Kezdőoldal » Politika » Egyéb kérdések » Tényleg szükség van az oktatás...

Tényleg szükség van az oktatás "reformjára"? Nem lenne jobb inkább az, ami régen volt?

Figyelt kérdés

Én úgy látom, hogy ahhoz képest, ami most van, még mindig jobb volt a korábbi oktatási rendszer, akár a 10 évvel ezelőtt is. Kifejtem, hogy miért.


Elmúltan 25 éves, és olyan munkakörben dolgozom egy vidéki városban, hogy gyakran találkozok általános iskolás gyerekekkel (főleg 7-8. osztályosokkal). Ezek többféle társadalmi rétegből jönnek, és különféle iskolákból. Namost, nekem olyan lesújtó tapasztalataim vannak ezeknek a gyerekeknek a világról alkotott ismereteiről, hogy ha más mesélné nekem, el sem hinném, hogy ilyen van.


Emlékszem, amikor én voltam iskolás 10 éve, az egyik osztálytársam nem tudta, hogy kik azok a székelyek, és ez olyan gáz volt, hogy az egész osztály rajta röhögött hetekig. De esküszöm, ez a régi osztálytársam egy Einstein a mai gyerekekhez képest.


Tehát az a tapasztalatom, hogy igazából semmi értelmes dologról nem tudok velük beszélgetni, mert egyszerűen fogalmuk sincsen a világról. De komolyan, halvány fogalmuk sincsen. A legutóbbi alkalommal (most egyébként ezen vagyok felháborodva, és ez ihlette a kérdést) egy Európa vaktérképet nézegettem velük, és hülyeségből felvetődött, hogy hol van Magyarország. És alig egy-kettő tudta megmutatni, volt aki Szicíliába tette... És ez teljesen komoly!


De már más foglalkozásokon is kiderült számomra, hogy egyszerűen nulla alapműveltségük van, pl. hetedikes gyerekeknek ha felemlítem március 15-ét, akkor nem tudja, hogy az miről szól, hanem van valami halmaz a fejéből erre, hogy "vértanúk, lyukas zászló, 12 pont, Nemzeti Dal" stb., és teljes a kavarodás a fejében, október 6, október 23 és március 15 az neki be van rakva egy kalapba, és valami nemzeti, piros-fehér-zöld ünnep, amikor az iskolában műsorok vannak, de hogy melyik micsoda pontosan, arról gőze nincsen.


Vagy a másik, hogy a világról fogalmuk sincs, nem tudják, hogy milyen népek veszik körül a magyarságot, sőt, egyáltalán azt sem tudják, hogy Európában milyen országok vannak. Nem az a baj, hogy nem tudják, hogy az országok merre vannak a térképen, hanem az, hogy nem is hallottak még róluk! Mindig csodálkoznak azon, hogy létezik ilyen ország, hogy Bulgária vagy Montenegró, amikor ezeket meghallják, akkor nevetnek, hogy ilyen is van? Pedig mi ilyen idős korunkban a társaimmal poénból bújtuk a térképet, sőt, nekünk iskolában még a fővárosokat is meg kellett tanulni, keményen bevasalták rajtunk, és alap volt, hogy tudtuk, hogy mi hol van, minek mi a fővárosa stb.


Még 10 éve is, azért egy átlag 13-14 éves gyereknek nem okozott gondot pl., hogy megmutassa Madridot a térképen, és hogy az Spanyolország fővárosa. Vagy hogy hol van Moszkva. Egy mai 13 éves pl. Moszkvát Itáliában helyezte el (tapasztalat)... Vagy a mi időnkben simán tudtunk ilyeneket, hogy ki volt Petőfi Sándor, hogy Segesvár mellett tűnt el, sőt, mi azt is tudtuk, hogy mi az az Erdély, tudtuk, hogy ki írta a Himnuszt, ki zenésítette meg, tudtuk, hogy a Föld a Nap körül kering, a Hold pedig a Föld körül, egyszóval nekünk volt fogalmunk erről a világról, ami körülöttünk van. De a maiaknak?


