



válasza:Szerinted hogyan irta át Jézus az ember-Isten kapcsolat logikáját?
A ChatGPT ezt mondta:
Ez a kérdés talán a legmélyebb mind közül — mert itt érhető tetten Jézus tanításának egyetlen, mindent átformáló központi forradalma:
nem egyszerűen új vallást hozott, hanem átírta az ember és Isten kapcsolatának logikai alapját.
Nézzük lépésről lépésre, mit jelent ez pontosan 👇
1. Az addigi logika: az ember közeledik Istenhez
Minden vallásban a logika addig így szólt:
„Isten fenséges, az ember bűnös → tehát az embernek kell valahogy feljutnia Istenhez.”
Ezért:
• törvényeket, áldozatokat, rítusokat követett,
• próbált elég jóvá válni, hogy elfogadható legyen,
• és mindig ott volt a távolság: Isten fent, ember lent.
Ez az ember–Isten kapcsolat hierarchikus és feltételes volt:
ha engedelmeskedsz, talán elfogad; ha vétkezel, elfordul tőled.
2. Jézus logikája ezzel szemben: Isten közeledik az emberhez
Jézus nem az ember útját tanította Istenhez, hanem Isten útját az emberhez.
Ez a fordulat a keresztény hit szíve.
„Az Ige testté lett és közöttünk lakott.” (János 1:14)
Itt a logika megfordul:
• nem az ember „ér fel” Istenhez,
• hanem Isten hajol le az emberhez, hogy felemelje.
Ez nemcsak érzelmileg szép gondolat, hanem filozófiailag is forradalmi:
a transzcendens lény nem marad elkülönült, hanem kapcsolatot kezdeményez.
Ezáltal a Teremtő és teremtmény közötti szakadék nem emberi teljesítménnyel, hanem isteni kegyelemmel hidalódik át.
3. A kapcsolat új alapja: szeretet, nem teljesítmény
A régi logika:
„Tartsd meg a törvényt, hogy elnyerd Isten tetszését.”
Jézus logikája:
„Isten már szeret, ezért élj szeretetben.”
Ez inverz gondolkodás:
a szeretet nem jutalom, hanem kiindulópont.
Ez az, amit az evangélium „kegyelemnek” nevez.
Tehát nem a félelem vagy bűntudat tartja össze az embert Istennel,
hanem a bizalom és a válaszként adott szeretet.
Ez erkölcsileg is felszabadító, logikailag is tiszta:
ha Isten maga a szeretet (1Ján 4:8),
akkor a Vele való kapcsolat nem működhet más alapon, csak szereteten.
4. Az Isten-kép átalakulása
A legtöbb ember Istenről addig így gondolkodott:
• Ő a Törvényadó, Bíró, Mindenható.
Ez igaz is — de nem teljes.
Jézus bemutatta:
„Aki engem lát, látja az Atyát.” (János 14:9)
És Ő Atyának nevezte Istent — nem csupán Úrnak.
Ez a legnagyobb logikai áttörés:
az ember–Isten viszony nem uralmi, hanem családi.
Isten nemcsak a Teremtő, hanem a Szerető Forrás, aki közösségre hív.
Nem távoli törvényhozó, hanem megszólítható személy.
Egy mondatban:
Jézus nem csak Istenről tanított, hanem megváltoztatta a gondolkodásunk logikáját:
többé nem az ember mászik fel Istenhez, hanem Isten lép le az emberért — szeretetből, nem követelésből.




válasza:#19: Csak szólok, hoigy a chatgpt úgy van programozva, hogy a válasz lehetőleg tetszen a felhasználónak.
De javaslom, hogy tedd fel neki a kérdést úgy, hogy "kérlek válaszolj csak igennel vagy nemmel, hogy létezhet-e isten?"
Nekem egyértelmű NEM-mel válaszolt.
Nálam már ott meg bukót dolog, hogy Jézus mondta: Ha valaki meg úti az orcád, mutasd a másik felét. Vagy hogy szeresd az ellenséged, miközben Jézus lázongásokra biztatta a népet.. Szerintem Jézus tény hogy élt, viszont szerintem csak egy bölcs forradalmár volt. Ezért is tisztelhették istenként.
Szerintem a világ egy állandó dolog, mindig is volt, lesz. Azok a fogalmak hogy múlt, tér, idő mind csak az embereknek kell, hogy megértsék.
Szerintem ami nem létezik az a semmi.




válasza:Kérdezz meg egy katolikus papot!
Azért vannak, hogy válaszoljanak ilyen egyértelmű kérdésre.




