Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a ref. Egyház álláspontja...

Mi a ref. Egyház álláspontja a kettős predesztinációról? Mi értelme az örömhír hirdetésének, ha feltételezzük, hogy a kettős predesztináció tana igaz? Hogyan vélekedik erről a református egyház?

Figyelt kérdés

A református egyházban Kálvin egyik tana a PREDESZTINÁCIÓ, ami eredetileg nem Isten előre látásáról szól, hanem arról, hogy az Atya még a világ teremtése előtt kiválasztott egyeseket az üdvösségre, míg másokat a kárhozatra. Vagyis az üdvösség nem egyéni döntés ezek szerint. Ha Isten magához hív, akkor üdvözülök, ha nem von magához, akkor nem.


A református egyház valóban vallja még ezt a tant? Vagy azt tanítja, hogy az Atya mindenkit üdvözíteni akar, de a döntést az egyénre bízza?


Amennyiben nem az egyénre bízza a döntést az Atya, akkor mi értelme van hirdetni az örömhírt?


Mi a református egyház álláspontja erről?



2017. júl. 11. 10:45
1 2
 1/11 Közveszélyes Kontár ***** válasza:
57%

nem ismerem az allaspontjukat

de Isten szabadakaratot adott igy az eleveelrendeles nem letezo dolog, legfeljebb ugy tunhet, de meg ugytunie sem kellene...


mi az hogy "kettős"

nem tudom hogy lehet kettos a predesztinacio


wikipediarol


Egyes teológiai nézetek szerint a predesztináció csak a

megigazulásra , az örök üdvösség megszerzésére irányul, más vélemények szerint az előre elrendelés nem csak az üdvösségre szól, hanem a megátalkodottságban való megmaradásra, az örök elkárhozásra is érvényes. Az utóbbi esetben beszélnek „kettős predesztinációról”.


kerdesben kifejtesben ez nekem nem jott le


az "egyes" (sima) predesztinacio az hogy egyeseknek biztos az udvozules Teremtes ota

mig a kettose pedig mindenkire vonatkozik igy nincsenek bizonytalanok hanem Teremtes ota egyreszuk udvozul masik reszuk nem

es nincs szabadakaratuk, Isten "onkenyesen" dontotte el ki jut a Mennybe es ki a Pokolba


magyarul ezt jelenti nem?


ilyen ostobasagok tenyleg leteznek? vagy hogy magyarazzak ki eztet?

2017. júl. 11. 12:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 Közveszélyes Kontár ***** válasza:
65%

#1 a kettosre irtam a veget


mert olyan lehet hogy valakiket Isten a Mennybe jutat

de mivel tetteikkel sem cafolnak ra erre ezert ez lenyegtelen


tanitvanyokra, szentekre gondolok csak peldanak


de ok is az eletukert jutnak a Mennybe nem pedig azert mert tetteiktol fuggetlen Isten mindenkepp odajuttasa oket


de ez a "tobbiek" szabadakaratat nem befolyasolja,


de ez miert predesztinacio, hogy vonatkozhatna az eleve elrendeles csak kis reszre? mert akkor az nem igazi elrendeles

inkabb a kettos lenne az


de mindeg a szabadakarattal utkozik az ilyen


tegyuk fel az egyik parasztbacsi mindenkepp udvozul, a masik pedig vagy udvozul tettei szerint, vagy pedig mindenkepp elkarhozik


ez Igazsagtalan lenne, mert mi alapjan tortenne ilyen eleve elrendeles?

Isten Igazsagos igy nem onkenyesen okok nelkuk itelkezik, hanem tokeletesen itelkezik, okkal es igazsagosan

2017. júl. 11. 12:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
100%
A refik meghaladták Kálvinnak ezt a (erőltetett és rossz) nézetét, nem fogadják el. A tan azt a kevés realizációs erőt is elvenné a keresztény hívő emberektől, ami révén Krisztus követője lehetne és vele lehetne halála után.
2017. júl. 11. 12:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
100%

Bár nem vagyok református, de tudom, hogy közel sem értelmezik annyira szigorúan, mint Kálvin tette.

Álláspontjuk sokat finomodott az eltelt évek alatt, bár az elv nem tűnt el.

