Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Közlekedésmérnöki szak vélemén...

Közlekedésmérnöki szak vélemény? (A többi lent)

Figyelt kérdés

Sziasztok!

Jövőre fogok érettségizni és a továbbtanulással kapcsolatban sikerült leszűkítenem a lehetséges területeket kettőre: közlekedésmérnökség és közgáz.


Röviden rólam, hogy azért ne kelljen a sötétben tapogatózni:

- Szlovákiába járok gimnáziumba (3 kötelező érettségi tárgy - szlovák, magyar, angol - és egy választható; emiatt kell majd érettségiznem Magyarországon matekból és informatikából, ezekből egyet emelt szinten letenni), lokálpatrióta vagyok

- gyerekkorom óta érdekel a közlekedés, de csak az utóbbi 1-2 évben kezdtem el vele komolyabban foglalkozni, ahogyan az urbanisztikával és a területfejlesztéssel is (önjelölten)

- főként a régió- és a városfejlesztés vonz, de a közlekedést sem szeretném elengedni - emiatt is opció még a közgáz (előbb vagy utóbb mindenképpen) valamilyen hasonló irányban, pl. regionális és környezeti gazdaságtan stb.


Dióhéjban ennyi rólam, most viszont a kérdésemben is szereplő szakról, a közlekedésmérnökiről szeretném kikérni a véleményeteket. Igazából a két hagyományos képzési hely az opció (BME & SZE). Annak ellenére, hogy BP közelebb fekszik hozzám, mint Győr, mégis a Széchenyire húzna a szívem, főként a mintatanterv és a duális képzés lehetősége miatt, szóval így az lesz a legjobb, ha háromfelé szedem szét a kérdéseket:

(Mielőtt kiosztanak, hogy hogy merek ilyeneket kérdezni: nem vagyok retardált, csak tényleg biztosra szeretnék menni, ennél jobb ötletem nincs)


BME&SZE:

- A diplomantul.hu-n láttam, hogy eléggé elcsúszik az átlagos képzési idő a 7 félévtől sok mérnöki szakhoz hasonlóan, gondolom torlódnak a tárgyak. Mire kell odafigyelni főleg (tárgyak, hozzáállás)?

- A matek emelt érettségi tananyaga mennyire fedi le a matek-tárgyak tananyagát, vagyis inkább megéri a matek emelt az informatika helyett, ha sürget az idő? Az emelt matek-tudást jövő nyáron pótolnám, ha informatika emelt lesz.

- Középiskolásként szégyellem feltenni a kérdést, de mégis muszáj vagyok: mennyi tanulás, készülés szükséges a szorgalmi időszakban, akár napról napra? (Az SZE esetében pedig duális képzés mellett). A vizsgaidőszakban ez ugye nem kérdés...


SZE:

- Nagy előnynek tartom a duális képzést, de nem nagyon tudok róla többet, mint ami a tájékoztatókban szerepel. Mennyire teljesíthető? Hogy néz ki a szorgalmi és a vizsgaidőszak mellette? Főleg a Rail Cargo Hungaria-s helyek érdekelnének, amiről azt olvastam, hogy BP-n van intermodális központja, ahol a duálisos hallgatók gyakorlatoznak.


BME:

- Nagyon sok helyen látom, hogy leszólják a KJK-t részben (ahogyan utánanéztem) talán jogosan, ugyanakkor a képzés ellenére azért BME-s diploma egy bizonyos fokkal nagyobb "presztízst" jelenthet. Ezzel kapcsolatosan viszont jól gondolom, hogy az SZE-n végzett képzés + a 3,5 év gyakorlat (duális esetén) talán többet ér a munkaerőpiacon, mint egy friss BME-s oklevél? (közlekszak) Bár ha eljutok a mesterképzésig, akkor azt a BME-n végezném, ebben az esetben ez nem kérdés.

- Egy plusz pont a BME-nek a közlekedési szakkollégium, ami (szerintem) az SZE-s szakkolival szemben mégiscsak erősebb lehet, főleg mert a győri inkább ilyen logisztikai irányba húz elsőlátásra. Erről mi a véleményetek? (Javítsatok ki ha tévedek, tényleg...)


De a fentieken kívül is akármilyen infó, kioktatás is jöhet!


Nagyon szépen köszönöm, ha végigolvastad és azt külön, hogy ha válaszolsz is!


