Nem bírom a három faktot? Mit tegyek?
11.-es vagyok, matek-fizika-kémia fakton. Általános iskolás korom óta ez a három tárgy a kedvencem (de inkább a fizika-kémia duó), mindháromból ötös voltam tavaly (fizikából, és kémiából dicséretes) így eredetileg fizika-kémia faktra akartam menni (a pályaválasztással még bizonytalan vagyok, gondolkodom fizika-kémia tanárin, vegyészmérnök, biomérnök, környezetmérnök, vegyész, fizikus, fizikus-mérnök, energetikai mérnök, villamosmérnök szakokon is). Viszont a fizika és matek faktos tanár (ugyanaz az ember) azt mondta, hogy a fizika mellé feltétlenül vegyek fel matek faktot, egyrészt mert a fizika fakt teljesítéséhez is kell (azt is mondta, hogy ő nem áll meg az emelt szintű fizika érettségi középszintű matekjánál, annál komolyabb dogákat fog íratni), másrészt mert egy műszaki, vagy természettudományos szakon mindenképpen kelleni fog ez a tudás, és nagyon megszívom emelt matek nélkül, ha egyáltalán felvesznek. Így a matekot is felvettem a fizika-kémia mellé.
Na most, úgy alakult az órarend, hogy van heti 6 matekom, heti 5 kémiám, heti 4 fizikám. Na most, a kémiaórák ütik az összes fizikát, és egy matekot. Ezért heti 3 kémiára járok csak be, 2 fizikára, és 5 matekra. A kihagyott órákat mások jegyzetéből, magyarázataiból, és tankönyvekből próbálom pótolni (mondjuk se matekból, se fizikából nincs "hivatalos" tankönyvünk, nem kaptunk, a tanár szerint nem kell, csak vettem a boltban, kémiából meg a mozaikos könyvet ajánlotta a tanár, azt használom).
Viszont:
1. Eleve nagyon sok anyag lenne az, amit a 3 fakton átveszünk, rengeteg időt szánok a tanulásra, és gyakran érzem, hogy teljesen el vagyok havazva, minden nap több órát tanulok, van, hogy késő estig.
2. A kihagyott órák anyagát nagyon nehezen tudom pótolni, amikor beteg voltam, és egyszer-egyszer használtam mások jegyzetét, az még oké volt, de tartósan ez úgy érzem nem nagyon működik, mert mindenki elsősorban magának jegyzetel, nem úgy, hogy akinek fogalma sincs az egészről, az is tanulni tudjon a jegyzetből. A kémiatanár még nagyjából tartja magát a tankönyvhöz, így lehet készülni egyedül, de vannak részek (pl számolási feladatok), amikre kifejezetten nehéz. Viszont a matek-fizikatanár nem tartja magát semmilyen könyvhöz, és habár el kell ismernem, hogy tényleg jó tanár, és jól tanít, de az általa leadott anyagot így fokozottan nehéz elsajátítani egyedül, pláne a feladatokra felkészülni, mert mindig vannak trükkösök, általában magas pontértékűek, amikhez kapcsolódó dolgokról beszélt ugyan az órán, de mivel ezek nem központi részei az anyagnak, így pl tankönyvekben se szerepel, és általában a többiek jegyzetében sem, vagy kifejezetten emelt szint fölöttiek (pl. leadta fizikai szempontból a deriválást és azzal ad feladatokat a dogában). Emellett nagyon szigorú ponthatárokat szab.
Így mindhárom faktos tárgyamból elég rosszul állok, matekból 3,8 kémiából 3,83 fizikából 3,25 az átlagom. Gondolkodom azon, hogy ha csak két fakton lennék, azokból jobb lenne a teljesítményem, és talán jobban megérné kettőt jó (5-ös) eredménnyel csinálni, mint hármat 3-as, 4-essel. A matek-fizikatanár is beszélt velem ma (ma kiosztott TZ-m 1-es lett), arról, hogy szerinte jobb lenne, ha letenném a kémia, vagy fizika faktot, mivel tudja, hogy okos vagyok (korábban is ő tanított fizikát), de látja, hogy ezt nem bírom, és egyébként is csak önmagamat szívatom ezzel a 3 fakttal, úgy se tudok 3 emelt érettségit beszámítani. Ő egyébként a matek-fizika faktot ajánlotta, tehát hogy tegyem le a kémiát, de nem tudom, ez mennyire egy elfogult ajánlás.
Szóval a kérdés: Mi legyen? A matek-fizika-kémia tripla fakt több okból úgy látszik, nem volt jó ötlet, igazából önkínzás, egyik területen se vagyok így eredményes, és valószínűleg nincs is sok értelme az egésznek. Tehát valamit le kéne tenni. De mit? A fizika-kémiához húzna a szívem, de a fizika nagyon nehéz lenne matek nélkül, és az egyetemhez is kéne a matek... Viszont ha matek-fizikára, vagy matek-kémiára megyek, nagyon sok kaput bezárok. A matek-fizika után nem mehetek vegyész szakra, kémiatanárira, vegyészmérnökire, talán környezet, vagy biomérnökire se. A matek-kémia után nem mehetek fizika szakra, fizikus-mérnökire, fizikatanárira, és talán villamosmérnökire, vagy energetikai mérnökire se. A fizika-kémia szakos tanári mindkét kombinációnál ki lenne zárva.
De akkor hogyan döntsek? Van egyáltalán jó választás?




