Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Jehova Tanúi! Nektek szimpatik...

Jehova Tanúi! Nektek szimpatikusak Dávid Ferenc unitárius reformátor írásai? (idézetek lent)

Figyelt kérdés

Én is szimpatizálok Jehova Tanúival. (nem vagyok tanú)


Sajnos az unitárius egyház, mozgalom, ma már nagyon elsiklott a kezdeti lendületétől.


De azért igen érdekes, hogy Dávid Ferenc, az 1500-as években élt magyar reformátor sok tanítása mennyire megegyezett a mai tanúkéval, noha Őrtornyot nem olvasott, csak a Bibliát.


Idézetek tőle:


„Az próféták oly békességről mondanak nekünk jövendőt, mely soha még nem volt, mert akkor minden fegyvernek el kell veszni és megégettetni, a szablyákból szántóvasak lesznek, az haragos vad bestiák nem ártanak, és oly békesség leszen, hogy soha osztán semmi háborúságnak helye ne legyen.”


„Ha szemeink előtt a nagy sötétség után, melyben voltunk, az evangélium teljes fénye egyszerre fölgyúlt volna, a tömérdek világosság talán látásunktól fosztott volna meg. Isten akaratából volt tehát, hogy lépésről lépésre haladjunk, hogy lassan érjük el a teljes igazságot; mint ahogy a kisdedeket is először tejjel táplálják és csak később adnak nekik nehezebb táplálékot.”


„Vitatkozzanak az emberek valamint akarják; keressék Isten lényegének rejtett voltát, hányják-vessék a személyek sokaságát és forgassák az okosság bölcsességét, de az az örökélet, hogy csak téged egyedül való Istent ismerjenek és akit elküldöttél, a Jézus Krisztust. Aki ezt hiszi, üdvözül.”


"Akik ezt az igazságot, hogy Isten egy, tagadják, a szentírás alapját és értelmét próbálják kiszaggatni és a szentírás bizonyságait a maguk őszinte igaz értelmétől elcsavarják, Krisztusból, Isten emberfiából Istent faragnak."


"csak az egy Istent, Krisztus Atyját kell segítségül hívni, nem pedig Krisztust, sem a szentlelket, sem a meghalt szenteket vagy más valakit Istenen kívül."


"A prédikátorok minden helyen hirdessék az evangéliumot mindenki az ö értelme szerint; és a közösség ha elfogadja, jó, ha nem pedig senkit ne kényszerítsenek arra amit lelke el nem fogad; de mindenki olyan prédikátort tarthasson, amelyik neki tetszik. Ezért senki az elöljárók közül, se mások a prédikátorokat ne bántsák, a vallásáért senkit ne szidalmazzanak, az előbbi szabályok szerint. Nem engedik meg senkinek, hogy a tanításért bárkit is büntessenek vagy fenyegessenek; mert a hit isten ajándéka, ez hallásból van, a hallás pedig Isten Igéje által."


Maga Dávid Ferenc teológiájának lényegét így összegezi: „Vitatkozzanak az emberek valamint akarják; keressék Isten lényegének rejtett voltát, hányják-vessék a személyek sokaságát és forgassák az okosság bölcsességét, de az az örökélet, hogy csak téged egyedül való Istent ismerjenek, és akit elküldöttél, a Jézus Krisztust. Aki ezt hiszi, üdvözül. És ha valaki más evangéliumot prédikálna, vagy ehhez valamit ragasztana, az Isten ítéletét viseli. Amint kezdettől fogva az igazság szeretője voltam, úgy ezután is az akarok lenni, és tehetségem szerint követni az Isten tiszta igéjét. Ha pedig valamiben tévedtem volna, akik Isten igéjéből igazabbat mutatnak, megköszönöm és követni őket nem szégyellem.”


