Kezdőoldal » Szórakozás » Könyvek » Melyik irásmódot szeretitek...

Melyik irásmódot szeretitek jobban hasznláni/olvasni? Melyik a jobb?

Figyelt kérdés

Ti hogy szerettek regényt/novellát írni? Milyen szemszögből? Úgy mintha a szereplő magáról meséi el, hogy vele mi történt (pl: Tegnap elmentem a Tescoba, ahol rám támadtak a kasszások), vagy inkább E/3-ba (pl. Józsi nagyon félt, hogy elbukik élete első futóversenyén)? Vagy estelge úgy, hogy válltogatjátok, hogy mondjuk a főhős E/1-ben közli a dolgait, viszont közben egy másik szereplő aki pedig E/3-ban meséli el a dolgokat?


Hány szálon futnak a cselekmények? Mi az ami még nem túl sok?


Múlt időt, jelent vagy esetleg jövőt használtok? Mi az "alap" (amiben a történet nagyját mesélitek)? Vagy ezt is válltogatjátok? Ha igen hogyan? (Pl: Torka szakadtából üvöltött (múlt), miközben a kasszás száraz kiflikkel sorozata meg. Tudta hogy veszíteni fog, (jövő)de ezzel most nem foglalkoztatott. Már feladata volna a harcot, amikor meglátta hogy barátja felé rohan. (jelen) Kardot ránt és kasza ölni kezdi a kifliket.)

Ez egy elég gagyi példa, de szemléltetésnek jó.


Ezen kívűl hogyan osztjátok el a fejezeteket? Mondjuk minden fejezetben váltogattok, két/három szereplő között, vagy végig egy szereplő szemszögéből írjátok, csak úgy hogy közben egy másik szereplőről van szó (pl. A futóverseny után, bemenet a Tescoba éslátta hogy barátja szorult helyzetben van. Egyből segítségére sietett. A barátja kitartóan küzdött a kifli és kasszások ellen, de testét már sok morzsa és karcolás borította)? Vagy van egy átlagos szemszög, egy szereplő akinek írtok a szemszögéből, de néha írtok valaki mással is, nem folyamatosan, csak néha amikor az adott jelenet a másik szereplőnek fontosabb?

Vagy mindig más szemszögből irtok, mindig más szereplővel, akik valahogy összekapcsolódnak? Vagy nincs is igazán szemszög hanem egy közös van, és azon belül mindig kitértek egy adott szereplőre? (Kitartóan harcoltak. A kiflik lassan ellepték az egész boltot. A tesco kassza egy csatatérré változott. A nő a kasszánál, gonosz vigyorával, könyvelete el magában a győzelmet. Emlékezett még erre az érzésre, pedig oly régen nyert. Ez hajtotta. A győzelemre törekedett. A bátor harcosok, helyt álltak, ám nem tudhatták hogy, a nőnél van titkos fegyver. Egy kovászos parsztcipó! Józsi a futó, ijedten nézte ahogy a nő előlap egy szeletet. Rossz emlékeket idézet benne. Emlékeztette arra az estére, amikor megevett egy szelet kenyeret, és kiderült hoyg glutén érzékeny.)


Bocsi az össze-vissza írt szöveg miatt, csak jobban nem tudom elmagyarázni hogy mire gondolok az adott kérdésnél.

Köszi ha válaszolok!



2020. okt. 3. 10:48
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
85%
Teljesen mindegy. Bármi jó, amíg jól van megírva.
2020. okt. 3. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 anonim ***** válasza:
71%
E/1-be nekem sokkal jobban tetszik.
2020. okt. 3. 12:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
100%

Ezek mind eszközök, amiket az író vagy jól, vagy rosszul használ.


Amikor eldöntöd melyik szemszögből narrálsz, vedd figyelembe mit írsz.


A személyes monológ lehet érdekes, humoros, de irritáló is. Lesz egy csomó dolog amit a narrátor nem tud, rosszul tud, vagy pl kiderül, hogy a narrátor megbízhatatlan.