Csak bele vannak bújva a telefonjukba, és semmi másról nem tudnak beszélni, csak a kedvenc zenéikről, és hogy a kedvenc youtuberük, egy tipikus belőtt hajú kis gyökér milyen baromságokat beszélt, amin vihognak, mint a hülye majmok.


Most komolyan, ez mi? Ez a nagy oktatási reform, hogy ne tömjük a gyerekeket "felesleges tudással", hanem gyakorlat alapúan az életre tanítsuk? Milyen életre? Mert lehet itt vitatkozni azon, hogy mi szükség van arra a tudásra, hogy Madrid Spanyolország fővárosa, de szerintem igenis kell egy alap a világról, valami alapműveltség, amit igenis be kell magolni hosszú órákon keresztül az atlasz fölött görnyedve. És igenis be kell magolni Petőfi Sándor életét, hogy ha másért nem, de legalább azért, hogy tudjuk már, merre van Erdély, ahol eltűnt 1849. július 31-én... Vagy hogy mégis, ebből legalább fogalma legyen, hogy március 15 és a Pilvax kávéház stb. az nem valamikor az 1600-as években volt, hanem a 19. században...


Én nem tudom, mi történt az oktatási rendszerrel, és azt sem tudom, hogy mi a koncepciója, hová akar kilyukadni, kiket akar nevelni, de szerintem ennél nagyságrendekkel jobb volt akár a 10 évvel ezelőtti állapot is.



2017. márc. 4. 00:19
1 2
 1/13 A kérdező kommentje:
És amíg valaki felemlítené, nem értelmi fogyatékosokkal szoktam dolgozni, mert egy művelődési házban szoktam programokat szervezni fiataloknak, így éppen hogy a jobban szituált gyerekekkel szoktam együtt dolgozni, és velük kapcsolatban vannak ilyen tapasztalataim.
2017. márc. 4. 00:27
 2/13 anonim ***** válasza:
39%

Az én életem semmivel se lenne kevesebb, ha nem tudnám, hogy mi köze van a történelmünkhöz a Pilvaxhoz. Mondjuk ehhez semmi köze nincs ahhoz, hogy a 13 évesek röhögnek a youtubereken és osztják a baromságokat facebookon, ahova 14 alatt be se regisztrálhatnának.


Nem tudom te milyen közösségbe jártál, de hasonló korosztályban nőttünk fel és nálunk is hasonló baromságokról beszélgettek a gyerekek.


"Ez a nagy oktatási reform, hogy ne tömjük a gyerekeket "felesleges tudással", hanem gyakorlat alapúan az életre tanítsuk? "

Nem tudom milyen oktatási reformról beszélsz, nem történt semmilyen oktatási reform, csak bevezettek egy erkölcs/hittant és lefelezték a közoktatás költségvetését, azt is a végtelenül korrupt KLIK felügyeli.

2017. márc. 4. 00:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
72%

Az oktatási reform ott indul hogy a gyereket nem tömni kell a tudással hanem magának kell felszednie azt, 17 éves vagyok az iskola megtanitott olvasni, irni, és a matek alapjaira, azóta semmit nem tanultam ott, mindent amit tudok itthon tanulom magamtól törit, irodalmat akármit mert a tananyag (pláne hogy kisérleti csoda hogy romboljuk az ember jövőjét és menjünk utcát seperni hogy a statisztikába a teljes foglalkoztatáshoz közeli szám legyen) semmit sem ér mivel kb a rákosi korszakból vették át az oktatási modellt, a tananyagot meg valószínűleg wikipédiának is egy röviditett változatából vágták ki, az érettségizők idén azt sem tduják miből érettségiznek, szakközepeket tönkretették, ellehetetlenitették ezeknek a diákoknak a jövőjét (köztüka z enyémet is).


