Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Hogyan kell értelmezni az...

Hogyan kell értelmezni az eleve elrendelés elvét?

Figyelt kérdés

2021. febr. 24. 20:48
 1/9 DeMoR ***** válasza:

Hello^^/


Úgy hogy előre meg van írva a sorsod, szóval eleve el van rendelve az életed.


1. (vallási) vonal:

A sorsod az, amit az "istenek vagy isten" ismernek, de te mint "halandó" viszont nem. (Pl.: [link] ..)


2. vonal:

Te egy végtelen ok-okozati események összege vagy. Szóval mondhatni ha lenne egy olyan szuper számító gép amibe bele írnánk életed minden szellemi, lelki és fizikai pillanatát, akkor a gép megtudná mondani mire fogsz gondolni 12 év 26 nap 5 perc múlva. :D


(Igen jól sejted ezen 2 esetében a szabadakarat mindenképpen csupán az emberi elme illúziója. ^^)

2021. febr. 24. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 DeMoR ***** válasza:
2021. febr. 24. 21:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 DeMoR ***** válasza:
2021. febr. 24. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
47%

Ez a #3-as link arról, hogy a pszichológia felfedezte, menniyre nem vagyunk a magunk urai, érdekes. De ez már évezredek óta benne van a Bibliában. Valójában a Biblai elég világosan beszél arról, hogy az ember messze nem annyira önálló lény, mint sokan képzelik. Minden ember rendkívüli mértékben függ sok mindentől és sok mindenkitől. Igazából azt nem is választhatjuk meg, hogy függők legyünk vagy sem, de azt megválaszthatjuk hogy kitől vagy mitől való függőséget akarjuk, azt megválaszthatjuk, hogy kinek vagy minek való kiszolgáltatottságot akarjuk. Persze nem szeretjük magunkat szolgának látni. Itt a válasz. Az akarás tőlünk függ. A kivitelezés nem biztos, hogy mindig az akaratunknak megfelelően sikerül, de Istent segítségül hívva, hitben járva, és gyakorlással egyre jobban menni fog. Lásd Rómaiakhoz írt levél 7:14-25.

Viszont az összes függés közül csak a teremtő és megváltó Istentől való függőség és szolgaság épít fel szellemileg/ lelkileg. A többi függőség leépít szellemileg/ lelkileg és néha testileg is.

Végeredményben ezért a vallások fatalisztikus eleve elrendelési elve (mely szerint Isten kegyelmének nem lehet ellenállni, tehát Isten előre dönt a sorsunkról, hogy üdvözülünk vagy elveszünk) nem a Biblián alapul. Értelemmel fel tudjuk fogni a jót, akarni tudjuk a jót, és ez rajtunk, a döntésünkön múlik, nem egy eleve elrendelő isteni akaraton. Az, hogy Isten előre tudja, hogyan fogunk dönteni, nem jelenti azt, hogy ő helyettünk dönt. Ha pl. te látod, hogy valaki 120 km/h sebességgel hajt be autóval egy jeges hajtűkanyarba, meg tudod mondani előre, még mielőtt bekövetkezik, hogy ki fog sodródni. Ettől még nem te döntöttél az autó vesztéről, te csak előre láttad az eseményt.

üdv Stefán

2021. febr. 24. 22:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 Mansour ***** válasza:

A kálvini értelemben vett predesztinációra gondolsz, vagy valami általánosabb determinizmusra?

Ha az elsőre, akkor az annyit takar, hogy az egyes ember üdvtörténeti sorsa Isten által előre meg van határozva. Szóval csak az fog hinni és ezáltal üdvözülni, akit Isten erre eleve kiválasztott.

2021. febr. 25. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Szia,

A predesztináció (előre tervezés, rendelkezés) latin kifejezés jelentése lényegileg azonos a prooridzo (előre rendelkezni, tervezni) és a prothesis (előre meghozott végzés, rendelkezés) újszövetségi görög kifejezések jelentésével.