válasza:



válasza:Mivel okos vagy, szerintem ki tudod logikázni.
Egy gondolat: legyen matek és fizika fakt, a következők miatt:
- a matek hasznos bármilyen szakra is mész
- a fizika tanár nagyon komolyan veszi láthatóan, tehát még az
emelt szinthez képest is extrát kapsz
- később, ha mégis kémia felé mennél, könnyebben tudod pótolni, mivel ha jól értem, a kémia tanár nem tör ilyen nagy babérokra, tehát “kevesebbet vesztesz”
- az továbbra is esetleg opció lehet, hogy bejársz kémia faktra, de nem írsz dolgozatot?




válasza:



válasza:



válasza:



válasza:"tényleg jó tanár, és jól tanít, de az általa leadott anyagot így fokozottan nehéz elsajátítani egyedül, pláne a feladatokra felkészülni, mert mindig vannak trükkösök, általában magas pontértékűek, amikhez kapcsolódó dolgokról beszélt ugyan az órán, de mivel ezek nem központi részei az anyagnak, így pl tankönyvekben se szerepel, és általában a többiek jegyzetében sem"
Ez szerintem azt jelenti, hogy nem jó tanár. Lehet akármilyen okos matematikus, ha nem követhető az óra, a trükköket nem hangsúlyozza ki, vannak küszködő diákok, akik egyébként okosak lennének, de csak szenvednek, akkor a tanár nem tud tanítani. Mintha egy játékot játszana, hogy figyeltél-e a fontos pillanatban. Az lenne a fer, ha a különleges esetekről, amik nincsenek a tankönyvben, elkészítene minden alkalommal egy összefoglalót + hogy mit szoktak általában elrontani a diákok ezzel kapcsolatban. Rengeteg időt megspórolnál így.
És a sulid se valami jó, ha nem teszik lehetővé, hogy mindhármat teljesértékűen tudd tanulni.
Amúgy én arra gondoltam, hogy a három tárgyból nem muszáj dobnod egyet sem, ha ennyire szereted őket. Csak az egyiket nem délelőtt kéne tanulnod, hanem délután egy magántanárral, aki 100%-ig rád figyel, készít neked összefoglalókat, és tuti biztos nem hagysz ki egy témakört sem mások jegyzetei miatt, na meg a jegyeidet sem rontja le. A jó magántanárok legnagyobb előnye a személyre szabott, strukturált, hatékony oktatás. Lehetne ez az a tárgy, ahol a legtöbb időt vette el az anyag beszerzése/ rendszerezése/ megértése.
És jó lenne abból menni faktra, amiből emelt érettségizni tervezel.




válasza:Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!