Pl ha a kasszások jól elkapták a néptől a zombi vírust és ez az apokalipszis kezdete, Józsi a keddi bevásárlástól a szombati bunkerépítésig kikupálódik és az ő szemén át látjuk, ahogy szétesik körülötte a világ. Ez személyes lesz, halljuk Józsi gondolatait, érzéseit. Pl horrorhoz, romantikához ideális.


Az E/3 távolságtartóbb, kicsit kevésbé mászik bele a karakterbe. Ennél nagyon kell figyelni, hogy ne ugrálj fejről fejre.

Döntsd el kinek a "vállán van a kamera", és emellett tarts ki.

Ideális pl krimihez, történelmi regényhez, ahol a távolságtartás segít objektívnek lenni.


Az ugrálás E1 és E3 között inkább hosszabb regénynél működik, ahol lehet fejezetekre bontani a cselekményt. Pl az egyik szereplőd hallucinál, így az E1 mind a Félelem és reszketés Las Vegasban narrációja, tele van fantasztikus elemekkel.

Az E3 meg pl egy objektív szemlélő aki megy és feltakarít utána, így lassan rájövünk mi is történt a haluzó drogossal valójában. Ez lehet humoros, ha jól megvan írva.


A jelen idő gyors, tűkön ülős, a múlt meg lassabb, kimért sztorizós.

Jelen megy a horrorhoz, akcióhoz, a múlt pedig a romantikához, történelmi elbeszéléshez.


Ugyanez

2020. okt. 3. 13:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
100%

*Ugyanez igaz a tagolásra, ameddig tartalmilag logikus, a feszülség kezelés szempontjából logikus ki szólal meg, akkor lehet több szereplőnek kell narrálnia. Mindenképp válaszd el valami kis jellel, pl tininapló típusú írás esetén:


♡♡♡


Vagy mondjuk egy komolyabb könyvnél:


*


Nem tudom rendesen betördelni, mert mobilról írok, de szerintem értitek.

2020. okt. 3. 14:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
100%

A narrátor esetében szintén el kell döntened:


-Ki beszél? Az író? Egy kitalált, az írótól független narrátor? A főszereplő? Egy újságíró vagy kutató aki igyekszik öszerakni mi történt?

A városi rikkancs? A király kémje aki jött jelenteni? Az Isten?


-Mi az álláspontja, viszonya a történtekhez? Mennyire tárgyilagos? Mennyire van érzelmi viszonyban a történtekkel? Mit akar vele elérni, ez ilyen "Így nem jártam anyátokkal soha" típusú személyes anekdota, vagy történelmi tényfeltárás?


-Van-e vakfolt amit nem tudhat a narrátorod? Esetleg valami amit elhallgat? Ez is eszköz, szóval a végiggondolatlan, illogikus írást takargasd megbízhatatlan narrátorral.

Pl a Virágot Algernonnakban a narrátor IQjának alakulása meglátszik a szövegen, eleinte naív, egyszerű és sokmindent nem lát át. Aztán tisztábban logikusabban kezdi értékelni a cselekményt, másik motivációját, tetteit.

Belelát-e a narrátorod a szereplők érzéseibe vagy csak következtet? Van-e esemény, amit nem láthat, mert nincs jelen, és logikusan a jelenlevők nem beszélnének arról ami történt?


-Mikor történt a dolog az elbeszéléshez képest? Most történik? Izgulunk hogy a narrátor túléli-e vagy sose tudjuk meg pontosan mi volt az a szörny a ködben, csak azt hogy gyors és éhes is?

Vagy 1, 20, 100 esetleg 5000 évvel az események után emlékszik valaki vissza? Milyen pontos ilyenkor az emlékezet/összegyűjtött információ? Miért pont most írja meg?

2020. okt. 3. 14:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:
100%
Ez is eszköz, szóval a végiggondolatlan, illogikus írást NE takargasd megbízhatatlan narrátorral. 🤣🤣🤣
2020. okt. 3. 14:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim ***** válasza:
100%

Nem rajongok az E/1-ért, mert nagyon mellé lehet vele lőni, ha nem nagyon jó a főszereplő. Alapvetően lehet jó maga a történet és a világ, de ha nem bírom a főszereplőt, akkor döglött az egész.

