Kezdőoldal » Sport, mozgás » Versenyek, olimpiák » A Forma-1-ben miért csinálnak...

A Forma-1-ben miért csinálnak ekkora gondot a csapatsorrendből, csapatutasításból?

Figyelt kérdés

Miért gondja még mindig sok csapatnak ez? Miért választják sokan azt a megoldást, hogy akkor van egy 1. számú pilótánk és egy talán direkt gyengébb, akit szerződtetünk, vagy ott tartunk.


Én nem tudom megérteni, én ha az F1 csapatainál lennék, mindig törekednék az egyre jobb pilótákból álló csapat összeállítására. Értem, hogy születhet ebből konfliktus, de könyörgöm, amikor esetleg egymást követik és harcolna a hátul lévő a pozícióért, akkor olyan nehéz elmagyarázni elvileg felnőtt, értelmes embereknek, hogy figyelj, támadhatod, de azért pár százalékkal óvatosabban, mint egyébként? Neki se érdeke összemenni a másikkal, ritkán is szoktak az ilyen csatákból balesetek születni, még régen se így volt, amikor nem volt DRS. Ha azt mondod, hogy akkor előzz, ha nagyon rajta vagy és biztonságos, és a másiknak is azt mondod, hogy ha már bent van, akkor ne kezdj el keménykedni, persze védd a pozíciód, de egy kicsit kevésbé agresszíven, mint egyébként, akkor mi baj történhetne? Persze jöhet az-az érv, hogy egymástól veszik el a pontokat, viszont nem gondolom, hogy hosszútávon ez visszaüt, hogy mondjuk x pilóta harcol végül a vb címért, de y sokszor előtte végzett ezt megelőzően. De ott van ellenpólusként, hogy hányszor van az, hogy kéne egy olyan top pilóta az ember mellé, aki elviszi a második helyet, pontokat rabol a riválistól? Emlékszem egy Barrichello, Kovalainen, Webber, sokszor ott se voltak az 1. számú mögött, hanem 4-6. helyen, míg egy jó pilóta, elvihetné a második helyeket, és ezzel mondjuk 2-3 ponttal kevesebbhez jutna a rivális, vagy mondjuk az is jobban megéri, ha előtte vannak, de közbe ezzel a rivális győzelmét akadályozzák meg. Sőt, még ott van az is, hogy gondoljatok bele, ha nálad van két jó pilóta, és jó is az autód, akkor már ki lesz a rivális? Szóval mondjuk Vettel Alonsoval küzdött a VB címért, de ha Webbert kirúgták volna, és Alonsot hozzák a helyére, akkor mind a 4x sima lett volna a VB címük, nem csak 2x. És az első számúddal sokkal valószínübb, hogy történik valami, akár lábtörés mint Schumival, vagy peches lesz a szezonja, sokat hibázik, akkor mi van? Sokkal jobban megérte a Ferrarinak is, amikor a sokat hibázó, 1. számúnak mondható Raikkönen mellett, nem egy Barrichello volt, hanem Massa, aki abba az évbe kis híján el is vitte a VB-t, ha nem ő van, Hamilton simán nyeri. És szerintem a FIA részéről is hülyeség volt azon szappanoperázni, hogy most legyen vagy ne legyen, legyen csapatutasítás, szerintem értelmes csapat két jó pilótával nem is használná az utolsó futamokig, csak ha tényleg nagyon leszakad az egyik. Tényleg nem hiszem el, h a versenyzők ennyire dedósok legyenek. Ha odavissza ez működik, hogy nem izmozunk egymás ellen a veszélyesség határáig, akkor az odavissza úgyis kiegyenlíti egymást, mert akkor aki elszenvedte majd legközelebb ő lesz kicsit visszafogottabb védekezéssel segítve. Én azt mondom a Ferrari meg is érdemelte amikor Irvine nem tudta elvinni azt a bajnoki címet, de a Red Bull is megérdemelt volna egy-két bukást, mert ha csak azt a szerencsétlen Kubicát elhozzák (lehet akkor nem is ez lett volna a vége neki), akkor már simán lehet, h ő elviszi a bajnoki címeket, amikor Vettel gyengébb volt (pld. 2010).



