Kezdőoldal » Számítástechnika » Programozás » Hogyan működik egy közlekedési...

Jack8 kérdése:

Hogyan működik egy közlekedési lámpa?

Figyelt kérdés

Hogyan döntik el, hogy mennyi ideig legyen piros vagy zöld a lámpa egy adott kereszteződésben?


Vannak olyan lámpák, amelyek kamerával figyelik a forgalmat, és az alapján váltanak?


Általában milyen programozási nyelveket használnak?



2022. máj. 17. 11:58
1 2
 1/20 anonim ***** válasza:
91%

Ezredmásodperc pontosságú mikrokontroller van bennük, ami ciklusokkal dolgozik, általában 60 vagy 90 másodpercesekkel, de vidéken előfordul hosszabb ciklus. Általános időalapú lámpáknál meg van határozva, hogy e ciklusokban mikor, melyik lámpa milyen jelzést adjon, amikor elindul a program először minden lámpára piros jelzést ad egy rövid ideig, majd a ciklus elindul és megy a kikapcsolás idejéig, amikor az összes lámpát pirosra váltja egy időre, majd sárga villogó módba kapcsol. Előfordulhat, hogy bizonyos napszakokban más program aktív, a váltást többnyire egy rövid ideig tartó, minden lámpára kiadott piros jelzés előzi meg. A programokat a forgalom modellezése alapján programozzák be.

Vannak forgalomfigyelő lámpák is, ezeket olyan helyen alkalmazzák, ahol a keresztirányú forgalom olyan ritka, hogy nem szükséges minden ciklusban zöld jelzést adni. Nem kamera figyeli a forgalmat, hanem gyalogos lámpánál nyomógombbal kell jelezni, autósnál pedig egy hurok van az úttestbe építve, amire ha ráhajt egy jármű, feszültséget indukál amit a mikrokontroller érzékel. Ugyan olyan ciklusok vannak benne mint az időalapú lámpákban, csak feltételekkel, amíg nem történik bejelentkezés (így hívják a gombnyomást és a hurokra ráhajtást), nem változtat a jelzéseken, csak ha bejelentkezés történt. Akkor időalapú módba kapcsol és ha a ciklusban eljött a megfelelő idő, vált. Ezért tapasztalhatod az ilyen lámpáknál, hogy mire vált lemegy a nap, mert ha pont akkor jelentkezel be amiután váltott volna, ki kell várni az egész ciklust.

2022. máj. 17. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/20 anonim ***** válasza:
90%
Programnyelv: minden amivel mikrokontrollert programoznak. Általában (sima)C és kisebb részt assembly. Vagy van olyan amiben egy PLC (vagy egy PLC szerű cucc) van, azt meg PLC nyelveken programozzák LD (létra diagram), FBD (Funkció blokk diagram), IL (utasítás lista).
2022. máj. 17. 12:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/20 anonim ***** válasza:
84%

Sajnos idehaza nagyon ritka az olyan lámpa, ami a forgalmat figyelve vált. Jórészt olyan megoldások vannak, amit #1 ír, hogy a gyalogos vagy kis forgalmú mellékág csak akkor kap zöldet, ha bejelentkezik.


Pedig simán megolható lenne, hogy a forgalom függvényében adjon hosszabb vagy rövidebb zöldet, különösen olyan helyeken, ahol a két keresztező út forgalma egyenlő vagy ahol a főút kanyarodik. Akkor sokkal kevesebbszer lennének olyan idegesítő helyzetek, mikor két irányból állnak 8-an a lámpánál, keresztirányban meg nincs senki és "a semmire várunk".

2022. máj. 17. 14:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/20 anonim ***** válasza:
83%
#3 ez főleg olyan helyeken kéne, ahol villamos miatt van a lámpa. Régen erre voltak kétlencsés lámpák, amik alapból sárgán villogtak és ha érzékelték, hogy jön a villamos, pirosra váltottak. Most meg a frissen épült 1-es villamos csomópontjaiba leraktak egyszerű időalapú lámpát, amit a villamos üteméhez hangoltak, de azt nem kombinálták bele, hogy a villamos 5-10 percenként jár ezen a vonalon, így 5-ből 4x fölöslegesen állítja meg a forgalmat, miközben már évtizedek óta létezik megoldás arra, hogy figyelje a villamost és csak akkor váltson amikor kell. Ezt lehetne kombinálni a forgalomfigyelős megoldással, hogy a villamos érkezésére csak bejelentkezést regisztrál, a ciklus megy tovább a mostani módon és akkor kap szabadot a villamos, mint a jelenlegi rendszerben, így a villamos menetideje nem változik, de nem áll meg a forgalom percenként.
2022. máj. 17. 15:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/20 anonim ***** válasza:
90%