Nem is értem, hogy miért mondják sokan (megfigyeléseim szerint leginkább tinik), hogy ők csak így tudják beleélni magukat.

Aztán sok szempontból hasznosabb lehet az E/3 a történet szempontjából. Nyilván így lehet olyan dolgokról is írni, amiket a főszereplő nem tudhat vagy érthet. Ha az a lényeg, ahogy ő látja a dolgokat (vagy pont hogy nem látja mondjuk pl. egy kriminél), akkor nyilván az E/1 is lehet jó, de még mindig az a gondom vele, hogy akkor érdekeljen is a szereplő.


Ha több szemszög van, semmi esetre sem gondolnám, hogy minden fejezetben mindenki egy jó ötlet. Egyszerűen kusza, az ember csak kapkodná a fejét, főleg ha nem olyan nagyon hosszúak a fejezetek. Nem működne szerintem, nem lenne jól olvasható.

Ennél a módszernél fontos, hogy minden szereplőnek jellegzetes és eltérő legyen a "hangja", értem ez alatt a beszédstílust, gondolkodást, szóhasználatot, humort, értékrendet, stb. Miért? Mert különben nincs értelme.


A múlt nekem jobban tetszik, egyszerűen kényelmesebb. Megintcsak nem értem, hogy miért tudnám jobban beleélni magam ha jelen lenne.


Semmi esetre nem váltogatnám össze-vissza a dolgokat. Szedett-vedett a hatása, amatőr, kusza.

2020. okt. 3. 17:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:
100%

Mint már előttem is írták, minden jó tud lenni, ha jól csinálják.


Személyes kedvencem (jelenleg) mégis a korlátozott mindentudó E/3, múlt időben.


Szeretem, ha egyszerre több főszereplő is van, több (fő)szereplő fejébe láthatunk bele. E/1-ben problémás, hogy olyan jeleneteket nem nagyon lehet bemutatni, ahol a főszereplő nincs ott (persze megoldható, csak nehezebben), illetve hogy nagyon az egyetlen főszereplőre koncentrál (általában).

Íráskor az is nehézség lehet E/1-ben, ha az ember tőle nagyon eltérő személyiségű főszereplőt választ, hogy azt jól adja vissza (ez persze igaz az E/3-ra is, de talán kevésbé).


Általában tetszik, ha van egy narrátor, aki olyan dolgokat is el tud mesélni, amit mondjuk a szereplők nem tudnak. Tudom, ez mostanában nem olyan menő, én mégis szeretem, ha néha egyszerűen leírják, hogy mi van. Persze ezt is el lehet rontani rendesen, meg túlzásba is lehet vinni, meg narrátor nélkül is lehet gördülékeny a dolog, szóval ez is csak személyes ízlés, és mint már mondtam, más megoldást is tudok szeretni.


Bevallom, én jelen időben íródott könyvet még nem nagyon olvastam, úgyhogy az nekem kicsit furcsa lenne, de biztos meg lehet szokni.

2020. okt. 3. 19:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 A kérdező kommentje:

Azta milyen sok hasznos tanácsot kaptam! Köszönöm szépen, megpróbálom megfogadni őket.

Ahogy láttam megoszlanak a vélemények az E/1 és az E/3 között. A szívem az E/3 felé húz, de megfogadom azokat a tippeket is amiket az E/1-hez írtatok, lehet késöbb még jól jön.

És ahogy látom a múlt idő az emberek kedvence.

Köszönöm szépen a segítséget!

Ha gondoljátok még irhattok, tippeket vagy igazából bármit

2020. okt. 4. 10:30
 10/12 anonim ***** válasza:
E1 meg irritáló tud lenni, különösen ha valami egyéni szubjektív témában írsz. Pl porkát, nagyon kocka főszereplőt, morális dilemmákat jobb ha E3ban írod.
2020. okt. 4. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!