ki az, aki sokat mulaszt. Nem mondom, hogy ezeknek a diákoknak különlegesebb bánásmód járna, vagy kitüntett figyelem. De egy "Mi van veled?" kérdést, azt hiszem, mindenki megérdemel.


Most pedig reménykedem, hogy nem döntött úgy senki, hogy osztályozóvizsgára kötelez a hiányzásaim miatt. És hogy miből gondolom ezt? Még pár hete, egy másfél hetes hiányzásom után a tanár kiemelt engem, és a lányt, aki csak az ő órájára nem jár be, hogy nem kéne lógni, mert vizsga lesz a vége.

Pedig, ő amúgy még a rendesebb fajtából van. Vele még tud beszélni az osztály.


(Nem tudom, lehetne-e megoldás erre, ha magántanuló lennék, nem-e gondolnák csak megint azt, hogy nincs ínyemre a bejárás?) Elkanyarodtam a témától.


Igen, nekem már késő, bár még egy évig itt leszek mindenképp. (Nem mulasztottam évet, ez egy 5 éves kéttannyelvű gimnázium) Utolsó évre nem nagyon éri meg iskolát váltani, így én is csak azt tudom javasolni a most középiskolába menőknek, hogy nagyon nézzék meg, hova mennek. Nem szégyen, ha több órára bekéredzkednek, elbeszélgetnek akár a leendő tanáraikkal. Mert a következő négy-öt évben együtt kell majd velük élni, és nagyon sok minden fog múlni rajtuk is.

2009. ápr. 15. 12:37
 8/8 anonim ***** válasza:
100%

Nézd, nem rossz megoldás a magántanulói státusz, akkor valóban csak vizsgáznod kell, de hogy ne menjek túl messze az éppen aktuális témánktól, szerencsétlen magántanítványom hiába tudja mindenkinél jobban az egész anyagot ill. annál többet is, pont emiatt a kedves tanára 3-asnál jpobbat nem hajlandó neki adni, és még fel is van háborodva, honnan tudhatja az anyagot, ha egyszer nem jár órátra.

Tehát amit írsz a mentalitásról, az valami megdöbbentő. Egyik kollegája pont ennek a tanárnak szó szerint úgy jellemezte, hogy "az egy kocsog", na hát ennyit erről. Pedig a kissrác nem lógásból nem jár be órára, hanem keményen élsportoló, és reggel 5-től este 10-ig edzései vannak, nem tud órákra járni, ellenben vállalta a vizsgákat, na most nem tudom ezzel mi a bajuk. A bejárást vagy a tudást értékeljük? De persze amikor ezt egy gyöpösebb kollegának mondom, akkor fel van háborodva.

Valóban a haladóbb szelleműek nem jók általában, helyére az uilyen vénkisasszonyok ideálisak úgy tűnik ... Az okokat pedig csak részben értem, de nagyon nincs ez így jól.

Sajnos ötletem sincs hogyan lehetne ezen változtatni, de hogy gyorsan nem, az egészen biztos ...

2009. ápr. 15. 17:11
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!