2018. okt. 29. 14:24
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
45%

2007:

Két egész jó versenyző (Ferrari) vs. két nagyon jó versenyző (McLaren)

Előbbi csapat elhappolta az egyéni címet, a rosszabb autó ellenére is.

2008:

Két egész jó versenyző (Ferrari) vs. egy nagyon jó versenyző és egy gyengébb versenyző (McLaren)

Utóbbi csapat elhappolta az egyéni címet, a rosszabb autó ellenére is.


Ezért.

2018. okt. 29. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:

"mindig törekednék az egyre jobb pilótákból álló csapat összeállítására"


Az a baj, hogy a "világbajnok" pilóták elég összeférhetetlenek és csak ellentéteket szülnek. Ez nem csak a pályán fog meglátszani, hanem az alapvető működésben, a csapat morálján. Sosem jó az, ha "belső ellenség" van. Ráadásul egy jó pilótának sem tesz jót, ha a csapattársa ugyanazzal az autóval alázza le folyamatosan.


"esetleg egymást követik és harcolna a hátul lévő a pozícióért"


Ez működik egy kis csapatnál. De nem működik egy olyan csapatnál, amelyiknek egyértelműen a bajnoki cím a célja. De még a középmezőnyben is kell a presztízs, hogy mikor melyik csapat végez előrébb a "kicsik" között. A stabil pontszerzés rengeteget számít, és kellemetlenebb dolog nincs annál, mikor egy csapat autói pont egymást nullázzák le.


"elvileg felnőtt, értelmes embereknek"


Azt tegyük hozzá, hogy ezek az elvileg felnőtt emberek jelentős része 17-25 év közötti fiatal, aki bizonyítani, hajtani akar. Ez is a dolguk.

2018. okt. 30. 00:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 A kérdező kommentje:

Hát nem győztetek meg. :D Raikkönen semmivel se rosszabb, mint Hamilton volt, sőt, az egyéni hibái miatt az év végére, őt mondanám rosszabbnak, Alonsonak az pedig egy gyenge éve volt. Szerintem nem volt jobb egyébként a McLaren, vagy legalábbis nem jelentősen, rengeteg nagydíjat, időmérőt nyertek Ferrarisok. Nem azért nyert Raikkönen mert ott ne két toppilóta lett volna, ráadásul mivel Massa következő évben címért ment, nem hiszem, h őt ne hívhatnánk annak. Egyszerűen jobban kezelte a dolgot a Ferrari, kevesebb pontot hagytak el egyéni hibák miatt, és egyébként is elég kiegyenlített volt végig az év, így végül nekik jött ki jól.


2008ba miért lett volna pedig a Ferrari jobb? Szerintem ott egyszerűen az volt a helyzet, hogy Raikkönen azt az évet nagyon elrontotta, rengeteget hibázott, és talán elég gyors se volt, így ő ezért kiszállt a bajnoki csatából, így Hamiltonnak állt a bajnokság, mert főleg 1 év tapasztalattal volt annyival jobb pilóta, mint Massa. De ő is elég sokat hibázott, büntetgették stb. így a végén nagyon szoros lett.


De igazából felesleges is ezen vitázni, mert ez két olyan szoros bajnokság volt, 1 pontokon múlt, hogy ha pont másképp alakul, meg én érvelhetnék ezzel ennyi erővel. Én pont azt látom, hogy két pilóta nem feltétlen kell kioltsa egymást, Hamilton is lehet jobban járt volna egy Kovalainennél jobb versenyzővel.