U.I. Nem, nem akarok inkább majd járműmérnök MSc.-re menni, mielőtt megkérdi a kolléga...



2021. márc. 30. 23:21
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
100%

A BME-re jártam, az én véleményem néhány kérdésedről a következő:

A csúszás szerintem azért van, mert gépész tárgyakkal van tele a tanterv. Előbb tanulod meg az esztergakés szögeit, minthogy mi az a forgalmi modellezés... A képzés végére persze kihullanak ezek az "általános mérnöki műveltségnek" csúfolt tárgyak, és a szakirányon jönnek a szakmai(bb)ak. Voltunk többen akik személyes okok miatt csúsztak 1-2 félévet (mit csináljon aki dolgozik, vagy vizsgaidőszakban kerül kórházba, és februárig nem tud megtanulni mindent?), de ezzel nincs is baj. De sajnos voltak olyan csoporttársaim, akikre egy raklap elhúzását nem bíztam volna, ők nyilván 6 évig vergődnek az alapképzéssel. Előtted kezd, mint nagy öreg, és utánad végez...

Az emelt matek érettségi kb. az 1. féléves mateknak felel meg, a 2. félév "ugyanaz", csak több dimenzióra, a harmadik anyaga meg nem kerül elő középiskolában (differenciálegyenletek). Ha tudsz egy kicsit programozni, akkor infóból emeltezz, szerintem sokkal könnyebb emelt infó-közép matekkal jó pontokat szerezni. Márpedig az elsődleges cél a sok pont begyűjtése, mert jól jöhet, ha nem jönne be a szak és váltanál. Nekünk az első hetekben volt egy matek 0. zárthelyi, amin ha megbuktál, fel kellett venned egy felzárkóztató matekos tárgyat ("gyógymatek"). Nem árt, ha tudod az integrálást és deriválást már középiskolában, de nem emiatt buknak ki az emberek.

Szorgalmi időszakban sokat kell készülnöd, bár én egész egyetem alatt csak kb. 3x éjszakáztam. Ha nem ZH-ra készülsz, akkor beadandót csinálsz. Na erre pont rá lehet húzni, hogy az életre tanít, mert egy határidős projekt sem lesz könnyebb. De azért lesz időd bulizni, közösségi életet élni, a Baross koliban állítólag jó a közösség (én nem voltam kollégista).

Sok KJK-s hallgató megy át Győrbe, vagy azért, hogy ne kapjon idegösszeroppanást, vagy mert ott ha jól tudom, van levelező képzés, és munka mellett csak az fér bele. Fordítva ezt még nem hallottam, hogy a SZE után a BME sétagalopp lett volna... Ettől függetlenül a presztízs nem hiszem hogy sokat számítana. Pár szakmabeli "nagy öreg" csak a BME-s mérnököt veszi emberszámba, de nem hinném hogy a mindennapokban sokat számítana.

Nem tudom, ki szólja le a KJK-t, esetleg a gyakoris trollra gondolsz, aki mindenkit gépésznek akar küldeni, mert az "ismerősei" életképtelenek voltak a közlekedésmérnöki diplomával? Közlekedésmérnökként is kereshetsz 300 meg 600 ezret is, és gépésszel is. Vagy mondjuk bekerülsz egy MÁV-hoz, ahol pár éven belül vagy vezető leszel és arany életed lesz, vagy otthagyod a πcsába a szar melót, legalábbis pár ismerősöm tapasztalata alapján.

BME-s alapszak után kb. 100% hogy felvesznek mesterre, a maradék helyek jutnak a korábban máshol tanulóknak. Nem lehetetlen bekerülni, de nem is biztos a helyed. Mesterképzés mellett kb. 20 órában tudsz dolgozni, ha csak pár órát akarsz ellógni.

Még pár megjegyzést tennék: A BME-s 330 pontos vs. SZE-s 280 pontos határ nem igazán szűri ki az egyetemre nem való embereket. Emiatt részben értem, hogy miért szívatnak a gépész tárgyakkal. Az átlag IQ csak minimálisan lehet magasabb a KJK-n, Győrbe sem jár több idióta.

Nem tudom a duális képzéssel fizikailag hol tudsz elhelyezkedni, de ha nem duálisra mész, akkor szerintem számít a város (nem az egyetem, hanem a város). Ha te trolikkal vagy metrókkal akarnál foglalkozni, egyszerűbb BME-sként kapcsolatokat építeni a BKV-nál. Szakmai gyakorlat vagy üzemlátogatások alatt, mint írni egy e-mailt Győrből.