Helytelen „eleve elrendelés”-nek fordítani a predesztináció fogalmát, illetve a mögötte álló újszövetségi kifejezéseket. Az „eleve” kifejezést – amely Istent egyéni, emberi döntésektől független szuverén akaratára utal – a kálvini predesztináció-tan sugallta. Az Újszövetség eredeti szövegében a pro prepozició jelentése egyszerűen: előre. Károlyi Gáspár eredeti fordításában sem szerepel „eleve elrendelés”, a fordítás-reviziók révén került csak bele a Károlyi fordítású Bibliákba az „eleve” szó.

A predesztináció tanát főképpen Augusztinus és Kálvin fejtette ki a keresztény teológiatörténet során.

Isten predesztinációja, azaz előre tervezése vagy rendelkezése azonos az egész történelmet átfogó, nagy megváltási tervvel. A Bibliában, Pál apostol Efézusbeliekhez írt levele 1:9-12-ben foglalt kijelentés tanúsítja, hogy Isten megváltási terve magában foglalja a megváltás történelmi eseményeinek időpontjára és körülményeire vonatkozóan hozott végzéseit, de ugyanúgy az egyénre, a terv emberi szereplőire vonatkozó isteni végzéseket is: "Mert úgy tetszett neki, hogy megismertesse velünk az ő akaratának titkát, amelyet kijelentett őbenne az idők teljességének arról a rendjéről, hogy Krisztusban egybefoglal mindeneket, azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van. Őbenne lettünk örököseivé is, mivel eleve elrendeltettünk erre annak kijelentett végzése szerint, aki mindent saját akarata és elhatározása szerint cselekszik, hogy dicsőségének magasztalására legyünk, mint akik előre reménykedünk Krisztusban."

Úgy próbáljuk elképzelni Isten megváltási tervét, mint egy monumentális mozaikképet, amelyben a nagy mintát rengeteg apró mozaikkocka alakítja ki. Mindenekelőtt azt kell tehát tisztázni, hogy nincs külön terv a megváltás nagy eseményeire és ezek idejére vonatkozóan, és külön predesztinációs terv (népszerű kifejezéssel: „sors könyve”) az egyénekre vonatkozóan. Csak egy megváltási terv létezik, amely mindent magában foglal, a legnagyobb eseményektől a legkisebbekig, és mindezek mögött egyedül és kizárólag csak az üdvözíteni, megmenteni akaró isteni szándék áll: "Ez jó és kedves a mi üdvözítő Istenünk színe előtt, 4 aki azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön, és eljusson az igazság megismerésére." (I.Tim. 2:3-4)


Üdv. Péter

2021. febr. 25. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:

Csak az van eleve elrendelve, ami Isten szándéka.

Az ember egyéni életének mozzanatait nem alakítja, nem szól bele. Ahogy szoktuk mondani, mindenki a saját sorsának a kovácsa.

Ezért nincs eleve elrendelés, az ember személyének életében.

2021. febr. 26. 07:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:
Egyszerre van eleve elrendelés és szabad akarat is, mégpedig úgy, hogy Isten kivülről látja az idő kezdetét és a végét is.
2021. febr. 26. 16:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim ***** válasza:
Attol függ honnan nézzük! Abban nem hiszek hogy egyes emberek pokolra masok mennybe születnek abban viszont igen hogy a kérdést ugy tesszük fel higy isten szemszögéből vagy ember szemszögéből? Ha Isten szemszögéből nézzük a mennyei perspektívából akkor mivel ott mar minden kész illetve idő sincs ezert ha onnan nézzük igen van de mi emberek tér- idő alatt vagyunk szabad akarattal vagyunk felruházva tehat én döntők arrol hogyan fogok a jövőben cselekedni es ha meg igy nézzük akkor nincs.. Egyébként ha ugy közelítjük meg innen hogy én akármit teszek ugyis udvozulok vagy akármit teszek ugyis elkarhozok akkor nem erdemes beszelni olyanról hogy bűn mert ha akar mennyit bűnözők ugyis udvozulok stb akkor idáig fut ki a dolog hogy azert hogy bűn van sem én vagyok felelős hanem isten az pedig tavol legyen. Az pedig hogy egyszerre nézzük Isten szemszögéből es emberi szemszögből lehetetlen anelkul vitatkozni errol hogy ne jutnánk ellentmondasba hisz a trancendens dolgok megértése egy véges tudatú embernek lehetetlen hisz szükségszerűen ellentmondásba fogunk jutni
2021. márc. 19. 20:43
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!