Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Ki dönti el és mi alapján,...

Ki dönti el és mi alapján, hogy a Bibliából mit kell jelképesen értelmezni és mit szó szerint?

Figyelt kérdés
2018. okt. 24. 11:26
1 2 3 4 5
 1/46 Mansour ***** válasza:
26%
A Bibliában mindent lehet jelképesen IS értelmezni, és semmit sem KELL szó szerint értelmezni.
2018. okt. 24. 11:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/46 anonim ***** válasza:
45%
Az Újszövezségben Jézus tanai eleve szimbolikusak, az Ószövetségben meg sznte semni sincs amit szószerint kéne értelmezni.
2018. okt. 24. 11:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/46 anonim ***** válasza:
38%

Eldönti az adott egyház, hogy ő mit hogyan értelmez. Az ember dönt arról, hogy melyik egyház tagja lesz, mi neki a szimpatikus.

A katolikus egyház szerint a műfaj határozza meg, hogy mit hogy kell érteni.

2018. okt. 24. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/46 anonim ***** válasza:
60%

Az dönti el, aki értelmezi... de csak azt ahogy ő, nem azt ahogy kell.

Isten és a spiritualitás személyes (szubjektív) tapasztalatokból érthető. Tehát kinyilatkoztatásai is személyes élettapaszutalatok és tudás környezetében nyernek értelmet.

2018. okt. 24. 11:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/46 A kérdező kommentje:
Köszönöm a válaszokat!
2018. okt. 24. 11:57
 6/46 anonim ***** válasza:
30%

Szia!


Isten valóságos emberi beszéd által szól hozzánk a Szentírásban. Üzenetének kiválasztott emberi közvetítői a tulajdon gondolkodásuk használatával "tették át" az emberi fogalmak és kifejezések jelrendszerére azt, amit ők közvetlen kinyilatkoztatásként láttak és hallottak. Ezért a Biblia igéit a maguk természetes jelentésében kell vennünk. Nincsen semmi további feladatunk abban a tekintetben, hogy valahova a szöveg mögé kellene hatolnunk és kihámoznunk a közönséges beszédből az istenit, vagy a szöveg egyszerű mondanivalóját mellőzve át kellene tennünk azt valamiféle lelki értelmezésbe. Nekünk, közönséges embereknek, akik nem kaptuk a "prófétaság lelki ajándékát", egyszerűen csak vennünk kell a kinyilatkoztatást úgy, amint az a mi nyelvünkön szól.


Erre vonatkozik Jézusnak ez a nevezetes megállapítása: "Az Írás fel nem bontható" (Jn. 10:35). Azaz vedd úgy, ahogy olvasod. Jézus arra utalt, hogy halandó ember ne legyen olyan vakmerő, hogy ebbe a zárt, kerek egésszé formálódott isteni kinyilatkoztatásba a saját elméleteit és vágyait vetítse.


Az emberi beszédértés általános szabályainak alkalmazásához tartozik a következő kívánalom: tisztázni kell az adott bibliai részlet "műfaját": egyszerű elbeszélésről, tényközlésről van-e szó, vagy költői szemléltetésről, átvitt értelmű beszédről, jelképes beszédről, előképről, vagy példázatról. Ezt ugyanolyan természetes módon lehet észrevenni és megállapítani, mint a közönséges beszédnél vagy az irodalmi műveknél.


Üdv. Péter

2018. okt. 24. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/46 anonim ***** válasza:
17%
Aki olvassa. De sosem értettem ezeket a kérdéseket, mert szerintem ha valakit tényleg erdekel a Biblia, az megérti mi az amiről szólni akar. A "jelképes" nem úgy értendő mint valami szándékos irodalmi eszköz, nem szükséges az értelmezéséhez plusz műelemzési képesség. A mondandója, a közlendője értendő szó szerint. Pont van egy jó példám! Ma fejeztem be azt a beszélgetést ahol egy ateista mondja mi baj van a vallásokkal. Ott ő azt a példát hozta fel, hogy mert a keresztények hiszik, hogy Mária szűz maradt a szülés után, és szerinte ez lehetetlen. Engem mondjuk az ilyesmik azelőtt nem foglalkoztattak, de egyszer itt már volt hasonló kérdés, ami miatt rákerestem a szüzességre mint fogalommeghatározásra, és az derült ki, hogy az nem a szűzhártya meglétét jelenti, és hogy a házasságban élők szűziessége is megmarad akárhány gyerek után is. Itt vagyunk mi most ebben a mérhetetlen információmennyiségben, ami hiába elérhető ugyanúgy bárki számára, nem segít nekünk egymást megérteni. Azonos időben, korban, kultúrában, anyanyelvvel, előfordulhat, hogy egyetlen nem túl bonyolult fogalom egészen mást jelent két embernek, és a saját értelmezésük szerint mindkettőjüknek lehet igaza úgy, hogy a két állítás kizárja egymást. Egyik sem "jelképes" értelmezés, csak más fogalomkörbe tartozik. Nem vagyok Bibliaszakértő, de nem találtam benne olyat ami félre akarná vezetni az olvasót, ezért sem szoktam érteni az ilyen kérdéseket.
2018. okt. 24. 12:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/46 Közveszélyes Kontár ***** válasza:
0%

ugy mondanam egyszeruen megerteni kell

jelkepesseg, szoszerintiseg masodlagos a megertest segitik, erdemes mindeg kulon-kulon mindketo szerint tekinteni ra, majd egyszerre a kettot, es vegul ezeket osszevetni

legtobb resze viszont barki szamara kozertheto, ezeket onjelolt ertelmezo profetak teszik erthetetlenne

szerinted Istent szolgalják?

2018. okt. 24. 12:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/46 anonim ***** válasza:
27%
Nos, a Bibliát nem nehéz értelmezni, a szövegkörnyezet és a józan paraszti ész bőven elég, hogy lássuk, mit kell jelképesen és mit nem kell jelképesen értelmezni. Pl. rögtön a Teremtés könyve, ami sokak szerint szimbolikus, pedig simán szó szerint kell venni. Az ószövetség lényegesebb részeit pedig Pál teologizálja a leveleiben
2018. okt. 24. 12:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/46 anonim ***** válasza:
80%
Nyilván a szerző szándéka és a műfaji sajátosság. Az egyik könyv neve Példabeszédek könyve. Itt elég pl. elég egyértelmű, hogy mit akart a szerző. Más könyveknél is lehet találni olyan irodalmi, nyelvészeti sajátosságokat, amikből kiderül a szerző eredeti szándéka.
2018. okt. 24. 12:23
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!