Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Építőmérnök lehetőségei?...

Építőmérnök lehetőségei? Felvételi, mit csinál, mennyire nehéz, fizetés stb

Figyelt kérdés

2017. febr. 4. 12:32
1 2 3 4 5 6
 1/57 A kérdező kommentje:

Láttam, hogy elég sok kérdés foglalkozik evvel a gyakori kérdéseken szóval leírnám a saját tapasztalataimat is mint végzett és dolgozó építőmérnök. (Elég sok személyes kérdésem is volt ez ügyben, szóval biztos érdekes lehet itt is pár ember számára).


-Felvételi a többi mérnök képzéshez képest véleményem szerint egyszerűbb, mivel a szak manapság már nem túl népszerű, ezért a pontok is jóval alacsonyabbak lettek


-Szaknak egyetlen előnye véleményem szerint, hogy elég széleskörű, a magasépítéstől kezdve a különböző út vasúti létesítményeken keresztül, a vízgazdálkodáson át elég sok mindennel lehet foglalkozni.


-A végzett ismerősök és saját tapasztalatok alapján a fizetés a többi mérnöki szakhoz képest pocsék.

A végzettek többsége 150-160 ezer Ft-ér robotolhat akár még Budapesten vagy a Dunántúlon is. (Ha egyáltalán el tudtak helyezkedni.

Nem elég, hogy alacsony a kezdő fizetés, de ez az összeg is jóval lassabban emelkedik az idő múlásával a többi mérnöki területen dolgozó szakember fizetéséhez képest.

(Volt szerencsém több olyan emberrel is beszélni, akik sajnos 10 év alatt sem tudták megütni azt az anyagi szintet amit szerettek volna. Azóta is azon keseregnek, hogy megfelelő végzettséggel és kitartással más szakmákban mennyire előrébb vihették volna. És több ilyen vélemény, beszámoló is olvasható erről olyan oldalakon, ahol az emberek a saját fizetésüket értékelik).


-A szak egy kis kitartással elvégezhető, habár koleszos és egyéb más szakot végzett ismerősök beszámolói alapján jóval több beadandó és egyéb tervezési feladat van jelen mint mint pl:egy gépész vagy villamos mérnöki képzéshez képest. Néha röhögtek is rajtunk ilyenkor :D


Aki nagyon nagy késztetést érez magában, hogy ez irányban induljon el, véleményem szerint választhatja ezt a képzést.

Azonban aki azt hiszi, hogy mérnök lesz, ezáltal anyagi gondjai nem lesznek, az hatalmasat fog csalódni.

Hozzátenném, hogy itt a túlórák elvégzése szinte kötelező, nem egy ismerős számolt reggeltől estig történő munka végzésről. (Melyet az építőipar nagyrészt nulla forint plusz fizetéssel honorál).


Érdemes az interneten , vagy a szakmában dolgozóktól véleményeket kérni a felvételi jelentkezés előtt, hogy tisztában legyen az ember a lehetőségeivel. A tanárok nag része a képzés alatt hiába vázolta fel a remek lehetőségeinket, meg hogy majd mire végzünk beindul az építő ipar, sajnos a végzettek 99%-a szerint ez hiú ábránd továbbra is. (Jobban belegondolva vajon miért is? Mivel annyira lecsökkent pár intézményben a jelentkezők száma, hogy kérdéses lett a szak jövője is..)

Van olyan gépész, villamos, informatikus volt koleszos ismerős, aki a mi fizetésünkhöz képest kétszeres bérről számolt be.


Összegezve a képzés érdekes és szerteágazó, azonban így utólag bánom, hogy nem más irányban indultam el. Időben ki kellett volna szállnom, még akár 1-4 félév elpocsékolása árán is, így lett volna időm más irányban még állami képzésen átképezni magam.


Ui: Leszögezném, hogy ez a saját véleményem, nem szeretnék befolyásolni senkit!

Csak leírtam mit gondolok erről az egészről, mivel elég sok téves információt olvastam ezen az oldalon ebben a témában.

2017. febr. 4. 13:06
 2/57 anonim ***** válasza:
91%

Én is frissen végzett építőmérnök vagyok, nettó 200-at (sok túlórával 260) keresek és a volt szaktársaim szemében csodabogár vagyok, mivel ilyen magas a kezdő nettó fizetésem. A volt szaktársaim 90%-a nettó 120-140-et kap. Ezt mind a versenyszférában. Közalkalmazottként még rosszabb a helyzett, ott a bértábla szerinti szakmai minimálbért kapják, nettó 107 ezer forintot.

A szak meg (minden egyetemen) nehéz. Ráadásul nem 3,5 éves hanem 4. Az meg szomorú hogy egy kezdő szakközepet végzett 18 éves festő gyerek sokkal jobban keres mint egy egyetemet végigszenvedett kezdő építőmérnök.