A 2-es 1. és 3. érvére azt tudom mondani, hogy akkor tényleg dedósok. Nem hiszem, hogy belső ellenségnek kéne lennie, ha felnőttként kezelik, korrektül, akkor ez miért baj? Azt ne mond már, hogy a nyomás nem tesz jót a versenyzőnek, szerintem jól is jöhet ki belőle, ha látja, hogy a csapattársam itt tart, húzhatják egymást. Ha valakit többször legyőznek, akkor húzzon bele, ne nyivákoljon. Ugyanúgy lehet gyenge a teljeítménye, hogyha mások győzik le, az csak jobb ha legalább házon belül marad a győzelem.


2. pontot pedig leírtam, hogy alapesetben is nézzük már meg hogy hányszor ütköznek a pozícióért harcoló versenyzők? Még a DRS előtti időkből is.. volt 6-8 baleset 16 futamon? De egy futamon több csata is van. Szóval alapból szerintem elenyésző, hogy összemenjenek, de annyit meg nem hiszem nem lehet nekik elmagyarázni, hogy a csapattársad ellen védekezz kicsit biztonságosabban, ha már berakta ne keménykedj stb. Támadj kicsit visszafogottabban. Az a baj, hogy a csapatokon azt érzem, hogy ők is végletekbe gondolkodnak, ha már a csapattársak támadják egymást tépik a hajukat és behugyoznak, utasítgatnak a csapatrádion. Holott miért ne csatázhatnának a pályán, úgy csinálnak mintha a csaták 50%+-ból lenne baleset. Szerintem ha kicsit vigyáznak egymásra a pilóták simán kikerülhető bármifajta baleset, szinte 0ra redukálható az esélye,mert így se olyan valószínű azért, mert nyílván a pilótáknak se érdeke összemenni, az elől lévő is inkább veszít egy pozíciót, mint a 0ázás. Egyébként én pld. Rosbergnél inkább láttam azt, hogy húzta őt Hamilton, szerintem 2016ban a karrierje legjobb évét futotta. Nem azt mondom, hogy nem sülhet el rosszul, főleg ha ilyen dedósok a versenyzők, de még mindig jobb egy jó dologba fogni, és törekedni rá, hogy ne süljön el rosszul, mint egy olyan ötletet erőltetni, ami tőlünk függetlenül is bármikor elsül rosszul, mert kijön, hogy ha két erős pilótával mennénk mennyivel jobb lenne. Szerintem luxus még egy Webbernek, sőt talán egy Buttonnek, Bottasnak is helyet fenntartani.

2018. okt. 30. 20:03
 4/12 A kérdező kommentje:
Amúgy 2008ba inkább volt jobb a Mclaren, Hamilton egyszerűen gyengébben teljesített, mint azt megelőzően, 2007be az év végét cseszték el, meg ilyen futamokat hogy Kína, Európa.
2018. okt. 30. 20:06
 5/12 anonim ***** válasza:
A csapatok Vb-t akarnak nyerni, nem cukimit akarnak hájpolni hanem vb-t nyerni bármi áron. Akkor meg a legjobb módja ha van egy első számú jobb versenyző meg egy második számú aki inkább középszer. Évtizedek óta ez a győztes stratégia. Két top pilóta összeveszik, egymástól rabolnak pontot folyamatosan és úgy még egy középszer is beelőzheti őket lásd Rajkó 2007-es bajnoki címe.
2018. nov. 1. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
Te nem objektíven, hanem szubjektíven gondolkodsz és éppen ezért teljesen hibás a gondolatmeneted. A nyerő stratégia az, hogy van egy csúcs és mellé egy közepes pilóta a csapatban és ezt évtizedes statisztikák támasztják alá. Két csúcspilótával nem lehet értelmes csapatot összehozni, mert az olyan, mintha összeeresztenéd pl. a Google és a Yahoo vezetőjét, hogy akkor mostantól együtt kell dolgozniuk. Gondolhatod mit fog szülni egy ilyen.
2018. nov. 5. 02:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:

- Milyen évtizedes statisztikák? Ki mondta, hogy ez a nyerő stratégia? Ezt csak mondja mindenki, de valójában egy-két rossz tapasztalat után megijedtünk a másiktól, én inkább azt érzem - meg már alapból befosva állunk hozzák. Én nem néztem a 2000es évek előtt F1-et, de úgy emlékszek Prost és Senna is voltak csapattársak és házon belül maradt a cím.


