Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Tanulási lehetőségek » Tanári szakosok/tanárok!...

Tanári szakosok/tanárok! Mennyire értékelitek hasznosnak az egyetemen tanult pedagógiai ismereteket, módszertant stb.?

Figyelt kérdés
Nem a szaktárgyakra vagyok kíváncsi, hanem arra, hogy a kimondottan tanáris tárgyak - pedagógia, pszichológia stb., mennyire voltak hasznosak számotokra, tanultatok-e belőle bármit, szükségesnek tartjátok-e, tudjátok-e alkalmazni az ott tanultakat stb.
2021. ápr. 19. 11:38
 1/4 anonim ***** válasza:
100%
Igen, fontosak és hasznosak voltak.
2021. ápr. 19. 13:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Számomra is-is. Őszintén szólva, és azt éreztem a tananyagból, hogy elfogulatlanul "progresszív párti", és minden oldalról, nagyon pontosan meg volt magyarázva, hogy a régi típusú pedagógia miért rossz, az is körül volt bástyázva, hogy az új módszerek miért jók, de gyakorlati ismereteket nem nyújtott mellé. Elmentünk a gyakorlóiskolába, és ott azt láttuk, hogy az elmélet, amit tanulunk, csak a betűkben létezik, és elmélet szintjén nagyon gyönyörű, de a valóság ma is az, hogy a tanár a frontális órán ordítozik, hogy "Pistikém, fogd már be a szádat!" 1-2 tanár tartott kooperatív órákat, de ezek is csak kirakat órák voltak, számunkra didaktikus jelleggel, illetve volt 1-2 tanár, akik az egyetemen is oktattak módszertant a gyakorlati oktatás mellett, de ezek elszigetelt esetek, nem ez az általános trend.


Aztán, amikor magam is gyakorló tanár lettem, rájöttem arra, hogy igazából ez nem úgy működik, hogy megtanulod az egyetemen, hogy kell tanítani, és az alapján fogsz dolgozni. Idővel kifejlődnek a saját munkamódszereid, rutinjaid, és rájössz arra is, hogy a hatalmas ismeretanyagot, ami rendelkezésedre áll (és itt beleértem ebbe a régi frontális órákat, ahogy gyerekként tanultál, és egy csomó ilyen régivágású tanárt szerettél, ők a mintaképeid, de bele fér az is, hogy kooperatív módszerek, amiket egyetemen oktatnak stb.) ezeket szabadon felhasználhadod, vehetsz ki belőlük ötleteket, mintákat magadnak, amennyit akarsz, és nem arról van szó, hogy egy módszer szerint kell tanítanod. Minden munkaformához más munkamódszer passzol, önmagában egy projekt alapú oktatás is céltalan és nem vezet eredményre, ha nem a megfelelő tananyaghoz alkalmazzák.


Úgyhogy ma már azt mondom, hogy amit egyetemen tanultam, egy a sok közül. Az ismereteimbe beleszámítanak a régi, tanári mintáim, akik annak idején engem tanítottak, beleszámítanak a mostani kollégáim, akikre ezért vagy azért felnézek, és beleszámítanak a saját tapasztalataim is. Ha egy pedagógiai célt el kell érnem, azt választom ezek közül, amelyiket célravezetőnek és hatékonynak érzem, akár a 25 éve, gyerekként látott Mari néni módszerét is.


Egyébként az egész fabatkát sem ér, ha az ember nem pedagógus alkat és nincs hozzá érzéke. Ha ez nem igaz valakire, tanulhat egyetemen, amennyit akar, az első éles pedagógiai szituációban úgyis a rossz döntést fogja hozni. Ehhez érzék kell. A módszerek csak mankók, az igazi tudás az, hogy ráérezz, mit mikor kell tudni felhasználni abból, amit tudsz.

2021. máj. 4. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen a részletes választ! Azért tettem fel a kérdést, mert én nyelvszakosként tulajdonképpen csak az egyetemen gondolkoztam el rajta először, hogy tanítani szeretnék (volt pár tanulással/tanítással kapcsolatos órám és korrepetáltam). Előtte teljesen más tervem volt, ezért is nem jelentkeztem tanári szakra. A vége felé közeledve ugye felmerült a továbbtanulás kérdése és gondolkoztam az osztatlan tanárin, viszont rengeteg negatívuma lenne (kezdve ott, hogy 500ezer egy félév és nekem ugye már nincsen elég államilag támogatott félévem, de egy tanári képzésre nem feltétlenül venne fel az ember diákhitelt sem és még tanulhatnék 5-6 évig) és nem tudom, hogy mennyit ad egy tanári szak valójában, ami a pedagógiai ismereteket illeti. Magyarul az érdekelt, hogy érdemes-e elvégezni vagy nélküle is lehet boldogulni tanárként (nyilván nem közoktatásban) és elég-e az az ismeretanyag és tapasztalat, amit az ember így szerez.
2021. máj. 4. 12:43
 4/4 anonim ***** válasza:
Igazából embere válogatja. Van, akinek képesítés nélkül is van érzéke arra, hogy ismereteket adjon át, magyarázzon, tanítson. Ilyen szempontból viszont már helyesbítenem kell a #3. válaszban leírt dolgaimat, mert a pedagógusi képesítés előnyt ad olyan szempontból, hogy egy tananyagot hogy kell megtanítani, hogy kell egy órára felkészülni, hogy kell megtervezni az ismeretátadást, hogy kell megoldani, hogy érdekes legyen az anyag, meg is szólaltasd a hallgatókat, tájékozódj is a tudásukról, de ismereteket is adj át egyszerre. Aki ezeket ismeri, az élet más területén sem lesz ezekkel gondja, ahol előadást kell tartania, ki kell állnia emberek elé stb. Egy tanárnak ez teljesen természetes dolog, mert ha emberileg félénk vagy introvertáltabb alkat is, az egyetemen úgyis rá van kényszerítve, hogy kiálljon, és komplex feladatokat végezzen el úgy, hogy ne látszódjon rajta a lámpaláz. Ilyen elemi szempontból szerintem hasznos a tanári képzés, én fentebb inkább a mélyebb szakmódszertanok hasznosságáról írtam, és nem erről.
2021. máj. 4. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!