2017. febr. 4. 17:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/57 A kérdező kommentje:

Igen, sajnos maximum 1-1 ember kapja meg azt a fizetést amit illene megadni.

Ezek többségében volt erős kapcsolati hátszél is, de volt olyan is, aki jókor jó időben próbálkozott jó cégnél és végül is bejött neki. (A végzettek nagy százalékában nem hiszem, hogy a tudás ne lenne meg egy jól fizető munkakörre)



Az esetek 95 %-ában teljesen igaz amit írtál. SAJNOS!

Nem hiába promózza magát minden építős szak, fogynak az emberek róla mint az állat. Nah de vajon miért..


Lehet azon is gondolkozni, ha kifutnak az EU-s pályázatok majd szépen lassan, akkor a mostani rossz szint még hova fog tovább esni? (Elvileg 2020 után jelentősen csökken a támogatási összeg).

2017. febr. 4. 20:00
 4/57 anonim válasza:
96%
Heló, ha visszamennél az időben milyen szakot tanulnál?Hol helyezkednél el? Én jövőre indulnék egyetemre,de még nemtudom milyen szak érné meg a legjobban az építészet terén..vízépítész,mély,magas...és fogalmam sincs ezek közül ki kap jobb fizetést..ha befejezem el tudok helyezkedni ismerősöm cégénél Dubaiban(belső építész cég).. de azért mégis tudni szeretném ,hogy mit kellene választanom.Te mit választanál most ,így tapasztalattal?
2017. febr. 9. 01:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/57 A kérdező kommentje:

Hát amikor azt látom, hogy gépész villamos programozó ismerőseim elég sokan 300 ezer feletti nettó-val kezdenek (1-2 jól beszélt idegen nyelv esetén többen is hozták ezt a szintet), elgondolkodtam azon, hogy nem volt semmi értelme ezt a szakot kitanulni.


Hát ha van külföldi ismerősöd, egyértelmű, hogy olyan szakirányt válassz amiben ők is dolgoznak.

Itthonra evvel én nem terveznék, és hosszú távon magam is mozgolódok kifelé.

2017. febr. 9. 08:53
 6/57 anonim ***** válasza:
92%

"milyen szak érné meg a legjobban az építészet terén..vízépítész,mély,magas"


Ezek nem építész szakok.

2017. febr. 9. 11:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/57 A kérdező kommentje:
Igen, egy kis bizonytalanságot éreztem az előző kérdezőnél én is a szakirányokkal kapcsolatban. (Egy másik hozzászoló és jómagam az építős szakról írtunk itt a topicban, ha gondolod felvázolhatod neki az építész lehetőségeit is).
2017. febr. 9. 13:12
 8/57 Wardruna ***** válasza:
100%

Sajnos csak egyet tudok érteni a "kérdezővel". Az én tapasztalatom az, hogy jelenleg nem éri meg építőmérnöknek de úgy látom építésznek tanulni sem. Ha a befektetett munkát és azt vetjük össze mit kapsz a végén ennek fejében akkor a mérnöki szakok közül az építő/építész éri meg a legkevésbé. Mondhatni ár/érték arányban szívás.

Kollégista voltam évekig és volt szerencsém gépész, villamosmérnök szobatársakhoz is. Ők mindig hitetlenkedve nézték, hogy mennyi beadandónk van, illetve mennyi mindent kell bemagolnunk hozzájuk képest.

Ennek ellenére ők végzéskor biztosabban találnak munkát mint mi (bár jelenleg úgy érzem építősként is könnyű elhelyezkedni) és ami a legfontosabb, hogy jóval többért. Egy kezdő építőmérnök úgy netto 150-re számíthat. Kivitelezésben egy kicsit többre de állami cégeknél vagy ne adj Isten önkormányzaton ennél még jóval kevesebbet is kaphatsz. Sajnos ennyiből csak túlélni lehet, megélni nem. Gépész, villamos mérnök ismerőseim az én fizum dupláját kapják.

Öcsémet sikerült megmentenem ettől a sorstól :D. Ő gépésznek tanul és fele annyit nem kínlódik a sulival mint én anno annyi idősen.

Ezen felül a munka stresszes és jellemző, hogy túlóráznod kell, kivitelezésben gyakorlatilag ez a normális. Szaktársaimnak, általam végzett nem túl reprezentatív :D közvélemény kutatásom szerint kb 10%-a választaná újra ezt a szakot, kollégáim közül 0%. Ez azért sokat elmond róla.