- Ami akkor a végső kérdésem lenne, hogy akkor miért is végül is? Attól félnek inkább, hogy kiütik egymást, vagy attól, hogy egymástól veszik el a pontokat, azáltal, hogy 1x egyik végez előrébb, máskor másik? Míg ha rosszabbat szerződtetnek, akkor könnyebben kordinálható mert úgyis általában a jobb lesz előrébb, ha meg nem, akkor is mögé utasítható sok esetben a rosszabb? Csak erre mondom, hogy akkor azzal nem számolnak, hogy a rosszabb, versenyző sose vesz el pontokat, míg egy jó versenyző akár megnyerheti olyankor a futamot, amikor a cs.társ kiesett, vagy hátrébb van, és jó lenne, ha a vetélytárs nem 25 pontot szerezne, csak 18at (viszont neki nem sokat számít, hogy mondjuk 4 vagy 6, sőt ha a cs.társ így is előtte lenne, igazából mindegy)? Én akkor is tartom, hogy ez egy megúszós megoldás. Bár igazából mindegy, mert az F1-ben úgyis általában már az év elején eldől, a kocsi alapján, hogy hol landol majd a bajnoki cím. A Ferrarinak a 2000es évek elején nem volt kihívója, most a Mercedesnek nincs, vagy csak nagyon ritkán, 1-1 évben, akkor is visszafogottabban, 1 csapat 1 versenyzője kb. Mindenestre én biztos odahoznék egy Alonsot, Verstappent Hamilton mellé, mert így is mostanában már csatázni szoktot Vettellel, nehogy a végén egyszer elveszítse ezt a csatát, eddig is benne volt a kockázat, Bottas meg tudjuk, hogy nem igazán fogja legyőzni Vettelt. Ha két top pilótájuk lenne, és lényegében bárkit megszerezhetnek, mert ők a legjobb csapat, akkor ez a kisebb előny, ami mostanában volt a Mercedesnek a Ferrari ellen sokkal biztosabb fedezet lenne a bajnoki címre, két érett, jó pilótával, dupla esély. Mert egyszerűen nem értem, hogy miért van az, ha pl. McLaren is Merci szintű autó lenne, akkor Alonso és Hamilton is képes lenne toppon teljesíteni, de egymás mellé rakni meg már félünk őket, mert nem tudnának úgy teljesíteni, meg kiütik egymást, meg ilyen h*lyeségek. És nézek más sportot is, de pl. a kerékpározásba én nem érzem, hogy ez ennyire jelen lenne. A Skyba is egyszerre teker akár 3-4 olyan ember, aki megtudna nyerni egy háromhetes versenyt, mégis tudják egymást segíteni. Pedig ott a nehezebb, mert ha egyszer beállítanak segítőnek, akkor az rengeteg energiát elemészt, és esélyed se lesz, láthatjuk, hogy olyan versenyzők, akik top10ben, de ink 5ben lennének, 15-20. helyeken jönnek be max. F1-be annyi, hogy ugyanúgy magadért mész, max. ha jön hátulról, akkor kicsit könnyelműbben védekezel, nem úgy mint a többi elllenféllel szemben.

2018. nov. 10. 07:43
 8/12 anonim ***** válasza:
Ha valaki bajnoki címet akar nyerni az első futamtól mindent meg kell tenni. Ha meg az első futamtól berendelsz egy top pilótát a másik mögé az nem lesz túl boldog és inkább az fogja érdekelni hogy minél hamarabb elszerződjön onnan. Onnantól meg annyit sem ér mint egy középszer aki legalább néha napján tud pontot rabolni. Ez csapatmunka mindenkinek meg kell lenni a helyének. Ez amit te leírsz egyenautós szériákban mint az IndyCar F2 stb szépen működne, de a Forma 1 külön világ.
2018. nov. 10. 12:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:

#7: Bocsánat, azt kellett volna írnom, hogy évtizedes tapasztalat.