Isten oszthatatlan egysége. Dávid Ferenc teológiai rendszerének alapja Isten oszthatatlan egysége – minden más hitelv csupán ezen alapuló felépítmény. A Szentírásból ismerte meg, hogy csak egy Istenünk van, a mindenható Atya. Jézus is az egy Istenről tanított. Az evangélisták és az apostolok egy szót sem írtak a háromságról. Istent lényegében oszthatatlan Léleknek fogta fel; aki mindenható, bölcs, jó és igaz. Ő a világmindenség teremtője, forrása és megtartója. Imádásunk egyedüli tárgya csak Isten lehet. Jézus is azt tanította, hogy senki mást nem kell segítségül hívni, csak az Atyát.


Jézus. Jézus embervoltát hirdette Dávid Ferenc. Így vallott róla: „Szeretem az én Krisztusomat, hogy vérét kiontotta, szenvedett és meghalt, lelkével pedig arra indít, hogy életemet kezébe adjam, és bizonyos legyek, hogy megőriz és örök életet ad.” Őt tartotta tanítómesterünknek és útmutatónknak Istenországa felé. Benne az Istenhit, értelem és szabadság legnagyobb képviselőjét látta. Az ember Jézus nem tanít az öröktől fogva való Fiúról, sem a kettős Krisztusról, hanem csak az egy Atya Istenről. Nekünk, keresztényeknek őt kell követnünk.


A Szentlélek. A Szentlélekről Dávid Ferenc azt tanította, hogy az Isten lelke, ereje, az élet oka bennünk. Igaz, hogy a Biblia akaratot, belső gondolatok vizsgálását, tanítást, vigasztalást tulajdonít neki, de nem azért, mintha személyes Isten volna, hanem hogy Isten munkásságának különböző módjait szemléltesse. Isten lelke minden emberre kiterjed: ezért tanítja a szentírás, hogy benne élünk, mozgunk és vagyunk.


Következő bejegyzésünkben Isten és ember kapcsolatával, az ember erkölcsi életével foglalkozunk, Dávid Ferenc írásainak tükrében.


2019. márc. 15. 00:29
1 2 3 4
 21/36 anonim ***** válasza:
0%
Én mindenre írtam az igét, és igyekeztem reagálni is. A Bibliából másolgattam kifelé a verseket.
2019. márc. 18. 09:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/36 anonim ***** válasza:
0%
Viszont a 18as hozzászólásomra nem jött válasz részetekről.
2019. márc. 18. 09:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/36 anonim ***** válasza:
100%

Minek kellett volna rá bármi válasz? Semmi értelme, ennyi erővel beszélhetek a falnak is.

Például a végén, mint valami hatalmas szentháromságtagadó megállapítás, írod:

"Jézus itt tehát egyértelműen úgy beszélt önmagáról, mint az Atyától különálló és különböző személyről."

Most komolyan, és? Már egy tucatszor le lett írva itt is, hogy a Szentháromság nem más, mint egy Isten három személyben. Nyilván akkor az Atya és a Fiú is külön személyek, sőt a Szentlélek is külön személy. Minek válaszolni bármire is, ha ugyanazon frázisokat mantrázod minden hozzászólásban, mintha az én hozzászólásaimat el se olvasnád.

2019. márc. 18. 09:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/36 anonim ***** válasza:
0%
Ez így eléggé logikátlan, de ott van az a számtalan Bibliarész, miszerint az Atya nagyobb, vagy a Szentlélekkel kapcsolatosak. Azokat hogyan magyarázod?
2019. márc. 18. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/36 anonim ***** válasza:
0%

A háromság egy paradoxon, egy logikai nonszensz. Mindig úgy csűrik csavarják, ahogy jobban tudják kimagyarázni magukat. Egyszer 1 Isten 3 különböző megnyilvánulása, aztán 3 különálló személy stb. Természetesen az írásokban nem szerepel sehol ez a pogány tanítás. Az ellenkezőjét meg némi Bibliai ismerettel bárki bizonyítani tudja, ilyenkor jön ez a fázis, hogy elkezdenek személyeskedni, meg a "nem válaszolok".

Felesleges értelmet keresni ebben az eretnek hitvallásban.