Hogy annak a kérdezőnek is válaszoljak aki érdeklődött mire érdemes menni, milyen szakra, szakirányra:

Építészet alatt itt gondolom az építőiparra gondoltál. Az én javaslatom, hogy gondolj valami másra.

Másik megjegyzésedre reagálva, arra építeni, hogy majd ismerősödnél kapsz munkát szerintem felelőtlenség. Lehet jó ismerősöd stb de a jövődről döntesz és azt ne egyetlen emberrel való kapcsolatodra/egyetlen vállalkozásra alapozd, akármilyen vonzó is Dubai és a gyors meggazdagodás képe.

Ha azonban rendíthetetlen vagy a belső építész, amit említettél a szóban is benne van, hogy építész. A víz, magas, mély építés viszont építőmérnöki szakirányok. Én infrastruktúra szakirányt választottam és már egyetem alatt találtam vele munkát út-közműépítés területén. Az más kérdés mennyiért.... Úgy hallom magasépítéssel is könnyű elhelyezkedni, vízépítést nem tudom bár sanda gyanúm, hogy ilyesmivel inkább önkormányzatoknál tudsz elhelyezkedni olyan kb netto 110-ért amivel éhen halsz...telep szakirány ugyanezen okból kifolyólag messze kerülendő.

Az építész elhelyezkedés/fizu tekintetében hasonló az építőhöz bár én úgy látom kicsit nehezebb vele munkát találni de ez szubjektív véleményem.

Úgy érzem egy laikusban van valami tévképzet arról, hogy egy építő mérnök vagy építész jól keres. Bennem mindenesetre volt. Ezt a képzetet viszont egészséged és lelki boldogságod érdekében javaslom elengedni, ha lehet minél messzebbre, lehetőleg olyan messze, hogy programozóvá vagy villamosmérnökké válik.

Ha egy dolgot javasolhatok még. Van az a kis könyv amiből tájékozódhat az átlag középsulis arról, melyik szak milyen stb (nem jut eszembe a neve de gondolom valami educatio-s dolog volt). Az a baj hogy lényeges infók nincsenek benne leírva. Büszkén leírják pl.: hogy a náluk végzettek 90% munkát talál de ez lényegtelen infó. Mert téged csak az érdekeljen hány százalék talál a szakmájában, a mekis diplomás csalásnak számít :P. Ugyanígy kezdő bérekről, átlagos végzési időről, arról mennyire elégedettek munkájukkal a végzettek nem kapsz semmi infót. Így a te felelősséged utána járni. Az, hogy itt is utána nézel jó kezdés de kérdezgess és érdeklődj mindenfele, amerre tudsz, én ezt tanácsolnám utólag magamnak.

2017. febr. 13. 20:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/57 anonim ***** válasza:
96%

Én építőmérnökként kezdtem el tanulni szeptemberben. Nem éri meg. Azt látni,hogy egy apró karon belül is úgy beszélnek veled,mint a kutyával, nem nagyon segítőkészek a tanárok pedig nem kezdtünk sokan, mindössze hetvenen (emiatt feltételeztem azt,hogy talán családiasabb lesz a hangulat). Látni, hogy többet rajzoltam, mint 1-1 építész aki a félév végén tette oda magát ehhez a tevékenységhez. Csalódás volt.

Illetve szerintem, ha ilyen pályán szeretnél mozogni kezd egy technikusival. Nem egy csoporttársamnak megvolt akik mellette így jobban beleláttak a dolgokba..

2018. febr. 27. 16:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/57 anonim ***** válasza:
64%

Hát nem tudom... Én is építőmérnöknek tanulok, mint az utolsó, de nálunk (BME) szerintem nagyon kedvesek a tanárok és a 90% abszolút segítőkész.

Sokat látom az építészeket is az épületben ilyen-olyan makettekkel, gigarajzokkal és azért az egy egészen más szint. :D Nagyon nem hiszem, hogy többet rajzolnánk az építészeknél. Viszont tényleg sok házi van kb minden tárgyból.

Nekem nagyon tetszik, hogy ennyire életszagú dolgokat tanulunk, sokfélét, érdekeset, és tetszik, hogy lesz értelme annak amit csinálni fogok. Meg az egész megfogható.

Elhiszem, hogy a fizetés rossz, de egyelőre (naná, kellően naiv vagyok) nem bánom, hogy idejöttem, mert szívesebben dolgozok kevés pénzért, ha élvezem, meg tetszik, mint fordítva.

Persze az is igaz, hogy még nem is látok bele, hogy maga a munka milyen lesz.

Én tervező szeretnék lenni, és szerkezet ágazaton vagyok.

Valaki tervező mérnök is tudna mesélni? :) (Érdekesek voltak nekem nagyon a hozzászólások, köszi!)

2018. márc. 3. 18:10
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5 6

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!