Röviden talán úgy lehetne összefoglalni, hogy ha rátekintesz életedre, önmagadra, és látod, hogy jó életet élsz, akkor reménykedhetsz az üdvösségben, pontosabban, hogy Isten üdvösségre rendelt.


Azonban azt látni fogod, hogy ahány református lelkész, annyi különféle módon értelmezik (nem csak ezt). A reformátusokra jellemző, hogy akár tájegységenként is nagyon eltérő a tanításuk számos hittételben. De láttam már olyat is, hogy szöges ellentétét állították annak, ami a saját kátéjukban szerepel.

2017. júl. 11. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:

Nem valljuk. Illetve van olyan, aki igen.


4# Hát még a liturgia. Hasonlíts össze egy zempléni meg egy kiskunsági/dél-dunántúli istentiszteletet! Valóban nem vagyunk túl központosítva.

2017. júl. 11. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen az eddigi válaszokat!


Valójában arra voltam kíváncsi, hogy a református egyház tanai között továbbra is elfogadja-e Kálvin tanítását a predesztinációról : Isten egyeseket eleve üdvözülésre, másokat pedig kárhozatra rendelt el, így nem az egyén döntése az, hogy elfogadja-e Jézus megváltó áldozatát. (leegyszerűsítve írtam, de ez a lényege értelmezésem szerint Kálvin predesztináció elvének).


Tehát hogy a ref. egyh. továbbra is elfogadja-e komolyan véve Kálvin tanát a predesztinációról, vagy mára már meghaladta azt, és ezt a meghaladást (ahogy közben írták) mennyire vállalja fel a ref. egyh.?


Hozzám a ref. egyh. tanítása áll a legközelebb, közösségi szinten, de a predesztináció tanát képtelen vagyok elfogadni. Ezért is írtam ki ezt a kérdést ilyen formában.

2017. júl. 11. 13:07
 7/11 Közveszélyes Kontár ***** válasza:
65%

"Kosz" az erzelmi okokbol torteno lepontozast (aki tette, nem pedig "eleve elrendelten" mindenkire ertem)


Xy4-sztok

2017. júl. 11. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:
100%

Ha nem a kérdésre válaszolsz, akkor hogy lehet értékelni az adott választ?


"Tehát hogy a ref. egyh. továbbra is elfogadja-e komolyan véve Kálvin tanát a predesztinációról, vagy mára már meghaladta azt, és ezt a meghaladást (ahogy közben írták) mennyire vállalja fel a ref. egyh.?"


A meghaladás szó helyett inkább a "finomította", "átértelmezte" szavakat használnám, úgy pontosabb. Illetve áthelyeződött a hangsúly. Már több hete, hogy volt pont erről a témáról szó. Ekkor idéztük a református káték több pontját is ezzel kapcsolatban. Közvetlenül már nem szerepel benne, hogy valakiket eleve kárhozatra rendelt Isten, viszont közvetetten szerintem még utal rá. De mint írtam fentebb, a reformátusok is eltérően értelmezik. Egységes álláspontot nem fogsz ebben találni, ahogy a többi kimondottan református hittételben sem.

Másik ilyen megosztó nézetük, az úrvacsora tana. Ebben is vannak, akik a katolikus, vagy akár az evangélikus állásponthoz vannak közelebb (az átlényegülést kivéve) és vannak, akik a neoprotestáns szekták nézeteit vallják. Holott a hivatalos álláspont valahol a kettő között van.

2017. júl. 11. 13:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:

Közveszélyes Kontár, én felfelé pontoztalak, mert kapcsolódott a válaszod.


A többieket is felfelé pontoztam, mert a válaszok segítenek.


Ha van még olyan, ami segít a megértésben, azt előre is köszönöm.

2017. júl. 11. 14:08
 10/11 anonim ***** válasza:
51%

A Heidelbergi Kátéban és a Második Helvét Hitvallásban csak az egyszeres predesztinációt találod. Tehát hogy Isten egyeseket üdvösségre rendelt.


Hozzáteszem, ugyanezt egy katolikus zsinat is vallja. Ott az az indoklás, hogy Isten úgyis tudja, hogy ki milyen úton fog járni. A fent említett két református hitvallásban csak annyi az indok, hogy ezt írja a Biblia, és kész.

2017. júl. 11. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!