De jó esett ezt kiadni. (Helyesírási hibákért elnézést)

2017. márc. 4. 01:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 anonim ***** válasza:
86%

Egy tekintélyt megtartani nem tudó iskolarendszerben a korábbi követelmények alapján már órát tartani sem lehet, olyan mértékben csökkent a gyerekek hosszú távú koncentrációs készsége. Gyorsan változó képek, egymás utáni programok veszik őket körbe, melyek nem hasznukra, sokkal inkább kárukra vannak. Az oktatási reformok azt a célt tűzték ki, hogy egy ilyen minőségű "gyerekanyag" mellett még egyáltalán meg lehessen az órákat tartani. Az EU-s esélyegyenlőségi hablaty sem segített a helyzeten, mert így minden osztályban találhatók "sajátos nevelési igényűek" ami egyet tesz a neveletlen és/vagy idegrendszerileg károsodott, tanulni nem akaró vagy nem képes, rendzavarók jelenlétével. Ilyen körülmények között a régi szisztéma szerint csak egy "majomház" az eredmény az óra alatt.

Amit leírsz azt én is döbbenettel tapasztaltam, megoldás sajnos nincs a dologra a jelenlegi társadalmi rendszerben és életmód mellett.

2017. márc. 4. 01:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
87%

Arra, hogy most mi van az oktatásban, nem szeretnék kitérni, méghozzá a következő okból.

Idősebb vagyok, mint te, s tanárként és diákként láttam, tapasztaltam már pár oktatási modellt. Hibák és pozitívumok egyaránt vannak. A te felvetésedben említett úgynevezett "szint" folyamatosan csökken, ami NEM CSAK az oktatással van összefüggésben, mivel bármilyen modellt hoznak be, a szint romlik. Az oktatás mellett fontos tényező még:

1. Szülők kevesebbet foglalkoznak otthon a gyermekekkel, természetesen tiszetelet a kivételnek. Nem olvasnak annyit nekik, a tv nagy szerepet tölt be a gyermeknevelésben. Sőt, ma már ilyen szerepű a YouTube is, amit a gyerkőc pillanatok alatt megtanul kezelni, és már a szülő nem is tudja kontrollálni a látottakat.

2. Kevesebbet olvasunk, azt is inkább netről, a neten pedig rövid hírek vannak. Minden gyors, rövid, nem kell sokáig összpontosítani.

3. Reklámok, hirdetések, amik a figyelmet szétzilálják. Sokkal nehezebb ma már lekötni egy gyereket mint régebben.


Van még néhány ilyen oktatáson kívüli ők. Természetesen az oktatási modellt is lehet bírálni, de a fentiek miatt én most ezt nem teszem, mert én nem feltétlen ebben látom a fő okot. Ezenfelül a jogban is lehetne hibákat keresni. Ennyit gondoltam hozzáfűzni a kérdésedhez. Remélem, sikerült talán kicsit tágítani a kérdéskör perspektíváját.

2017. márc. 4. 07:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
32%

Matekosok állandóan vinnyognak itt az oldalon is, hogy minek annyi általános műveltség, meg irodalom, meg történelem, végre van egy vinnyogó bölcsészünk is, aki szerint fejből kéne tudni a Petőfi összest! :-D


Had nyugtassalak meg, amit leírtál mindig is így volt. Azt elhiszem, hogy valamelyik pesti nyolcosztályos elitgimnáziumban ennyi marhaságot beléd vertek 4-8. osztályos korodban, meg mint írtad is oltári nagy magolós stréber voltál, szóval ne csodálkozz, hogy egy átlaggyerek nem ilyen! Én, aki 29 vagyok hidd el tudom milyen volt egy átlagos 14 éves 2002-ben, és kapaszkodj meg, sok osztálytársamnak még azzal is baja volt, hogy megmondja, hogy vajon az Alföldön van-e a Mátra vagy az Északi-Középhegységben. Amiről itt sírdogálsz az meg szimplán ostobaság, ez a poroszos magoltassunk többet hozzáállás, főleg ilyen korú gyerekeknél, hogy magoltassuk be velük Alsószentapáti Kisrityó Miklós, aki írt három verset ezernyócszáztizenháromban, életét egyenesen nevetséges.