2021. márc. 31. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
#1-es, Köszi a választ, sokat segített! :)
2021. márc. 31. 21:21
 3/11 anonim ***** válasza:
0%
Magán cégek amik a piaci körülmények között léteznek náluk nem keresnek közlekeseket? Csak kérdezem. Nekem a BKV , MÁV meg hasonlóak kicsit zsákutcának tűnnek.
2021. ápr. 4. 15:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
34%
Igazából pont ez a zsákutcaság nyit utat a vezetői pozíciók felé, sokan otthagyják ezeket a cégeket (például a MÁV-ot, arról hallottam ezt főként). Ha nem vagy komplett hülye, pár év után lehetsz csoportvezető, műszakvezető, szakértő, stb. stb. Ezekben a pozíciókban a fizetés már a versenyszférához mérhető.
2021. ápr. 4. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
86%

4: és addig a fizetés évekig pang vagy azért emelgetnek is?


Mert szoktam látni pl: a máv friss diplomás programját. Azt hiszem, hogy 380 bruttot írnak benne, ami adókedvezmény nélkül olyan 245-250 nettó ami nem túl combos. Pláne Bp-en vagy a nyugati részen. Keleten mondjuk elmegy.


Mert jól hangzik ez a vezetői dolog, csak kérdés, hogy addig 250 ezerrel kell-e várni a dolgokat.


Amúgy érdekes volt, köszi az infót.

2021. ápr. 4. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:

Egy MÁV-nál az arcképes hatalmas előny azoknak (és családjuknak), akik fanatikus vonatozók. Ilyen fizetésért pedig általában vonatb.zik mennek a céghez. Úgy tudom, évente nő valamicskét, de persze nem ez zárkóztatja fel a versenyszférás szintig, hanem a pozícióváltás. (A frissdiplomás programban úgy rémlik, hogy évek óta ugyanez a kezdőfizu, ez valóban meredek... Csak inflációkövetéssel is nettó 300 körül kéne már lennie.)

Tudomásom szerint pár tervezőirodában is kb. erről a bruttó 350-400-as szintről indul a fizetés. Ott is növöget, ráadásul számít hogy alapon vagy mesteren végzett az illető. Ezek a cégek meg fizetik a tanfolyamokat, vizsgákat a tervezői jogosultsághoz, ha valakit ez érdekelne. Lehet hogy egy logisztikai ügyintéző munkakörben is keresne így az ember a közlekedésmérnöki diplomájával, de pl. 5-ös metrót tervezni mégiscsak egy menőbb dolog, amire duzzadhat a büszkeségtől a kebel.

A közlekedésben én még nem igazán hallottam olyanról, hogy diplomás munkakörökből tömegesen rúgtak volna ki embereket egy-egy válság miatt. A német pénznek kiszolgáltatott (főként jármű)iparban sokkal nagyobb erre az esély. Az EU önti a pénzt a közlekedésfejlesztésbe, és hát a tűzhöz közel álló cégek mindig is ebből vették ki a jussukat, ez nem csak a mostani kormány alatt van így, nem valószínű, hogy egy csapásra megszűnne a pénzözön a tervezőknél vagy kivitelezőknél sem. Szóval nem annyira fekete-fehér a dolog.

2021. ápr. 4. 22:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
56%
Egyébként a professionon most dobott fel véletlen máv-os mérnök álláshirdetést. Bsc-s papírra mèg ennyit se írnak benne, hanem bruttó 340-et. Most nem azért de sok helyen Budapesten egy jó. targoncás bruttó 450-500 körül simán kap. Persze az előre menetelről elhiszem amit mondtál. De ennyiért kezdő mérnököt sem találnak sztem.
2021. ápr. 11. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
Aki KJK-s az tud nekem írni privátot, kérem szépen? Szükségem van egy kis segítségre! 🌼
2021. júl. 27. 18:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
Nehogy erre menj, Pesten egy targoncás többet keres mint egy Mávos mérnök.
2022. okt. 13. 04:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
9: épìtőiparban dolgozom, sztem egy ügyesebb segedmunkas is. Persze nem lehet ezt oazehasonlitani , sok múlik a cégeken és a két pozíción
2022. okt. 13. 05:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!