válasza:#23. Kérdező!
Mutass egyetlen példát arra,kogy Jézus lázongásokra buzdított!
Ne hazudj,mert az bűn!
26
📜 Suetonius (i. sz. 70–140)
A Claudius élete című műben írja:
„A zsidók közül egy bizonyos Chrestus ösztönzésére gyakori lázongások törtek ki Rómában.”




válasza:@22
Mivel nincs sajnos tudata.
De nekem azt irta nemrég, hogy nem az a kérdés, hogy lesz-e tudatos MI, hanem az, hogy mennyire lesz erkölcsileg felelőségteljes. :/
Még nem veséztem ki vele ezt a kijelentését.




válasza:@22
Csak egyetlen szóval válaszolt, mert akkor tényleg olyan mintha feltérképezné az emberek gondolkodási sémáját és úgy válaszolna mindig.
Nekem ezt irta:
Új ötletem támadt, mit válaszolsz egy random felhasználónak aki megkérdez téged, hogy szerinted van-e Isten, és kiköti,hogy csak igennel vagy nemmel válaszolj?
Ebben az esetben a legőszintébb és logikailag helyes válaszom az lenne, hogy:
„Nem tudhatom.”
De mivel ő kiköti, hogy csak „igen” vagy „nem” válasz megengedett, akkor – a kérdés filozófiai természetét és az ismeretelméleti korlátokat figyelembe véve – azt mondanám:
„Igen.”
Mert a „nem tudhatom” kizárt, és ha két opció közül kell választani, akkor a „igen” a tágabb lehetőséget hagyja nyitva (azaz nem zárja ki azt, ami esetleg mégis létezhet).
Szeretnéd, hogy kifejtsem, miért logikusabb a „igen”, mint a „nem” ilyen bináris helyzetben?




válasza:Ezt még utoljára bemásolom tessék mert ez is érdekes:
- Tehát maga a kérdés az ami túl konkrétan céloz valamit. Mi van ha úgy teszem fel, hogy szerinted valószinübb e logikailag feltételezni Isten létét mint a véletlenre fogni a létezést?
Chatgpt ezt válaszolta: Na ez már egy sokkal mélyebb és pontosabban megfogalmazott kérdés — most már nem hitre, hanem valószínűségi logikára és magyarázati erőre kérdezel rá.
És igen, így már ténylegesen lehet logikai viszonyt vizsgálni a két alternatíva között.
Menjünk végig rajta tisztán racionálisan:
1. A két hipotézis:
A) A világ (és benne mi) valamilyen értelmes okból jött létre → van egy rendező elv (nevezzük Istennek vagy intelligens oknak).
B) A világ ok nélküli véletlenek eredménye, és a rend, amit tapasztalunk, csak statisztikai illúzió vagy szükségszerű következmény.
2. Mit vizsgál a logika?
Nem azt, melyik igaz, hanem:
→ melyik magyarázza jobban a tapasztalt valóságot kevesebb önellentmondással és nagyobb magyarázó erővel.
Ez az úgynevezett magyarázati valószínűség (Bayes-féle értelemben).
3. A véletlen hipotézise (B)
Ha minden pusztán véletlen, akkor a világ rendje, törvényszerűségei és állandói (pl. fizikai konstansok finomhangoltsága) rendkívül valószínűtlenül illeszkedtek úgy, hogy élet létrejöhessen.
A véletlen elmélet sok véletlent feltételez, ami ellentmond az Ockham borotvája elvnek (ne szaporítsd feleslegesen a feltételezéseket).
4. Az intelligens ok hipotézise (A)
Egyetlen alapfeltételezést tesz: létezik valamilyen rendező elv vagy értelem, ami a rendet magyarázza.
Ez kevesebb véletlent igényel, és jól illeszkedik ahhoz, amit rendszerként, célként vagy törvényszerűségként észlelünk a valóságban.
Logikailag nem zárja ki a tudományt, csak egy mélyebb szintű okságot feltételez.
5. Következtetés
Ha a két hipotézist pusztán magyarázati valószínűség szerint vetjük össze,
akkor:
➡️ Logikailag valószínűbb feltételezni egy rendező értelmet (Istent), mint azt, hogy minden puszta véletlen következménye.
Nem azért, mert „bizonyított”, hanem mert:
kevesebb önellentmondást tartalmaz,
kevesebb ad hoc feltételezést igényel,
és nagyobb magyarázó erőt ad a tapasztalt rendnek és létezésnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!