Arra ott a wikipédia, ki az a barom, aki ma megtanulja Petőfi életrajzát??


Őszintén szólva én sokkal inkább lennél most 14 éves, épp azért, mert nekünk még nem volt ott az okosteló meg az internet.

2017. márc. 4. 09:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
29%
Azért, mert amit te leírtál, annak ma semmiféle relevanciája nincsen. A gyerekeket gondolkodni kell megtanítani, illetve általános iskolában gyakorlatban is hasznos dolgokra. És arra, hogyha valamit tudni akar, valami probléma felmerül, akkor hogyan közelítse azt meg, honnan kéne elindulnia és mégis milyen forrásokat használhat a megoldására. Az, hogy melyik országnak mi a fővárosa teljesen irreleváns dolog, és ilyen Vágó Pista bácsis kvízeken kívül egy kezemen meg tudom számolni, hogy egy átlagembernek erre hányszor van szüksége. Ha azonban mégis szüksége van rá, akkor megtanulják használni az atlaszt, a wikipédiát, a google-t és máris tudják a választ. Teljesen felesleges önkényesen mindenféle hülyeségeket, irreleváns dolgokat tanítani. Neked annyi az ellenvetésed erre, hogy ez igenis kell. De miért?! Mire jó ez? Mivel lesz valaki kevesebb, ha nem tudja, hogy mi Zimbabwének a fővárosa? Valójában az összes ilyen információ és tananyag pusztán egy eszköz arra, hogy problémamegoldó-készséget, logikus gondolkodást, forrásismeretet, kritikus megközelítést, megfelelő önkifejezést és egyéb más később használható készségeket tanítsunk nekik. Illetve a másik rész, az pedig a gyakorlatban használható tudás, ami bizony néha-néha el van rejtve pl. matekórán vagy biológia órán. Petőfi élete az égvilágon senkit nem érdekel, és reálisan, aki nem irodalommal akar foglalkozni felnőttként soha nem fog előkerülni, de ha mégis, akkor körülbelül 5 másodperces keresés után már el is olvashatja a neki szükséges részt. Nem az 1800-as években vagyunk, ahol mindenféle szükségtelen baromságot meg kell tanulni, mert nehezen vagy egyáltalán nem hozzáférhető, a technológia lehetővé teszi, hogy csak a releváns dolgokkal foglalkozzunk és nem kell felesleges dolgokra időt és energiát pazarolni.
2017. márc. 4. 09:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
87%

Hidd el,15 éve se tudta sok gyerek hol van Madrid!


28 vagyok,akkor sem voltak okosabbak a gyerekek.

2017. márc. 4. 09:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
80%

A régi módszer sok ok miatt nem jó, egyik ezek közül, hogy a fejlődéssel nem lépést tartani, azt másképp lemaradásnak hívják.

A #4 válasz vázlatosan leírta a mai problémákat. És a mai (politikai) rendszerben valóban nincs megoldás, mert a kormányzat és támogatói ebben ellenérdekeltek.

Olyan emberekre van szükségük, aki semmit se ért, hogy tudja-e, hol a Mátra, az nem számít, attól a hatalom így is meg úgy is növelhető.


Ezért nem dilettánsok kitalációira van szükség a témában, hanem végre megérteni, hogy ez a rendszer sem az oktatásban, sem másban nem javítható. Csak lecserélhető. De sürgősen, amíg van, aki tudja azt hogyan kell.

2017. márc. 4. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:
64%
Arra kell megtanítani a gyerekeket, hogy hogy kell hatékonyan a googlet használni, és akkor onnantól kezdve mindent tud. A googlen kívül meg csak olyanokat kell megtanítani, amit azzal nem fog tudni megtanulni, például célszerű előtte megtanítani olvasni és írni, nyilvánvalóan. Márpedig a közösségi oldalak böngészésével rá tudunk jönni arra, hogy a mai emberek - gyerekek és felnőttek egyaránt - még írni se tudnak érthetően.
2017. márc. 4. 12:32
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!