De már sokadszor leírtuk, hogy miért nem működik az általad erőltetett felállás, csak te csakazértsem akarod megérteni: Ha két top pilótát beraksz egymás mellé, akkor azok nem a csapatért fognak küzdeni, hanem saját magukért, az első helyért. Az ilyenből aztán belső viták pattannak ki, jön az ellenségeskedés, egymás szapulása. Ha azt gondolod, hogy ilyen környezetben lehet dolgozni, akkor javaslom, hogy próbáld ki te magad is a munkahelyeden és szegődj egy olyan ember mellé, akivel kölcsönösen utáljátok egymást és egymás ellen versenyeztek, hogy ki tud jobban teljesíteni.


Ezzel szemben ha top pilóta mellé beraksz egy gyengébb emberkét, aki labdába sem tud rúgni ellene, akkor nem egymás ellen fognak versenyezni. A top emberke megy az 1. helyezésért, a másik próbál pontszerző helyen végezni. Ez így win-win szituáció. Nincsenek feszültségek a csapatban, mindenki végzi a maga dolgát, a csapat jól tud működni.


Másrészt gondold el, két top pilótának kifizetsz iszonyat pénzeket, kapsz belőle egy nem működő csapatot. Kifizetsz egy top pilótát jó áron és egy gyengébbet olcsón, mit ad isten pénzt is megspóroltál, amit költhetsz fejlesztésekre és még a csapat is jól működik. Melyiket választanád?

2018. nov. 10. 15:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

Köszi, azért hogy ilyen részletesen azért írtok :D. De nem győztetek meg, hogy ez jó lenne, vagyis épp leírtad a lényeget az utóbbi kommented legvégén. Ez is, mint minden a sportban sajnos, a pénzről szól, egy üzleti döntés. Jobban megéri így, nyereségesebben működik a vállalkozás, mint úgy. De a pályán szerintem nem ennyire egyértelmű, sőt, mindenképp jobb minél jobb pilótákkal felállni, mégha az el is ismerem, hogy vannak olyan szerencsétlenek, akik képtelenek és tényleg mint a tinilányok összevesznek :D.


Azt írod, nem a csapatért fognak kűzdeni, hanem saját magukért, az első helyért... ez nem épp azonos a csapatérdekkel? A csapatnak az-az érdeke, h kűzdjenek a pilótái az első helyért. Itt tényleg csak az lehet ellentétes a csapatérdekkel, ha annyira kűzdenek már egymással az elsőhelyért, hogy kiütik egymást, de ez ritka, egyiküknek se érdeke ez, és továbbra is azt mondom, hogy meg lehetne beszélni, hogy küzdhettek egymással csak kicsit visszafogottabban. Az 1 jó pilóta és egy közepesnek pedig az-az eredménye, ha van valós kihívó másik autó, két jó pilótával, akkor azok viszik el a konstruktőri címet, ami elvileg a legfontosabb, hiába a másik csapat legjobb pilótájáé a bajnoki cím - lásd 2005, ahol a két jó pilótával felálló McLaren még úgy is majdnem elvitte a konstruktőrit, hogy Montoya egész évben tök peches volt, még futamokat is hagyott ki, kiesett, diszkvalifikálták, és még így is ha a végén Pizzonia nem szarik bele a levesébe, megvan a konstruktőri, és pont azért mert ő jó pilóta volt az elsőszámú mellett, ellenben fizikellával, így az elsőszámú belefért, hogy amúgy még ki is kapott az ellenfelétől.