A legforgalmasabb helyekre is ilyen lámpákat tesznek, aztán csodálkoznak, hogy:

1: Mindenki a piroson megy át,

2: akkor is, ha ott a villamos.

2022. máj. 17. 15:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/20 anonim ***** válasza:
24%

Forgalomfigyelő közlekedési lámpa nem létezik.

A lámpákat úgy programozzák fel, hogy az időintervallumokat, amelyek a szinváltások között vannak, változtatni lehessen.

Jellemzően heti ütemezési ciklust teljesítenek, nap- és napszak-függő periódusokkal.

Ez annyit jelent, hogy a váltásütem más lehet szerdán és más vasárnap, valamint más lehet reggel hat és kilenc között és megint más később, ugyanazon lámpánál.

2022. máj. 18. 18:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/20 anonim ***** válasza:
100%
Egy rakás helyen van bent érzékelő hurok. Jobb helyeken van egy kis figyelmeztető tábla, hogy állj a stop vonalra, mert ha nem érzékeli a hurok, hogy ott az autó életben nem ad zöldet. Ilyen már volt 1997-ben Budaörsön 10 percet álltunk amikor a mögénk beállt mondta, guruljunk még kb. 2m-t előre mert addig nem lesz zöld. És tényleg.
2022. máj. 18. 19:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/20 anonim ***** válasza:
49%
lol
2022. máj. 18. 19:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/20 anonim ***** válasza:
0%

Ismétlem, nincsenek ilyenek, hogy forgalomfigyelő lámpák, nincsenek érzékelő hurkok sem.

Nem azért, mert technikailag nem lehetne ilyeneket megvalósítani, hanem azért, mert veszéleztetnék a közlekedésbiztonságot.


A közúti forgalom irányítása, egy nagyobb város esetében hatalmas kihívás és óriási felelősség.

Egy-egy lámpát a legtöbb helyen nem is igen lehet állítgatni, mert egy lámpa állapotának változása kihat a többire is.

Ez egy hatalmas gombóc, irdatlan logisztikai feladat.


Forgalomszámlálás létezik, elég rég óta már, aminek eredményét természetesen felhasználják az irányítás területén, de olyan automatizmus nincs, hogy hurok, meg forgalmat figyelő és ennek mentén önmagát szabályozó lámpa. Ez csak legenda.

2022. máj. 18. 20:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/20 anonim ***** válasza:
100%

"de olyan automatizmus nincs, hogy hurok, meg forgalmat figyelő és ennek mentén önmagát szabályozó lámpa. Ez csak legenda."


Elég nagy gáz ez 2022-ben. Rengeteg közlekedési dugót lehetne megelőzni "okoslámpákkal". Én tudom, hogy zöldhullám, meg minden, de az alárendelt útra tök fölösleges zöldet adni, ha épp senki nincs ott. Márpedig manapság technikailag gyerekjáték megoldani a forgalom automatikus figyelését.

Az addig oké, hogy napszaktól függően most is változnak a ciklusok, de már az is hatalmas forgalom mennyiség változást jelent, mikor augusztus 31-ről szeptember 1-re hirtelen mindenki viszi a kölykét suliba. Ilyenkor áldásosak lennének az okoslámpák.


De amúgy olyan helyet is ismerek, ahol az egész településen egyetlen lámpa van, az is csak a gyalogosok miatt, nyomógombos. Nincs tehát zöldhullám, amihez hangolni kellene. És nem, akkor sem vált a gombra rögtön a lámpa, hanem ott szobrozik fél percet a gyalogos, majd megunja és ha épp nem jön autó, átmegy, aztán a kocsik meg ott állnak fölöslegesen a pirosnál, mert a gyalogos már rég elment. Az ilyen anomáliákat is fel kellene számolni.

2022. máj. 18. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!