"Vannak eszmék, melyeket — bármily ellentétesek legyenek is —

miután már a levegőben vannak, a kor szelleme felölel, és össze-

egyeztetni * próbál. Az • ily eszmék öszszeelegyitéséböl gyakran a

legészszerütlenebb és legtévesebb eredmények állanak elé. be a kor

szelleme nem mindig tépelődik evei. Azt se veszi tekintetbe, hogy^

ez összeegyeztetéssel saját romlása magvait hintette el, a mely elébb-

utóbb be fog következni. Helyesnek és irányadónak tekinti azt, a

mi kijelölt irányának és a vezetők céljának megfelel. Kárhoztatja

azt,, a mi attól eltér.


Ily észszerutlen és téves vegyüléknek bizonyult be a történelmi

birálat folyamán a szentháromsági dogma, a mely a zsidó és keresz-

tyén monotheismusnak a pogány hitregékkel és plátói philosophiával,

tehát két ellentétes elemnek egymással való összevegyűléséből kelet-

kezett, s mint ilyen, természetesen magában rejtette hanyatlása

magvait. "

IRTA


SIMÉ)]Sr DOMOKOS,


AZ UNIT. KOLOZSVÁRI FŐISKOLÁJÁBAN A PHILOSOPHL\,

HÉBER NYELV, BIBLL\1 BEVEZETÉS, S Ó- ÉS ÚJ TESTAMENTUM-MAGYARÁZAT RENDES


TANÁRA.



PESTEN,


PETRIK GÉZ^V l^IZOMÁNY-A..


1872.

2019. márc. 18. 10:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/36 anonim ***** válasza:

#24

A fő probléma az, hogy fogalmad sincs, mi az a Szentháromság, márpedig amíg a saját tévképzeteiddel vitatkozol, addig én nehezen tudok konstruktívan hozzászólni. Ha tényleg érdekel a téma, és tényleg szeretnél róla normálisan vitatkozni, akkor kezd azzal, hogy elolvasod, mit ért az Egyház a Szentháromság alatt.

[link]


Ha elolvastad, és utána lesznek kérdéseid, felvetéseid, arra nagyon szívesen válaszolok, addig passzolom ezt a parttalan és önismétlésekbe alacsonyodott vitát.


#25

Itt most a keresztény értelmezésről van szó, nem a muszlim-keresztény unitárius szekta bibliatagadó értelmezéséről. Persze annyiból jogos a felvetésed, hogy a kérdés az unitárius vallásról szól részben, de attól eltértünk 64%-os hozzászólóval és kicsit off-topik jelleggel a Szentháromságra szűkítettük le a diskurzust.

2019. márc. 18. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/36 anonim ***** válasza:
0%

26 elolvastam. Itt van pl ez: "az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek egy az istensége, egyenlő a dicsősége, és egyképpen örök a fölsége" Ezt a fentebb idézett versek máris cáfolják.

Megfigyeltem, hogy a teremtésről azt írja, hogy 3an teremtettek, de semmilyen Bibliaverset nem idéznek, nem támasztja alá. Sok kérdésben nem a Szentírásra, hanem zsinatokra hivatkozik. Ezek emberi hagyományok. A történelem folyamán sok pogány szokást fűztek az egyházba, gondolom ezt te sem tagadod. PL miért lett meghamisítva Krisztus születési dátuma december 25re, stb.


Tehát a fentebb idézett 3 vers egyértelműen kimondja, hogy Isten nem egyenrangú a Fiával. Ez a tény máris kizárja azt az egylényegűséget, amit állítottok.

2019. márc. 18. 11:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/36 anonim ***** válasza:
100%

#27

Nem látom, hogy mi cáfolná az idézett részt, hiszen a Jelenések könyvében is olvashatjuk, hogy az Atyát és a Fiút együtt imádják, tehát azonos a dicsőségük.

"„A trónon ülőnek és a Báránynak áldás, tisztelet, dicsőség és hatalom örökkön-örökké!” A négy élőlény így felelt: „Amen”, a vének pedig leborultak és imádták."