Egyszerűen nem értem meg, hogy két pilóta azért mert megy az első helyért, miért kéne szapulniuk egymást, vitázni vagy ellenségeskedni? De ha nem barátok az baj? Nem kell azoknak lenniük, és egyiküknek se érdeke, hogy ilyen hülyeségek miatt rányomja ez a bélyegét a szezonjukra. A munkahelyen is sokszor jól jön az egymás ellen versenyzés, azt már te rakod hozzá, hogy utáljuk egymást, miért kéne utálnunk egymást? Az igaz, hogy ez utóbbi biztos nem okoz feszültségeket. De nem hiszem, hogy ezek olyan feszültségek lennének, amit nem lehet kezelni. Az, hogy néha a pályán egymás elé-mögé kerülnek, és az is csak akkor veszélyes, ha a hátsó gyorsabb - meg kell előznie, nagyon nagy feszültségre ad okot. Egy versenyzőt nem tudom miért kéne, hogy jobban feszítsen, hogy a csapattársa győzi le vagy valaki más. És láttunk többször is két jó pilótát együtt, nem mind ugyanolyan kapcsolat volt, volt ami egész jónak megmaradt. De az ő személyes viszonyuk nem tudom miért szempont, az lehet megsínyli, de az kit érdekel, rajtuk kívül? Ha más csapatba mennek, de épp úgy alakul, h ők csatáznak a címért, akkor u.e. Persze értem, hogy nem olyan jó a hangulat a csapatban, ha nincs ez a dolog lefutva, úgy vele is vetélytárs vagy, a vetélytársaddal pedg nem tudsz úgy bájcsevegni a futamok után. De kérdem, ez kell a jó munkához? Nem inkább profizmus?


Amit az utolsó előtti ír, ez sztem a csapatok h*lyesége ez a berendelés. Hagyni kell őket versenyezni, ahogy leírtam, nagyon ritka, hogy egy pozíciócsere, főleg a mai F1ben, de még régebben is, ütközéssel járjon. Annyit pedig meg lehet nekik mondani, h egymás ellen kicsit engedékenyebben. Talán ez szülhet konfliktust, hogy a másik nem tartja be és keményen védekezik... de igazából nem mondom, h ne védekezzen, csak tényleg ne menjen bele olyanba, ami már balesetveszélyes, hibából is belemehet olyanba, szóval ez megvitatható lenne. Elszerződhet, de ahogy látjuk az F1 állását, amekkora különbségek vannak a csapatok közt, nem érdemes máshova szerződni, mert valszeg lejjebb kerülsz és rosszabbul jársz, mert nagyban determinálja a csapatod, hogy hol fogsz majd elhelyezkedni a bajnokság végén a táblázaton.


Amúgy Hamilton Alonso párosra visszaemlékezve, ami egy elég problémás volt... A Monacoi nagydíjra emlékszek, igazából túl volt az spillázva, mert értem, hogy különbözött abban a helyzetben a csapat és Hamilton érdeke, de az a probléma, h hiába képzelik el, h de jó lenne így kettős győzelemmel zárni, ha meg gyengébb pilótát szerződtetnek, az egyáltalán nem is lenne a 2. helyen. Úgyhogy ennek ez az ára. Nem lett belőle baleset, bár monacó ez épp extra környezet ilyen szempontból, talán ezért is volt ez valóban kellemetlen. A magyar nagydíjra amennyire emlékszek a csapat is benne volt, meg Hamilton kavart be... az már egy szappanopera volt. Le kell fektetni az alapokat, mikor ki lesz kedvezőbb helyzetbe, lehetőleg igazságosan, egyszer egyik, egyszer másik. Ha a másik ezt áthágja, azt meg kell büntetni, és nem fogja többet. Legrosszabb esetben akkor azzal a pilótával szerződést bontunk, és ugyanúgy marad 1 elsőszámú. Szóval ha ott azon a futamon nem cseszik el csapatszinten, ez a nagyon problémásnak titulált év, is lemegy végülis problémamentesen, és nem azon bukták volna el a VB címet, bár magyar nagydíj elcseszése nélkül alapból valszeg Alonso lett volna a bajnok.

2018. nov. 11. 09:22
1 2

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!