Mondjuk a teremtésre vonatkozóan pont hoztak legalább 2 igét a Szentírásból, de a katekizmus műfaja nem követeli meg, hogy minden egyes szóra két idézetet is odacitáljanak. Egyrészt feltételezik, hogy az olvasó ismeri a Szentírást, másrészt inkább rövidebb kérdés-válasz formájában mutatja be az Egyház hitét. Ha bővebb kifejtés érdekel, olvass dogmatika könyvet vagy zsinati dokumentumokat, azokban megtalálod az idézeteidet.

A zsinatok pedig nem emberi hagyományok, hanem az Egyház előjáróinak egységes megnyilvánulása adott kérdésekben, az általad oly hevesen tagadott Szentlélek vezetésével. Például az első, általad emberi hagyománynak titulált zsinatot az apostolok tartották Jeruzsálemben.


"gondolom ezt te sem tagadod"

De, tagadom. Például senki se hamisította meg Krisztus születési dátumát, annyira nem, hogy még az évet se tudjuk, se a napot. Senki sem állítja, hogy december 25-én született volna, persze születhetett akár akkor is (ha igaz a zsidó hagyomány a nagy próféták születéséről és haláláról). Mindössze az Egyház ekkor ünnepli, hiszen Krisztus a világ világossága (mint olvashatod a Szentírásban), a nappalok pedig ekkor kezdenek hosszabbodni. S a Logosz megtestesülése is valami ilyen az emberiség számára.

2019. márc. 18. 12:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/36 anonim ***** válasza:
0%

@28 en nem akarok kotekedni vagy ilyesmi, de elvakult vagy. Idezek egy origos cikkbol:


\A december 25-i karácsonyunkat az első három század keresztényei nem ismerték, Jézus születése utáni évszázadokban még csak említést sem tesznek Krisztus születéséről. Ami ezt a napot különlegessé tette a pogány Római Birodalomban, az a Nap imádásának szentelt ünnep volt.\


Tortenelmi teny, h a poganyok beolvasztasa miatt lett dec.25 a karacsony. Atvettek egy pogany isten unnepet es rahazudtak az Ur szuletesnapjat. A niceai zsinatot pedig Konstatyn csaszar vezette, aki ekkor meg nem volt kereszteny! A 4. szazadig nem letezett szentharomsag, Jezust tartottak istennek es az Atyjat a mindenhato Istennek, ez is tortenelmi teny.

Kar tagadni az egyhaz kavarasait, ott van pl a keresztes hadjarat. Vagy a legutobbi pedofil botrany. Ez is nagybetus TENY.

Csak azert irtam le ezeket, hogy mielott masnak mondjatok higyjen a Bibliaban, higyjetek ti is, s nyissatok ki a szemeteket. Ilyen emberekkel lenne az UR, mint ezek az egyhazfok?

2019. márc. 18. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 30/36 anonim ***** válasza:
0%

#28. Még nem adtál magyarázatot arra a számtalan versre miszerint az Atya nagyobb, fölérendelt, stb. Ezeknek mi értelmük van akkor?

____


Ezt írod: "A zsinatok pedig nem emberi hagyományok, hanem az Egyház előjáróinak egységes megnyilvánulása adott kérdésekben, az általad oly hevesen tagadott Szentlélek vezetésével. Például az első, általad emberi hagyománynak titulált zsinatot az apostolok tartották Jeruzsálemben."

Egy pici különbség azért volt köztük. Pl az apostolokat a világi vezetők üldözték, nem pedig összehívták, és vezették a zsinatjukat. Másrészt az első századi keresztények nem ünnepeltek születésnapot, mert ellentétes volt a hitükkel. Főleg, hogy egy pogány ünnepet neveztek át közkívánatra :)

A Szentlelket pedig nem tagadom, hanem annak mondom, aminek Mózes, vagy Jézus. Soha sehol nem olvastam olyat, hogy valaki imádná vagy ilyesmi, sőt ahogy írtam is fentebb, kitöltetett a keresztényekre. Akkor ezt hogy?

2019. márc. 18. 13:14
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!